Kimi huokuu mestaruuskuntoa
Turun Sanomat, Madonna di Campiglio
HEIKKI KULTA
Kimi Räikkönen on treenannut kovemmin kuin koskaan, vaikka sanookin tehneensä vain sitä, mistä pitää.
- Eipä ole ollut muutakaan tekemistä, kun en ole voinut ajaa. Normaalistikin talvisaikaan on paras treenata, kun silloin ei ajeta. En kyllä ole laskenut, olenko tehnyt jotain enemmän. Olen hyvässä kunnossa ja vain sillä on merkitystä, Ferrarin uusi suomalaistähti hymyilee.
Räikkönen on vieraillut useaan otteeseen Ferrarin tehtaalla Maranellossa. Penkki on tehty ja suomalaiskuljettaja on vaihtanut ajatuksia myös insinöörien kanssa, mitä mahdollisesti autossa täytyy muuttaa.
- Viime kädessä insinöörithän sen auton suunnittelevat. Ei siinä kuljettajan panosta paljon näy, Räikkönen muistuttaa.
- Kiinnostavin hetki koittaa, kun ajan ensimmäisen kerran uudella autolla. Silloin huomaa, kuinka paljon erilainen se on, kun saa ensimmäiset kierrokset ja ensimmäiset fiilikset sen kanssa.
Ensi sunnuntaina esiteltävä, mutta pikemminkin vasta Mugellon testeissä vajaan kahden viikon kuluttua aloittava uusi Ferrari tarjoaa etukäteistietojen mukaan Räikköselle ja Felipe Massalle erilaisen ajoasennon, kun auton keula on korkeampi ja kapeampi.
- Muuttuihan ajoasento yhtenään McLarenillakin. Ei siinä ole mitään outoa. Ja ohjaamossa voi aina muuttaa erilaisia juttuja ja kyllä siihen tottuu, Räikkönen vähättelee.
Maranellossa perhetunnelma
Maranellon tehtaalla Räikkönen viihtyy huomattavasti paremmin kuin koskaan McLarenin päämajassa Wokingissa.
- Minulla on pelkästään positiivista sanottavaa Ferrarin ihmisistä. Tehtaalla vallitsee sellainen perhetunnelma. Jokainen tekee parhaansa ja ilmapiiri on miellyttävälla tavalla rennompi kuin McLarenilla.
- Minulle on aina väitetty, että Ferrarilla on vaikeaa, mutta ensimmäiset kokemukseni ovat täysin päinvastaisia. Varmasti paineita on enemmän kuin muissa talleissa, mutta en näe siinä mitään ongelmaa. Minulla on vain hyvää sanottavaa tiimistä, Räikkönen kuittasi.
- Koko tilanne on hyvä. Ihmiset ovat mukavia ja heidän kanssaan on helppo työskennellä. Ero McLareniin ilmenee kaikella tavalla. Molemmat työskentelevät päästäkseen kohti samaa päämäärää. Sinänsä ero ei tule siinä, miten työ tehdään, vaan tunteessa ja fiiliksessä, millä se tehdään.