Räikkönen: Punaisessa tuntuu hyvältä
Julkaistu 10.01.2007 12:03 (päivitetty 12:08)
Kimi Räikkönen piti keskiviikkona ensimmäisen lehdistötilaisuutensa Ferrari-tallissa Italian Dolomiiteilla Madonna di Campigliossa.
Kimi aloitti lehdistötilaisuutensa parin sadan toimittajajoukon edessä: "Ensin ehkä vähän italiaa: Buongiorno a tutti!" ja sai aikaan naurunremakan ja raikuvat aplodit.
- Ensimmäinen kerta punaisessa tuntuu hyvältä! Olen käynyt tehtaalla muutaman kerran, mutta tämä on ensimmäinen virallinen esiintymiseni punaisissa. Ensivaikutelmani on todella positiivinen, ihmiset ovat mukavia ja helppoja, kuten odotinkin, Räikkönen kertoi.
- Olin vuoden lopussa tehtaalla pari kertaa ja vierailin testissä nähdäkseni, miten tiimi toimii. Se oli hyödyllinen matka, nyt minun on helpompi mennä ensimmäiseen testiini.
Räikkösellä on selkeä tavoite alkavalle kaudelle. Mestaruus.
- Odotukset samat kuin aina. Yritämme voittaa kisoja ja mestaruuden. Vielä on kuitenkin liian aikaista sanoa mitään, en ole ajanut autoa metriäkään. Uskon kuitenkin, että olemme vahvoja.
- Olen treenannut talvella kuten ennenkin. En ole laskenut, olenko harjoitellut enemmän vai vähemmän kuin ennen. Olen hyvässä kunnossa, se on tärkeintä.
Räikkönen astuu Ferrari-tallissa isoihin saappaisiin, korvaahan hän ajotehtävissä uransa lopettaaneen seitsenkertaisen maailmanmestarin Michael Schumacherin.
- En tunne paineita Schumacherin korvaamisesta. Tilanne oli vastaava McLarenilla kun menin sinne. On normaalia, että odotukset ovat kovat, Schumacher oli koko lajin ykköskuski. Tarvitsen hieman aikaa tottuakseni tiimin työskentelytapoihin ja myös toisin päin.
- Ferrariin kohdistuu varmasti paljon erilaisia odotuksia. Teen parhaani ja tovon, että se riittää. Aina on ihmisiä, jotka pitävät sinusta ja ihmisiä jotka eivät pidä sinusta. En aio muuttaa työskentelytapojani, uskon että pärjäämme.
- Uskon, että minulla on aikaa tottua autoon vaikka en olekaan osallistunut sen kehittämiseen. Auton ovat suunnitelleet erittäin ammattitaitoiset ihmiset. Olen antanut joitain ehdotuksia tehtaalla käydessäni.
Schumin rooli yhä arvoitus
Räikkösen mukaan tunnelma tallissa on kannustava.
- Enemmän perhetunnelma, rento fiilis. Odotinkin sitä kuulemani perusteella. Minulla on vain positiivisia kommentteja tallista toistaiseksi. Tunnelma on hyvin erilainen kuin McLarenilla.
- Osaan joitain sanoja italiaa ajoilta jolloin ajoin go-kartia. En aio mennä kursseille, mutta uskon, että opin kielen työskennellessäni italialaisten kanssa.
- McLarenillakin moni asia on muuttunut ja MM-taistelusta tulee varmasti tasainen.
- Felipeä en tunne kuskina hirveän hyvin. Suhteemme on kuitenkin alkanut hyvin. Hän on mukava kaveri, jonka kanssa on helppo työskennellä. En ole huolissani siitä, että Felipe ajaa ensimmäisen testin uudella autolla, se on periaatteessa vain shakedown. Ensimmäinen testini tulee olemaan mielenkiintoinen.
- En ole lasketellut 12 vuoteen, lumilautailua. Felipeä en ole nähnyt suksilla, mutta eiköhän hän pärjää. Pääasia on, että pääsemme pitämään vähän hauskaa.
- Moni kaipaa Schumia, hän oli upea kuski. Mutta kuskit lopettavat jossain vaiheessa. Aina tulee uusia nopeita kuskeja
- En tiedä tarkalleen mikä Schumin rooli tulee olemaan, varmaankin hänellä on paljon annettavaa tiimille. En ole puhunut hänen kanssaan kauden päättymisen jälkeen.
- Rengassäännön muuttuminen tasoittaa sarjaa, on kiinnostavaa nähdä kaikki tiimit samoilla renkailla.
- Molemmilla kuskeilla on samat mahdollisuudet. Tilanne on sama kuin se oli minun kannaltani McLarenilla.
Tiesitkö henkilövaihdoksista tehdessäsi sopimuksen?
- En tiennyt, mutta olin varma, että uudet miehet ovat todella ammattitaitoisia. En usko lainkaan, että vaihdokset heikentävät tallia.
- Schumi olisi varmasti myös testikuskina hyödyllinen, hänellä on niin kova tietämys ja kokemus. En tiedä tuleeko hän testaamaan vai ei.
McLaren on kyseenalaistanut Kimin asenteen. Siihen Räikkösellä on oma näkemyksensä.
- En tiedä mitä he ovat sanoneet tai ajatelleet. Eiväthän he tiedä millaista Ferrarilla on. Vaikka olisin muuttanutkin toimintatapojani työssä tai siviilissä heidän mielensä mukaan, se ei olisi auttanut. Auto oli joko liian hidas tai epäluotettava. Aion työskennellä jatkossakin omalla tavallani. Meidän pitää toki tehdä hyvää yhteistyötä ja tuntuu, että työskentely täällä on paljon helpompaa. Moni sanoi, että täällä tulee olemaan vaikeaa, mutta tilanne on päinvastainen.
- Punainen on harmaata lämpimämpi väri, pidän tallin tyylistä! Tämä on minulle erityinen päivä, Räikkönen kertoi.
(MTV3)