Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Eddie Rickenbacker sanoi:
Ehkä Kimi ei tiennyt, että turva-auto tuli radalle? Vähän vaikea regoida sellaiseen jota ei tiedä.

Turva-autot tulee niin äkkiä ja yllättäen että on pienestä kiinni meneekö vai eikö mene.
Jaa sitten pitää olla sokea koska nillähän on varoitusvalo ohjauspyörässä turva-autosta...
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
talakem sanoi:
Jaa sitten pitää olla sokea koska nillähän on varoitusvalo ohjauspyörässä turva-autosta...
Mistä se tieto tulee siihen valoon, kenties tiimiltä, kilpailujärjestäjältä tuskin...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24351
Sijainti
lappeen Ranta
Make79 sanoi:
Mistä se tieto tulee siihen valoon, kenties tiimiltä, kilpailujärjestäjältä tuskin...
Tuntuis järkevimmältä vaihtoehdolta, että lamput sytytettäsiiin samalla systeemillä kuin tiedotetaan lippumiehille että "nyt keltaset liput liehumaan" ja kaikille kuskeille samaan aikaan.

Siitä ei ainakaan tulisi mitään jos tallit itse sytyttäisivät valon jos sattuisi kiinnostamaan, äkkiä tulisi eteen tilanne jossa autoilla olisi pari sataa kilometriä tunnissa nopeuseroa ja seuraavaksi liehuisivatkin jo kaikki mahdolliset liput ja pappi saisi kahvia juodakseen.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Itse ainakin uskoisin, että nuille lippumiehille ilmoitetaan se aivan la-puhelimella?
Tuli vain mieleen, että tuskin kovin monella taholla on yhteyksiä kilpailijoiden autoihin. Kilpailujärjestäjältä, FIA:lta tai tiimiltä se ilmotus kuitenkin tulee.
Itse vain valitsin todennäköisimmäksi tuon tiimin, koska heillä ainakin on yhteys autoon. Nämä tosin täysiä arvailuja... Korjatkaa toki, jos tiedätte, kiinnostaa itselläkin mistä se tieto tulee oikeasti..?
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Itse ainakin suhtaudun skeptisesti noihin "miksi kuski ei tajunnut tehdä sitä ja tätä"-tarinoihin. Kuskin homma taitaa olla kuitenkin se auton ajaminen, eikä strategioiden funtsiminen kisan aikana. Kuskihan näkee eteensä suurinpiirtein seuraavaan radan mutkaan asti, ja pelikortin kokoisesta peilistä taas näkyy mitä näkyy... Välimatka edessä ja takana ajavaan lienee sentään tiedossa, ja se tietohan tulee varikolta. Vastaavasti varikkomuurilla taas istuu äijää rivissä sen kymmenen näyttöruudun edessä, joista näkyy suurinpiirtein kaikki radalla tapahtuva. Lisäbonuksena siellä varikolla istuskellessa harvemmin tulee taktiikoita miettiessä ajettua 200 km/h seinään. Joten eiköhän ne kuskin oma-aloitteiset varikolletulot tai tulematta jättämiset tapahdu lähinnä niissä tapauksissa, kun autoon ilmaantuu jotain häikkää, ja muussa tapauksessa ne ennalta suunnittelemattomatkin käynnit päätetään varikon puolella.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Make79 sanoi:
Mistä se tieto tulee siihen valoon, kenties tiimiltä, kilpailujärjestäjältä tuskin...
Kilpailunjohto on siitä vastuussa. Tiedonhan pitää saavuttaa yhtäaikaa myös turvallisuudesta vastaavat, turva-auton kuljettaja, lääkäri, ambulanssi, lippumieht, tarkkailiat, tiimit, kuljettajat, ym...

Tieto annetaan ajanottomonitorien kautta. Lippumiesten pitää heiluttaa keltasia lippuja näyttää SC kylttejä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24351
Sijainti
lappeen Ranta
Hauki sanoi:
Itse ainakin suhtaudun skeptisesti noihin "miksi kuski ei tajunnut tehdä sitä ja tätä"-tarinoihin. Kuskin homma taitaa olla kuitenkin se auton ajaminen, eikä strategioiden funtsiminen kisan aikana. Kuskihan näkee eteensä suurinpiirtein seuraavaan radan mutkaan asti, ja pelikortin kokoisesta peilistä taas näkyy mitä näkyy... Välimatka edessä ja takana ajavaan lienee sentään tiedossa, ja se tietohan tulee varikolta. Vastaavasti varikkomuurilla taas istuu äijää rivissä sen kymmenen näyttöruudun edessä, joista näkyy suurinpiirtein kaikki radalla tapahtuva. Lisäbonuksena siellä varikolla istuskellessa harvemmin tulee taktiikoita miettiessä ajettua 200 km/h seinään. Joten eiköhän ne kuskin oma-aloitteiset varikolletulot tai tulematta jättämiset tapahdu lähinnä niissä tapauksissa, kun autoon ilmaantuu jotain häikkää, ja muussa tapauksessa ne ennalta suunnittelemattomatkin käynnit päätetään varikon puolella.
Samaa mieltä. Ja jotta noilla "miksi kuski ei tajunnut tehdä sitä tai tätä" -tarinoilla olisi jotain uskottavuutta, pitäisi ne postata tänne foorumille korkeintaan... hmm ...parin minuutin sisällä kyseisestä ratatapahtumasta. Helppo täällä on viikon pohtimisen jälkeen kommentoida mitä kuskin, jolla on hyvässä lykyssä parin sekunnin varoitusaika, olisi pitänyt tehdä.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
JPP sanoi:
Samaa mieltä. Ja jotta noilla "miksi kuski ei tajunnut tehdä sitä tai tätä" -tarinoilla olisi jotain uskottavuutta, pitäisi ne postata tänne foorumille korkeintaan... hmm ...parin minuutin sisällä kyseisestä ratatapahtumasta. Helppo täällä on viikon pohtimisen jälkeen kommentoida mitä kuskin, jolla on hyvässä lykyssä parin sekunnin varoitusaika, olisi pitänyt tehdä.
Juurikin näin... Tuosta ratissa olevasta valosta alettiin vain keskustelemaan, enkä kyllä edes tiennyt että siinä on tuollainen valo..?
Itse vain uskoin, että kaikki kuljettajalle tuleva tieto tulee tiimin kautta?
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Barrichello tilitti hieman tuosta varikko-valosta:
"I never saw a red light," said the Brazilian. "I will never see it and I don't pretend to see it. They are in the wrong places and by the time you see it, it is too late. You have already gone past it.

"Because of the new ECU, you have different functions and different knobs that you have to change all through the pitstops, and I am still doing that when I get to the lights."
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
JML82 sanoi:
Tuolla perusteella Kimi ryssi myös siis sen varikkokäyntinsä turva-autoepisodin aikaan. Kyllä tiimilläkin on osa vastuu noista varikkokäynneistä kuten kuljettajallakin. Miks Kimi ei tajunnu mennä?
Niin siis jos Kimi olisi mennyt sisälle silloin kun turva-auto tuli, niin olisi jäänyt vielä kauemmaksi kärjestä. Varikko menee kiinni, punaiset valot syttyvät. Olisko se ollut sitten hyvä kun olisi odottanut kokonaisen kierroksen siellä varikolla ja ollut sitten täyden kierroksen jäljessä? Mikä kämmi se sellanen on että tekee oikean ratkaisun siinä vaiheessa? Järki käteen. Kaiken lisäks jos olis joutunut odottamaan varikolla niinkin pitkään, niin kone olisi taatusti hajonnut vielä aikaisemmin.

Eli sanotaan vielä kerran. Se että Kimi ei tullut varikolle ei ollut minkään tason kämmi(vittu mikä sana???) vaan juuri se ainoa oikea ratkaisu siinä vaiheessa kilpailua.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
JML82 sanoi:
Tuolla perusteella Kimi ryssi myös siis sen varikkokäyntinsä turva-autoepisodin aikaan. Kyllä tiimilläkin on osa vastuu noista varikkokäynneistä kuten kuljettajallakin. Miks Kimi ei tajunnu mennä?
Just sen takia, ku ne "sulkee" varikon heti ku turva-auto on tullu radalle, ja turva-autohan tuli just sillon radalle, ku Kimi meinas tulla varikolle! Edelleenki, se ois pudottanu Kimin vaan vielä pidemmälle taakse, jos se ois saanu 10 sekan Stop&Go rangaistuksen. Siis siinä tapauksessa jos Kimi ois menny varikolle sillonku aiko mennä sinne. :alppu:
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
IceManFani sanoi:
Just sen takia, ku ne "sulkee" varikon heti ku turva-auto on tullu radalle, ja turva-autohan tuli just sillon radalle, ku Kimi meinas tulla varikolle! Edelleenki, se ois pudottanu Kimin vaan vielä pidemmälle taakse, jos se ois saanu 10 sekan Stop&Go rangaistuksen. Siis siinä tapauksessa jos Kimi ois menny varikolle sillonku aiko mennä sinne. :alppu:
Stop and go rangaistus tuli mun käsittääkseni siitä, kun Barrichello veti bensamiehen mukanaan:D

Sitten Barrichello diskattiin kisan jälkeen kun fian ukot tajus että Ruupeni oli painellu punaisia päin, että fialle taas:alppu:
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Lisko sanoi:
Stop and go rangaistus tuli mun käsittääkseni siitä, kun Barrichello veti bensamiehen mukanaan:D

Sitten Barrichello diskattiin kisan jälkeen kun fian ukot tajus että Ruupeni oli painellu punaisia päin, että fialle taas:alppu:
Stop and go tuli tasan tuosta sääntöjen vastaisesta varikkopysähdyksestä safety kaaran aikana. Diskaus tuli punaisista valoista kuten kuuluukiin.
 

Wesselius

Well-known member
Liittynyt
15.2.2008
Viestit
276
Misa1 sanoi:
Niin siis jos Kimi olisi mennyt sisälle silloin kun turva-auto tuli, niin olisi jäänyt vielä kauemmaksi kärjestä. Varikko menee kiinni, punaiset valot syttyvät. Olisko se ollut sitten hyvä kun olisi odottanut kokonaisen kierroksen siellä varikolla ja ollut sitten täyden kierroksen jäljessä? Mikä kämmi se sellanen on että tekee oikean ratkaisun siinä vaiheessa? Järki käteen. Kaiken lisäks jos olis joutunut odottamaan varikolla niinkin pitkään, niin kone olisi taatusti hajonnut vielä aikaisemmin.

Eli sanotaan vielä kerran. Se että Kimi ei tullut varikolle ei ollut minkään tason kämmi(vittu mikä sana???) vaan juuri se ainoa oikea ratkaisu siinä vaiheessa kilpailua.
niin tämähän on aivan täysin selkeä juttu, ei kait kimiä kiinnostais varikolle tulla himmailemaan jos on mahdollista päästä vähän ohittelemaan. varsinkin jos päätös pitää tehdä jossain sekunnin murto-osassa. voihan sekin olla toki mahdollista että talli ennätti laskea ettei varikolle kannata nyt tulla, mutta veikkaan että kimi halus vaan päästä ohittaan macit radalla.

karmeella riskillä sitten meni yrittään, koitti vähän rajojaan väärässä paikassa, vanhat renkaat alla, jarrut kylmänä jne. eli innostui ihan vähän liikaa, mutta täysin oikea veto se oli lähtä koittamaan, jos olis onnistunut niin ei kukaan kyselis minkä takia ei mennyt varikolle silloin kun piti. oikeassa paikassa otti riskin joka ei nyt vain kannattanut tällä kertaa, ehkä aika poikkeuksellista kimiltä mokata noin rankasti ohitusyritys, mutta ei olis moni lähtenyt koittamaan. :thumbup:

tää osoittaa myöskin sen että kaverilla on itseluottamusta vaikka muille jakaa, sekä itseään että autoa kohtaan. ehkä vähän utopistista oli kuvitella että voittais kisan, mutta se on välillä hintana kun vetää ihan huipulla ja oman pään mukaan :rolleyes:

nyt saa vähän nuhteluja tallin puolesta ja ens kerralla malttaa ottaa rauhallisemmin, itsekkin naureskeli että tuli vähän koitettua. eipä hirveesti tuntunut harmittavan :)
 
Viimeksi muokattu:

Kie

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
181
Mahtavia selityksiä ootte löytänyt Räikkösen virheille. :D Jos Hamilton olis sortunut yhtä typeriin virheisiin niin voisin kuvitella, että hänet haukuttaisiin täällä aivan maanrakoon asti.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kie sanoi:
Mahtavia selityksiä ootte löytänyt Räikkösen virheille. :D Jos Hamilton olis sortunut yhtä typeriin virheisiin niin voisin kuvitella, että hänet haukuttaisiin täällä aivan maanrakoon asti.
Olet täysin oikeassa!!:D Mutta samalla lailla se homma toimii vaikkapa brittifoorumeilla Hamiltonin suhteen.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Kie sanoi:
Mahtavia selityksiä ootte löytänyt Räikkösen virheille. :D Jos Hamilton olis sortunut yhtä typeriin virheisiin niin voisin kuvitella, että hänet haukuttaisiin täällä aivan maanrakoon asti.
Ehkäpä. Mutta onko mielestäsi oikein sanoa Räikkösen kilpailua täydeksi flopiksi? Nousi kuitenkin pisteille 15. ruudusta.

Vertaa vaikka Massaan: lähti 4. ruudusta, ekan kierroksen jälkeen viimeisenä. Räikkönen oli siinä vaiheessa jo 8.
 

Kie

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
181
Mediaprofeetta sanoi:
Ehkäpä. Mutta onko mielestäsi oikein sanoa Räikkösen kilpailua täydeksi flopiksi? Nousi kuitenkin pisteille 15. ruudusta.

Vertaa vaikka Massaan: lähti 4. ruudusta, ekan kierroksen jälkeen viimeisenä. Räikkönen oli siinä vaiheessa jo 8.
Ei se tietenkään täysi floppi ollut, mutta typeriä omia virheitä olivat molemmat. Yhtä typerä virhe oli Kimin ohitusyritys Heikistä, kuin viime kaudella Brasiliassa Hamiltonin ohitusyritys Alonsosta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kie sanoi:
Mahtavia selityksiä ootte löytänyt Räikkösen virheille. :D Jos Hamilton olis sortunut yhtä typeriin virheisiin niin voisin kuvitella, että hänet haukuttaisiin täällä aivan maanrakoon asti.
Itse en ole mitään selitystä hakenut Kimin leveäksi ajolle...
Jälkimmäistä pyörähdystä en edes muista enää koska sillä ei missään kohtaa ollut mitään merkitystä... Siinä kohtaa oli syytäkin tulla ylikovaa riskillä kun oli viimesenä.

Mutta jos Hamilton olisi yrittänyt vaikka Kimistä ohi vastaavasti kuin Kimi Heikistä ja lopputulos olisi sama niin totta kai reaktioni siihen olisi erilainen kuin nyt. Mutta vastaavassa tilanteessa ajattelisin aivan samoin Hamistakin...
Eli, että riski yritykselle täytyi olla jokin perustelu taktiikan puolesta ja joskus pitää yrittää.
Joten sepä siitä sitten.

Yhtälailla Hamiltonkin olisi tippunut Kimin sijassa joukon hännille muutaman kierroksen päästä jos olisi jonoon jäänyt ajelemaan.

Mutta on täyttä paskaa alkaa vääntämään, että Kimi ei koko kisassa tehnyt mitään oikein tai muuta shaibaa kuten herra Lauda on ehtinyt laukomaan.
Se ei ole kuin joko tyhmyyttä tai huomion hakuisuutta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös