Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kie sanoi:
Ei se tietenkään täysi floppi ollut, mutta typeriä omia virheitä olivat molemmat. Yhtä typerä virhe oli Kimin ohitusyritys Heikistä, kuin viime kaudella Brasiliassa Hamiltonin ohitusyritys Alonsosta.
Typerä ja typerä. Jos Kimillä oli taktiikan suhteen joko ota tai jätä tilanne niin totta kai Kimi yritti. Nyt meni yli...
Sikäli aivan eri tilanne kuin Brasiliassa tai minkään kisan ekalla kierroksella...

Ja kuten jo edellä sanoin niin minusta pyörähdys Glockin takana oli ehkä tyhmä/turha virhe, mutta siinä tilanteessa tollasia saa tehdäkin kun ei oo mitään menetettävää. Se olisi ollut TYHMÄ virhe jos olisi seinään ajanut tai autonsa stumpannut siinä pyörähdyksessä!

Joten miettikää nyt vähän syvemmältä asioita joskus.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Ghost_Glove sanoi:
...Se olisi ollut TYHMÄ virhe jos olisi seinään ajanut tai autonsa stumpannut siinä pyörähdyksessä!

Joten miettikää nyt vähän syvemmältä asioita joskus.
Veikkaan että kun auto lähtee lavasta se lähtee lavasta ja olet matkustaja. Tietenkin riippuen monesta tekijästä(joskus pystyt ehkä jarruttelemalla/ohjaamalla muuttaa suuntaa, jne), mutta siis aivan yhtähyvin räkällä olisi rengas voinut lipsahtaa aikaisemmin ja auto singahtaa seinään. Virhe se olisi ollut yhtälailla siinä, mutta sitten vain osui seinään.

En usko että Kimi laski että, vedän äärirajoilla.. saatan mennä nurtsille tossa 15m ennen kurvia, mutta jos menen 20m ennen kurvia menen seinään.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Kimi nyt vetää aina ihan äärirajoilla.

Katelkaapa huviksenne kun Kimi ajaa sisään mutkaan. Ulommat renkaat on ihan siinä nurtsin rajalla. Viime vuoden Brasiliassa varsinkin oli todella pelottavaa kattoa niitä viimesiä kierroksia, mutta toisaalta tosi hienoa menoa :alppu:
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Kie sanoi:
Yhtä typerä virhe oli Kimin ohitusyritys Heikistä, kuin viime kaudella Brasiliassa Hamiltonin ohitusyritys Alonsosta.
Toi on totta, mutta terve järki, sopiva harkintakyky ja kyky ottaa/välttää riskejä tilanteen mukaan ovat mestarin merkkejä :alppu:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Salon Mika kirjoitteli Iltasanomien kolumnissaan, että vaikka Kimi tekikin ne parit virheet, niin sitä ennen ajo oli miellyttävän agressiivista, jopa härskiä :D

Eipä siinä, enpä itsekkään hakenut mitään selityksiä Kimin virheille radalla mutta se ei ollut virhe ettei Kimi tullut varikolle turva-autoepisodin aikana, vaan kurvasi radalle takaisin. Se oli mm HK:n mukaan oikea ratkaisu, minkä osittain ainakin oli tehnyt Ferrari. Noin niinku päätöksen osalta.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mutta koska moottori olisi kuitenkin lauennut niin ihan sama. Ei mitään merkitystä. Seuraava juttu.....
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jauhetaan kuitenkin vielä...

Sumin mukaan Kimin vanhat kuluneet renkaat eivät lämmenneet yhtä nopeasti kuin Heikin uudet. Normaalisti tosta jarrutuksesta olisi selvinnyt ja pysynyt radalla...


Michael Schumacher
"Kimi," he also defended Räikkönens mistake, "had old tires on it and could be much more difficult to bring to temperature than the tires on the car of Kovalainen. Had fairly fresh tires on it. Kimi When the wheels have now blocked. such a situation so you can shoot over the target, as if you had 100 meters braked too late. doing, it was only five metres. Normally, such a thing could still balance. "

----------------------------------------------------

Rückendeckung für Räikkönen


"Im Normalfall könnte man so etwas noch ausgleichen."

Michael Schumacher
"Kimi", verteidigte er auch Räikkönens Patzer, "hatte alte Reifen drauf und die ließen sich wesentlich schwieriger wieder auf Temperatur bringen als die Reifen auf dem Auto von Kovalainen. Der hatte ziemlich frische Reifen darauf. Bei Kimi haben sofort die Räder blockiert. In einer solchen Situation schießt man so übers Ziel hinaus, als hätte man 100 Meter zu spät gebremst. Dabei waren es nur fünf Meter. Im Normalfall könnte man so etwas noch ausgleichen."

http://www.motorsport-total.com/f1/news/2008/03/Schumacher_verteidigt_Raeikkoenen_und_Massa_08031922.html
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mediaprofeetta sanoi:
Ehkäpä. Mutta onko mielestäsi oikein sanoa Räikkösen kilpailua täydeksi flopiksi? Nousi kuitenkin pisteille 15. ruudusta.

Vertaa vaikka Massaan: lähti 4. ruudusta, ekan kierroksen jälkeen viimeisenä. Räikkönen oli siinä vaiheessa jo 8.
Loistava ensimmäinen kierros, sitä ei voi kiistää, mutta edestä tippui ukkoja myös muutenkin kuin pelkästään ohittamalla.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Misa1 sanoi:
Eipä siinä, enpä itsekkään hakenut mitään selityksiä Kimin virheille radalla mutta se ei ollut virhe ettei Kimi tullut varikolle turva-autoepisodin aikana, vaan kurvasi radalle takaisin. Se oli mm HK:n mukaan oikea ratkaisu, minkä osittain ainakin oli tehnyt Ferrari. Noin niinku päätöksen osalta.
Tuo radalle jääminen toisen SC:n aikana oli nimenomaan se ratkaiseva munaus Ferrarilta, ja sen takia Kimi mitä todennäköisimmin päätyi myös epätoivoiseen, mutta käytännössä täysin turhaan, ohitusyritykseen Heikistä. Varikollakäyntinsä jälkeen Kimi olisi kuitenkin päätynyt letkan häntäpäähän.
Black Leopard sanoi:
Loistava ensimmäinen kierros, sitä ei voi kiistää, mutta edestä tippui ukkoja myös muutenkin kuin pelkästään ohittamalla.
Ketäs sieltä edestä tippui?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Balthazar sanoi:
Ketäs sieltä edestä tippui?
Hyvä että tuli tarkistaneeksi lähdön uudelleen, sillä eihän Kimin edestä todellakaan tippunut kuin Massa. Kimi kuittaisi jo lähdössä kaikki ensimäiselle kierrokselle jääneet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Balthazar sanoi:
Tuo radalle jääminen toisen SC:n aikana oli nimenomaan se ratkaiseva munaus Ferrarilta, ja sen takia Kimi mitä todennäköisimmin päätyi myös epätoivoiseen, mutta käytännössä täysin turhaan, ohitusyritykseen Heikistä. Varikollakäyntinsä jälkeen Kimi olisi kuitenkin päätynyt letkan häntäpäähän.
Misa1 puhui siitä tapauksesta, jossa Kimi keskeytti varikolletulonsa. Se johtui kaiken järjen mukaan siitä, että varikko suljettiin, jolloin tankkauksesta olisi tullut rangaistus ja Kimi olisi jäänyt punaisen taakse odottelemaan. Taktisesti aivan oikea ratkaisu siis, kun kerran polttoainetta vielä oli.

Virhe tapahtui siinä vaiheessa, kun Kimi ei tullut muiden tapaan sisään varikon taas avauduttua. Tottakai Kimi olisi siinäkin tapauksessa menettänyt sijoja aika lailla, mutta olisi kuitenkin palannut hitaasti etenevään letkaan.

Ferrari valitsi taktiikan, jossa Kimin olisi pitänyt tehdä uudestaan mahdollisimman paljon kaulaa takanatuleviin, jotta varikkokäynnistä ei olisi kärsinyt niin paljon. Siksi ohitus oli välttämätön, jos kerran vauhti oli parempaa kuin Heikillä. Kimi ryssi tämän taktiikan omilla virheillään.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Jeps, tuota Kimin/Ferrarin strategiaa toisen SC:n aikana käsiteltiin jo tuolla Australian GP-otsikossa, suunnilleen tästä Charlien kommentista alkaen.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Olen katsonut tuon ohituksen Heikistä monta kertaa onboard kamerasta ja mielestäni syy ulos-ajoon oli puoliksi Kovalaisen. Kimi on aivan Heikin takana kun lähestytään kolmatta mutkaa. Kovalainen ottaa oikean linjan ja Räikkönen pysyy ajolinjalla, kunnes Kovalainen tekee yleisesti tuomitun liikkeen ja vaihtaa linjaa toisen kerran(ainakin minusta hän blokkaa). Keskeltä Heiikki siirtyy vielä aivan vasempaan laitaan, samalla Kimi siirtyy oikealle ja väistää juuri Kovalaisen. Räikkönen missaa jarrutuspaikan noin 0,2-0,3:lla sekunnilla eli muutamalla metrillä.

Räikkösen arvioi väärin jarrujen lämmön, olihan juuri tultu turva-auton takaa. En näe muuta syytä miksi auto ei olisi pysähtynyt tuolla matkalla. Renkaat menivät lukkoon vasta auton ollessa jo melkein nurmikolla.

Oma moka, mutta mukana oli myös muita tekijöitä.

Tässä vielä erilainen blokkaus tilanne: Shumi vs Hill
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Leo sanoi:
Olen katsonut tuon ohituksen Heikistä monta kertaa onboard kamerasta ja mielestäni syy ulos-ajoon oli puoliksi Kovalaisen. Kimi on aivan Heikin takana kun lähestytään kolmatta mutkaa. Kovalainen ottaa oikean linjan ja Räikkönen pysyy ajolinjalla, kunnes Kovalainen tekee yleisesti tuomitun liikkeen ja vaihtaa linjaa toisen kerran(ainakin minusta hän blokkaa). Keskeltä Heiikki siirtyy vielä aivan vasempaan laitaan, samalla Kimi siirtyy oikealle ja väistää juuri Kovalaisen.
Kimin onboard kamerakuva hämää koska Kimi itse vaihtelee ajolinjaa ja hakee ohituspaikkaa.
Kun vertaa Heikin ajolinjaa radalla näkyvään keskiviivaan, näkee kyllä että Heikki ei blokkaa lainkaan, siirtyy vaan nätisti vasemmalle.
Lähellä oli ettei Kimi ylioptimisella ohitusyrityksellä kilkannut Heikkiä ja itseään kisasta pihalle....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
retypeNick sanoi:
Veikkaan että kun auto lähtee lavasta se lähtee lavasta ja olet matkustaja. Tietenkin riippuen monesta tekijästä(joskus pystyt ehkä jarruttelemalla/ohjaamalla muuttaa suuntaa, jne), mutta siis aivan yhtähyvin räkällä olisi rengas voinut lipsahtaa aikaisemmin ja auto singahtaa seinään. Virhe se olisi ollut yhtälailla siinä, mutta sitten vain osui seinään.

En usko että Kimi laski että, vedän äärirajoilla.. saatan mennä nurtsille tossa 15m ennen kurvia, mutta jos menen 20m ennen kurvia menen seinään.
En ihan löytänyt vastauksesi pointtia (kun kuitenkin quotesit mun postaustani)...

Mutta siis väitätkö, että esim. molemmissa Kimin virheissä ei lopputuloksen suhteen ole mitään tekemistä kuskin taidoilla ja ratkasuilla? Eli ihan sama kuka olisi yrittänyt Heikin ohi tai tipauttanut takafillarin nurtsille Glockin takana??

Jos niin AIVAN KÄSITTÄMÄTÖN näkökanta.

a)Pitkäks mennessä sinne nurtsille ja hiekalle voi mennä etupyörät suorassa tai käännettynä
b)nurtsille voi mennä jarrutlukossa renkaat savuten tai pyörivin pyörin
c)nurtsilla ja varsinkin hiekalla formulan ajaminen lienee melko hankalaa ja herkkää touhua. varsinkin hiekkaan pohja ottaa kiinni tai renkaat kaivaa itsensä syvälle vain yhdellä väärällä liikkeelle.
d)spinnauksessa moottorin voi sammuuttaa
e)tuupata jarrut lukkoon jollon voi valua pitemmälle ulos ja jos menee hiekalle asti kaivaa autonsa jumiin
f)painaa kaasunpohjaan jollon perä voi karata entisestään tai kuten edellä kaivaa auto jumiin jos menee hiekalle

Tossa nyt mitä äkkiä mieleen tulee.
Totta kai auton karatessa hankassa on tarvetta myös onnelle, mutta kyllä siinäkin kohtaa rattimies voi tehdä ja paljon.

Mielestäni Kimi käänsi auton melko komeesti kuin käkkärillä ennen seinää pitkäks menossa ja sai autonsa jäämään just ja just radan puolelle pyörähdyksessään.
Molemmissa olis voinut vähintään jäädä kiinni hiekalle.

jotta näin mä tilanteet näin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ghost_Glove sanoi:
En ihan löytänyt vastauksesi pointtia (kun kuitenkin quotesit mun postaustani)...

Mutta siis väitätkö, että esim. molemmissa Kimin virheissä ei lopputuloksen suhteen ole mitään tekemistä kuskin taidoilla ja ratkasuilla? Eli ihan sama kuka olisi yrittänyt Heikin ohi tai tipauttanut takafillarin nurtsille Glockin takana??

Jos niin AIVAN KÄSITTÄMÄTÖN näkökanta.

...

jotta näin mä tilanteet näin.
Ööö..

Ehkä ymmärsit vähän väärin quotaamasi tekstin.

Sulle kai koitettiin sanoo, ettei Kimi luultavasti ajatellut, että esim nyt tiukassa mutkassa voipi riskeerata enempi ku vauhtia ei oo niin paljoo ja sit nopeessa mutkassa ei passaa mokata.

Olen siis retypeNickin kanssa samaa mieltä, että Kimi tuskin laskeskeli missä kärsii kämmäillä ja missä ei.

Ajatukseni on siis se, että Kimi paahtoi täysillä ja sillä siisti, moka olisi voinut tulla vaikka missä. Viime vuonna se sattui Monzassa kohtalaisen nopeessa paikassa ja vähän erilain kävi kuin nyt Melbournessa.

Eli yhtä paska moka oli lopputulos mikä tahansa.. (jos vähän kärjistetään)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oberfeldwebel sanoi:
Ööö..

Ehkä ymmärsit vähän väärin quotaamasi tekstin.

Sulle kai koitettiin sanoo, ettei Kimi luultavasti ajatellut, että esim nyt tiukassa mutkassa voipi riskeerata enempi ku vauhtia ei oo niin paljoo ja sit nopeessa mutkassa ei passaa mokata.

Olen siis retypeNickin kanssa samaa mieltä, että Kimi tuskin laskeskeli missä kärsii kämmäillä ja missä ei.

Ajatukseni on siis se, että Kimi paahtoi täysillä ja sillä siisti, moka olisi voinut tulla vaikka missä. Viime vuonna se sattui Monzassa kohtalaisen nopeessa paikassa ja vähän erilain kävi kuin nyt Melbournessa.

Eli yhtä paska moka oli lopputulos mikä tahansa.. (jos vähän kärjistetään)
Ehkä näinkin juu...
Tosin nopeisiin mutkiin Kimi ei tainnut mennä niin läheltä nurtsia Melbournessa kuin noihin hitaisiin mutkiin joihin pitää saada linja mahdollisimman ulkoa kun käännetään sisään mutkaan...

Mutta juu ei Kimi varmaan noin laskenu, mutta saatto hyvin laskee, että nyt koitetaan riskillä, ei mitään hävittävää. Ja varmasti kun riskillä mennään niin pitemmän päälle riski on kovempi hitaissa paikoissa kuin nopeissa paikoissa... ehkä.

Viime vuoden Monzan ulosajo ei kyllä muistaakseni johtunut niinkään vastaavasta mokasta eli nurtsilla käynnistä vaan radan pompusta...
Mutta joo... mielipiteensä kaikilla.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kimistä tekee aikansa parhaan ainakin myöhemmin se. että hän ei mustamaalaa tai hermostu kilpakumppaneihinsa, eikä puhu pahaa eikä käytä likaisia temppuja. Olen näkeväni muisssa kuljettajissa syvää arvostusta Kimiä kohtaan. Esim. Schumia, vaikka oli menestyvä, ei osaa arvostaa sillä tavalla, koska ei mielestäni käyttäynyt kovin rehdisti kanssakilpailijoita kohtaan.
Selittelijät ja toisista virheiden etsijät alkavat ärsyttää yleisöä ennenpitkää.

Häkkisessä oli jotain samaa kuin Kimissä, painoi kaasun pohjaan ja antoi mennä - tulokset puhuivat puolestaan ja jätti puheet muille.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös