Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Hymy meinaa purskahtaa... Anteeksi. Aika hurjillakin eroilla toisinaan tuli valitettavasti päihin tallikaverilta välillä. Maagisen lahjakas kuljettaja sopeutuisi mielestäni kyllä paremmin huippuauton kuljettamiseen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hymy meinaa purskahtaa... Anteeksi. Aika hurjillakin eroilla toisinaan tuli valitettavasti päihin tallikaverilta välillä. Maagisen lahjakas kuljettaja sopeutuisi mielestäni kyllä paremmin huippuauton kuljettamiseen.
Hyvin sopeutui koko sirkukseen kun tuli muutaman luokan yli ohi muiden lahjakkuuksien. Oli varmaan niin kova supliikki, että pääsi ilman lahjoja sarjaan.

McLarenilla menetti mestaruuksia luotettavuuden puutteeseen, ei vauhdin. Ja sopeutui hyvin tähän huippuautoon mutta ei voinut sopeutua luotettavuuden puutteeseen. Vastassa oli tosin vain Schumi, Brawn & muut kokemattomat kilpasiskot

Ferrarilla uusi auto ja uusi toimintaympäristö. Sopeutui kohtuuhyvin ja ajoi mestariksi.

Seuraavanakin vuonna hyvä alku mutta mestaruushaaveet kariutui rengaslämpöongelmaan. Testikiellon aikaan sopeutuminen ei ollut mahdollista kun korjausliike meni väärään suuntaan. TALLI sopeutui ja palautti vanhat osat jolloin Kimi puolestaan sopeutui ja ajoi Massalle ja tallille mestaruutta. Ei ihan riittänyt. Nopeus osoituksena oli kuitenkin kilpavuonna sirkuksen nopein kuski josta pystin saikin.

Nyt pitäisi sopeutua huonon huippuauton lisäksi tallin tekemiin toistuviin virheisiin. Saattaa olla hetki jolloin "maagisen lahjakas kuljettaja sopeutuisi mielestäni kyllä paremmin huippuauton kuljettamiseen" aika on ohi eikä ole syytäkään sopeutua.

Kaiken kaikkiaan Kimi on kuski, joka taitaa olla aivan kärkijoukossa myös FIAn gaalassa palkittujen määrällä mitaten.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Prost saattaisi olla 5-kertainen MM jos tallinsa olisi 1982 ajattanut nopean lisäksi luotettavampaakin autoa. Ja Kimin Macci olisi luotettavampana saattanut olla hitaampi. Jos joku muu ajaisi Kimin paikalla samoja tuloksia, tätä tuskin tällä forumilla edes huomattaisiin. Todettaisiin vain että Massa on ok tiimikaverivertailussa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Prost saattaisi olla 5-kertainen MM jos tallinsa olisi 1982 ajattanut nopean lisäksi luotettavampaakin autoa. Ja Kimin Macci olisi luotettavampana saattanut olla hitaampi. Jos joku muu ajaisi Kimin paikalla samoja tuloksia, tätä tuskin tällä forumilla edes huomattaisiin. Todettaisiin vain että Massa on ok tiimikaverivertailussa.
Ja jos mulla olisi ollut vaikeampi lapsuus saattaisin jatkaa väittelyä
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No sorry, ei ole tarkoitus loukata, mutta

saattaisi olla / jos tallinsa olisi/ olisi / saattanut olla/ Jos joku muu ajaisi

Nämä kaikki oli sulla parissa virkkeessä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Ei kato, sulla on pakosti vaikea lapsuus tai joku mielisairaus jos mielestäsi Kimi ei ole ollut tällä kaudella ylivoimainen kuljettaja. :thumbup:
Niin kai sitten :)
Pyrin näkemään asiat realistisesti, enkä mitenkään pysty näkemään Kimiä parhaana kuljettajana. McLaren-aikana tilanne oli vielä paljon avoimempi Schumia ja Alonsoa vastaan vertailtaessa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ei kato, sulla on pakosti vaikea lapsuus tai joku mielisairaus jos mielestäsi Kimi ei ole ollut tällä kaudella ylivoimainen kuljettaja. :thumbup:
Kenen sitaatti tämä "tällä kaudella ylivoimainen kuljettaja" on?

Eihän ylivoimainen tai edes paras kuljettaja määritelmää voi objektiivisesti keneenkään liittää.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin kai sitten :)
Pyrin näkemään asiat realistisesti, enkä mitenkään pysty näkemään Kimiä parhaana kuljettajana. McLaren-aikana tilanne oli vielä paljon avoimempi Schumia ja Alonsoa vastaan vertailtaessa.
En minä puolustanut väitteeseen paras kuljettaja - eihän tuolla edelläkään niin kukaan väittänyt. Vai vastailetko jollekulle muulle? Jos lainaa niin lainaa oikein.

Ei kukaan pakota Kimistä pitämään. Mutta silloin olisi hyvä myöntää, etten vain pidä eikä provosoida väitteillä joita ei saa perusteltua. Kimi on aivan osoitetusti tehnyt kuskina kohtuupanoksen alkukisoissa tänä vuonna ja myös Massaa paremmin, joskin hienoisesti mutta kuitenkin. Minkäs hän auton hitaudelle enempää voi.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Ehkä minä keskityin tähän toikin nimeen...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kimi Räikkönen paljasti, miksi Ferrari hyytyi varikolle
19.04.2009 15:18


Kimi Räikkösen Kiinan GP oli ongelmia täynnä. Alussa Räikkösellä oli ongelmia moottorin kanssa, mutta moottorin lämmettyä Räikkönen alkoi löytää vauhtia ja nousi kisassa jo viidenneksi. Ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen Ferrarin vauhti hyytyi ja Räikkönen jäi jumiin sijoille ynnämuut Nico Rosbergin taakse.

- Varikkopysähdyksen jälkeen menetin renkaista pidon, eikä minulla ollut mahdollisuutta puskea niin lujaa kuin olisin halunnut. Auto luisui niin paljon. Moottori tuntui menettävän tehojaan, varsinkin muiden autojen läheisyydessä, Räikkönen kertasi kisaa Ferrarin verkkosivuilla.

IS

.......

Ferrarin F1-talli päätyi vaihtamaan kesken sadekelissä ajetun Kiinan GP:n Kimi Räikkösen kahden varikkokäynnin taktiikan yhden pysähdyksen taktiikkaan.

Ferrarin uuden kisataktikon Chris Dyerin ratkaisu ei kuitenkaan onnistunut. Ennen varikkokäyntiään viidentenä ajanut Räikkönen putosi sen jälkeen 15. sijalle ja ajoi maaliin vasta kymmenentenä.

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali oli nyreissään alkukauden kisoja haitanneiden taktiikkavirheiden jatkumisesta.

- Kimi vaihtoi taktiikkaansa kahdesta pysähdyksestä yhteen, muttei pystynyt nousemaan kymmenettä sijaa korkeammalle. Hänen vauhtinsa oli ensimmäisellä rengassarjalla kohtuullista, mutta toisella sarjallaan hän kärsi jatkuvasti pidon puutteesta, mikä piti hänet pisteiden ulkopuolella. On suuri sääli, että aikana, jolloin emme ole teknisesti parhaimmillamme, epäonnistuimme jälleen kerran olosuhteiden hyödyntämisessä, Domenicali manasi.

(MTV3)
 
Viimeksi muokattu:

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Olen kyllä niin onnellinen että vuonna 2007 Kimi otti sen mitä lajissaan on aina tavoitellut. Tämä kausi ratkennee lopullisesti eurooppaan siirryttäessä enkä henk. koht. jaksa uskoa enää sellaiseen ihmeeseen että F60 kehitettäisiin voittaja auto. Ei se superdiffuusoria tarvitse, kuten RB on näyttänyt. Sen sijaan MM-sarja saattaa muutoin tasoittua eikä kukaan ole vielä karannut tavoittamattomiin. Voimasuhteet tulevat muuttumaan ja useat miehet syövät pisteitä toisiltaan, mutta kuten maestro itse on maininnut, me ollaan hävitty tää peli.

Itsellä jo kävi mielessä että mikäs se Kimin uskon on vienyt jo kauden tässä vaiheessa, mutta kyllä se on karu fakta että enään ei ehdi mestaruustaisteluun näistä lähtökohdista. Toista se oli esimerkiksi vuonna 2007 ja 2008 kun autossa oli oikeasti potentiaalia kun katsotiin kelloa.

Tämän kauden saldoa ei sen sijaan voi Kimin harteile laittaa:
Melbournen virhe on fiftysixty oliko autolla tekemistä ulosajon kanssa. Muutoin ajosuoritukset olivat ihan mallikkaita koko viikonlopun.
Malesiassa myös erittäin hyvä ajosuoritus, mistä jäi kuitenkin vain luu käteen.
Kiinassakaan ei ainoatakaan sadekelin virhettä kuten ei myöskään Malesiassa. Sen sijaan vauhti puuttuu kokonaan, mutta mitä nyt haastatteluista voinee päätellä niin ei se yrityksen puutteeseen mene.

Viimevuotinen aika-ajo specialisti Massa jäänyt aika-ajoissa taakse, mistä voinee päätellä että ei autolla kauhesti parempaan pysty.

No mutta mitäpä näitä murehtimaan, F1:stä se vain on ja sen tietää Kimikin! :thumbup:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jos viimeisen kolmen vuoden perusteella arvioidaan niin Kimi on huonoin kuljettaja sadekelillä. Vauhti häviää usein ihan totaalisesti ja ongelma on aina sama renkaiden lämpötila. Kunnon sadekelin kuskin pitää osata ajaa sen verran rajusti, että renkaat lämpiää.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Onpas ihmisillä lyhyt muisti. Malesian sateessa Kimi ajoi todella hyvin ja oli välillä nopein mies radalla. Malesian kisan jälkeen Domenicali sanoi, että he eivät oikein ymmärrä aina auton käytöstä. Joissakin olosuhteissa auto on todella nopea ja yht äkkiä olosuhteiden muuttuessa vauhti romahtaa. Kimillä vauhti hävisi tänään varikkokäynnin jälkeen. Ilmeisesti hän ei saanut renkaita lämpiämään. Samaa taisi olla Brawn-kuskeilla, siksi he eivät tänään loistaneet.

Ei minunkaan mielestäni Kimi ollut tänään hyvä, mutta näitä huonoja sadekisoja sattuu kaikille. Tänään Massa oli erinomainen, vaikka häntä ei "Regenmaisterina" pidetäkään ja itse sadekelien kuningas Hamilton spinnaili ahkerasti.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei se superdiffuusoria tarvitse, kuten RB on näyttänyt.
No tämä päivä oli kyllä poikkeus. Pitää ottaa huomioon että brawn ei ennen kauden alkua testannut kertaakaan sateella. Eikä muutamaa kierrosta malesian monsuunissa voi oikein sadetestiksi laskea. Voisi olettaa että sadekelin vauhti ei ole silloin parhaimmillaan.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Jos viimeisen kolmen vuoden perusteella arvioidaan niin Kimi on huonoin kuljettaja sadekelillä. Vauhti häviää usein ihan totaalisesti ja ongelma on aina sama renkaiden lämpötila. Kunnon sadekelin kuskin pitää osata ajaa sen verran rajusti, että renkaat lämpiää.
Edelleen on pakko nostaa tuo Fuji 2007, jossa Ferrari mokasi ja Kimi lähti raivoamaan koko joukon viimeiseltä sijalta ajaen hienosti kolmanneksi. Lähellä oli jopa 2. sija, mutta Heikki piti väkisin paikkansa. En kyllä ymmärrä, miten Kimistä saa tekemälläkään hunointa sadekelikuljettajaa. Viimekin kaudella, olikos se Silverstonessa, jossa taktiikat (väärät renkaat) pilasivat Kimin sadekisan.

Se mistä tämä " Suomalaiset ja sade :yuck: " tulee, niin on kyllä usein ollut niin, että sade on tullut väärään aikaan suomalaisten kannalta tai Ferrari muuten vaan on mokannut taktiikoissa sadekisoissa (Fuji 2007, Silverstone 2008, Monaco 2008, Malesia 2009, Kiina 2009). Tuossa niitä oli muutamia, ja varmastikin välistäkin jäi osa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Olen kyllä niin onnellinen että vuonna 2007 Kimi otti sen mitä lajissaan on aina tavoitellut.
Se on kyllä hienoa että Kimin onnistui jättää näkyvä jälkensä F1-historiaan tittelin saavuttamisellaan. Kekelle ja Mikalle jatkoa.
 

Joda^

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
190
Onpas ihmisillä lyhyt muisti.
No on! Ei oo pitkä aika kun täälläkin pyöri se haastattelu missä Kimi sanoi että kyllä sitä motivaatiota vielä löytyy ja ihmiset vaan puhuvat aina paskaa. Nyt yksi kisa niin taas saa kuulla tuota " Ei selvästi ole enää motivaatiota". Sama virsi mikä alkoi jo viime kaudella.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös