Ferrarista, Räikkösestä, Ferrarin bisnesstrategiasta
Räikkösen ongelmat ovat sekä teknisiä että psyykkisiä. Ferrari ei ole, ihan kohtalaisen testaamisenkaan jälkeen, mikään menestysauto 2009. Laskusuhdanne 2000-luvun ihannevuosien jälkeen alkoi oikeastaan jo vuodesta 2006, vaikka silloin vielä mestaruus varmistettiin. Vuodet 2007 ja 2008 olivat esivalmistelua totuudelle 2009 - mestaruusvuosien kokemukset ja rahakirstut ovat hupenemassa monien avainhenkilöiden poistumaan ja uuden johdon isänmaallisempaan otteeseen. Tapahtumien kulku oli varmasti ennustettavissa, mutta mielestäni talli on sortunut perin harvinaisiin virheisiin niin urheilupolitiikkansa, strategiansa kuin kilpailullisten tilanteidenkin hallinnassa.
Olen suomalainen f1-fani, en tiedä, mutta spekuloin. Mielestäni kilpajohtoon tarvittaisiin ulkomaalainen johtaja. Siis joku muu kuin italialainen, sillä italialaisuudesta kehkeytyy ajan myötä ongelmia niin Domenicalille kuin Montezemololle. Ennen Montezemolo hääri taustapiruna, joka sulaantui tekijöiden kuten Byrnen, Brownin ja Todtin päätöksiin. Nyt hänestä on tullut vaarallinen, kiihkomielinen auktoriteetti, jonka mielipiteet kulkevat tuulensuuntien mukaan. Brawn pyörittää hullunbusineksiään ja pistää vanhalle tallilleen turpiin. Michael Schumacherista tehdään mediapersoona ja ylimääräinen assisstentti, jolle kukaan ei uskalla sanoa ei.
Domenicali on talousosaaja, muttei ilmeisestikään mikään ratataktikko. Jotkut julkisuuteen päässeet lausunnot ovat hämmentäneet myös kuvaani hänestä. Helpotuksesta hihkuminen Span 2008 jälkeen eivät antaaneet mitään luottavaista kuvaa siitä, että talli tosiaan tietää, mitä Räikkönen osaa.
Ja hän tosiaan on myös italialainen. Kun Räikköseltä ei tulosta synny ja oma kansa inhoaa häntä, mielipiteet saattavat kasaantua enemmän sinne tunne- kuin järkilohkoon. Tulos, Domenicali palkkaa Alonson Räikkösen tilalle ja päästää käsistään yhden kaikkien aikojen lahjakkaimman F1-kuljettajan, joka ei oikeastaan olisi tarvinnut mitään muuta kuin lisähaastetta ja pienemmän palkan.
Alonson sitoutumiskyky on myös iso kysymysmerkki - kyllä, uskon, että Alonson kaltaisen persoonan sitoutuminen myös tähtitalli Ferrarille saattaa aiheuttaa niitä kysymysmerkkejä. Aiheuttihan se myös McLarenilla.
En oikeastaan käsitä, kuinka Domenicalin kaltainen markkinaäijä suostuu maksamaan niin muhkeaa liksaa Räikköselle. Bonuksineen, joululahjoineen ja työsuhde-etuuksineen. Ei Fiatillakaan ole loputtomiin rahaa varsinkaan nykyisessä talouden kurimuksessa. Puhumattakaan kakkossarjan nollapohjalle perustamisesta, puhumattakaan suurimman ruokkijakäden, FIA:n puremisesta. Badoer tulee konkretisoimaan tyhjäkäynnin tilan. (Toivottavasti ei.)
Räikkönen ei syty formulamaailmalle, ei sitten yhtään. Väittäisin, että häntä suorastaan masentaa se. Toisin kuin luullaan, uskon paskapuheen vaikuttavan miehen itsetuntoon enemmän kuin arvaammekaan. Siksi Räikkönen on McLarenin loppuvuosista alkaen alkanut entistä enemmän heittää hauskoiksi kokemiamme tyhmiä fraaseja, piiloutunu kuoreensa ja inhonnut, inhonnut ja inhonnut enemmän. Ferrarin nykyisenä Ykköspilottina on varmasti vähän ankeat pr-paikat, jos olet tullut espoosta, et ole käynyt edes amista loppuun ja kiinnostuksesi keskustelevaan elämäntyyliin on nolla, ellei peräti miinus. Räikkösen rallitaidot esimerkiksi osoittavat, että hän ei ole kadottanut lahjakkuudestaan tippaakaan. Hänen omaksumiskykynsä ovat varmaan jopa paremmat kuin Michael Schumacherilla, vaikka mulla ei ole ihan varmaa tietoa siitä, miten Schumacher oikeasti pärjäsi kaksipyöräisellä. Formula Ykkösissä Räikkönen on kuitenkin saavuttanut oikeastaan kaiken, mistä on voinut unelmoida: mestaruuden, kasan miljoonia, arvostuksen asiantuntijapiireissä ja ykköspaikan maailman kärkitallista. Inspiraatio on varmasti uponnut seteleiden kahinaan ja helppoon elämään.
Inhottavaa olla oikeassa. Viimeinen nuora Räikkösen kiskaisemiseksi ylöspäin ei ollut mitään enempää eikä mitään vähempää kuin vanha ykkösnyrkki Michael Schumacher. Räikkönen olisi voinut vielä kerran ajaa kuin - kuin ajaisi aina Eau rougea, itse mestarin rinnalla.