Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eli myös minä voisin kepittää koko remmin kun saisin kisakuskin paikan kunnon tallista, luottamuksen autoon uskon olevan kondiksessa jos tuonne asti pääsen - se on vaan asennekysymys
Jos alasarjoissa ajat sillä tasolla että suoritusten puolesta pääset ykkösiin niin kyllä kait. (ykkösissä on siis normaaleja kuskeja ja paskoja) Ja siis sen jälkeen kun olet ykkösissä ja et oo paska niin nopeus riippuu siitä miten auto sopii käteen. Jos ei sovi niin ei sovi ja potkut heilahtaa, jos sopii niin hyvin pyyhkii ku tallikaveri noituu kohtaloaan..


Mitä arzipuppyn tekstiin tulee niin olen kyllä samaa mieltä monesta asiasta.
Kimi unelmoi -70 luvun formula ykkösistä (omien sanojenkin mukaan) jolloin autot oli rautaa eikä elektroniikkaa, yleisö seiso ja katto minkä pullojensa takaa näki, media kirjoitti tulokset vihkoihinsa ja siinä se. Kimi ois hypänny autoon, sahannu vähän takasiipee pienemmäksi, tempassu rataennätyksen ja kävelly sit höylään jotain mimmii ja juomaan vähä kylmää.

Nyky ykkösissä Kimi ajaa vain sen takia että pääsee näiden -70 luvun herrojen rinnalle, maailmanmestaruus ferrarilla jne.

Moni ajattelee, että Kimin pitäisi kiittää katsojia että ykköset ovat tuollaisia kuin ne nyt ovat, ilman katsojia ei olisi ykkösiä. Paskan marjat, Kimi vihaa katsojia jotka pilasi unelma ykköset ja teki siitä media paskaa. Kimi ei ole katsojilleen mitään velkaa omasta mielestään, eikä siis välitä katsojista pätkääkään. Mediaa Kimi lähes vihaa. Työsuorituksesta Kimiä kiinnostaa vain ajaminen, nyt siinä on mukana jonninjoutavia pr perseitä.

Ymmärrän Kimiä, miestä kiinnostaa ajaa kovaa ja siinä se. Mies ajaa kovaa mutta kun enää ei voi mitään voittaa eikä ole syytä näyttää olevansa hyvä niin mies ajelee kisan kerrallaan, ei ne sääjöt nii justii, kuha saa ampasta startista lujaa ja painella hana pohjassa nii kaua ku laulua riittää tai lippu heilahtaa. Sen jälkee taas kavereitten luo huurteiselle ja heittään huumoria.

arzipuppy sanoi että inspiraatio on pudonnut helppoon elämään. Helposta en tiiä, mutta pudonnut se varmaan on. Itse uskon median syyksi tämän(kin).
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tiedä mistään mimmien höyläämisistä, mutta varmasti on noin, että monia kuljettajia tämä nyky ajan pilkun viilaaminen ei kiinnosta. Kisat ratkaistaan varikolla ja insinöörien toiminnassa hyvin pitkälle. Kyllä uskon, että Kimi katsojista välittää. Mutta ei siitä hössötyksestä mitä media saa aikaan. Hyvä tunnelmahan on tärkeää, ja ilman katsojia se on mahdotonta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olen suomalainen f1-fani, en tiedä, mutta spekuloin. Mielestäni kilpajohtoon tarvittaisiin ulkomaalainen johtaja. Siis joku muu kuin italialainen, sillä italialaisuudesta kehkeytyy ajan myötä ongelmia niin Domenicalille kuin Montezemololle. Ennen Montezemolo hääri taustapiruna, joka sulaantui tekijöiden kuten Byrnen, Brownin ja Todtin päätöksiin. Nyt hänestä on tullut vaarallinen, kiihkomielinen auktoriteetti, jonka mielipiteet kulkevat tuulensuuntien mukaan. Brawn pyörittää hullunbusineksiään ja pistää vanhalle tallilleen turpiin. Michael Schumacherista tehdään mediapersoona ja ylimääräinen assisstentti, jolle kukaan ei uskalla sanoa ei.
Domenicali on talousosaaja, muttei ilmeisestikään mikään ratataktikko. Jotkut julkisuuteen päässeet lausunnot ovat hämmentäneet myös kuvaani hänestä. Helpotuksesta hihkuminen Span 2008 jälkeen eivät antaaneet mitään luottavaista kuvaa siitä, että talli tosiaan tietää, mitä Räikkönen osaa.

Ja hän tosiaan on myös italialainen. Kun Räikköseltä ei tulosta synny ja oma kansa inhoaa häntä, mielipiteet saattavat kasaantua enemmän sinne tunne- kuin järkilohkoon. Tulos, Domenicali palkkaa Alonson Räikkösen tilalle ja päästää käsistään yhden kaikkien aikojen lahjakkaimman F1-kuljettajan, joka ei oikeastaan olisi tarvinnut mitään muuta kuin lisähaastetta ja pienemmän palkan.
Mitä tulee di Montezemolon puuttumiseen F1-tallin asioihin, niin kaikki taisi alkaa Räikkösen palkkaamisesta. Todt oli tuolloin Kimin tuloa vastaan ja olisi mielellään jatkanut Schumacherin ja Massan kanssa, mutta LdM oli eri mieltä ja sai tahtonsa läpi. Jos Ferrarilla mielitään jatkaa Schumacherin kanssa omaksutuilla työtavoilla ja yhteen kuskiin keskittyen, on Kimi osa ongelmaa. Alonso taas saattaa olla ratkaisu.

Kimistä alan olla sitä mieltä, että jollain muotoa idolisoimansa James Huntin tavoin hän tarvitsee valmiiksi katetun pöydän. Hunt vihasi testaamista, eikä olisi koskaan voittanut mestaruutta, mikäli kehitystyö olisi ollut hänen panoksestaan kiinni. McLarenilla Hunt sai 1976 käsiinsä Fittipaldin edellisinä kausina kehittämän M23:n, joka yhdessä Laudan epäonnen ja Huntin hullunrohkeuden kanssa riitti mestaruuteen.

Ironista kyllä, Kimin itsensä kannalta McLaren olisi hänelle kenties se paras ympäristö noin tarjotun kaluston puolesta. Kahdella kärkitallilla on minusta hieman poikkeavat lähestymistavat kehitystyöhön ja sen organisointiin - McLarenilla ongelmia lähestytään enemmän saadun datan kautta ja pohjataan huipputeknologiaan, minkä johdosta talli ei myöskään vaikuta olevan aivan niin riippuvainen henkilöstövalinnoista ja kuskin tarpeet kyetään tunnistamaan muutenkin kuin tämän palautteen kautta. Ferrarilla taas on tehty työtä pitempään perinteisin menetelmin, kuten testirataa hinkkaamalla. Italialaiset olivat kaikkea muuta kuin kehityksen kärjessä CFD-teknologian tai simulaattorien kanssa, mistä johtuen se myös kärsi muita enemmän testikiellosta. Toisaalta jos jossakin tallissa kuljettajan panoksella on vielä merkitystä, on se juuri Ferrari.

Kimin jokseenkin keskinkertaista menestystä Ferrarilla on joskus tullut pohdittua paljonkin, hänen ajotaitojaan kun ei kaiken nähdyn perusteella oikein osaa lähteä kyseenalaistamaan. Tallien erilaisen lähestymistavat ovat minusta loogisempi selitys kuin täälläkin esitetyt näkemykset siitä, että renkaat, talli, sääntömuutokset, kuun asento ja FIA ovat kaikki Kimiä vastaan. Minun tajuntaani ei oikein mahdu sekään, että Kimin yritys olisi loppujen lopuksi merkittävästi heikentyt - se ei vaan sovi Räikkösestä välittyvään kuvaan. Lukemattomia kertoja on kuitenkin kuultu sekin, että Kimiltä saa samanlaisen suorituksen joka kerta, kun tämä autoon astuu.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tiedä mistään mimmien höyläämisistä, mutta varmasti on noin, että monia kuljettajia tämä nyky ajan pilkun viilaaminen ei kiinnosta. Kisat ratkaistaan varikolla ja insinöörien toiminnassa hyvin pitkälle.
Se kisojen ratkominen varikolla ja insinöörien toimesta alkoi viimeistään 80-luvun lopulla, ellei jo paljon aiemmin. Jos nyt ajatellaan vaikka Colin Chapmanin panosta F1:iin... ;)

Toisaalta nykyiset nuoret kuskit tuntuvat olevan aika kotonaan tämän mediahössötyksen kanssa, koska ovat alusta asti siihen kasvaneet. Kimi on siinä mielessä jonkinlainen dinosaurus, joka haluaa vain ajaa kilpaa. Toki Alonsokin on vähän saman tyyppinen. Puheliaampi toki, muttei ne hänenkään lausunnot niin siloiteltuja aina ole.
Kyllä uskon, että Kimi katsojista välittää. Mutta ei siitä hössötyksestä mitä media saa aikaan. Hyvä tunnelmahan on tärkeää, ja ilman katsojia se on mahdotonta.
Kimi tuntuu menevän oman fiiliksen mukaan. Joskus ei viitsi, joskus taas viitsii. Eikä siinä mitään. Nuorempi polvi on tottunut siihen, että lausunto tulee antaa, vaikka ei yhtään kiinnostaisi, ja se annetaan hymyssä suin tai ainakin niin mediaystävällisesti kuin kyetään. Managerit ja mediakonsultit ovat kouluttaneet heistä tuotteita.

Mitä katsojiin tulee, niin varmasti kaikki kuskit arvostavat hyvää tunnelmaa, mutta autossa ja lähtöruudukossa uskon sen olevan Kimille (ja monelle muulle) se ja sama onko siellä ketään katsomassa. Sillä hetkellä vain keskitytään kilvanajoon, eikä muuta ole.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ironista kyllä, Kimin itsensä kannalta McLaren olisi hänelle kenties se paras ympäristö noin tarjotun kaluston puolesta. Kahdella kärkitallilla on minusta hieman poikkeavat lähestymistavat kehitystyöhön ja sen organisointiin - McLarenilla ongelmia lähestytään enemmän saadun datan kautta ja pohjataan huipputeknologiaan, minkä johdosta talli ei myöskään vaikuta olevan aivan niin riippuvainen henkilöstövalinnoista ja kuskin tarpeet kyetään tunnistamaan muutenkin kuin tämän palautteen kautta. Ferrarilla taas on tehty työtä pitempään perinteisin menetelmin, kuten testirataa hinkkaamalla. Italialaiset olivat kaikkea muuta kuin kehityksen kärjessä CFD-teknologian tai simulaattorien kanssa, mistä johtuen se myös kärsi muita enemmän testikiellosta. Toisaalta jos jossakin tallissa kuljettajan panoksella on vielä merkitystä, on se juuri Ferrari.

Kimin jokseenkin keskinkertaista menestystä Ferrarilla on joskus tullut pohdittua paljonkin, hänen ajotaitojaan kun ei kaiken nähdyn perusteella oikein osaa lähteä kyseenalaistamaan. Tallien erilaisen lähestymistavat ovat minusta loogisempi selitys kuin täälläkin esitetyt näkemykset siitä, että renkaat, talli, sääntömuutokset, kuun asento ja FIA ovat kaikki Kimiä vastaan. Minun tajuntaani ei oikein mahdu sekään, että Kimin yritys olisi loppujen lopuksi merkittävästi heikentyt - se ei vaan sovi Räikkösestä välittyvään kuvaan. Lukemattomia kertoja on kuitenkin kuultu sekin, että Kimiltä saa samanlaisen suorituksen joka kerta, kun tämä autoon astuu.
Hyviä kirjoituksia. Yllä olevasta lainauksesta olen täysin samaa mieltä.
 

Aksu

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
147
Oishan kimillä paremminkin voinu mennä, mut kannattaa muistaa et ei massa huono kuski ole, väittäisin että aika lähellä schumin tasoa on.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Oishan kimillä paremminkin voinu mennä, mut kannattaa muistaa et ei massa huono kuski ole, väittäisin että aika lähellä schumin tasoa on.

Kenties, kenties ainakin kuivalla kelillä! Mutta mä haluun nähhä esityksiä herralta kuten Schumi teki 95 Spa, 96 Barcelona, 97 Spa ja muutamia muita. :cool:

En usko että Schumi sentään munkitti pelkästään säätöjen puolesta ne kisat.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Se kisojen ratkominen varikolla ja insinöörien toimesta alkoi viimeistään 80-luvun lopulla, ellei jo paljon aiemmin. Jos nyt ajatellaan vaikka Colin Chapmanin panosta F1:iin... ;)
Varmaan vähääkään formulaa seurannut edes viimeisen kymmenen vuoden aikana ymmärtää että kommenttisi on asiaton tässä viite kehyksessä.


Mitä katsojiin tulee, niin varmasti kaikki kuskit arvostavat hyvää tunnelmaa, mutta autossa ja lähtöruudukossa uskon sen olevan Kimille (ja monelle muulle) se ja sama onko siellä ketään katsomassa. Sillä hetkellä vain keskitytään kilvanajoon, eikä muuta ole.
Jos tästä nyt halutaan ajatusleikkiin lähteä, niin se että katsomossa ei olisi ihmisiä tarkoittaisi aika montaa muutakin asiaa. Tuskinpa minkään lajin urheilija suorituksensa aikana tarkastelee katsomon miehitystä kun puhutaan huipputasosta. Keskittyminenhän piti olla se 110%. Mutta jos otetaan 40 % keskittyminen, silloin siihen mahtuu vielä 70 % katsojien bongailua. Keskisalo ei eilen katsellut edes heiluvia kengännauhojaan. Mutta se, että kisat ajettaisiin maan alla, jossa ei olisi muuta kuin kameroita ja ratahenkilöstöä ja tuloksia ei kerrottaisi kenellekään tuskin tekisi kuljettajaa onnelliseksi vaikka voittaisi kaikki jatkuvasti. Kyllä huippu-urheilijalla väistämättä on sellainen esillä olemisen halu, joka sitten kulminoituu eri lailla luonteenpiirteistä ja omasta kasvamisesta ja kokemuksistakin johtuen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kenties, kenties ainakin kuivalla kelillä! Mutta mä haluun nähhä esityksiä herralta kuten Schumi teki 95 Spa, 96 Barcelona, 97 Spa ja muutamia muita. :cool:

En usko että Schumi sentään munkitti pelkästään säätöjen puolesta ne kisat.
Schumia on nyt paha verrata keneenkään. Eihän tasapäisin mahdollisuuksin hänen kanssaan ajanut kukaan kuin uran alkuvaiheissa. Ylipäätään ennen eikä jälkeen ole ketään jolle olisi viritetty koko tallin kapasiteetti vain yhtä kuskia varten. Lisäksi massiivinen testaus. Jopa koko F1 oli välillä tätä hypetystä tukemassa ja rahastamassa. Enkä nyt kaivele luistonestoja tai muita kommerverkkejä esiin jotka olivat kovin vaatimattomasti julkisuudessa.

Lisäksi nyttemmin on muuttunut juuri testaus totaalisesti, lisäksi rengasasiat on ihan päälaellaan kaikenmaailman uusien teknisten ja aerodynaamisten rajoitusten lisäksi. Jopa moottorien merkitys on nyttemin hyvin tasapäistetty ja mm siinä Ferrari oli taannoin vahvoilla poislukien Mersun beryllium-aika.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ylipäätään ennen eikä jälkeen ole ketään jolle olisi viritetty koko tallin kapasiteetti vain yhtä kuskia varten.
Onhan noita vaikka kuinka. Viimeisen 25 vuoden ajalta vaikkapa Senna Lotuksella, Villeneuve B.A.R:lla tallin ensimmäiset vuodet tai Alonso Renault'lla par'aikaa. Ja pikkutalleista löytyisi lukematon määrä esimerkkejä.

Mutta keskusteltaisiinko Kimistä, kuten otsikko sanoo?
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Kiitoksia huomiostanne. Bobakki tuolla heitti oivallisia mielipiteitään ja Webslave korjasi kivasti tylyn virheeni. Muistin yksinkertaisesti vuosien menneen niin, että Michael Schumacher jätti manttelinpaikan Räikköselle mestaruuden jälkeen ja Fernando Alonso oli mestaruusmallia 2005. No eihän se niin mennyt, nyyhkyttävä Monza 2006 oli vain jättänyt muhun jälkensä.

Kiitos korjauksesta kumminkin. Voisin koittaa joskus tarkistella faktojakin, mutta mun alle puolen megan mokkulalla se on sietämättömän hidasta.

Hauskaa, että olen itsekin tullut ajatelleeksi Kimin kelpoistuvan enemmän McLareniin. En kuitenkaan ole miettinyt asiaa ihan noin syväluotaavasti, vaan sisuperiaatteen kautta. Räikkönen on nimittäin paras altavastaajana ja hyökkääjänä. Monen kierroksen uuvuuttava johtaminen ei kuulu hänen tyyliinsä. Luonnollisesti siis lapsentaudeista kärsinyt McLaren, joka sijoitti Räikköstä aina viidenteen lähtöruutuun, olisi Kimin virénmäiselle luonteelle sopivampi auto.

Jos McLarenin brittiläinen herrasmieskulttuuri, Mercedeksen karkeat luotettavuusongelmat ja satunnainen rankahko taktinen töpeksintä olisivat haihtuneet savuna ilmaan, olisin ehkä nähnyt paremmaksi Räikkösen jäämisen talliin. Toisaalta, minunhan pitäisi olla tilanteeseen ihan tyytyväinen, toihan Räikkönen Suomelle sen kaivatun neljännen maailmanmestaruuden.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Räikkönen ei ole pelkästään suomalaisittain kiinnostava hahmo. Hänen luonteensa on välillä suorastaan epänormaalin viileä. En kehuisi häntä cooliudesta, sillä hän vaikuttaa välillä todella ilkeältä, mikä on poikkeuksellista formulamaailmassa, jossa jokaisen hahmon on jossain vaiheessa nöyrryttävä mediaystävälliseksi. Häkkisestä, hyvin räikkösmäisestä henkilöstä, kehkeytyi kielitajun parannuttua oikea hurmuri. Eikä vain kielitajun, vaan ihan myös jonkinlaisen kasvun seurauksena. Häkkistä pystyi varsinkin uran alkuvaiheilla kutsua aikamoiseksi koppakuoriaiseksi. Räikkösen kehityskaari on ollut päinvastainen. Ensimmäisinä vuosinaan hän oli ystävällinen ja välitön, sellainen perustyyppi. Nyt ujouden tilalle on tullut satunnainen koppavuus.
Niinkin vähäpätöinen seikka kuin formula 1-sivujen ask the expert-hommeli sattui herättämään kiinnostukseni. Räikkönen vastaili kysymyksiin, joihin minulla ei ollut harmainta hajuakaan. Ainakin pieni viite siitä, että Räikköstä kiinnostaa, Räikkönen ei ole niin tyhmä kuin julkisuuteen olankohautuksineen viestittää.
Kiinnostavaa Kimin luonteessa on myös äärimmäinen rehellisyys. En luottaisi keneenkään varikoilla enempää kuin Räikköseen. Hän on jo kauan sitten osoittanut, ettei hän halua tehdä keneenkään muuhun vaikutusta kuin itseensä. Nonni, nyt tää meni poskelleen persoonallisuustesteineen poikineen. Ja ei, editointi ei ollut helpomaa sivuston logattua mut kahdesti ulos.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Tässä nyt näyttää olevan aika paljon keskustelua tuosta haastattelusta. Käänsin alkuperäisen haastattelun portugalista suomeksi:


"Ferrarin ollessa superhoivaavainen parantumisesi suhteen, Kimi Räikkönen ei ollut moksiskaan, tekikö se sinut surulliseksi? Miten näit suomalaisen tallikaverisi, Kimi Räikkösen, suhtautumisen asiaan?"

- "Ei! Hän ei soittanut minulle. Näin vain sen videon(viestin), jossa kuskit lähettivät minulle terveisensä, joista Kimin oli kaikista lyhyin. Ei, hän lähetti minulle kortin sairaalaan, joka oli ainoa asia, jonka sain Kimiltä. Mutta totuuden nimessä ei se minua häirinnyt, koska Kimi on outo heppu, erilainen ihminen... se on hänen tapansa, eikä silloin kannata odottaa hänen tekevän jotain asiaa, jota häneltä ei odoteta tekevän. Täten hänen kohtelunsa ei ole minulle minkäänlainen ongelma."



Huom! Tuo Massan alku on vähän outo, koska haastattelija ei kysynyt mitään puhelinsoitosta. Ja tuo antaa ymmärtää, että Massa sai Kimin postikortin (Tosin voihan olla, että se sitten kuitenkin hukkui??). Brasilialainen tyttöystäväni kirjoitti tuon pätkän haastattelun äänitiedostosta portugaliksi, josta käänsin sitten suomeksi. Portugalia en ihan ajankulukseni siis ole opetellut :)
Toivottavasti tästä ei ala samanlainen paskanheitto kuin mitä Salim Sdiri harrasti Tero Pitkämäen kohdalla. Kimihän oli nimenomaan käynyt sairaalassa Massaa katsomassa, tosin Felipen ollessa vielä koomassa. Kimi on mikä on mutta kyllä nuo latinomediat jaksaa dissata Kimiä.. Tosin tuo spessun laittama versio ei ole likikään niin provosoiva kuin mitä muuten on mediassa nähty. Niin se vaan takki esim. Espanjassa kääntyy, 2007 oltiin vielä aivan haltioissaan kun Kimi vei mestaruuden Hamiltonin nenän edestä :rolleyes: Milloin ikinä Alonso Ferrarilla ajaakaan niin ei voi mitään, mutta siitä ei enää vahingonilo parane jos Alonso ei menestykään. Ei niinkään Alonson takia, vaan espanjalaismedian.

Niin ja: arzipuppyltä loistavaa settiä :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Esimerkkinä: jos AksuPaksu täällä itkisi samalla tavalla Räikköstä vastaan kuin mitä hän täällä itkee Kimin kilpakumppaneita (mm. Alonsoa ja Massaa) vastaan, olisi hän luultavasti bannattu koko forumilta. Mitä siitä jää kun kommenteista 95% on pelkkää provoa.
Näinhän mulle on käynytkin ihan useaan otteeseen tuolla heikki kovalais-keskustelun tekstien perusteella.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
No kimi ei edes yritä esittää empaattista. Naurettavaa edes kuvitella että formulakuskit olisivat jotenkin normaalia parempia ja empaattisempia ihmisiä. Veikkaan että todellisuudessa suurinta osaa kuskeista ei niin älyttömästi kiinnosta massan tilanne.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Kimi on oma itsensä eikä välitä jos joku ei tykkää siitä, siitä hänestä pidetäänkin:thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös