Hamilton ainakin pitää autosta joka on yliohjaava,mutta muista en tiedä.Toistetaan kysymys: Ketkä muut kuskit ajavat yliohjaavasti kuin Räikkönen? Ajaako Alonso ja Button?
Hamilton ainakin pitää autosta joka on yliohjaava,mutta muista en tiedä.Toistetaan kysymys: Ketkä muut kuskit ajavat yliohjaavasti kuin Räikkönen? Ajaako Alonso ja Button?
Vaikka tuollainen pykälä olisi, en usko Ferrarin olleen niin heikko, että se oikeuttaisi sopimuksen purkuun. Kimihän on viides kuskien sarjassa ja Ferrari kolmas tallien. Mutta saahan sitä spekuloida.Tässä näihin huhuihin on tullut uusi ja mielenkiintoinen näkökanta. Nimittäin sellainen, että se onkin ollut Kimi joka panttaa päätöstään.
Ferrarin menestys on ollut niin huonoa, että Robertsonin yhdessä Ferrarin kanssa laatiman sopimuksen mukaan Kimillä on oikeus purkaa se.
Button ajaa pehmeästi ja repimättä - ei siis ainakaan aliohjaavalla. Useimmat säätää mielummin yliohjaavaan suuntaa kuin aliohjaavaan. Tämä tiede ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen koska tarkka ohjaus ja hyvä tasapaino käsitteenä muuttuu niin auto- kuin tallikohtaisestikin ja siihen liittyvät rengas ja ratavaihtelut. Kimin työskentelyn sanotaan olevan robotin tarkkaa ja hänen paras saadaan irti hyvin tarkasti ohjattavalla autolla. Se myös säästää renkaita. Tosin Kimi taitaa myös auton heittämisen ns rallityyliin jos kisatapahtumiin antautuu. Hamilton repii autoaa paljon enemmän, jarruttaa rajummin ja kiertää apexin repivämmin. Renkaat lämpenevät nopeasti mutta kuluvat myös.Toistetaan kysymys: Ketkä muut kuskit ajavat yliohjaavasti kuin Räikkönen? Ajaako Alonso ja Button?
Tallipisteet tai sijoitus siinä eivät välttämättä ole se mittari hk sopimuksissa. On prosentteja kokonaispisteistä tai luotettavuusklausuumeja tmv joiden perusteella pääsee pois kuluitta joskin ilman kompensaatiota. Vaihtoehtoja on paljon ja tilannehan on muuttunut vasta muutaman viimekisan myötä.Vaikka tuollainen pykälä olisi, en usko Ferrarin olleen niin heikko, että se oikeuttaisi sopimuksen purkuun. Kimihän on viides kuskien sarjassa ja Ferrari kolmas tallien. Mutta saahan sitä spekuloida.
No sittenhän se sopisi hyvin että Kimi takasin Läärenille. Samanlainen ajotapa, samantyylinen auto. Ei ois niin paha ongelma että ne suosis KoPia siellä.Hamilton ainakin pitää autosta joka on yliohjaava,mutta muista en tiedä.
Ajotapa ei ole samanlainen vaikka ohjaus olisikin. Hamilton ajaa kuin mikkihiiri pienin edestakaisin ja korjaavin liikkein. Kimi tekee suoraviivaisia tarkkoja ja eleettömiä siirtoja aina samoissa paikoissa kierros kierrokselta.No sittenhän se sopisi hyvin että Kimi takasin Läärenille. Samanlainen ajotapa, samantyylinen auto. Ei ois niin paha ongelma että ne suosis KoPia siellä.
Kimi pääsis taas todella lentoon.
Henkilökohtainen dream teamini. Lewisillä voisi olla totuttelemista kun kohteliaan Kovalaisen tilalle tulisi kylmäävä Kimi. :ahem:No sittenhän se sopisi hyvin että Kimi takasin Läärenille. Samanlainen ajotapa, samantyylinen auto. Ei ois niin paha ongelma että ne suosis KoPia siellä.
Kimi pääsis taas todella lentoon.
Tässäkin on hyvä pointti, myös kimi vihjaillut että auto löytyy kyllä tarvittaessa toisesta tallista, aika varmana pystyy tollaisia paukutteleen.Tässä näihin huhuihin on tullut uusi ja mielenkiintoinen näkökanta. Nimittäin sellainen, että se onkin ollut Kimi joka panttaa päätöstään.
plaa plaa plaa...
Pari vuotta sitten kirjoitettiin kovasti siitä miten huomattavan aliohjaavalla tavalla Alonso ajaa, silloin postailtiin youtube videoita joista pystyi näkemään että "liu'utti" rajusti etupäätä mutkaanAlonsosta en muista mitä on kirjoitettu. Tuskin kuitenkaan aliohjaavalla ajaa kuten esim teki Schumi tai tekee Massa.
korjatkaa, jos tuoreempaa muistikuvaa.
Jep, ainakin Renaultilla ajoi juuri noin.Pari vuotta sitten kirjoitettiin kovasti siitä miten huomattavan aliohjaavalla tavalla Alonso ajaa, silloin postailtiin youtube videoita joista pystyi näkemään että "liu'utti" rajusti etupäätä mutkaan
Eiköhän aja vieläkin samalla tyylillä. Ajotyyli ja se, minkälaiseen balanssiin auto on säädetty, ovat kaksi eri asiaa. Ehkä alonson liu'uttava ajotyyli vaatii yliohjaavan auton, jotta voi luottaa, että etupyörät nappaavat kiinni kun Alonso kääntää ronskisti mutkaan. Toisaalta taas Schumacher sääti autonsa aliohjaavaksii, vaikka varsinkin Benetton-vuosina ohjasi kovasti kaasulla mutkassa. JJ:hän ei tullut taas toimeen Schumacherin säädöillä. Jossain haastattelussa kaudella -94 valitteli, että täytyisi saada Benettonin perää löysemmäksi. Toisaalta taas esim. Estorilin aika-ajoissa JJ:n ohjaamo näytti olevan täynnä käsiä. Silloin olisi voinut luulla, että auto liian yliohjaava, mutta todennäköisesti yritti taistella aliohjaavan auton kanssa.Jep, ainakin Renaultilla ajoi juuri noin.
Voihan tuossa olla perääkin. Massan loukkaantuminen siis saattaa olla Kimin onnenpotku. Nyt huomaavat Ferrarilla kuinka paljon nopeampi Kimi on kun häneen panostetaan kunnolla. Ensi vuonna Massaa odottaisi varma kakkoskuskin paikka...Tässä näihin huhuihin on tullut uusi ja mielenkiintoinen näkökanta. Nimittäin sellainen, että se onkin ollut Kimi joka panttaa päätöstään.
Ferrarin menestys on ollut niin huonoa, että Robertsonin yhdessä Ferrarin kanssa laatiman sopimuksen mukaan Kimillä on oikeus purkaa se. Alonson leiri muutenkin vain kyttää, koska Kimi on lähdössä, ovat saaneet sisäpiiriltä tietoa tästä mahdollisuudesta ja ovat tietenkin ensimmäisenä jonossa.
No, kun Massa ns poistui kuvioista - asenteet Ferrarilla hieman muuttuivat. Aiemmin Massaa kun pidettii varmana valintana ja siihen myös panostettiin - osin syystä, että oltiin tietoisia siitä, ettei Kimiä oltu onnistuttu tukemaan tyydyttävästi ja sopimusten mukaista menestystä ei tullut. Yhden kuskin talli ja kulttuuri nähkääs. Työkalu istuu nyt kuitenkin paremmin Kimille. Alonso otetaan vain, jos Kimistä täytyy luopua - rahalla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. Kimin lähtö ei näin maksaisi Ferrarille paljoa.
Nyt Kimi ( managerit ) pitävät silmukkaa Ferrarin kaulalla löysässä ja panttaa päätöstään. Joku deatline toki on Brawnin ja McLarenin suhteen -mutta ei vielä. Narut ovat kuitenkin lähes täysin Kimin leirissä, niin kuin olivat McLareniltakin siirryttäessä.
Tai sitten Kimillä meni purkusanktiot puihin, kun nyt rupesikin pisteitä ropisemaan ja JOUTUU jäämään Ferrarille - tähän hänelle vastentahtoiseen suuteluporukkaan.Voihan tuossa olla perääkin. Massan loukkaantuminen siis saattaa olla Kimin onnenpotku. Nyt huomaavat Ferrarilla kuinka paljon nopeampi Kimi on kun häneen panostetaan kunnolla. Ensi vuonna Massaa odottaisi varma kakkoskuskin paikka...
Olisiko tuossa jotain pahaa?Onko Massan poistuminen vaikuttanut Räikköseen?
14.09.2009 07:41
Kimi Räikkönen, kuva: Ferrari
Kimi Räikkönen on ajanut kauden parhaat kilpailunsa sen jälkeen, kun hänen vakituinen tallikaverinsa Felipe Massa loukkaantui Unkarin GP:n aika-ajoissa heinäkuun lopussa.
Ferrarin tallipäälliköltä Stefano Domenicalilta kysyttiin Räikkösen Italian GP:n kolmossijan jälkeen, onko Massan poistuminen tallista vaikuttanut Kimiin myönteisesti?
- En tiedä. Toivottavasti ei. Kauden toisella puoliskolla näkemämme Kimi on ollut erittäin vahva ja tasainen. Hän on todellakin parantanut merkittävästi. Hän on se Kimi, jonka me tunnemme. Hän on se Kimi, joka voitti meille maailmanmestaruuden kaksi vuotta sitten, Domenicali vastasi.
No se viittaisi siihen, että vasta Massan poistuttua sairaslomille Ferrari osasi keskittyä Kimin autoon ja säätöihin. ja että tallipäälliköllä olisi ollut kaikki tämä Kimin potentiaali aiemminkin käytettävissä, jos johto vain sen olisi osannut hyödyntää. Ko seikka ei siis niinkään viittaisi uskottavasti Kimin mentaaliseen muutokseen Iceman kun on, vaan tallin ja sen toiminnan.Olisiko tuossa jotain pahaa?
Mielenkiintoinen teoria, mutta jotenkin kommentit ja kritiikki viittaavat siihen että nimenomaan Montezemolo ja kumppanit ovat ne jotka ovat tyytymättömiäTässä näihin huhuihin on tullut uusi ja mielenkiintoinen näkökanta. Nimittäin sellainen, että se onkin ollut Kimi joka panttaa päätöstään.
Ferrarin menestys on ollut niin huonoa, että Robertsonin yhdessä Ferrarin kanssa laatiman sopimuksen mukaan Kimillä on oikeus purkaa se. Alonson leiri muutenkin vain kyttää, koska Kimi on lähdössä, ovat saaneet sisäpiiriltä tietoa tästä mahdollisuudesta ja ovat tietenkin ensimmäisenä jonossa.
Kimiä väsytti kun autoa ei saatu hänelle sopivaksi ja koska aina joutui kompromissiin Massan ( ja Schuminkin ) niin erilaisen ajotyylin vuoksi. Niinpä hän käynnisti tunnustelut ja oli ensimmäisenä Brawnin ja McLarenin toivelistalla. Ja sai tarjoukset - optiona aiesopimus ensivuoden jälkeen jos ei lähde vielä 2010. Samasta syystä Heikille valmisteltiin lähtöä ja Barrichello oltiin korvaamassa muutenkin. Nico odottaa edelleen näitä päätöksiä. Brawn tottakai kiinnosti alkukauden jälkeen, mutta ei vakuuttanut jatkuvuudellaan. Mersu tuli mukaan kuvioihin ja sai Kiminkin vakuuttumaan panoksesta. Jopa Kimi & Nico - kuskipari oli Mersulla tähtäimessä jollakin aikavälillä jos Brawn suotuisi vaihtamaan molemmat nykyiset.
Mm Toyota oli myös kiinnostunut, muodon vuoksi. Ja sai kieltävän vastauksen.
No, kun Massa ns poistui kuvioista - asenteet Ferrarilla hieman muuttuivat. Aiemmin Massaa kun pidettii varmana valintana ja siihen myös panostettiin - osin syystä, että oltiin tietoisia siitä, ettei Kimiä oltu onnistuttu tukemaan tyydyttävästi ja sopimusten mukaista menestystä ei tullut. Yhden kuskin talli ja kulttuuri nähkääs. Työkalu istuu nyt kuitenkin paremmin Kimille. Alonso otetaan vain, jos Kimistä täytyy luopua - rahalla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. Kimin lähtö ei näin maksaisi Ferrarille paljoa.
Nyt Kimi ( managerit ) pitävät silmukkaa Ferrarin kaulalla löysässä ja panttaa päätöstään. Joku deatline toki on Brawnin ja McLarenin suhteen -mutta ei vielä. Narut ovat kuitenkin lähes täysin Kimin leirissä, niin kuin olivat McLareniltakin siirryttäessä.
No, Ferrari tietenkin kiemurtelee kun siltä kysytään asiasta. Eihän se voi tätä totuutta sanoa ja ottaa sitten Alonso kakkosvaihtoehtona. Kimi ei tule julkisuuteen, koska päätöstä ei ole tehty ja silloin häntä velvoittaa sopimus. Eikä Kimin leirillä ole tapana puida näitä julkisuudessa. Ja Massan sairasloman vuoksi asia mutkistui myös sopimusteknisesti. Nyt Ferrari koittaa paikata Kimille niin hyvää palvelua, että hän jäisi. Ja samalla olla väleissä Alonso/Santander -suuntaan jotta sekin mahdollisuus olisi olemassa.
Ajatelkaapa kuinka väärässä toimittajat taas olisivatkaan.
Vapaasti lukemastani pienin osin fiktiointuna
mikael jo vastasikin, mutta lisäisin vielä sen, että mikäli tuo on vaikuttanut Kimiin niin se tarkoittaa, että ensi kaudella (jos Kimi ja Massa ajaa tallikavereina) Kimin taso on taas heikkoa kun Massa on kaverina. Tämän takia Dome ei luonnollisesti halua tuolla olevan Kimiin mitään vaikutusta.Olisiko tuossa jotain pahaa?