Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Kiitos Nicole!

Muuten, minä ainakin odotan lisää "vai a cacare" juttuja Alonson ja Massan välillä, se oli niin hupaisaa.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Massa: -Tiimi näki että olen se sama kusipää!
Massa vettää Ferrarilla rinkiä ja samalla tiimi: Ei v*ttu mikä kusipää, mut menkööt, sovit kyl hienosti Fernandon apupojaksi!


Hilpee olo tänään, jopa tuo deitti-juttu pisti hymyn naamalle. Toisaalta mikäähän ei estä porukkaa rekisteröitymästä johonkin kansainväliselle rennon linjan Kimi-foorumille.

Mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä tuon deitti-topicin... parikymmentä ulkomaalaista ryntää samaan topicciin huutamaan, miten söpö Kimi on, ja suomalaiset aina väliin muistaa mainita, miten supisuomalainen on, ja ulkonäkökin vastaa Kimiä, melkein, tai siis ainakin villeimmissä unelmissa :)

Hehe, no läppä läppänä. Tuolla vapaa-alueella näyttäisi olevan niin outoa juttua, että sinällään varmasti sopisi jokin deitti-hommeli tai ulkomaa-topic sinne. Mutta en sitten tiedä, mitä ylipäätänsä porukka tai foorumin vastaavat on tuosta mieltä, että ulkomaalaisia alkaisi tänne rekisteröityä.
 

MrMonaco

Well-known member
Liittynyt
15.10.2007
Viestit
56
Nicolelle iso kiitos käännöksistä,näitä on hauska lukea! :thumbup:
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Kiitos Nicole!

Muuten, minä ainakin odotan lisää "vai a cacare" juttuja Alonson ja Massan välillä, se oli niin hupaisaa.
Kiitos Saara, toivotaan että Theundead jaksaa kääntää niitä.

Aina vain repeän tekstille:

Motorsport :thumbup:

:D:D:D

Kiitos paljon kaikista vinkeistä :thumbup:

Olen mietittyäni pistänyt varsinaisen topicin pystyyn Kimi-foorumilla koska tämä on kuitenkin suomalainen foorumi ja sinne on helpompi rekisteröityä.

Nyt vaan pojat ja tytöt - siellä on poikia jotka haluavat tavata suomalaisia tyttöjä - sinne kertomaan itsestänne jotakin ja katsomaan josko sieltä löytyisi joku kiinnostava.

Onnea ;)

http://www.kimiraikkonen.com/forum/viewtopic.php?p=312076#312076
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Nyt en oikein tiedä minne tämän pistäisin mutta kun olen aiemmatkin laittanut tänne niin menköön tämänkin - Kimin nimi mainitaan ;)

Eilen Leo Turrini oli lounaalla Stefano Domenicalin kanssa ja Leon blogiin rekisteröityneet jäsenet saivat kysyä Stefanolta kysymyksiä on-line. Tässä osa Stefanon vastauksista, laitan niitä tulemaan lisää kunhan Theundead ehtii niitä kääntämään :ahem:

Theundeadille kiitos taas ;)
Leo julkaisi kaikki vastaukset jotka ovat Domenicalin kirjoittamia. Se on hyvin mielenkiintoista luettavaa koska Stefano puhuu kaikesta.

Se on pitkä, luulen että käännän sitä yhden osan kerrallaan. Sorry, olen kiireinen työssä ja voin vain kirjoittaa lyhyitä kommentteja.

Leo Turrini:
http://club.quotidianonet.ilsole24ore.com/turrini/io_stefano_domenicali_rispondo_che

Minä, Stefano Domenicali, vastaan...
Published by Leo Turrini Tue, 13/10/2009 - 23:40

Aloitetaan ensin hyvillä uutisilla: Domenicali maksoi laskun.

Menu sisälsi 'emilian appetizers', 'tigelle' oli pääruokana ja jälkiruoaksi söimme 'crema catalana' (kunnianosoituksena Alonsolle, kröhöm, kröhöm). Mitä juomiin tulee niin joimme Lambruscoa ja lopuksi Grappaa. Sen jälkeen, vapaan röyhtäilyajan jälkeen (viittaa italialaiseen komediasarjaan Fanttozzi. Pääosan esittäjä istui television ääressä katsomassa kansallisen jalkapallojoukkueen pelejä, söi omeletteja, joi kylmän oluen, ja suoritti 'vapaan röyhtäilyn' kun muu perhe (hirvittävä vaimo ja hirvittävä tytär) olivat pakotettuja pysymään hiljaa siihen saakka kunnes riitti oli suoritettu: http://www.youtube.com/watch?v=YqYhQXgy2sw "rutto libero" eli vapaa röyhtäily ovat viimeiset sanat videolla), Stefano Domenicali otti tietokoneeni ja vastasi kaikkiin kysymyksiin, myös niihin jotka tulivat sen jälkeen kun aika oli mennyt umpeen. Tässä meillä on hänen vastauksensa, naiset ja herrat.

Oletteko valmiina? Mennään sitten.

PETTEGOLA
Sekoitat asioita jos oletat Baldon (Baldisseri), Iley'n, Simonin ja Kimin tilanteet olevan samanlaisia, tulen selittämään tämän myöhemmin.

Baldo, yhden mainitakseni, oli ja on yhä ystäväni ja huolimatta siitä ettei kukaan usko sitä niin Baldo pyysi minua tekemään jotakin täysin erilaista Malesian jälkeen. Muuten, on totta että vuoden 2010 Ferrari tulee olemaan enemmän 'minun', Stefano Domenicalin Ferrari. Ja se sopii minulle.

BLADE
2010 säännökset antavat luvan vain neljälle testausjaksolle ennen kauden alkua, 4 päivää per jakso. Vain yksi auto tiimistä radalla. Sitten, kauden aikana, neljä aero-testiä suorilla ja mahdollisuus kuvata lyhyitä mainoksia. Ymmärrät siis että Alonsolla ja Massalla on kummallakin 8 testipäivää. Kuka tulee olemaan ensimmäinen? Se ei tule olemaan ongelma, me heitämme siitä arpaa enkä laske leikkiä koska näillä säännöillä se on ihan sama.

Mitä tulee uusiin kavereihin niin siellä tulee olemaan uusia ihmisiä teknisellä osastolla mutta ei mitään vaikutusvaltaisia, Alonso ei tule tuomaan Brawnia tai Byrneä. Autoprojektin tekee taas Tombazis ja Costa, Marmorini Toyotalta paikkaa Simonin insinööriosastolla, De Luca, joka jo oli täällä, otti Iley'n paikan aerossa ja Chris Dyer tulee olemaan vastuussa radasta. Fernandolla pitäisi olla Stella kisainsinöörinä, sama joka Kimillä oli. Smedley tulee taas olemaan Massan kanssa.

Ei kolmatta autoa ja silti meidän julkistama kolmas kuljettajamme on Fisichella.

FRANTZ
Raikkonen on mestari ja minulla on hyvä suhde hänen kanssaan. En usko että Alonso olisi voinut toimia erilailla F60 kanssa. Kuten sanoin, päätös muutokseen johtui muista syistä. Santanderista: en ole tekopyhä: espanjalainen sponsori haluaisi espanjalaisen kuljettajan mutta he eivät olleet siinä asemassa että olisivat voineet vaikuttaa siihen mitenkään. Jos et usko minua, mitä voin tehdä?

IANO
Sanoin jo Baldosta. Tässäkään tapauksessa en teeskentele että ihmiset uskovat minua, mutta hän pyysi minua muuttamaan. Malesian jälkeen hän kertoi minulle ettei hän kyennyt kestämään stressiä, vastakkainasetteluja jne yhtään enempää. Mitä Iley'n tulee niin voidaan puhua yhteisestä päätöksestä. Ottaen Simonin ja hänen suhteensa F1'seen huomioon en usko että hän enää tulee työskentelemään toiselle tiimille. Et voi kuvitella sitä, ulkopuolelta, mutta GP'n seuraaminen on hyvin rankkaa. Olemme samaa mieltä siitä että ansaitset paljon rahaa vaikkakin vähemmän kuin ennen. Mutta se voi tapahtua kenelle tahansa, pitkän ajan kuluttua, sitä vain halua sanoa 'seis'.

Indy ja Le Mans ovat loistavia kisoja mutta ne eivät istu tänä päivänä hyvin F1 missä vaaditaan täydellistä sitoutumista.


SCARLETT
Hei, en ole 'pomo'. Olen tavallinen ihminen joka tekee vaikeata työtä. Moi.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
FRANTZ
Raikkonen on mestari ja minulla on hyvä suhde hänen kanssaan. En usko että Alonso olisi voinut toimia erilailla F60 kanssa. Kuten sanoin, päätös muutokseen johtui muista syistä. Santanderista: en ole tekopyhä: espanjalainen sponsori haluaisi espanjalaisen kuljettajan mutta he eivät olleet siinä asemassa että olisivat voineet vaikuttaa siihen mitenkään. Jos et usko minua, mitä voin tehdä?
Heh...:rolleyes:


Kiitos Nicole. Ilmeisesti olet kerännyt jutut englanniksi tänne.
http://forum.planet-f1.com/index.php?t=msg&th=80517&start=0&

Luin niitä jo sieltä. Domenicalilla on vähän vaikeaa, kun pitäisi kehua sekä Kimiä, Alonsoa että Massaa ja pitää kieli keskellä suuta, ettei puhu itseään pussiin. Vähän ristiriitaista on, kun hän korostaa, että Massa ja Alonso ovat tasa-arvoisia, mutta kuitenkin seuraavassa sanoo, että Alonso otettiin, koska hän on samanlainen kuin Schumi.

Ja hän sanoo, ettei ALonso olisi saanut parempaa tulosta F60:lla kuin Kimi, mutta kuitenkin, Kimi on hyvä vain voittavalla autolla ja ei niin hyvä autolla, joka ei ole kilpailukykyinen. Vaikka juuri päinvastaistahan hän on osoittanut tällä kaudella...;) Öh, menee pieni pää sekaisin..:p

Chapter Kimi. I take the chance to motivate the choice. Ewin, I consider Raikkonen, in absolute terms, at the same level of Fernando, Felipe, Lewis. So, why this change? Because I'm sure our team, Ferrari, needs a man more similar to Schumi, as for the relationship with the team. Kimi is very fast, very competitive but also very closed, introvert. It's not a limit and not a guilt: it's his temper. With a winning car, he was and he is perfect. With a car to fix and a team to direct, I believe Alonso is superior. This I explained to Raikkonen: he wasn't happy but he understood.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Heh, tästä voidaan siis päätellä että Ferrari ei usko rakentavansa voittavia autoja, vaan sellaisia vaikeita tapauksia, ehkä tiimi on vähän sekaisin muutenkin, joten tarvitaan Alonsoa... :tongue: No, tämä Demonicali... öh eiku Domenicali onkin vissiin enemmän poliitikko kuin insinööri, joten mistäpä hän näitä oikein ymmärtäisikään. ;)
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
No niin, tässä tulee loput haastattelusta:

Eilen Leo Turrini oli lounaalla Stefano Domenicalin kanssa ja Leon blogiin rekisteröityneet jäsenet saivat kysyä Stefanolta kysymyksiä on-line.

Theundeadille kiitos taas ;)
http://club.quotidianonet.ilsole24ore.com/turrini/io_stefano_domenicali_rispondo_che

Minä, Stefano Domenicali, vastaan...
Published by Leo Turrini Tue, 13/10/2009 - 23:40

ALE30
Kaikki tiimit jotka ottavat osaa kauteen 2010 ovat kirjallisesti päättäneet etteivät käytä KERSiä. Toivon ettei kukaan päätä yrittää olla nokkela! Mitä meihin tulee, on aivan varma että emme käytä sitä. Haluan myös sanoa että KERS maksoi Ferrarille enemmän kuin 20 miljoonaa euroa. Se on hullua kun samanaikaisesti puhumme kulujen leikkaamisesta.

Ei, Ascanelli ei tule Ferrarille. Hänellä on vielä jäljellä kaksivuotinen sopimus Toro Rosson kanssa.

Ferrari-päivä Valenciassa on hyvä tapa toivottaa Alonso tervetulleeksi hänen kansansa edessä mutta jotta se voisi tapahtua on Renaultin sallittava se Fernandolle. Tiedämme enemmän siitä kun kausi on ohitse.

Ei vain Alonsolla ole muutama testi kautta 2010 varten: sama pätee kaikille muille.

Badoerista ja Fisicosta, anna minun sanoa että heillä on erittäin hyvät perusteet. F60 on vaikea auto ajaa jokaiselle, usko minua.

Ecclestonen ideasta testata maanantaisin (GPn jälkeen), me puhuimme siitä mutta se ei ole mitään mikä olisi tulossa lähitulevaisuudessa. Minun mielestäni on aivan hullua kieltää yksityiset testit ja jäädyttää mottoreiden kehitys. Jotta säästyisi rahaa F1 meni suuntaan mistä en pidä.

MAZGIORG
Minulla on kaikkien kuskien puhelinnumerot. Myös Hamiltonin!

CHRISTIAN
Jos haluat olla kanssani varikkomuurilla niin ehkä voisit auttaa minua! Vakavasti puheenollen: F60 tuomittiin FIA'n huijauksen avulla. Emme me ole mitään typeryksiä, me rakensimme sen ilman tupladiffuusoreita koska olimme varmoja siitä että ne olisivat laittomia mutta he tekivät poliittisen päätöksen.

Tiedän täysin mitä Todt voitti ennen minua. Olin osa tiimiä ja ammatillisesta näkökulmasta katsottuna minä arvostan häntä korkealle. Mutta jonkun oli otettava hänen paikkansa, eikö niin? Lisäksi Jean, ennen kun hän alkoi kerätä maailmanmestaruuksia, sai oman annoksensa katkeruutta Ferrarilla. Ja myös minä, hänen kanssaan, sillä hän halusi aina minut mukaansa. Tietenkään et voi aina voittaa mutta en tunne olevani luuseri jos tarkoitat sitä.

Ykköskuskista: Sellaista ei ollut, sellaista ei tule olemaan. Alonso tietää tämän täydellisesti, hän ei pyytänyt mitään ja hän tulee olemaan samalla tasolla kuin Felipe.

EWIN7
Ferrari ei äänestä FIA'n presidenttiä. ACI tekee sen (ACI = Automobile Club Italia). Ferrari ja Aci uskovat että oikea valinta on äänestää Todtia ja he ovat sanoneet sen. Mitä tulee konfliktiasemaan niin uskon että ranskalainen haluaa todistaa että hän on puolueeton. Jos viittaat hänen poikaansa joka manageroi ajajia niin en usko että FIA auttaa ajajia joita Nicolas manageroi. Toivon että Jean tuo uutta mentaliteettia meidän ympäristöömme, erilaista henkeä.

Massasta ja Alonsosta olen jo sanonut että he saavat tasavertaisen kohtelun. En pelkää sisäistä konfliktia. Puhuin Fernandon kanssa hänen ongelmistaan McLarenissa Hamiltonin kanssa. Hän koki että brittiläiset kundit pettivät hänet mutta hän myönsi ettei hän toiminut täydellisellä tavalla suhteessaan Lewisiin. Maranellossa ei tule tapahtumaan mitään senkaltaista: se on minun vastuullani ja minä vakuutan ettei mitään sellaista tule tapahtumaan.

Kimi. Käytän mahdollisuuden hyväkseni selittääkseni valinnan. Ewin, minun mielestäni Räikkönen, ehdottomasti, on samalla tasolla kuin Fernando, Felipe ja Lewis. Joten miksi muutos? Siksi että olen varma siitä että tiimi, Ferrari, tarvitse miehen joka on samanlaisempi kuin Schumi, jotta suhde tiimiin säilysi. Kimi on hyvin nopea, hyvin kilpailunhaluinen mutta myös hyvin sulkeutunut, sisäänpäinkääntynyt. Se ei ole rajoite eikä mikään häpeä: se on hänen luonteensa. Kun hänellä oli voittaja auto hän oli ja hän on täydellinen. Kun on kyse auton korjaamisesta ja tiimin johtamisesta uskon että Alonso on parempi. Tämän minä selitin Räikköselle: hän ei ollut onnellinen mutta hän ymmärsi.

Kimin tulevaisuudesta, tiedän että hän käy tällä hetkellä neuvotteluja McLaren, Brawn ja Red Bull tiimien kanssa. Tiedän että hän tulee olemaan kova vastustaja 2010.

Voitko kuvitella että olisin pistänyt 20-vuotiaan Massan paikalle Unkarin jälkeen? Olisin tuhonnut hänet ottaen huomioon Badoerin ja Fisicon kokemat F60 ongelmat. Ei, me emme voineet tehdä sitä.

Briatoresta. Hän soittaa minulle usein. Jos minulta kysytään niin hän ei suunnitellut petosta Singaporessa. Lavastaa onnettomuus kun on vielä useita kierroksia jäljellä on järjetöntä, niin epä-Flaviomaista. Joka tapauksessa olen aina ollut erilainen häneen verrattuna ja tulen aina olemaan. Uskoisin että hän tulee esiin taas mutta toisissa maailmoissa. Ei F1:ssä.

Uusista kasvoista varikolla, salli minun sanoa banaliteetti: Ideoilla tulisi olla väliä, ei kasvoilla.

LEO 2012
2010 autoilla on myös DDD (tupladiffuusorit), tulet näkemään sen. Kuka niitä enää uskaltaa ottaa pois....

TANA
Baldo (Baldisseri) tulee pysymään Formula Clientissä mikä on tällä hetkellä hyvää bisnestä Ferrarille. Ascanellista taas sanoin ettei hän tule, ainakaan kahteen vuoteen. Almondo ei ole mikään Damokleen miekka. Cola (Colajanni?????) ei tule olemaan tiimipäällikkö, hän tekee niin hyvää työtä television kanssa! Mitä tulee siihen että Cuneo'n taikuri (Briatore) ottaisi minun paikkani niin jos sallit, koputan puuta.

ODIN
En usko että Brawnin tapaus toistuu vaikkakin uskon Brawnin olevan yksi parhaista 2010. Välitankkauksen poistuminen tulee muuttamaan kaiken sillä ajajat starttaavat 180 kg polttoainekuormalla, sillä tulee olemaan huomattava vaikutus renkaisiin, emmekä vielä tiedä uusista Bridgestonen renkaista ja autojen ulkonäkö tulee olemaan erilainen jotta saadaan tilaa isommalle bensatankille. Se tulee olemaan suuri haaste.

Numeroista, meidän numerot riippuvat siitä minkä sijoituksen saamme valmistajien mestaruudessa. Teoriassa Massa saa parittoman numeron ja Alonso parillisen.

OTELMA
Leo rukoilee minua vastaamaan kysymykseen mitä et uskaltanut kysyä minulta. Ok: Schumilla tosiaan oli ongelmia niskan kanssa, muuten hän olisi ajanut. Voin kertoa sinulle ettei hän pelännyt sitä että hän olisi ajanut huonosti F60 autolla. Hän oli silti nopea! Oh, en koskaan käyttänyt taskukelloja.

ROMANI
Cola on ystäväni (kuin veli). Jos haluat että yritän kertoa hänelle että hänen tulisi hymyillä enemmän, no, olen samaa mieltä kanssasi.

COMETA ROSSA
Alonsolla ei ollut mitään tekemistä Singaporen juonen kanssa. Uskon että Briatore vie asian oikeuteen mutta hän ei näytä kovin kiinnostuneelta saada FIA muuttamaan mieltään. Italialaisista pojista, tässä uutinen: Marraskuussa esitämme ohjelman mikä auttaa nuoria ajajia kehittymään, alkaen kartingista. Ohjelman promoottori on Ferrari. Uskon paljon tähän ideaan.

Anteeksi mutta nyt minun on suljettava salkkuni ja lähdettävä Interlagosiin. Kiitos teille kaikille!
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Heh...:rolleyes:


Kiitos Nicole. Ilmeisesti olet kerännyt jutut englanniksi tänne.
http://forum.planet-f1.com/index.php?t=msg&th=80517&start=0&

Luin niitä jo sieltä. Domenicalilla on vähän vaikeaa, kun pitäisi kehua sekä Kimiä, Alonsoa että Massaa ja pitää kieli keskellä suuta, ettei puhu itseään pussiin. Vähän ristiriitaista on, kun hän korostaa, että Massa ja Alonso ovat tasa-arvoisia, mutta kuitenkin seuraavassa sanoo, että Alonso otettiin, koska hän on samanlainen kuin Schumi.

Ja hän sanoo, ettei ALonso olisi saanut parempaa tulosta F60:lla kuin Kimi, mutta kuitenkin, Kimi on hyvä vain voittavalla autolla ja ei niin hyvä autolla, joka ei ole kilpailukykyinen. Vaikka juuri päinvastaistahan hän on osoittanut tällä kaudella...;) Öh, menee pieni pää sekaisin..:p
Ja menee hippasen eri suuntiin Massan ja Domen mielipiteet Singaporesta jos luit Massan haastattelun :D
 

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Tässä Kimin tapauksessa alkaa yhä enemmän tuntua samalta kuin normaalissakin työyhteisössä. Työnhakijoita kertyy aika läjä, joista karsiutuu paperien perusteella muutama parhaimmasta päästä. Sitten ne otetaan työhaastatteluun ja paikkaa ei välttämättä saa se, jolla on parhaimmat paperit vaan se, jonka luonne sopii parhaiten toimenkuvaan. Se tietysti on yhdellä tavalla väärin, ettei "paras" saa paikkaa, mutta toisaalta mikä tahansa työ on nykyään tiimityötä. Niinpä F1-kuskin täytyy pystyä kommunikoimaan tiiimin kanssa oikealla tavalla ja koska kyse on urheilusta, niin ehkäpä esimerkillään tsempata mekaanikot kovempiin suorituksiin. En usko, että Schumi tehtaalla ollessaan sai omalla panoksellaan aikaan merkittäviä panoksia, mutta kun tyyppi hengasi insinöörien kanssa ja heitti läppää, niin porukka ajatteli, että mukava tyyppi ja he ehkä työskentelivät astetta ankarammin ja se voi tuoda kauden mittaan ylimääräisiä kymmenyksiä radalla.

Sama juttu se on lääkäreilläkin. Eniten valituksia lääkäreistä tulee heidän töykeän käytöksen vuoksi. Ei suinkaan ammatillisten mokien kanssa. Ts. luonne vaikuttaa, ei pelkkä raaka tieto (tai nopeus).
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Kiitos Nicole. :thumbup:

Olen saanut Domenicalista median kautta vähän selkärangattoman ja hövelön kuvan. Tuo haastattelu oli kyllä oikein hyvä, uskon jopa että hän vastasi kysymyksiin ihan kuin itse ajatteli eikä minkään Ferrarin linjan mukaisesti.

Oikeastaan en ole enää pettynyt Räikkösen kohtalosta. Ehkä tämä oli kuitenkin molemmille osapuolille parempi ratkaisu. Vaikka Ferrarilla oli ongelmat täysin muualla kuin kuskeissa niin jotain oli tehtävä. Ja jos auto ei sopinut Kimille niin varmasti hänenkin kannalta on parempi että voi vaihtaa autoa sellaiseen millä pystyy kilpailemaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös