Kiitos taas Nicole.
Minä en osta tätä tiimityöperustetta. Miten sitten Kimi voittaa mestaruuden huonolla tiimityöllä. Ja pari tallimestaruutta. Tai ajaa nyt huonolla autolla pisteitä ilman mitään tiimityötä. Ferrari on aiemmin vannonut haluavansa parhaat kuskit ( tai parhaan ja sille sopivan tallikaverin ). Ei Ferrarista yht'äkkiä muuttunut jotain tiimityön mekkaa jossa neuvotellen saadaan voittoja. Kyse on puhtaasti rahasta mutta toki joku muu selitys on julkisuuteen saatava.
Miksi selitys on tämä, on siksi, että Ferrarilla on johtajuuskriisi. Montezemolo johtaa ideologisella tasolla mutta on kaukana käytännön johtamisesta. Osallistuminen käytännön työhön on usein ollut edustusta tai kriisistä johtuvaa. Kuten esim keväällä kun Dome oli ilman selkärankaa, Schumi sekoili mukana rengassekoiluissa ja Kimin oli pakko kävellä rengaspäätösten yli jolloin Monte tuli muurille valvomaan johtosuhteita. Osoitti selvästi, että Domelta puuttui taito ja auktoriteetti sekä selkäranka vastuun kannosta, Schumi sekoitti leikkiessään päättäjää kykenemättä siihen, ja vastuusuhteita tai ulkoista kuvaa riensi valvomaan Monte joka ei kuitenkaan päätösten laatua parantanut. Samassa yhteydessä Kimikin harvinaisesti ilmaisi turhautuneisuutensa tähän ns tiimityöhön.
On ilmeisesti niin, että vanhastaan Massan takana on käytännön johtajuutta niin paljon, että autoa on myös muutettu paremmin Massaa kuunnellen kuin Kimiä - mikä on tämän luokan tallille käsittämätöntä mutta ilmeisesti testauskiellon myötä syntynyttä toimintaa. Muistakaapa vain, että viime kauden Kimiltä pilanneet auton muutokset tuottivat myös Massalle vaikeuksia rengaslämpöjen kanssa. Sillloin Ferrari oli pahoillaan mokastaan ja kiitti Kimin lojaliteettia - eikä todellakaan moittinut tiimityön taitoja.
Nyt sitten tälläiseen tiimityön merkilliseen käärepaperiin koitetaan piilottaa varsinainen syy eli raha. Enpä tiedä nyt sitten kumpi on haitallisempi Ferrarin imagolle: se, että tallin johtajuus kaipaa siihen osallistuvia kuskeja vai se, että rahasta on pulaa aina kuskipäätöksiin asti. Se on kuitenkin varmaa, että tallin houkuttelevuus huippukuskien keskuudessa on Kimi-casen myötä saanut suuren kysymysmerkin peräänsä.
Ja voi tässä Alonsolle käydä vielä huonostikin. Jos odotusarvot ja nyt myös sympatiat ovat Massan puolella, niin Alonsosta saattaa tullakin puhtaasti rahastettu maksukuski. Panokset Massan menestymiseen sen kun lisääntyvät eikä Alonson rooli nouse johtavaksi kuskiksi. Se olisi samalla Alonson uran hautuumaa, jota hänen psyykkeensä ei tietenkään kestäisi.