On varmasti muitakin tapoja seurata urheilua, eikä yksi niistä ole oikeampi kuin toinen. Mieleen tulee ainakin vedonlyönti.
Tuo on totta. Itse olen aina kokenut urheiluvedonlyönnin urheilun seuraamisen syöpänä ja minua on aina ärsyttänyt kun vedonlyönnin sanotaan tuovan "lisää jännitystä" urheilun seuraamiseen. Minä en ainakaan kaipaa hiukkaakaan lisäjännitystä, kun olen esimerkiksi seuraamassa suosikki SM-Liigajoukkueeni peliä, ei pulssi laske lähellekään normaalia leposykettä edes erätauoilla. Sama tilanne on F1-kisoja katsoessa, kun kärjessä on muitakin kuin inhokit.
Urheiluun voi muutenkin suhtautua intohimoisesti ja (osallistujien suhteen) objektiivisesti yht'aikaa. Urheilua voi katsoa kannattamatta ketään osallistujaa. Olla siis itse lajin intohimoinen fani. Kisaa voi jännittää ilman toivetta, että sen pitäisi päättyä tietyllä tavalla tai että juuri tietyn osallistujan haluaisi menestyvän.
Toki noin voi olla, mutta olen itse kokenut henkilöt, jotka sanovat kannattavansa itse lajia yms. sellaisiksi, jotka eivät uskalla ns. tunnustaa väriä. Eli eivät uskalla heittäytyä, menettää kontrollia ja riskeerata vittuilua kun oma suosikki ei pärjää. Tällöin tälläistä neutraalimpaa suhtautumista monesti perustellaan erilaisilla ylevillä periaatteilla, ja se koetaan heittäytymistä paremmaksi, vaikka taustalla onkin pelko nolatuksi tulemisesta. Samanlainen ilmiö ovat ihmiset, jotka eivät bileissä uskalla juoda kuin yhden-kaksi siideriä/olutta, koska pelkäävät menettävänsä kontrollin. (En ole kylläkään mainostamassa tässä juomista, ei ole pakko jos ei tykkää. Ajatus oli siis se, että pelko on useimmiten huono syy jättää asioita tekemättä.) Siis kysymys on eräänlaisesta "post-Viktoriaanisesta" halusta pitää yllä haluttua julkisivua, ja täten välttää minkäänlaista revittelyä.
Tämä on vain se miten olen itse tälläisen "ei minulla ole suosikkeja, pidän vain tästä lajista" asenteen omaavat ihmiset kokenut. Toistaiseksi en ole havainnut mitään, mikä kumoaisi oman näkemykseni. Vahvistusta siihen on tullut sitten senkin edestä.
Huhhuh, menipäs sitten aiheen ohi, kun huomasin tarkistaa mihin ketjuun sitä on kirjoittamassa. Pahoittelut!