Hyvää joulua kaikille
Sain hyvän sanakirjan joululahjaksi ja halusin testata sitä. Tämä artikkeli on Autosportista mutta se on maksullinen artikkeli enkä nyt oikein tiedä onko oikein postata se tänne vaikka se ei olekaan englanninkielinen?
Jos jollakulla on ongelma niin ilmoittakaa, poistan sen silloin ilman muuta. Tässä se nyt on kuitenkin, Kimin haastattelu parin viikon takaa ja Autosport takaa laadun:
MIKSI RÄIKKÖNEN MENEE RALLIIN
"Ralli on tosi rentoa - siellä on paljon, paljon vähemmän politiikkaa ja paskanjauhamista kuin F1:ssä" - näyttää siltä että formuloista loikannut Kimi Räikkönen tulee nauttimaan elämästä MM-rallissa
By Adam Cooper, AUTOSPORT contributing writer
Kimi Raikkonen ei ole koskaan välittänyt niistä matkatavaroista jotka lankeavat F1-kuljettajille: haastattelut, lehdistötilaisuudet ja erilaiset PR-sitoumukset. Viisi vuotta McLarenilla ja toiset kolme vuotta Ferrarilla hän käveli kuin nuorallatanssija tasapainotellen poliittisen sopivaisuuden narulla puhumatta paljon mitään sen sijaan että olisi lasketellut nasevia vastauksia jotka olisivat saattaaneet tulla takaisin vainoamaan häntä.
Tiettyyn pisteeseen saakka hän on kyennyt piiloutumaan julkisen 'Jäämies'-persoonan taakse ja se on sopinut hänelle erittäin hyvin. Jos tutustut häneen sosiaalisesti niin huomaat hyvin erilaisen Kimin tulevan esiin. Kun hän on vapaalla ystäviensä kanssa - ja tuo ryhmä pitää sisällään muutaman F1-kuljettajan - hänestä ulee seurallinen ja hyväntuulinen persoona jolla on paljonkin sanottavanaan.
Nyt hän on aloittamassa uutta jaksoa urallaan ja luo samalla hieman historiaa. Lähtemällä F1:stä mennäkseen ajamaan lähes koko 2010 MM-rallin sarjan hän astuu polulle jolle ei ole koskaan aiemmin astuttu.
Tietysti hänen täytyy tehdä erinäisiä asioita Citroenin ja hänen sponsorin Red Bullin eteen ja on itsestäänselvää että hän tulee olemaan median ja yleisön polttopisteessä mutta silti hän uskoo nauttivansa elämästä enemmän rallissa sekä auton sisällä että sen ulkopuolella. "Se on erittäin hyvin järjestetty ja siellä on hyvin rentoa" hän sanoo. "Siellä on paljon, paljon vähemmän politiikkaa ja paskanjauhamista. Formuloissa et usein näe ihmisten menevän puhumaan muiden tiimien kanssa ja hengailevan niiden kanssa mutta MM-rallissa kaikki on paljon avoimempaa. Siellä on vain paljon mukavampi tunnelma. Voit melkeinpä sanoa mitä tahansa haluat siellä. Jos sanot jotakin väärää Formuloissa niin saat kuulla paljon vittuilua siitä. Rallissa kaikki on paljon rennompaa. Loppupeleissä F1 voisi oppia aika paljon siitä..."
Kimi'n siirto MM-ralliin on jotakin sellaista mitä kukaan ei olisi voinut edeltäkäsin nähdä viime vuonna kun hän valmistautui ensimmäiseen koitokseensa pienimuotoisessa Tunturirallissa. Se oli, tai ainakin me luulimme niin, vain pientä talvihupia jollekin sellaiselle joka oli kasvanut maassa missä ajaminen jäällä on kuin toinen luonto.
Kuitenkin kaksi muuta kokeiluluontoista tapahtumaa Abarth Grande Puntolla, sisältäen yhden asvaltilla Italiassa, johti sensaatiomaiseen MM-ralli debyyttiin Suomessa tänä kesänä. Viikonloppu päättyi puiden sekaan mutta hän todisti matkan varrella että hän on tosissaan. "Olen aina ollut suuri ralli-fani", hän selittää. "Halusin kokeilla sitä ja katsoa mitä tapahtuu ja kun kokeilin sitä tänä vuonna niin pidin siitä. Tunsin myös että siitä oli paljon apua. Vaikka se onkin erityylistä ajamista niin silti siitä on minulle apua F1:ssä. Ainakin minä ajattelin niin koska rallissa täytyy olla erittäin tarkka koska kun on lunta niin siellä on vain yksi kaista. Jos menet vähänkin sivuun niin päädyt irtonaiseen lumeen ja ajat helposti ulos. Siinä pitää tehdä monia erilaisia asioita ja sinun täytyy nähdä paljon vaivaa jotta kuulisit nuotteja. Siellä tapahtuu niin paljon muita asioita, erilaisia asioita jotka voivat muuttaa koko jutun toisin kuin F1:ssä. Se on hassua koska voit helposti nähdä paljon vaivaa ajamisen eteen ja olla kuuntelematta nuotteja. Se on se kaikkein vaikein asia, tehdä nuotit ja sitten kuunnella niitä. Meille jotka tulemme F1:stä tai mistä tahansa muusta normaalista kilpa-ajamisesta ilman kartturia täytyy vain nähdä vaivaa ajamisen eteen. Mutta nyt täytyy kuunnella paljon ja vie aikaa ennekuin tottuu siihen."
Silti vaikuttaa ennenkuulumattomalta että F1-mestari on tehnyt niinkin dramaattisen uranvaihdoksen. Muutama kuukausi sitten Kimillä oli kaikki syy uskoa siihen että hän ajaa Ferrarilla vuonna 2010. "Joo, muuten en olisi edes tehnyt sopimusta niiden kanssa", hän myöntää. "Mutta jos he haluavat sinut ulos sieltä niin ei ole mitään järkeä jäädä sinne. Tarkoitan että jos joku haluaa sinut sieltä pois niin luultavasti et tule viihtymään siellä niin paljon seuraavana vuonna..."
Varikkohuhut vihjasivat jo pidemmän aikaa siihen suuntaan että hän olisi tekemässä tilaa Fernando Alonsolle ennenkuin hän oli käynyt mitään virallisia keskusteluja omasta asemastaan johdon kanssa.
"Sitä kuulee paljon asioita. Ei se ole niin että se tulee yhtäkkiä ei mistään... Kuulet jotakin. Kukaan ei sano sitä mutta kun kysyt ihmisiltä puhuvatko ne paskaa vai ei niin saat fiiliksen niistä ihmisistä. Se on elämää. Se ei tapahdu ensimmäistä kertaa F1:ssä eikä se tapahtunut viimeistä kertaa. Se voi tapahtua koska vain."
Koko jutussa oli hieman 'ympäri mennään, yhteen tullaan' meininkiä. Olosuhteet olivat hieman erilaiset mutta Michael Schumacherin lopettaminen 2006 oli tiettyyn pisteeseen saakka saneltu hänelle Räikkösen tulon myötä. Se antaa jonkinlaisen käsityksen siitä kuinka paljon Kimiä haluttiin Maranelloon siihen aikaan. Ja silti vain kolme vuotta myöhemmin suomalaiselle näytettiin ystävällisesti ovea, vaikkakin huomattavan korvauksen myötä helpottaakseen hänen lähtöään. Eikö tiimi yksinkertaisesti enää ollut rakastunut häneen? "Sinun täytyy kysyä heiltä, minä en tiedä!" hän vastaa. "Sinun täytyy kysyä niiltä ihmisiltä jotka tekevät näitä päätöksiä. Loppujen lopuksi en ole kiinnostunut miksi tai milloin. Olen aika lailla varma siitä että tiedän vastauksen eikä sillä ole mitään tekemistä ajamiseni kanssa tai sen kanssa mitä olen siellä tehnyt. "Uskon että kun on riittävästi rahaa mukana niin kaiken voi aina muuttaa! Luulen että Santanderin tulolla oli paljon tekemistä sen kanssa. Luultavasti ne teki jonkunlaisen diilin. En tiedä..."
Ferrarin johto ei ole hidastellut osoittaessaan ilmeisen - lähinnä sen että Alonso tuo samaa motivaatiota kuin Schumacher aikoinaan toi, vihjaten ettei Räikkönen olisi tehnyt samaa. "En edes yrittänyt. Sanoin jo ensimmäisestä päivästä lähtien etten yritä olla Michael, teen omat juttuni. Uskon että he tiesivät sen eivätkä odottaneet mitään muuta."
Se mitä Ferrari sai oli tulokset. Vuonna 2007 Kimillä oli miltei virheetön kausi jolloin hän nappasi tittelin McLarenin kuskien nenän edestä. Viime vuonna häntä estivät luotettavuusongelmat ja säädöt joista hän ei pitänyt, näin ollen Felipe Massa sai yliotteen. Vuonna 2009 Ferrari ei antanut kummallekaan miehelle oikeita työkaluja mutta Kimi piti omansa tiimikaveriaan vastaan ja voitti hänet tulemalla kolmanneksi Monacossa. "Olen ollut aika tyytyväinen siihen miten olen ajanut. Jos vertaat sitä viime vuoteen niin olen paljon tyytyväisempi mutta tänä vuonna meillä ei ollut autoa. Se on vähän muuttunut mutta minkäs teet? Jos ei sinulla ei ole sitä niin silloin sinulla ei ole sitä."
Vuoden toisen puoliskon puolessavälissä, Felipe sivullaan, Kimi työntyi lähemmäs kärkeä. Hän oli toisena Unkarissa, kolmantena Valenciassa ja Monzassa ja hän otti käyttämällä tilaisuuden hyväkseen voiton tuona ihmeellisenä iltapäivänä Spassa. "Tämäntapaisen kauden jälkeen oli mukava voittaa ja kun auto ei ole nopein niin se antaa varmasti paremman fiiliksen kuin jos olisit voittanut parhaalla autolla. Tarkoitan siis että se olisi 10 kertaa helpompaa. Mutta jopa ilman voittoa viime kauden loppuosa oli hyvä."
Loppujen lopuksi hän sijoittui kuudenneksi kuljettajien mestaruudessa, yhden pisteen Lewis Hamilton takana. Viimeisten kisojen aikana tiimiltä loppui höyryt, he saivat maksaa hinnan siitä että lopettivat F60-auton kehittämisen. Kimi tiesi jo silloin ettei hän ajaisi kaudella 2010 ja otti iskut jotta Alonso voisi niittää edut. "Heillä oli syynsä siihen", hän sanoi. "Jotkut tiimit toimivat toisella tavalla kuten McLaren, he jatkoivat puskemista ja paransivat autoa mutta Ferrari päätti siirtää kaikki ponnistelut seuraavaan vuoteen. Mutta kun katson taaksepäin niin olisimme voineet voittaa useita kisoja jos olisimme satsanneet tämän vuoden autoon. On helppoa sanoa näin jälkikäteen mutta luultavasti he olisivat kyenneet parantaamaan autoa aikalailla."
Vaikkakin hänen aikansa Maranellossa päättyi ennenaikojaan niin hänellä on silti hyviä muistoja ajastaan siellä.
"Voitin aika monta kisaa ja maailmanmestaruuden joten minulla oli erittäin hyvä jakso siellä. Tietenkin on asioita jotka viime vuonna olisivat voineet mennä paremmin mutta ne eivät menneet. Mitä voit tehdä? Teet aina parhaasi ja joskus et saa mitä haluat. Sain silti sen mistä unelmoin F1:ssä joten olen erittäin onnellinen. Vietin hyvää aikaa siellä."
Me oletimme että Kimi palaisi takaisin McLarenille. Hän lähti sieltä hyvissä väleissä 2006 ja ovi oli pysynyt avoimena. "Ei me oltu koskaan huonoissa fiiliksissä. Halusin puhtaasti jotakin muuta silloin, olisin kyllä voinut jäädä sinne. Uskon että se on paras tapa lähteä sillä et koskaan tiedä mitä tapahtuu tulevaisuudessa." Hamiltonia vastaan meneminen ei ollut ongelma: "Se ei olisi ollut ongelma ja tunnen joka tapauksessa ihmisiä tiimissä joten ei olisi ollut vaikeata mennä sinne. Siitä syystä McLaren oli päävaihtoehto koska vie aina oman aikansa kun menet uuteen tiimiin ja siellä tunsin insinöörit jne."
jatkuu...