APaksu
Well-known member
- Liittynyt
- 19.1.2008
- Viestit
- 1362
Esimerkiksi toi missä väität Lewiksen voittaneen MM-kuskin mutta Kimi muka ei ole voittanut.Näytä yksi kohta tältä sivulta, jossa Kimi Räikkösta haukutaan?
Esimerkiksi toi missä väität Lewiksen voittaneen MM-kuskin mutta Kimi muka ei ole voittanut.Näytä yksi kohta tältä sivulta, jossa Kimi Räikkösta haukutaan?
Tarkoitatko niitä muutamaa Kimin virhettä johon meni vähintään ne mestaruuteen vaaditut 2p?Kyllä F1-fanit kautta maailman tietävät miten kausi 2003 lopulta "pelastettiin" schumille nopean nuoren espoolaisen kynsistä.
siinäpä olikin kirjoitusvirhe, tarkoitin tallitoverina. Korjattu tekstiin.Esimerkiksi toi missä väität Lewiksen voittaneen MM-kuskin mutta Kimi muka ei ole voittanut.
Sitäpaitsi LH:n voitto FA:sta oli oikeasti tasapeli. Äärimmäisen niukka tilastollinen voitto mutta silti tasapeli, jolla ei tietenkään ole mitään merkitystä kun Kimi pesi selvästi molemmat.siinäpä olikin kirjoitusvirhe, tarkoitin tallitoverina. Korjattu tekstiin.
Siihen mahtui myös runsaasti sellaista tuuria, jota puuttui 2008. Tarkoitan turva-auto-yms onnea.Tarkoitatko niitä muutamaa Kimin virhettä johon meni vähintään ne mestaruuteen vaaditut 2p?
Kimin kausi 2003 oli ilmiömäinen vaikka siihen mahtui muutama omakin virhe, Saksan konerikon lisäksi.
Räikkönen keskeytti kaudella 2002 yksitoista(11) kertaa, ja kaudella 2004 kahdeksan(8) kertaa. Suurinosa keskeytyksistä oli moottoririkkoja (tm. teknisiä ongelmia), joten kyllä sitä vähän voi selittää kalustolla.Kimin kolme ja Lewiksen kolme ensimmäistä McLaren kausia vertaillessa minusta Kimi jää kakkoseksi. Turha selittää kalustolla...
Selitin jo, miksei Räikkönen taistellut mestaruudesta ensimmäisellä Mclaren-kaudellaan. Ja toisella Mclaren-kaudellaan Räikkönen (luultavasti) hävisi mestaruuden Euroopan GP:ssä sattuneen moottoririkon takia ja/tai Saksassa ja Espanjassa sattuneiden lähtökolarien takia.Nyt kun kummiskin otettiin nämä kolme kautta. Lewis taisteli heti mestaruudesta ekalla kaudella, Kimi ei tainnut siihen yltää. Ja Hamilton myös voitti mestaruuden toisella kaudella.
Ei varmasti ainakaan, jos et ymmärrä koko ideaa. Urat kohdakkain, eli katsotaan, miten kuljettajat pärjäsivät F1-uransa alkuvaiheessa. Jättämällä Sauber-kauden pois laskuista voi suht kätevästi huomioida Kimin olemattoman pikkuformulakokemuksen, kolme kautta taas sattuu olemaan Hamiltonin tämänastisen F1-uran pituus. Virheherkkyyden tai paineensietokyvyn ihmettelyyn tulee vähän enemmän tolkkua, jos ne suhteuttaa kokemukseen.No joo, eipä se vertaileminen onnistu mitenkään.
Tuolla ensimmäisellä tavalla vertailtaessa Alonson on suht susi.
Toisella tavalla vertaillessa Schumi oli Ferrarilla (kolme ensimmäistä kautta) yllättävän huono Kimin kolmeen ensimmäiseen Ferrari vuoteen verrattuna.
Ei se onnistu millään, ei sitten millään.
No tässäpä sulle vähän tilastoa uran alkuvaiheista, ja kuten mainihit niin Kimin Mclaren uran alkuvaihe vastaan Lewisin uran alkuvaihe.Ei varmasti ainakaan, jos et ymmärrä koko ideaa. Urat kohdakkain, eli katsotaan, miten kuljettajat pärjäsivät F1-uransa alkuvaiheessa.
....
joista voikin kiistellä maailman tappiin sekä nämä tavattoman fiksut "Kimillä on satumaisen huono tuuri" -argumentit, joista ei tiedä, millaiseen hymyyn naamaansa vääntäisi.
Vedä hetki henkeä. En tietääkseni maininnut keskeytyksistä suuntaan tai toiseen.Tässä se sun idea, uran alkuvaiheet onkin hyvä peilata kun on koknaisuutena vertailukelpoisia. Miks kokonaisuuteen ei keskeytyksiä oteta? Siinä syy "Kimin tuuri" -argumenteille.
Vertailut ovat varmuudella turhia, jos tarraa johonkin yksittäiseen hahmotustapaan yllä havainnollistamallasi tavalla. Riittävän monta näkökohtaa huomioimalla saa aikaan jo ihan järkeviä näkemyksiä - toki sen jälkeen jää vielä ratkaistavaksi eri osa-alueiden painotukset, joista voikin kiistellä maailman tappiin sekä nämä tavattoman fiksut "Kimillä on satumaisen huono tuuri" -argumentit, joista ei tiedä, millaiseen hymyyn naamaansa vääntäisi.
Näistä Martin Prince Junior maisista besserwisseröinneistä ei aina oikein tiedä millaiseen hymyyn naamansa vääntäisi.Mitä tulee Kimin tuuriin, niin en osaa pitää tyyppiä, joka on ensin päässyt F1:iin ajettuaan pari kisaa formula Renaultilla ja sitten voittanut mestaruuden ottamalla kiinni 17 pisteen kaulan kahdessa kilpailussa kovin epäonnisena. Molemmat asiat kun vaativat myös varsin paljon onnea tapahtuakseen. Räikkösellä oli paljon keskeytyksiä 2002 ja 2004, jolloin McLarenilla ei olisi muutenkaan mestaruuksista taisteltu, tiedä sitten onko se niin huono asia. 2005 taas McLaren otti riskejä kestävyyden suhteen, kun alkukaudella syntynyttä takamatkaa yritettiin kuroa kiinni.
Siinähän sinä meetkin jorpakkoon kun et puhu mitään keskeytyksistä, suuntaan tai toiseen.En tietääkseni maininnut keskeytyksistä suuntaan tai toiseen.
Mitä tulee Kimin tuuriin, niin en osaa pitää tyyppiä, joka on ensin päässyt F1:iin ajettuaan pari kisaa formula Renaultilla ja sitten voittanut mestaruuden ottamalla kiinni 17 pisteen kaulan kahdessa kilpailussa kovin epäonnisena. Molemmat asiat kun vaativat myös varsin paljon onnea tapahtuakseen.
Riippuu mitä vertaillaan. Jos vertaillaan pelkästään tuloksia, keskeytykset tietenkin tulee huomioida. Mutta jos vertaillaan kuskien ajosuorituksia, kuskista riippumattomat keskeytykset eivät kuulu vertailun piiriin (ellei lähdetä tutkimaan kisa kisalta miltä sijalta on keskeytetty jne.)Miten voi tehdä vertailua jossa ei puhuta keskeytyksestä?
[Tuhra huomautus]Lewisin ensimmäisellä kaudella hän vei aika-ajot 9-7. Kisat vei 10-7 Alonso. Molempien yksi keskeytys johtui omasta spinnistä, joten ne lasketaan mukaan.
Ei pyörähtänyt, mutta keskeytyssyy oli "spin". Mitä käytettänee minkä tahansa yksintehdyn ulosajon tapauksessa.[Tuhra huomautus]
Ei Hamilton spinnannput kiinan hiekkarannalle.
[/Tuhra huomautus]
Näissä pitäisi vielä ottaa nekin huomioon, että minkä tasoisella kärryllä virhe sattui yms. Kyllähän se hankalammin käsiteltävä auto voi lähte helpommin käsistä. Lisäksi muut olosuhteet radalla. Lisäksi miten sillä tallikaverilla oli kokemusta kyseisestä tallista, yms.Yhteenveto:
Aika-ajot:
KR 10-7 DC
LH 9-7 FA
Kisat:
KR 2-3 DC (40%-60%)
LH 7-10 FA (41%-59%)
Suoritukset suhteessa tallikaveriin ovat siis lähes identtiset. Sitä voi tietysti kysyä kummalla oli kovempi vastus.
Ja Lewisin spinni oli seurausta McLarenin hölmöstä päätöksestä pitää mies radalla liian pitkään. Noita sattuu.Näissä pitäisi vielä ottaa nekin huomioon, että minkä tasoisella kärryllä virhe sattui yms. Kyllähän se hankalammin käsiteltävä auto voi lähte helpommin käsistä. Lisäksi muut olosuhteet radalla. Lisäksi miten sillä tallikaverilla oli kokemusta kyseisestä tallista, yms.
Joten vertailujen tekeminen menee vielä hankalammaksi jos ottaa ne syvälliset pikku asiat, jotka voivat tuoda ne pienet mutta niin merkittävät kymmenykset. Ja se tallin tuki. Kummalla tai kellä se missäkin vaiheessa olikaan.
Esim tuo Kimin "spinni", oli luultavasti seurausta aikaisemmasta rengasrikosta, joka oli McLarenin virhe kun renkaita ei vaihdettu stopin yhteydessä.
Sitähän juuri tarkoitinVertailu voidaan toki viedä kisakohtaiseksi analyysiksi, mutta mitä enemmän kiinnitetään huomiota yksityiskohtiin, sitä enemmän kysymys on miten niitä yksityiskohtia pitäisi painottaa. Ja se taas on lähinnä mutua. Emme tunne olosuhteita tarkkaan, joten meidän on mahdoton tietää niiden osuutta suorituksiin.
Voitko tarkentaa mitä LH:n spinniä kaudelta 2007 tarkoitat? shanghain ulosajoa, vai?Ja Lewisin spinni oli seurausta McLarenin hölmöstä päätöksestä pitää mies radalla liian pitkään.
Sitä.Voitko tarkentaa mitä LH:n spinniä kaudelta 2007 tarkoitat? shanghain ulosajoa, vai?