Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
On hyvä asia että Kimille tulee arvostusta Keken tyyliin länsinaapurista ja Kimi edelleen on varteenotettava vaihtoehto F1:siin edellyttäen, että mies itse sinne vain haluaa mennä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä tulee formuloihin niin siitä lähtien kun Hockenheim-skandaalissa päätettiin (taas kerran) että sääntöjä muutetaan Ferrarin/Alonson haluamalla tavalla niin aloin ajattelemaan ensimmäistä kertaa että olisi mieletöntä nähdä Kimi formuloissa niin että tallimääräykset ovat luvallisia ja Kimiin panostetaan.

Luulen ettei Ferrari oikein tajunnut minkä pistivät liikkeelle koska ei Alonso pärjää jos muutkin tallit satsaavat vain yhteen kuskiin :confused:
Melko sinisilmäinen on tämä näkemyksesi, että tallit todella olisivat pitäytyneet tallimääräyksistä säännön takia. Asia on kuitenkin niin, ettei tässä nyt mitään pandoran lipasta avattu, vaan määräyksiä ovat kiellon voimaantulon jälkeen käyttäneet muutkin tallit, eivät vaan yhtä näkyvästi. En usko, että Ferrarin teko muuttaa muiden tallien suhtautumista asiaan millään muotoa. McLarenilla suhtautumista tallimääräyksiin määrittää historia ja tiimijohdon näkemys niiden tarpeellisuudesta, Red Bullilla taas kuljettajien sopimukset.

Mitä taas tulee Kimin näkemiseen ykköskuskin asemassa, niin uskoisin hänellä olleen moiseen mahdollisuus viimeistään Ferrari-siirron yhteydessä. Kyse on enemmänkin siitä, ettei Räikkönen ole tällaista asemaa halunnut tai vaatinut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyse onkin siitä että olen aina vastustanut kaikkia tallimääräyksiä ja jos ne nyt sallitaan niin silloin se voisi olla ihan mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu mikäli huipputiimit keskittyvät oikein tosissaan kauden alusta lähtien vain yhteen ykköskuskiin - silloin voitaisiin paremmin katsoa kuka se mestari on ja kuka ei kun kaikki lähtisivät samalta viivalta ;)
Onhan ne olleet sallittuja ennenkin, eikä se silloinkaan johtanut siihen, että kaikissa talleissa tai edes huipputalleissa olisi vain yksi kuski, jonka vuoksi kaikki tehdään heti kauden alusta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Yhden kuskin taktiikkaan on vaikea löytää kuskia niin, että motivaatio säilyisi. 1-kuskin pitää olla jotenkin extra jotta tilanne edes lähtökohtaisesti mahdollistuisi. Yleensä se vaatii Ferrarin tapaan vilpillisen asenneilmapiirin. Asetelma on myös hankala sponsorien kannalta, koska yleensä molemmat kuskit valjastetaan pr-hommiin. Ja iso riski on myös siinä, että jos ykköseen on satsattu ja se kakkonen olisikin se joka lopputulemassa pärjäisi. Tältä "häpeältä" välttyäkseen asian voi toki varmistaa Ferrarin lailla mm moottoritehoja sumplimalla. Kaikeksi kukkuraksi tallipisteistä ikään kuin jo luovutaan jos kakkonen kokee joitakin säröjä luottamuksessaan eikä"näytelmä" onnistu. Kakkonen myös jakaa tallihenkilökunnan joista heistäkin tulee kahden kerroksen väkeä. Tämä kaikkinainen eripuraisuus on varmasti se suurin vaikutin, jonka tähden harva talli haluaa yritystään sisäiseen tulehdustilaan. Paitsi tietysti italialaiset joille eripura ja selkään puukotus on normaali olotila.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Kimi todellakin sanoi hänelle parhaiten istuneen auton olleen 2005 McLaren. F60:stä Kimi sanoi että auto ei ole huono ajaa, siitä puuttuu vain pitoa. Fisichella kyllä todisti tämän rämpimisellään, mutta Massa ajeli sillä varsin hyvin.

Kimin ongelma oli Ferrari-uralla aika-ajot. F2007 sopi talvitesteistä lähtien paremmin Massalle. Massa vei aika-ajot 9-8, vaikka tyri pariin otteeseen oman aika-ajonsa. Kimi vei silti mestaruuden, mikä mielestäni nostaa mestaruuden arvostusta entisestään. 2008 onkin käsitelty aika monta kertaa, aika-ajot Massalle 12-6. Kaudella 2009 Kimi voitti Massan keskinäisissä aika-ajoissa ensimmäisen kerran, mikä todisti auton sopivan Kimille / renkaiden toimivan aiempia kausia paremmin.

Nyt kun kerran aihetta sivutaan, niin en usko että Ferrarilla suosittiin Massaa tietoisesti vuonna 2008. Vika oli enemmänkin Ferrari-tiimin reagointihitaudessa, Kimin ongelmia ei korjattu välittömästi vaan katsottiin ja toivottiin parasta. Samaa oli nähtävissä tällä kaudella: F-putken kehitystyöhön panostettiin jopa liiankin pitkään, kunnes huomattiin että kilpailijat ovat jo edellä. Täytyy muistaa myös sellainen yksityiskohta että Kimin sopimusta jatkettiin syksyllä 2008, kun Alonson esisopimukset oli oletettavasti jo tehty. Silti seuraavalle kaudelle Kimi sai mieleisensä auton. Harmi vain että se oli liian hidas.

Tulipa taas jauhettua samaa vanhaa paskaa. :alppu:
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Mitä taas tulee Kimin näkemiseen ykköskuskin asemassa, niin uskoisin hänellä olleen moiseen mahdollisuus viimeistään Ferrari-siirron yhteydessä. Kyse on enemmänkin siitä, ettei Räikkönen ole tällaista asemaa halunnut tai vaatinut.
Ei ainakaan samalla tavalla kuin Schumi tai Alonso.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Tiedän kyllä mutta haaveena olisi se ettei niin kävisi enään. On niin turhauttavaa alkaa vertailemaan ykköskuskia toiseen kuskiin joka on joutunut taistelemaan myös tiimikaveriaan vastaan ja kun näki mitä Kimi sai aikaan Ferrarilla F60-autolla kun kaikki laskettiin hänen varaan niin olisi toive saada nähdä se vielä kertaalleen :thumbup:
Ehkä sitten kannattaa alkaa seurata jotain muuta lajia kuin moottoriurheilua. Siellä on aina ollut ja aina tulee olemaan tallimääräyksiä, koska se on niin voimallisesti tiimilaji. Luokissa, missä on tiukasti yhden auton talleja, tilanne on tietysti toinen, mutta niissäkin usein taustalla saattaa olla jokin yhteinen tekijä (sponssi, moottori, manageri jne), ja taas mennään tiimipeliin.

Kimin RB sopparista. Miksi Red Bull on tyytymätön. vastaus voi hyvin olla hyvin yksinkertainen: rahasta. Jos Kimille olisi maksettu jokin kiva aloittelevan kuskin liksa, sanotaan milli, puheet varmaan olisivat toisenlaisia, hyvinkin kiitteleviä.
Epäilen, että Kimin hinta oli (Robertsonien työllä) hilattu niin taivaisiin ja kovilla puheilla, että joku kymmenes sija rallissa on todella alakanttiin. Kimi voisi jatkaa ensi vuoden, mutta liksa olisi ihan jotain muuta. Uskon, että Kimin rallinoste on jo pumpattu loppuun, paitsi jonkun turitörinin palstoilla. Ai, juu, nythän KOKO Ruotsikin on Kimin takana...huoh
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On niin turhauttavaa alkaa vertailemaan ykköskuskia toiseen kuskiin joka on joutunut taistelemaan myös tiimikaveriaan vastaan ja kun näki mitä Kimi sai aikaan Ferrarilla F60-autolla kun kaikki laskettiin hänen varaan niin olisi toive saada nähdä se vielä kertaalleen :thumbup:
No katselet Renaultin ja Ferrarin tämän kauden touhuja, siellähän tuollaista asetelmaa voi ihastella. :D
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Maikkarilla lisää relluräikköskrääsää

Renault julkisti viimeisen naulan Räikkösen arkkuun?

F1-talli Renault julkisti tiistaina uuden sponsorisopimuksen, jonka mukaan venäläisen telakan JSC:n logo koreilee ranskalaistallin autojen kyljissä kauden viidessä viimeisessä osakilpailussa.

kokonaisuudessaan löytyy - http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/09/1190892

Kyllä ne maikkarilla on nyt kullihuurus jokajutus mikä relluu liittyy... :thumbfh:
 

hardwick

Active member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
42
Tuli vaan mieleen, että jos Kimille ei annettu lupaa samoihin tehoihin kuin Massalle, silloin kun talli pelasi Massan pussiin? Massan auto tuntui liikahtavan pari kymmenystä ripemmin. Ferrarilla kyllä osataan nämä pelit, Hockenheimissakin kuulemma Alonsolla oli Massaa enemmän tehoja käytössään ;)

Nimittäin yllättäen Kimillä rupes heti kulkemaan paremmin, kun Massa oli poissa. Samaa varmaan sovellettiin aikanaan myös Ruupenin autoon, kummasti sillä aina vauhti lisääntyi, kun Schumi oli mestaruutensa varmistanut. Tai kun kisatilanne oli sellainen, ettei Schumilla ollut jakoa kärkeen.

Vainoharhaa-ko? :eek:

Tää on pyörinyt itsellläkin mielessä useasti. Olihan Kimin suoritukset viimekauden lopussa aivan uskomattomia.
 
Viimeksi muokattu:

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Renault julkisti viimeisen naulan Räikkösen arkkuun?

F1-talli Renault julkisti tiistaina uuden sponsorisopimuksen, jonka mukaan venäläisen telakan JSC:n logo koreilee ranskalaistallin autojen kyljissä kauden viidessä viimeisessä osakilpailussa.

Tästä sai päivän naurut. Ei nyt sentään arkkuun...

Jos (ja todennäköisesti kun) Rellu -pesti ei toteudu, se ei liene Räikköselle suuri murhe. Ehkä Kiminmarkkina-arvoa vaan tuli tarkastettua ja Rellu nosti asian julkisuuteen (mitä tallit eivät yleensä tee) nostaaksen profiiliaan ja saadakseen vauhtia neuvotteluihin Petrovin sponsoreiden kanssa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mikä naula Kimin arkkuun on tämän kauden lopun sponssi? Varsinaisia pellejä nuo maikkarin hönelöt :jaska:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, uutiset

Puolalainen Robert Kubica saattaa syrjäyttää Felipe Massan Ferrarin F1-kuskina jo ensi kaudella, kertoo sveitsiläinen Motorsport Aktuell. Siirto vapauttaisi Kimi Räikköselle paikan Renault'n ratissa.

Lehden mukaan brasilialainen Massa olisi matkalla takaisin Ferrarin moottoreilla ajavaan Sauber-talliin, jota hän edusti 2000-luvun alussa. Massalla on sopimus Ferrarin kanssa vuoteen 2012 asti.

Aiemmin Kimi Räikkösen on uskottu kilpailevan Renault-paikasta venäläisen Vitali Petrovin kanssa. Renault kuitenkin julkisti tiistaina sponsorisopimuksen venäläistelakka Vyborg Shipyardin kanssa, mikä viittaa vahvasti Petrovin jatkoon tallissa.

(MTV3)
Ei tule tarinoille loppua :D

Mistähän lie tämänkin tarinan keksineet? Kovasti tuntuu uutislähteet haluavan Kimiä takas ykkösiin :p
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Tuolla ylläolevalla kuviollahan kävisi pian niin, että periaattessa Vitali Petrovin sponsorit maksaisivat Kimi Räikkösen palkan Renaultilla.

Silti, tuo kuvio kyllä tuntuu aika hurjalta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ei tule tarinoille loppua :D

Mistähän lie tämänkin tarinan keksineet? Kovasti tuntuu uutislähteet haluavan Kimiä takas ykkösiin :p
Ihan hiljan Kubica itse kirjoitettiin sanoneen, ettei ole koskaan keskustellut Ferrarin kanssa. Koko siirto on lehdistön keksimä - hän sanoi. Samalla kyllä kehui tallin perinteitä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Ihan hiljan Kubica itse kirjoitettiin sanoneen, ettei ole koskaan keskustellut Ferrarin kanssa. Koko siirto on lehdistön keksimä - hän sanoi. Samalla kyllä kehui tallin perinteitä.
Itseäni juuri tympii kun lehdistö varsinkin Kubicasta keksii koko ajan huuhaata, toki Ferrari siirto voi olla mahdollista.

Ei toi huhu ennen lopu kun hän on siellä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Hohhoijaa näitä huhuja... huomenna lööpeissä varmaan komeilee: "Kimi Siwan kassalle"
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Massa Sauberilla? :D Siinä olisi pojalla pienimuotoinen hyppäys uralla takaisinpäin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös