Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Tämä Lotuksen jatkuva kämmäily vain Kimin kohdalla alkaa pikkuhiljaa vaikuttamaan siltä että aivan kuin tallilla pitäisi olla selitys Kimin epäonnistumisille.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4214
Heh, vai se on nyt niin että salaliitto saa Grosjeanin olemaan nopea. :eek:

Kimin paluuhan on mennyt ihan ok, mutta lievää kankeutta on vielä huomattavissa. Ei ole mikään yllätys että nuori, nälkäinen ja erittäin nopea Grosjean pystyy aika-ajossa päihittämään Kimiä. Kimin kokemus on kuitenkin kisoissa puhunut Grosjeaniin nähden, ja luulen kun lisää kilometrejä saadaan alle alkaa se vanha aika-ajo rutistus löytymään, niinkuin sitä oli jo havaittavissa edellisissä aika-ajoissa.

Tottahan on että ilman Kimin ja Lotuksen mokailuja olisi mahdollisesti jo parikin podiumia plakkarissa, mutta mikä kiire? Ei kai kukaan odottanut että ailahteleva Lotus ja comebackin tekevä Kimi olisi heti huippuvireessä.

Ainut huolenaihehan tässä on se että kun niitä mahdollisuuksia ei kohta "suuriin2 yllätyksiin Lotuksella enään ole. Red Bull saa tässä pakettinsa vähitellen takaisin kasaan niin Top-4:seen yltäminen vaatii jo tuuria.

Olisihan se vallan kiva nähdä suomalaisväriä podiumilla, mutta tyytyväinen saa olla jos huomenna ollaan kuuden parhaan joukossa!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos etukäteen oli päätetty, että yhdellä vedolla mennään Q2:ssa, niin tottahan se olisi kannattanut jättää myöhempään, kun rata oli parempi. Nähdyllä aikataululla kieltämättä vaikuttaa siltä, että ajetun kierroksen ajan uskottiin riittävän Q3:een (jossa sitten valitun renkaidensäästötaktiikan mukaan ei olisi ajettu ainakaan uusilla seteillä).

Toisaalta tottahan siellä on varmasti oltu myös sen verran kartalla, että jos Grosjean onnistuu parantamaan, niin Kimi tippuu. Sekin tietysti on rengasvalinnan kannalta ihan hyvä idea, koska silloin Kimi voi valita settinsä vapaasti.

Eli jos tarkoitus oli säästää Kimille neljä uutta settiä kisaan, niin Grojeanin ehkä pitikin tiputtaa Räikkönen Q3:sta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toisaalta tottahan siellä on varmasti oltu myös sen verran kartalla, että jos Grosjean onnistuu parantamaan, niin Kimi tippuu. Sekin tietysti on rengasvalinnan kannalta ihan hyvä idea, koska silloin Kimi voi valita settinsä vapaasti.

Eli jos tarkoitus oli säästää Kimille neljä uutta settiä kisaan, niin Grojeanin ehkä pitikin tiputtaa Räikkönen Q3:sta.
Pöh. Taktiikan kannalta ei ole mitenkään oleellista, pääsikö Kimi Q3:een vai ei. Jos ei aja aikaa kolmososassa saa valita renkaansa vapaasti, ja kolme viimeistä näkyy tähän tarttuneen.

Tosin jos Kimi olisi kolmososaan päässyt, olisi hän myös ajan ajanut.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Lotus & Kimi tietenkin säästi pehmeitä niin, että olisi ollut yksi korkkaamaton Q3:n ja yksi starttiin. Ajan riittävyys arvioitiin väärin Q2:ssa ( tallin toimesta ) ja nyt kisaan on kahdet pehmeät. Päätös säästää ja jättää yhden vedon varaan oli ilmeisen spontaani koska Kimi ajoi aikansa session alussa. Ja talli laski muidenkin säästävän eikä käyttävän useampaa pehmeää settiä jo Q2:ssa. Jos niillä ajaa reilut 10 kierrosta niin tarvitaanko edes kisaan kaksia? Tarkoittaisi 4 pysähdystä. Tämä jää nähtäväksi ja kisan sattumien perusteella päätettäväksi.

Vaikea sanoa paljonko kisa sitten on taas nopein vs parhaiten renkaita säästänyt. Kuninkuusluokan renkaansäästökisat. Mutta jos 4 pysähdystä tarvitaan voi Kimillä pieni etu olla ja taas takamatkalta lähtevänä ohitukset ja perässä ajo voi syödä renkaita edun edestä. Edessä ajaneiden rengasruletti tulisi sekin osata ennakoida. Eli onko puhdasta rataa edessä lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Tarkoittaisi 4 pysähdystä. Tämä jää nähtäväksi ja kisan sattumien perusteella päätettäväksi.
Kyllähän sen kaks settiä pehmeitä voi käyttää, vaikka kahden pysähdyksen taktiikalla, jos haluaa kaikki uudet setit käyttää, silti kolmen pysähdyksen taktiikka riittää siihen. Neljällä pysähdyksellä pitäisi käyttää viisi settiä renkaita eli joutuisi käyttämään jo käytettyjä.
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Lotus & Kimi tietenkin säästi pehmeitä niin, että olisi ollut yksi korkkaamaton Q3:n ja yksi starttiin. Ajan riittävyys arvioitiin väärin Q2:ssa ( tallin toimesta ) ja nyt kisaan on kahdet pehmeät. Päätös säästää ja jättää yhden vedon varaan oli ilmeisen spontaani koska Kimi ajoi aikansa session alussa. Ja talli laski muidenkin säästävän eikä käyttävän useampaa pehmeää settiä jo Q2:ssa. Jos niillä ajaa reilut 10 kierrosta niin tarvitaanko edes kisaan kaksia? Tarkoittaisi 4 pysähdystä. Tämä jää nähtäväksi ja kisan sattumien perusteella päätettäväksi.

Vaikea sanoa paljonko kisa sitten on taas nopein vs parhaiten renkaita säästänyt. Kuninkuusluokan renkaansäästökisat. Mutta jos 4 pysähdystä tarvitaan voi Kimillä pieni etu olla ja taas takamatkalta lähtevänä ohitukset ja perässä ajo voi syödä renkaita edun edestä. Edessä ajaneiden rengasruletti tulisi sekin osata ennakoida. Eli onko puhdasta rataa edessä lainkaan.
Unohtamatta moottorin, vaihdelaatikon ja bensan säästelyä.

Vakavasti puhuen, näissä taktiikoissa on se vika että siellä on aika monta autoa edessä nyt. Radalla ei kuitenkaan ihan niin vain ohitella ja varikkokäyntien pitäisi ajoittua aika täydellisesti suhteessa kulloisiinkin kilpakumppaneihin että sijoja saadaan napsittua.

Saari: "Kärki menee nyt ihan omia menojaan ja Kimi on Alonson/Ricciardon/Perezin/di Restan perässä selvästi nopeampi mutta ohi pitäisi päästä ja mahdollisimman nopeasti."

Salo: "Nyt menee tän suoran päässä..."

Saari: "Aijai ei ihan riittänyt, hyvin kyllä kulkee Ferrari/Sauber/Force India/Toro Rosso suorilla. Siinä ei paljon DRS Räikköstä auttanut. Noh, ehkä seuraavalla yrityksellä sitten."

-- 10:n kierroksen päästä --

Saari: "Ja nyt kaartaa Alonso/Ricciardo/Perez/di Resta varikolle ja Kimi pääsee painamaan tyhjällä radalla! Mutta riittääkö se? Kärki pääsi pahasti karkaamaan Räikkösen ollessa jumissa selvästi hitaamman auton takana. Ero Hamiltoniin on jo 30 sekuntia ja Webberiinkiin on siinä ja siinä riittääkö se. Nyt vaan tyhjällä baanalla kisan nopeimpia kierroksia toisensa perään ja kaikki on vielä mahdollista."

-- kahden kierroksen päästä --

Saari: "Kimi tuleekin jo nyt varikolle! Ero Hamiltoniin oli 29 sekuntia ja kahdeksan kymmenystä ja Webberiin lähes tasan 24. Pysähdys sujui tällä kertaa ilman ongelmia, mutta mihin se sitten riittää..."

Salo: "Buttonin eteen."

Saari: "Button tulee sieltä, ehtiikö Kimi siihen... ehtii, ehtii... ei ehdi! Button leikkaa juuri mutkaan ennen Räikköstä ja nyt siinä on sitten Rosberg aivan kannassa kiinni kun Kimillä on vielä kylmät kumit alla."

-- Seuraavassa mutkassa --

Saari: "Liukasta on, liukasta on..."

Salo: "Rosberg menee ohi."

Saari: "Ja siinä menee Nico Räikkösestä ohi! Kylmillä pehmeillä Nicon kuluneita kovia vastaan ei oikein mitään mahdollisuuksia ollut. Kyllä täytyy sanoa että Mercedeksen renkaidenkulutuksesta on jaksettu vääntää ja kääntää ties kuinka paljon ennen tätäkin kisaa, mutta hyvinpä tuntuvat kestävän kisasta toiseen."

Lopputulos 5-6. Ajamalla "normaalin" aika-ajon lähtöruutu 5-6 ja sijoitus kisassa sama.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllähän sen kaks settiä pehmeitä voi käyttää, vaikka kahden pysähdyksen taktiikalla, jos haluaa kaikki uudet setit käyttää, silti kolmen pysähdyksen taktiikka riittää siihen. Neljällä pysähdyksellä pitäisi käyttää viisi settiä renkaita eli joutuisi käyttämään jo käytettyjä.
Piti sanomani neljät renkaat = 3-pysähdystä. Tuo oli ns ajatusvirhe.
pehmeät - kovemmat - kovemmat - pehmeät.

Mutta eihän tuota ns hallituksi riskinotoksi voi sanoa. Aivan ilmeisesti Kimin oli tarkoitus tulla Q2:ssa uudelleen radalle koska ajoi alkuvaiheessa aikansa. Talli erehtyi luulemaan aikaa sen verran kovaksi että se kestäisi ja/tai laski, ettei monikaan talli uhraa kaikkia pehmeitä renkaitaan aika-ajossa ja jo Q2:ssa. Se, että talli näkee nyt Kimin omaavan edun käyttämättömine setteineen on paremminkin jälkijättöistä optimistisuutta - mikä tietenkin on hyvä asia sekin.

Kaikille renkaat ovat hieman arvoitus mutta selvästi muut kärkitallit hallitsevat matematiikan hieman Lotusta paremmin. Onhan Lotuksella nämä taktiikat aina hieman kömmähdelleet. Mutta varikon käveleväksi tietokoneeksi tituleerattu Brawnkin kömmähti Schumin suhteen joten pienikin riskinotto voi olla juuri se joka ratkaisee aika-ajon.

On kuitenkin selvää, ettei kuski ehdi kymmenyksiä ynnätä tai saada kokonaiskuvaa vaan tälläinen laskentatoimi tapahtuu muurilla. Eri asia sitten jos talli kovin nojaa kuskiin ja silloinkin kun kuski on kokolailla vielä epävarma renkaista muiden tavoin mutta vielä lisäksi kahden vuoden tauon jälkeen muutenkin totuttelee uusien kumien käytöstä. Sanoisin, että talli edelleen opettelee niin taktiikan mukavuusalueiden rajoja kuin kunkin henkilön parasta vahvuuttakin. Niin paljon on tallissa muuttunut, että aikansa ottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toisaalta tottahan siellä on varmasti oltu myös sen verran kartalla, että jos Grosjean onnistuu parantamaan, niin Kimi tippuu. Sekin tietysti on rengasvalinnan kannalta ihan hyvä idea, koska silloin Kimi voi valita settinsä vapaasti.
Toisaalta, kun aika-ajoa oli minuutti jäljellä (eli Kimi ei kerkiäisi enää radalle nopealle kierrokselle) nii Kimi oli vielä seitsemäntenä.

Eli Grosjeanin lisäksi tuohon parantajien joukkoon olisi pitänyt laskea muutama muukin kuski. Toisin sanoen "Grosjean tai Kimi" -taktiikka ei voinut olla kyseessä (elleivät ole maagisia laskijoita).
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tiedemies: Vakavasti puhuen, näissä taktiikoissa on se vika että siellä on aika monta autoa edessä nyt. Radalla ei kuitenkaan ihan niin vain ohitella ja varikkokäyntien pitäisi ajoittua aika täydellisesti suhteessa kulloisiinkin kilpakumppaneihin että sijoja saadaan napsittua.
Samaa mieltä. Ei kait kukaan jättäydy 4-5 sijaa taaemmaksi - koska sen edun hyödyntäminen tarkoittaa, että pitäisi lähdössä parantaa 3-4 sijaa. Ja muutamalla alkukierroksella vielä hieman jotta olisi edullisemmassa asemassa käyttämättömine rengassetteineen kuin mitä olisi ollut edempää lähtiessä. ja tämänkin saavuuttaakseen runtelee sen ensimmäisen rengassetin piloille ja ehkä seuraavankin.

Aino pointti on se, että takarenkaat lopahtelevat aivan yllättäen ( meille katsojille ) ja suorituskyky yht'äkkisesti ja ennakoimattomasti muuttuu sekuntikaupalla eikä tallit osaa ennakoida tätä. Silloin pari settiä 4-5 kierrosta paremmin kestäviä pehmeitä kumeja joilla pääsee sekunnin pari nopeammin kuin kovemmilla voi tuoda merkittävää etua. Mutta tuuria siihenkin tarvitsee sen lisäksi, että jo pelkästää tuo veikkaus osuisi oikeaan.
 

Hammersmith

Banned
Liittynyt
3.11.2011
Viestit
159
Veikkaan, että Kimi siirtyy ensi kaudeksi tractor pullingiin, kun polttaa kääminsä tähän nykyiseen rengassekoiluun. Ykkösissä nykyään kaikki muut seikat paitsi nopeus ja kilvanajo rakaisee kilpailun voittajan.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Veikkaan, että Kimi siirtyy ensi kaudeksi tractor pullingiin, kun polttaa kääminsä tähän nykyiseen rengassekoiluun. Ykkösissä nykyään kaikki muut seikat paitsi nopeus ja kilvanajo rakaisee kilpailun voittajan.
Jos jotain niin minusta aika-ajoissa ei tosiaan pitäisi säästellä vaan ajaa täysillä kuten esim vielä 2002 aidosti oikeasti viimeksi tehtiin.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Unohtamatta moottorin, vaihdelaatikon ja bensan säästelyä.

Vakavasti puhuen, näissä taktiikoissa on se vika että siellä on aika monta autoa edessä nyt. Radalla ei kuitenkaan ihan niin vain ohitella ja varikkokäyntien pitäisi ajoittua aika täydellisesti suhteessa kulloisiinkin kilpakumppaneihin että sijoja saadaan napsittua.

Saari: "Kärki menee nyt ihan omia menojaan ja Kimi on Alonson/Ricciardon/Perezin/di Restan perässä selvästi nopeampi mutta ohi pitäisi päästä ja mahdollisimman nopeasti."

Salo: "Nyt menee tän suoran päässä..."

Saari: "Aijai ei ihan riittänyt, hyvin kyllä kulkee Ferrari/Sauber/Force India/Toro Rosso suorilla. Siinä ei paljon DRS Räikköstä auttanut. Noh, ehkä seuraavalla yrityksellä sitten."

-- 10:n kierroksen päästä --

Saari: "Ja nyt kaartaa Alonso/Ricciardo/Perez/di Resta varikolle ja Kimi pääsee painamaan tyhjällä radalla! Mutta riittääkö se? Kärki pääsi pahasti karkaamaan Räikkösen ollessa jumissa selvästi hitaamman auton takana. Ero Hamiltoniin on jo 30 sekuntia ja Webberiinkiin on siinä ja siinä riittääkö se. Nyt vaan tyhjällä baanalla kisan nopeimpia kierroksia toisensa perään ja kaikki on vielä mahdollista."

-- kahden kierroksen päästä --

Saari: "Kimi tuleekin jo nyt varikolle! Ero Hamiltoniin oli 29 sekuntia ja kahdeksan kymmenystä ja Webberiin lähes tasan 24. Pysähdys sujui tällä kertaa ilman ongelmia, mutta mihin se sitten riittää..."

Salo: "Buttonin eteen."

Saari: "Button tulee sieltä, ehtiikö Kimi siihen... ehtii, ehtii... ei ehdi! Button leikkaa juuri mutkaan ennen Räikköstä ja nyt siinä on sitten Rosberg aivan kannassa kiinni kun Kimillä on vielä kylmät kumit alla."

-- Seuraavassa mutkassa --

Saari: "Liukasta on, liukasta on..."

Salo: "Rosberg menee ohi."

Saari: "Ja siinä menee Nico Räikkösestä ohi! Kylmillä pehmeillä Nicon kuluneita kovia vastaan ei oikein mitään mahdollisuuksia ollut. Kyllä täytyy sanoa että Mercedeksen renkaidenkulutuksesta on jaksettu vääntää ja kääntää ties kuinka paljon ennen tätäkin kisaa, mutta hyvinpä tuntuvat kestävän kisasta toiseen."

Lopputulos 5-6. Ajamalla "normaalin" aika-ajon lähtöruutu 5-6 ja sijoitus kisassa sama.
Mies saanut kyllä selostajien persoonallisuudet kohdalleen. ellei tietäisi niin luulisi, että on suoria lainauksia:thumbup:

Tottapuhuen itsekin odottelen jotain tämän suuntaista...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24287
Sijainti
lappeen Ranta
Mies saanut kyllä selostajien persoonallisuudet kohdalleen. ellei tietäisi niin luulisi, että on suoria lainauksia:thumbup:

Tottapuhuen itsekin odottelen jotain tämän suuntaista...
Aha, toi siis ei ollutkaan lainausta todellisista selostuksista. Aina vaan isompi peukku Tiedemiehelle sitten :D.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18434
Hyvä Kimi hyvä Suomi, hieno suoritus kerta kaikkiiaan Bahrainissa ja pääs tuulettelemaan kakkospodiumilla:)
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Olipas ilo olla väärässä taktiikan suhteen, tosin suurin kunnia menee Kimille saatanan hyvästä startista ja ensimmäisistä kierroksista. Triplakaan ei vituta yhtään.
 
Ylös