Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eipä taaskaan oikein vakuuttanut tuo Kimin kisa. Huono startti, surkea ensimmäinen kierros ja sitten ihan perus-OK kisa. Miten ihmeessä Grosjean onnistui tulemaan kaiken päätteeksi maaliin muutama sekunti Kimin perässä?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Eipä taaskaan oikein vakuuttanut tuo Kimin kisa. Huono startti, surkea ensimmäinen kierros ja sitten ihan perus-OK kisa. Miten ihmeessä Grosjean onnistui tulemaan kaiken päätteeksi maaliin muutama sekunti Kimin perässä?
Voin olla väärässä mutta eiks grosjeanin edestä pari autoa kolaroinut pihallekki?
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Voin olla väärässä mutta eiks grosjeanin edestä pari autoa kolaroinut pihallekki?
Jep, eikä juuttunut junanvaunuksi, kuten Kimi. Tyhjällä radalla Lotus kulkee edelleen melkoista kyytiä.

Näillä tasaisen varmoilla 4-5 sijoilla ei mestaruussarjassa pitkälle pötkitä. Voittoja vaaditaan, eikä niihin juuri ole mahkuja jos ei joko a) pääse lähtemään terävimmästä kärjestä b) varikolla onnistuta über-hyvin tai c) käy kaamea pullaa - Lotukselle oikein mikään noista ei ole osunut.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jep, eikä juuttunut junanvaunuksi, kuten Kimi. Tyhjällä radalla Lotus kulkee edelleen melkoista kyytiä.

Näillä tasaisen varmoilla 4-5 sijoilla ei mestaruussarjassa pitkälle pötkitä. Voittoja vaaditaan, eikä niihin juuri ole mahkuja jos ei joko a) pääse lähtemään terävimmästä kärjestä b) varikolla onnistuta über-hyvin tai c) käy kaamea pullaa - Lotukselle oikein mikään noista ei ole osunut.
Mutta Lotus ei ole myöskään kompastellut kuten varsin moni muu talli.

McLaren ja Mercedes kompuroi yhtenään. Ferrari oli alkukaudesta toivottoman huono, mutta pullalla pysyivät mukana "sarjassa". Red Bullin kuskit on vuoron perään kömpineet Lotusten takana.

Lotus on siis aina ollut messissä, mutta ei koskaan voittaja.

Tämä tahti kielii minusta sitä, että autossa ei ole varsinaisia heikkoja lenkkejä kuten muilla näytää olevan. Ja vieläpä mystisiä sellaisia. Joten palkintopallisijoihin on todella hyvät mahdollisuudet.

Tämä tahti toki kielii myös sitä, ettei Lotus tule dominoimaan sarjaa missään vaiheessa. Joten on lähinnä muitten kömpimisestä kiinni miten korkialla Lotus on. Ja se muitten kömpiminen on täysin mahdollista, se on nähty.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eipä taaskaan oikein vakuuttanut tuo Kimin kisa. Huono startti, surkea ensimmäinen kierros ja sitten ihan perus-OK kisa. Miten ihmeessä Grosjean onnistui tulemaan kaiken päätteeksi maaliin muutama sekunti Kimin perässä?
Ajoi lyhemmän vedon pehmeillä, ja poikkeavalla taktiikalla vältti trafiikit?
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Eipä taaskaan oikein vakuuttanut tuo Kimin kisa. Huono startti, surkea ensimmäinen kierros ja sitten ihan perus-OK kisa. Miten ihmeessä Grosjean onnistui tulemaan kaiken päätteeksi maaliin muutama sekunti Kimin perässä?
Helppo paukuttaa tyhjällä radalla niin nopeita kierroksia kun on mahdollista. Kimillä oli puolet kisasta hitaampia edellä.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Kimi vs. Romain, ajettu 9/20

Ynnäilin Kimin ja Romainin keskinäisiä tuloksia tähän mennessä, kun kaudesta on ajettu 9/20.

Kuten tunnettua Grosjean johtaa aika-ajoja reilusti, Britannian GP:n jälkeen enää "vain" 3-6 (Kimin luku ensin).

Kisasuorituksissa Kimi on vienyt Grosjeania reilusti 7-2. Jos jätetään Romainin neljä keskeytystä huomiotta, niin tilanne on 3-2, samoin palkintosijat. Voitot 0-0.

Kimin alkukauden vaisuus oli mielestäni odotettavissa - mitenpä muutenkaan parin vuoden tauon jälkeen. Kuten Kimi itse on sanonut, Romain on ollut yksinkertaisesti nopeampi aika-ajoissa ja sitä on turha selitellä.

Miten sitten kisassa? Katsoin myös Kimin ja Romainin sijoitukset kisojen nopeimpien kierrosaikojen vertailuissa. Jos jätetään Romainin alkukierroksilla tapahtuneet keskeytykset huomiotta (eli myös Malesian GP, jossa Kimi kellotti kisan nopeimman ajan), niin:

- Romain oli kisoissa Kimiä nopeampi aina Espanjaan asti
- Espanjan jälkeen Kimi on ollut Romainia nopeampi kolmessa viimeisessä kisassa
- Lotuksella on ajettu kolmesti kisan nopein kierrosaika (Malesia Kimi, Espanja Romain, Britannia Kimi)

Eli nopeimmat kierrokset ovat herrojen kesken 3-3 ja vaaka näyttää kääntyneen nyt Kimille. Sieltä se nopeus pikku hiljaa taas löytyy ja se lupaa Kimille hyvää kauden jälkipuoliskolla. :thumbup:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Helppo paukuttaa tyhjällä radalla niin nopeita kierroksia kun on mahdollista. Kimillä oli puolet kisasta hitaampia edellä.
Tyhjällä radalla? Heti varikkokäynnin jälkeen oli jämätallien autot edessä. Oli HRT:tä, Marussiaa, Kovalainen, Toro Rossoa yms. Kattelin Live Timeningistä, että kyllä siinä aina jonkun verran aikaa paloi. Muutenkin aikaa hukkuu kun ohittelet tai ajat noiden hitaampien autojen perässä. Äkkiä sekunti kaks hukkuu siihen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
- Romain oli kisoissa Kimiä nopeampi aina Espanjaan asti
- Espanjan jälkeen Kimi on ollut Romainia nopeampi kolmessa viimeisessä kisassa
- Lotuksella on ajettu kolmesti kisan nopein kierrosaika (Malesia Kimi, Espanja Romain, Britannia Kimi)
Millä ilveellä saat Kimin Espanjasta lähtien nopeammaksi? Ainakin Silverstonessa ja Valenciassa Romain oli vauhdillisesti Kimiä edellä. Nopeimpia kierrosaikoja ei pidä tuijottaa, koska erilaiset rengastaktiikat, kuten tänään Silverstonessa, vaikuttavat niihin ratkaisevasti eikä kerro koko totuutta nopeudesta. Valenciassa Grosjean menetti mahdollisen voitonkin tekniseen vikaan....
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Mun mielestä ajovat aika yhtä kovaa Britanniassa.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Millä ilveellä saat Kimin Espanjasta lähtien nopeammaksi? Ainakin Silverstonessa ja Valenciassa Romain oli vauhdillisesti Kimiä edellä. Nopeimpia kierrosaikoja ei pidä tuijottaa, koska erilaiset rengastaktiikat, kuten tänään Silverstonessa, vaikuttavat niihin ratkaisevasti eikä kerro koko totuutta nopeudesta. Valenciassa Grosjean menetti mahdollisen voitonkin tekniseen vikaan....
Niin, taisin kirjoittaa erittäin selvästi, että vertailin nimenomaan nopeimpia kierroksia.

Lukujen ja tilastojen tarkastelu on yksi näkökulma. Niissä näyttää vaaka kääntyneen nyt Kimin eduksi.

Siinä on rutosti enemmän perusteluita kuin sun mutussa. Parempaa sisälukutaitoa, perustelua ja vertailua pöytään jatkossa, kiitos.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Tyhjällä radalla? Heti varikkokäynnin jälkeen oli jämätallien autot edessä. Oli HRT:tä, Marussiaa, Kovalainen, Toro Rossoa yms. Kattelin Live Timeningistä, että kyllä siinä aina jonkun verran aikaa paloi. Muutenkin aikaa hukkuu kun ohittelet tai ajat noiden hitaampien autojen perässä. Äkkiä sekunti kaks hukkuu siihen.
Millä ilveellä saat Kimin Espanjasta lähtien nopeammaksi? Ainakin Silverstonessa ja Valenciassa Romain oli vauhdillisesti Kimiä edellä. Nopeimpia kierrosaikoja ei pidä tuijottaa, koska erilaiset rengastaktiikat, kuten tänään Silverstonessa, vaikuttavat niihin ratkaisevasti eikä kerro koko totuutta nopeudesta. Valenciassa Grosjean menetti mahdollisen voitonkin tekniseen vikaan....
Sussa on ainesta F1-toimittajaksi iltapäivälehtiin. Sun viestit on jatkuvasti täynnä samaa syvältäkumpuavaa Kimi-vihaa kuten IL:n Hartikaisella tai IS:n Aittoniemellä.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Mutta Lotus ei ole myöskään kompastellut kuten varsin moni muu talli.
No mutta kyllä Lotuksellakin on vaikeita aikoja ollut. Monaco-Kanada akselia tarkoitan.

Red Bullin kuskit on vuoron perään kömpineet Lotusten takana.
...mutta ovat silti kumpaakin Lotaria edellä mm-pisteissä. Tätä meinaankin, pelkkä tasaisuus ei riitä, jos ei voittoja irtoa. Näin jos meinataan saada mm-kärki kiinni ja taistella tosissaan siitä kirkkaimmasta mitalista.

Tämä tahti kielii minusta sitä, että autossa ei ole varsinaisia heikkoja lenkkejä kuten muilla näytää olevan. Ja vieläpä mystisiä sellaisia. Joten palkintopallisijoihin on todella hyvät mahdollisuudet.
Minusta Monacon ja Montrealin kisat osoittivat, että niitä heikkoja lenkkejä todellakin löytyy. Siis kisamatkallakin, aika-ajoissa tuntuvat olevan kokoajan enemmän tai vähemmän heikkoja.

Tämä tahti toki kielii myös sitä, ettei Lotus tule dominoimaan sarjaa missään vaiheessa. Joten on lähinnä muitten kömpimisestä kiinni miten korkialla Lotus on. Ja se muitten kömpiminen on täysin mahdollista, se on nähty.
Mahdollista toki, mutta tämän vuoden mestaruussarjassa se vaatisi aika monen kuskin epäonnea (siis se, että muiden kömpimisellä yltäisivät aina mestaruuteen). Kyllä mestaruus on Lotuksella heistä itsestään kiinni - pystyvätkö parantamaan aika-ajo-vauhtiaan ja hyödyntämään kisavauhtinsa jota heiltä epäilemättä takataskusta löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Sussa on ainesta F1-toimittajaksi iltapäivälehtiin. Sun viestit on jatkuvasti täynnä samaa syvältäkumpuavaa Kimi-vihaa kuten IL:n Hartikaisella tai IS:n Aittoniemellä.
Ai jos sanoo mielipiteensä vauhdista :D Heh... Esitätkö vasta argumentin sille, että kuinka saatte Kimin nopeammaksi vauhdillisesti noissa kilpailuissa. Eilenkin vapaalla radallakin Grosjean otti viimeisellä tintillä Kimiä kiinni, enemmän ajetuilla kumeilla. Eikä tarvitse olla edes mikään toimittaja kuin sen näki live timingistä esim, taikka ihan katsomalla mtv3 maxia taikka jotain muuta lähetystä.

Miten linkittämäsi kaksi liittyi toisiinsa? Kummallakin oli hitaampia autoja edessä eikä siltikään selitä mitään nopeuseroja moiset. Kuten huomaat, en perustele nopeuseroa kaksikon maalissa olleella erolla, mikä olisi Grosjeanille erittäin suosiollinen jos otetaan ero ensimmäisen pysähdysten jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Niin, taisin kirjoittaa erittäin selvästi, että vertailin nimenomaan nopeimpia kierroksia.

Lukujen ja tilastojen tarkastelu on yksi näkökulma. Niissä näyttää vaaka kääntyneen nyt Kimin eduksi.

Siinä on rutosti enemmän perusteluita kuin sun mutussa. Parempaa sisälukutaitoa, perustelua ja vertailua pöytään jatkossa, kiitos.
Perustan mutuilun eiliseen kilpailussa seurattuani livetimingiä. Siitä nähtiin kyllä varsin selvästi että kun oli vapaa rata, Grosjean otti kiinni tai ajoi kovempaa. Ja mutuilu ja nopeimman kierroksen perusteilla jaettu nopeus on yhtä ja samantekevää. Kummassakin on yhtä vähän totuutta nykyisillä säännöillä ja taktiikoilla.

Kuten huomasit, ymmärsin viestisi pointin täysin ja kritisoin tapaa asettaa kuljettaja nopeusjärjestykseen sinun perusteilla.
 
Viimeksi muokattu:

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Eilenkin vapaalla radallakin Grosjean otti viimeisellä tintillä Kimiä kiinni, enemmän ajetuilla kumeilla. Eikä tarvitse olla edes mikään toimittaja kuin sen näki live timingistä esim, taikka ihan katsomalla mtv3 maxia taikka jotain muuta lähetystä.
Sori mut mun Live Timingissä RG ja KR ajoivat lähes tasatahtiin kierrosaikoja lopussa kun Kimilläkin alkoi renkaat toimimaan. Kimihän ajoi sen nopeimman kierroksenkin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No mutta kyllä Lotuksellakin on vaikeita aikoja ollut. Monaco-Kanada akselia tarkoitan.

...mutta ovat silti kumpaakin Lotaria edellä mm-pisteissä. Tätä meinaankin, pelkkä tasaisuus ei riitä, jos ei voittoja irtoa. Näin jos meinataan saada mm-kärki kiinni ja taistella tosissaan siitä kirkkaimmasta mitalista.

Minusta Monacon ja Montrealin kisat osoittivat, että niitä heikkoja lenkkejä todellakin löytyy. Siis kisamatkallakin, aika-ajoissa tuntuvat olevan kokoajan enemmän tai vähemmän heikkoja.

Mahdollista toki, mutta tämän vuoden mestaruussarjassa se vaatisi aika monen kuskin epäonnea (siis se, että muiden kömpimisellä yltäisivät aina mestaruuteen). Kyllä mestaruus on Lotuksella heistä itsestään kiinni - pystyvätkö parantamaan aika-ajo-vauhtiaan ja hyödyntämään kisavauhtinsa jota heiltä epäilemättä takataskusta löytyy.
On totta, ettei tämä tahti Lotuksen osalta missään nimessä riitä mestaruustaistoon. Itse kuitenkin hieman "laskeskelen" tulevien nopeiden ja lämpimien ratojen osalta sen varaan, että Lotus nostaisi tasoaan. Jos sitä ei tapahdu niin silloin ei ole asiaa MM-taistoon..


Lotuksen kompurointia ei minusta edelleenkään ole nähtävissä, ainoa syy miks talli on vasta 3 MM-pisteissä on Grosjeanin ryssimiset..

Montrealissa Grosjean oli 2. Eikai siitä ole löydettävissä mitään heikkoa kisamatkan osalta? Monaco menee kisavauhdin osalta muiden perässä körötellessä, jos ensimmäisestä mutkasta selviää...
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Sori mut mun Live Timingissä RG ja KR ajoivat lähes tasatahtiin kierrosaikoja lopussa kun Kimilläkin alkoi renkaat toimimaan. Kimihän ajoi sen nopeimman kierroksenkin.
Kuten jossain totesinkin, Grosjean ajoi monta kierrosta Kimiä kovempaa. Lopussa ero rupesi kasvamaan, itse oletan renkaiden loppuneen Grosjeanilta kesken. Joku esitti teoriaksi tallin jäädyttäneen tilanteen, mihin itse en usko. Olisi hauska nähdä jostain se kierrosaika vertailu, että monta kierrosta Romain pääsi tykittämään parempia kierroksia, mutta useita niitä oli.
 
Ylös