Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Luen muuten toistuvasti tämän toikin otsikon väärin:
"Kimin paalu Lotuksella"

Ja sitten kun tajuan, että siinä lukeekin paluu, petyn kahdesta eri syystä:
1. Että luin sen taas väärin
2. Että se paalu edelleen puuttuu - Lotuksella

Ottaa meinaa hermolle. Ois syytä se paalu tulla, niin helpottaisi tämänkin asian kanssa.

Anteeksi offtopic.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
FIA:n dokumentti ei kerro eroa, jos edelläajava on kierroksen jäänyt, eron kohdalla lukee vain 1 LAP. Siksi mainitsin siitä erikseen, että joukossa noitakin on. Dokumentti on sinunkin luettavissasi FIA:n sivuilla, siitä vain tekemään oma kahden sekunnin eron ja jokaisen kierroksen analysoiva vertailusi. Minulla ei moiseen riitä viitseliäisyys, joten tein vain tuollaisen osviittaa antavan vertailun.
Pointtini oli se että tuollaiseen "raakaan" dataan perustuvat vertailut on yksityiskohtia tietämättä turhia. Eli voiko noista vetää johtopäätöksen että Romain oli Kimiä nopeampi? Teoriassa kyllä, käytännössä ei.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Pointtini oli se että tuollaiseen "raakaan" dataan perustuvat vertailut on yksityiskohtia tietämättä turhia. Eli voiko noista vetää johtopäätöksen että Romain oli Kimiä nopeampi? Teoriassa kyllä, käytännössä ei.
On ne parempia kuin olla ilman. Kierroksia on sen verran paljon vertailtavana, että kierroksella ohitettavien tuottamat tappiot suurin piirtein kompensoivat itsensä.

Kiitos Webbarille mielenkiintoisen datan esilletuomisesta :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Romain saattaa hyvinkin olla kovin tallikaveri joka Kimillä on koskaan ollut. Kokemuksen puute näkyy vielä epävarmuutena, mutta virheet ovat vähenemään päin.

Kuljettajien tasaisuus on tallille kuitenkin erittäin hyvä asia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pointtini oli se että tuollaiseen "raakaan" dataan perustuvat vertailut on yksityiskohtia tietämättä turhia. Eli voiko noista vetää johtopäätöksen että Romain oli Kimiä nopeampi? Teoriassa kyllä, käytännössä ei.
Ei ne turhia ole, ne vain eivät ole tyhjentäviä - eikä kukaan niin ole väittänytkään.

Mielestäni noista voi vetää sen johtopäätöksen, että se, jolla oli tuoreemmat renkaat oli pääsääntöisesti nopeampi, niin kuin odottaa sopiikin. Jos johonkin haluaa lisäselvyyttä ja taustoitusta, sellainen kohta voisi olla Kimin toisen stopin jälkeiset kierrokset, jolloin Romain kellotti kuluneemmilla renkailla jonkin aikaa parempia kierrosaikoja.

Kimin ja Romainin stopit ajoittuivat sen verran kauas toisistaan, että erilaisten polttoainemäärien takia stinttejä ei sinällään voi verrata toisiinsa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Kyllä tallli ainkin olis voinut tuosta tehdä johtopäätöksen, että kovilla mennään lujempaa. Mutta ei kun ei. Lootus on aina ekastintillä viimeisten jokossa vaihtamassa renkaansa.

Alkaa välillä tuntua, että onko takoituskin, että Romain ottaa Ranskalaisille sen eka Lotus voiton?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Alkaa välillä tuntua, että onko takoituskin, että Romain ottaa Ranskalaisille sen eka Lotus voiton?
Ei tiijä, mutta tällä foorumilla aina enempi tai vähempi epäilty Kimiä vahvasti sorsituksi kuskiksi tiiminsä toimesta. Paitsi palkan osalta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä tallli ainkin olis voinut tuosta tehdä johtopäätöksen, että kovilla mennään lujempaa. Mutta ei kun ei. Lootus on aina ekastintillä viimeisten jokossa vaihtamassa renkaansa.

Alkaa välillä tuntua, että onko takoituskin, että Romain ottaa Ranskalaisille sen eka Lotus voiton?
Kyllä, sen johtopäätöksen olisi voinut tehdä. Mutta auta armias jos Kimillä olisi renkaat meinannu loppua kisan lopulla, mikä uikutus siitä olisi tullut..

Jälkeenpäin ajateltuna Vettelin stopit oli sopivaan aikaan, sillä taktiikalla Kimikin olisi paremmin pärjännyt. Mutta enpä itsekään olisi kesken kisan osannut sanoa että tullakko nyt vai ens kierroksella varikolle..


Huolesi on turha. Ei Lotuskaan ole niin hölmö, että nyt "ainoan" kerran kun tallilla on mahdollisuus taistella mestaruudesta (kummassakin sarjassa vähintään podium paikasta) niin se alkaisi estämään toisen kuskin menestysmahdollisuuksia (sitähän sinä tarkoitit, että Kimille huonot taktiikat vaikka Romain olisi viimeisenä).
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Kyllä tallli ainkin olis voinut tuosta tehdä johtopäätöksen, että kovilla mennään lujempaa. Mutta ei kun ei. Lootus on aina ekastintillä viimeisten jokossa vaihtamassa renkaansa.
Lotus tuntuu yrittävän käyttää sitä mahdollista etuaan renkaiden kulutuksessa aina niin, että ajetaan ensimmäisillä stinteillä pidempään kuin muut. Joskus voisi kokeilla niinkin päin, että tulisi muita aiemmin varikolle. Se on kuitenkin nykysäännöillä se tapa, jolla varikolla voi ohittaa. Ongelmana voi tosin olla, että Lotuksen stopit ovat aika hitaita ja Kimi on tuoreilla/kylmillä renkailla myös hidas, joten kierrosta tai kahta myöhemmin varikolle tuleva vastustaja voisi silti ehtiä edelle.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Lotus tuntuu yrittävän käyttää sitä mahdollista etuaan renkaiden kulutuksessa aina niin, että ajetaan ensimmäisillä stinteillä pidempään kuin muut. Joskus voisi kokeilla niinkin päin, että tulisi muita aiemmin varikolle. Se on kuitenkin nykysäännöillä se tapa, jolla varikolla voi ohittaa. Ongelmana voi tosin olla, että Lotuksen stopit ovat aika hitaita ja Kimi on tuoreilla/kylmillä renkailla myös hidas, joten kierrosta tai kahta myöhemmin varikolle tuleva vastustaja voisi silti ehtiä edelle.
Toki sillä ekan stintin pituudella säädellään myös seuraavien stinttien pituutta ja kilpailukykyä niissä. Toisin sanoen pelataan vähän varman päälle, että ollaan lopussa ainakin iskussa.

Aika-ajovauhtiin pieni askel lisää ja taktisessa reagoinnissa kisan aikana focusta siihen, mihin kohtaan kuljettaja palaisi kulloinkin stopiltaan. Jo kolisee voittoja, ettei sekaan sovi.
 

Flat tire

New member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
2
http://lotusf1team.com/Welcome-Home-Back-at-Enstone-with.html

Räikkönen on ollut maanantaina vierailemassa Ibizan sijaan Enstonen tehtaalla. Visiitti on kommenteista ja kuvista päätellen sujunut rentoutuneissa sekä positiivisissa merkeissä.

Kävikö Kimi näin "useasti" Ferrari-aikoina tehtaalla pyörimässä vai tuodaanko nämä asiat Lotuksella vain selvemmin esille? Oli miten hyvänsä, niin mukavahan tällaisia uutisia on lukea.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kävikö Kimi näin "useasti" Ferrari-aikoina tehtaalla pyörimässä vai tuodaanko nämä asiat Lotuksella vain selvemmin esille? Oli miten hyvänsä, niin mukavahan tällaisia uutisia on lukea.
Eikö se nyt olisi lähinnä omituista, jos ei olisi käynyt paikan päällä kun kisa oli naapurissa?
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Kyllähän Romain tiettyyn pisteeseen asti veteli tasaisesti kovempia kierroksia mitä Kimi. Lopussa Kimillä toki oli paremmassa kunnossa renkaat joten hän sai haltuunsa nopeimman kierroksen kevyellä autolla.

EDIT: No tuossahan se oli aiemmin ihan tilastokin. Tasaista oli siis.
 
Viimeksi muokattu:

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Mulla on mennyt hieman ohi tällainen juttu, että mitäs se Kimi ensi kaudella tekee? Ajeleeko Lotuksella toisen kauden?
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mulla on mennyt hieman ohi tällainen juttu, että mitäs se Kimi ensi kaudella tekee? Ajeleeko Lotuksella toisen kauden?
Sopimus on toisesta kaudesta vissiin molemmin puolisella purkuoikeudella, jos Kimi ei yltäisi MM-sarjan top8.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kyllähän Romain tiettyyn pisteeseen asti veteli tasaisesti kovempia kierroksia mitä Kimi. Lopussa Kimillä toki oli paremmassa kunnossa renkaat joten hän sai haltuunsa nopeimman kierroksen kevyellä autolla.

EDIT: No tuossahan se oli aiemmin ihan tilastokin. Tasaista oli siis.
Minusta on alkanut vaikuttaa, että Kimin ei onnistu kisan alussa. Kun auto kevenee ja alla uudet renkaat, meno varsin vakuuttavaa. Tämä taas ei jostain syystä toimi aika-ajoissa, missä Räikkönen ei ole tällä kaudella vakuuttanut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minusta on alkanut vaikuttaa, että Kimin ei onnistu kisan alussa. Kun auto kevenee ja alla uudet renkaat, meno varsin vakuuttavaa. Tämä taas ei jostain syystä toimi aika-ajoissa, missä Räikkönen ei ole tällä kaudella vakuuttanut.
Räikkösestä sanottiin aiemmin, että on hyvä nimenomaan painavalla autolla, kisabensoilla. Silverstonessa oli alussa huonommat renkaat, mikä vaikutti vauhtiin tallikaveriin verrattuna, joka vaihtoi parempiin koviin heti 2. kierroksella etusiiven vaihdon myötä.

En muista ulkoa onko tällaista taktiikkaa noudatettu aikaisemminkin, loppukisoissahan vauhti tosiaan tuntuu olevan parempi kilpakumppaneihin verrattuna. Tasoitusta on vain usein annettu alkukisoissa, myös toisten taakse jumittumalla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sopimus on toisesta kaudesta vissiin molemmin puolisella purkuoikeudella, jos Kimi ei yltäisi MM-sarjan top8.
Kimin paluu on varmasti mennyt paremmin kuin kauden alussa osattiin edes kuvitella. Siksi Lotuksella jatkon torppaaminen ainakaan menestyspykälään vedoten ei liene realistista.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Hämmästyttävä tieto Kimi Räikkösen asemasta tallin sisällä – “Ei kommenttia”

Romain Grosjeanin erittäin vakuuttavat otteet kauden aikana eivät ole jääneet huomiotta maailmalla. Moottoriurheilun erikoisjulkaisu Autosport arvioi, että virheherkkä, mutta sekä kierroksella että kisapituudessa nopea ranskalainen on saattanut saada tosiasiallisen ykköskuljettajan aseman Lotus-tallissa.

- Mielenkiintoinen asia on, että mikäli tallin silmissä joku on ykköskuljettaja, se on hyvinkin mahdollisesti Grosjean. Valenciasssa esimerkiksi oli yksi uusi etusiipi kisaa varten ja se oli ranskalaisen autossa, Tony Dodgins kirjoittaa.

- Kysymyksiin miksi näin oli – eikö Kimi kenties halunnut sitä – vastattiin “ei kommenttia”, kolumnisti jatkaa.

- Grosjean oli toinen Kanadassa ja kolmas Bahrainissa. Hänen ajonsa Silverstonessa oli ensiluokkaista alun kontakin jälkeen. Hänellä on 61 pistettä, eli 22 vähemmän kuin tallikaverillaan. Se ei kuitenkaan heijastele hänen nopeuttaan. Erona on, että Grosjeanilla on neljä pisteetöntä kisaa yhdeksästä. Se on liian paljon haastaakseen vakavasti mestaruudesta.


http://www.suomif1.com/2012/07/hammastyttava-tieto-kimi-raikkosen-asemasta-tallin-sisalla-ei-kommenttia/
 
Ylös