Kisatopikki Belgian Grand Prix

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Ferrari 4ever sanoi:
Tämä olisi voinnut olla sellainen tilanne, jossa Michael olisi kyennyt ajamaan voittoon epävakaissa olosuhteissa - vain hän osaa tehdä sellaisen taikatempun.
:ahem:

Rupee ampuun jo pikkuhiljaa yli nää teikäläisen provot.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Maaginen? Höpö höpö. Onko se nyt vaan niin vaikeeta myöntää, että ei ne McLaren kuskit, etenkään Kimi, osaa ajaa sateella? :nope:
No vaikka mööginen sitte sulle. Sovitaanko että huonoin kuski voitti. Kaikkien aikojen surkein märän kelin kuski. Koska on suomalainen.
Joo, mä en tajuuu...
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Hyvää hehkutusta Observerilta :) eipä sillä, saahan sitä hehkuttaa, tässä ois mullaki ollu viimeset viis vuotta varaa hehkutella sen verran että olisin taatusti viesteissä ykkösenä, mut kyllä se schumi ajo taas tolla romulla kärjen perässä ;)
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Jahas McLaren käytti taas häpeällisiä tallimääräyksiä törkeästi! Montoya ei painanut niin kovaa kuin olisi voinut jotta Kimi pääsisi ohitse!
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
kessel sanoi:
No vaikka mööginen sitte sulle. Sovitaanko että huonoin kuski voitti. Kaikkien aikojen surkein märän kelin kuski. Koska on suomalainen.
Joo, mä en tajuuu...
Tossa kommentissa oli aikamoinen ripaus sarkasmia mukana katos, kun tuolla aiemmilla sivuilla kehuttiin, että mäkkien huono vauhti kisan yhdessä vaiheessa johtui kuskien huonoista sadekelin taidoista. Olihan se kierros nyt ihan loistava. Oliko kukaan muu ennen sitä ajanut edes kunnolla 1.54 aikaa?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Jahas McLaren käytti taas häpeällisiä tallimääräyksiä törkeästi! Montoya ei painanut niin kovaa kuin olisi voinut jotta Kimi pääsisi ohitse!

Edit:
/Tifosi-Club mode off
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kertokaas joku miksi kuusi kuljettajaa kävivät SC:n aikana kaksi kertaa varikolla peräkkäisillä kierroksilla?

Oliko tähän syynä:

a) ensimmäisellä kerralla otetut väärät renkaat (en huomannut tällaista)
b) tietämättömyys rengas/tankkaussäännöstä (ensimmäisellä stopilla joko vain tankattiin tai vaihdettiin vain renkaat)

Lopulta tilannehan oli se, että sadekelin renkaita saa vaihtaa uusiin samalla kun tankkaa ja toisinpäin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, olipa vaiherikas kilpailu. McLarenin voitto alkoi toki vaikuttaa selvältä siinä vaiheessa kun Ralfille laitetiin alle kuivankelinrenkaat. Se oli oikeastaan ratkaiseva hetki. Ei ollut vielä tarpeeksi kuivaa, ainakaan Ralfille.

Tänään ei mielestäni nähty keltään poikkeuksellisen erinomaista suoritusta. McLarenit kuskit toki ajoivat hyvin, mutta toisaalta takaa ei kaameata painetta tullut. Vähän jäi semmoinen vaikutelma, että pelattiin varmemman kautta. Tämä tietysti oli heidän asemassaan järkevää, koska letkan kärjestä kykeni jollain lailla kontrolloimaan tapahtumia.

Montoyan tilanteesta on vaikea sanoa mitään, luultavasti Pizzonia oli tuossa vaiheessa jo melkoisen paljon nopeampi, joten ei sen kanssa olisi kannattanut sekaantua mihinkään. Montoyalla näyttää kuitenkin olevan taito sekaantua näihin onnettomuuksiin eri kierroksilla olevien kanssa.

Alonso ajoi kisan kuten hänen tilanteessa pitikin. Mies pysyi poissa kaikista mahdollisista sotkuista eikä missään vaiheessa koittanut tehdä mitään erikoista. Siihen ei kerta kaikkiaan ollut mitään syytä. Fisichella sitten vastasi Rellun puolella riskien otosta vaikka kortit ei kaverilla ole näissä olosuhteissa koskaan mahdottoman hyvät.

Toyotat ottivat riskejä ja mielestäni Ralfin kohdalla se oli tarpeetonta. toki onnistuessaan taktiikka olisi tuonut voiton, mutta nytkin oli podiumi kiikarissa. No niin tai näin, Ferrari teki piste-eroa pienen tauon jälkeen. Eikä Montoya vieläkään päässyt Schumacherista ohi mm-pisteissa. Jos Alonso ja Kimi eivät olisi olemassa, olisi Schumi melko korkealla MM:ssä. Todellakin voi yhtyä Keken näkemyksiin että ykkösissä on kolmen tasoisia kuskeja joista ylimmässä kategoriassa on kolme kuskia.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kisa muuten todisti senkin, että Michelin on ajanut Bridgestonen ohi myös sadekelinrenkaissa. "Reingmeisterin" kisa ei nimittäin pahemmin häikäissyt.
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Hankala sanoa mitään järkevää tästä kisasta. Uskomatonta hölmöilyä Toyotalta ja Sauberilta renkaiden kanssa, ja varsinkin Sauberilta kun näkivät kuinka Halfin kävi. Montoyan ja Pizzonian tilanne oli mitä oli, tallipisteet meni joka tapauksessa.

Oli pikkasen pirulliselta kuulostava nauru Saarella kun näytettiin kerppenin pehtooria ku se käveli varikolla :D:D
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Miten nuo nyt voimassa olevat säännöt renkaiden vaihdon ja tankkauksen osalta menevät tämän päivän kaltaisissa olosuhteissa?

Musta vaikutti siltä että esimerkiksi Ruubenssille ei vaihdettu toista settiä märänkelin renkaita ainakaan toisiksi viimeisessä stopissa. Neljä kierrosta ennen maalia vaihdettiin sitten kuivankelin renkaat, jotka osoittautuivat siinä vallitsevassa olosuhteissa selkeesti hitaammiksi kuin Michelinin vastaavat (ainakin tällänen kuva mulle jäi). Ainakin kaikki Michelin tiimit vaihtoivat uusia sadekelin settejä alle ihan vapaaseen tahtiin.

Olisko kellään terävä katseisella foorumilaisella huomioita tai tulkintoja tilanteeseen?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Punainen sanoi:
Miten nuo nyt voimassa olevat säännöt renkaiden vaihdon ja tankkauksen osalta menevät tämän päivän kaltaisissa olosuhteissa?
Mahtaakohan tietää edes FIA... :doubtful:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Karpow sanoi:
Kisa muuten todisti senkin, että Michelin on ajanut Bridgestonen ohi myös sadekelinrenkaissa. "Reingmeisterin" kisa ei nimittäin pahemmin häikäissyt.
Mutta eikös välikelinrenkaissa tilanne ole ollut tasainen, kun taas normaali sadekelinkumeilla on Brisukat olleet parempia?
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Pete sanoi:
Mutta eikös välikelinrenkaissa tilanne ole ollut tasainen, kun taas normaali sadekelinkumeilla on Brisukat olleet parempia?
Ei kun juuri päinvastoin, mutta onhan noistakin kokemuksista jo aikaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pikkuisen jaksaa yllättää tuo Montoyan teurastus kun ainakaan tähän katsomoon ei välittynyt sellaista kuvaa, jossa tuo tilanne olisi kunnolla näkynyt. Mikäs siinä jos Pablo taas tunki väärään rakoon, mutta typerää siitä on tässä vaiheessa mesota.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielestäni tässä kisassa Michelinin ja Bridgestonen väliset erot olivat olosuhteisiin ja rengasvalintoihin verrattuna aivan normaalit. Michelinin välikelin renkaat ovat olleet jo pidemmän aikaa aivan yhtä hyvät kuin Bridgestonella tällaisissa selkeästi märissä olosuhteissa. Mikäli näillä renkailla olisi ajettu selkeästi märemmällä radalla, uskoisin että brdigestonet olisivat olleet nopeammat.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Karpow sanoi:
Mahtaakohan tietää edes FIA... :doubtful:
Kyllähän kisan aikana tuli selväksi, että renkaanvaihtokielto ei koske sadekelin renkaita. Eli renkaita saa vaihtaa ihan miten huvittaa ja tankata samalla.

En kyllä ymmärrä miksi Barrichellolle ei vaihdettu renkaita sillä viimeisellä normaalilla stopilla. Sitten tultiin kuitenkin vaihtamaan kuivan kelin renkaat ihan vähän ennen loppua. Oli siinä muitakin hämäriä stoppeja ihan viimeisillä kierroksilla.

Vieläkin on hieman epäselvää millä renkailla Webber ajoi missäkin vaiheessa kisaa.
 
Ylös