Juu näet.Sammypiru sanoi:Näenkö oikein, että sulle tulee lasiseinä saunan ja pesuhuoneen väliin?
Juu näet.Sammypiru sanoi:Näenkö oikein, että sulle tulee lasiseinä saunan ja pesuhuoneen väliin?
Hienoa ja onnittelut!Jr- sanoi:Noniin saunasta tulee sellainen 12m3 ja kiukaaksi tuli sitten valittua Iki original+. Tänään hain ensinmäisen satsin kiviä (140kg) ja vielä jäi uupumaan.
http://www.juuso.1g.fi/kuvat/Rakennusrojekti/2007.8.15-iki.jpg
Mä tilasin hinnaston tossa joku aika sitten huvilan saunaa varten. Sain 880 euron tarjouksen Iki-puukiukaasta. Mallia en muista, esite ja hinnasto huvilalla.kc4197 sanoi:Hienoa ja onnittelut!
Ainakin kivimäärän puolesta kyseessä on kiuas isolla K:lla!
Latelehan käyttökokemuksia tähän ketjuun kunhan ehdit saunomaan uutuuden kanssa.
Paljonko tuollainen iki maksoi?
Olihanse tyyris :frown: apaut 1000€kc4197 sanoi:Paljonko tuollainen iki maksoi?
Joo eilen ladoin tonne ekat kivet. Ostin yli10cm kiviä ja alle 10cm kiviä niin sopivat mukavasti tonne, oon koittanu mahdollisimman huolellisesti täyttää kaikki kolot eteenkin teräspintojen läheltä. Oon vähän miettinyt et jos tohon kierukan päälle tasaisimmalle kohdalle laittas yhden ison 'tulikiven' kun tosta takasta jäi apaut 7cm paksu ja 40cm pitkä yks iso kivi. Sitten taas sen päälle latois normaaleja kiuaskiviä. Jäi vaan mietityttämään, että viekö se sitten parhaan terän löylyiltä kun vesi ei pääse kiukaan kuumimmassa kohdassa lähelle teräspintaa.Eliel sanoi:Jr-:
Ikin kivien ladontaan kannattaa varata aikaa ja parit hyvät nahkahanskat, muuten on kädet melko naarmuilla kun kiviä sovittelee paikalleen eritoten pystyputken ympärille. Kivet kun latoo kunnolla toisiinsa sovitellen niin kiuas palkitsee vielä muhevammilla löylyillä. Kiviä meni itsellä vajaa 50 kiloa enemmän kuin oli tehtaan arvio.
Itse laittaisin vain tavallisia kiuaskiviä varmuuden vuoksi kun niiden käyttäytyminen on kuitenkin keskenään tasapainossa. Teräspinta on toisaalta kyllä hyvä saada kivillä peittoon, löylyt kun otetaan kivistä eikä pellistä. Vesimäärällä säädellään löylyn terävyyttä ja kestoa.Jr- sanoi:Oon vähän miettinyt et jos tohon kierukan päälle tasaisimmalle kohdalle laittas yhden ison 'tulikiven' kun tosta takasta jäi apaut 7cm paksu ja 40cm pitkä yks iso kivi. Sitten taas sen päälle latois normaaleja kiuaskiviä. Jäi vaan mietityttämään, että viekö se sitten parhaan terän löylyiltä kun vesi ei pääse kiukaan kuumimmassa kohdassa lähelle teräspintaa.
Kompataan tätä.Eliel sanoi:Peruslämpö saunassa n. 50-60 ja kun lappaa vettä kiukaalle niin kuuma kostea puhina alkaa ja se jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Hiki lentää ja kaljaa kuluu. Saunomaan oikein jämähtää kun se tuntuu niin mahtavalta. Voin suositella lämpimästi.
Paitti että lämpötila n 65-70.Jr- sanoi:Kompataan tätä.
Kävin tänään tekemässä kaupat tuollaisesta. Huomenaamulla pitäis käydä hakemassa pois. Sain vanhaa mallia olevan löylylämpömittarin kaupanpäälle ja vähän alennustakin. Olihan se tyyris, mutta aika pieni osuus tosta koko remontista.Eliel sanoi:Tossa se mökin semi-iki möllöttää pata kaverina. Tulispa jo kesä.
Onnittelut hyvästä valinnasta. :thumbup:Vellu sanoi:Kävin tänään tekemässä kaupat tuollaisesta. Huomenaamulla pitäis käydä hakemassa pois. Sain vanhaa mallia olevan löylylämpömittarin kaupanpäälle ja vähän alennustakin. Olihan se tyyris, mutta aika pieni osuus tosta koko remontista.
Nyt vois alkaa miettimään, että ottaako siihen ihan peruskiviä vai mitä. Ja minkäkokoisia lohkareita.
sitä mä jo tossa aiemmista kommenteista kattelinkin, että niin täytyy tehdä. Ilmeisesti täytyy varautua siihen, että noita kiviä tulee tuonkokoiseen kiukaaseen menemään joitakin kymmeniä kiloja enämpi kuin virallisessa arviossa annetaan ymmärtää...Jr- sanoi:Onnittelut hyvästä valinnasta. :thumbup:
Mihin kivimalliin sitten ikinä päädytkin niin niitä kannattaa ottaa eri kokosia jotta saat mahdollisimman hyvin täytettyä joka kolon.
Jos kyseessä on sähkökiuas, niin juuri noin ei pidä toimia.Jr- sanoi:Mihin kivimalliin sitten ikinä päädytkin niin niitä kannattaa ottaa eri kokosia jotta saat mahdollisimman hyvin täytettyä joka kolon.
Vellu sanoi:Nyt vois alkaa miettimään, että ottaako siihen ihan peruskiviä vai mitä. Ja minkäkokoisia lohkareita.