"This season promises to the hottest ever" oli Eurosportin mainosslogani kauden 1992 alla. Did it f.... No nyt ehkä voisi olla tosiaankin tulossa tiukka kausi. Mielestäni alkukaudesta kisojen voitosta ajaa ehkä 6 kuskia, molemmat McLarenit, Hondat sekä Alonso ja Schumacher(M.). Fisichellan jätän näistä arvioista kiusallanikin pois. Vaikea nähdä että Massa olisi heti kauden alusta voittotaisteluissa mukana, kärjen taso on kerta kaikkisen kova.
Toivottavasti ekan kisan jälkeen tilanne on vielä auki, ainahan se on enemmän tai vähemmän masentavaa todeta ekan kisan jälkeen että mestarin nimi on selvä. 2004 kaudellahan tämä oli päivän selvä asia Melbournen ekojen harkkojen jälkeen.
Erikoisuutena on se, että kauden aloituksen voi Suomessakin katsella päiväsaikaan. Kymmenen kautta meni sian pieremän aikaan herätessä, sitä ennen taas venailtiin parin kauden aijan todella iltamyöhäälle että Brasilian kisa pääsi starttaamaan. Edellisen kerran kauden avausta on siis katseltu normaaliin formula-aikaan kauden 93 avauksessa joka ajettiin Etelä-Afrikassa.
Se oli ihan mielenkiintoinen kisa, uusia naamoja oli monessa autossa. Prost ajoi ekaa kisaa Williamsilla, samoin Hill. Hillin avaus oli vähintäänkin painajaismainen kun mies spinnasi ekalla kierroksella parin kaarteen jälkeen ja joutui sitten keskikastissa ajelemaan. Lopulta tulevan mestarin kisan päätti Alessandro Zanardi, joka yritti yltiöoptimistista ohitusta Damonista, radalla jossa ohittaminen oli mahdottomuus. Historian valossa tuo ohitus-yritys oli paljon realistisempi kuin miltä se silloin tuntui, sillä juuri tuollaisilla tempuilla Zanardi hallitsi CART-sarjaa parin kauden aikana vuosikymmenen puolessa välissä.
No palataanpa vuoteen 2006 ja tähän kauteen. Ennen viikonloppua pitäisi käydä ostamassa uusi vihko, johon voisi kirjata tuloksia ylös. Ei viitsisi katkaista jo vuodesta 1990 alkanutta perinnettä, jossa omien muistiinpanojen muodossa kautta on mielekäs seurata. FIA ei ole helpottanut taaskaan tätä kirjaamista sääntämuutoksilla. Mitenkä ihmeessä aika-ajoista pitää kirjaa enää? Pitäisikö pudotuspelien eri vaiheet kirjata erikseen ylös vai vain lopullinen lähtöjärjestys?
Parina viime vuotena huomasi turhaksi nämä esi-aika-ajot. Turhaan niitä tuloksia kirjasikin ylös, kun ei niillä mitään väliä ollut. Viime kauden alussa ollut la-su aika-ajo oli ehkä se kaikkein absurdein systeemi kun vielä lauantaina ei oikein voinut kirjata tuloksia ylös. Laitanko minä nämä ekan aika-ajon tulokset tähän erikseen ja sitten toisen aika-ajon tulokset toiseen sarakkeeseen ja lopulta kolmanteen sarakkeeseen lopullisen lähtöjärjestyksen yhteisaikoineen. No jos ei muuta, niin kisaa odotellessa oli tekemistä.
Sinänsä tuota oman kirjan pitämistä voi ihmetellä, kun tuloksethan löytää kätevästi netistä. Mutta se ei olekkaan pääpointti. Ainakin itsellä tuo tulosten kirjoittaminen auttaa muistamaan ao. kisan tulokset jälkikäteen. Se on kuulkaa mukava katsoa jotain vanhaa tuloskirjaa ja havaita että muistaa Alex Caffin sijoittuneen viidenneksi Monacossa 1990.
Näin internetin aikakaudella tämä seuraaminenkin on lapsellisen helppoa. Talvitestien ajat tulee iiltaisin nettiin ja laajat selvitykset kunkin tallin ja kuskin kunnosta löytyy helposti. Sitä ennen piti luottaa Autosporttiin ja Eurosporttiin. Kyllä ne oli aikoja. Kuskeina sellaisia rauhoittavia nimiä kuin Alain Prost, Ayrton Senna, Gerhard Berger, Riccardo Patrese, Jean Alesi, JJ Lehto ja talleina sekä rehellisinä moottoritoimittajina Williams-Renault, McLaren-Honda, Benetton-Ford. Kun tarkemmin ajattelee, niin kyllä nämä nykypäivän sankarit ovat tasan yhtä kovia nimiä, turha noita on muistella.
F1:een kuuluu ominaisena että nykypäivän kisoja ei osata arvostaa samaan malliin kuin menneitten aikojen kisoja, vaikka ainahan tämä on ollut periaatteessa samanlaista. Toviotaan hyvää f1-kautta 2006!