Mä en muuten asu kaupungissa, vaikka aloin tästä jarnaamaankin. Ja mä vastasin lähinnä 312T4 :lle ja muille jotka puhui täysin yleisesti kaupunkien keskustoista, kun keskustastakaan ei välttämättä ole mitenkään kohtuuton matka sinne metsäänkään.
Tässä nyt tosin tulee hyvin esiin erilaiset käsitykset muutenkin, 312T4 kertoo tuolla aiemmin:
"Meidän irlanninsetteri vaati joka päivä tunnin lenkin, että se on tyytyväinen, siinä perässä sitten tallustelee walesilainen, joka vaatii myös paljon liikuntaa."
No, tunnin lenkki ilmeisesti ainoana kunnon lenkkinä päivässä ei mitenkään vastaa mun käsitystä paljosta liikunnasta. Iikka kävelee päivässä yleensä reilu pari tuntia (tai selvästi enemmänkin), tosin jaettuna useampaan lenkkiin. Kuitenkaan en käytä sitä välttämättä montaa kertaa päivässä metsässä, vaikka siihen mahdollisuus olisikin. Vaikka ei se metsä tosin ihan tosta vierestä alakaan. Sinänsä uskon kyllä vapaana pitämisen hyödyllisyyteen (niitten pienienkin koirien kohdalla, samallalailla ne koiria on), mutta olen ajatellut noin kerran päivässä (eikä välttämättä edes ihan joka päivä) olevan täysin riittävää. Ainakin ton mun nuuskuttelijan tapauksessa, se kun saattaa irti ollessakin vaan nuuskutella ja ravata sitten seuraavalle mättäälle nuuskimaan, joten se siitä vapaana laukkaamisesta.