Kone jämähtää

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dominic sanoi:
Eiiii välttämättä! Tokihan se LÄMPÖTILA on aina tietysti suurempi ytimessä, mutta mm. ainakin joissain vanhemmissa ASUKSEN laudoissa oli ns. kompensaatiokerroin, jolla tuo socket lämpö nostettiin "vastaamaan" sitä ytimen lämpötilaa, jolloin softan mukaan socket saattoi sitten näyttää aika koviakin lukeamia.

Jokainen voi sitten itse päätellä kuinka lähelle sitä ytimen lämpötilaa tuolla tavalla pääsivät.
Aha, no mutta siinä tapauksessa se socketin lämpö siis ei ollutkaan socketin lämpö vaan jonkunlainen simuloitu virtuaalilömpötila, joka on vedetty perseestä, sillä niinkuin sanoit, missään tapauksessa socketin OIKEA lämpö ei voi olla suurempi kuin ytimen. Paitti jos koko paska on jo ilmiliekeissä :D

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
MacGyver sanoi:
Elikkä emolevy on Asuksen A7V8X-X ja tarkka tyyppi näyttäis olevan VIA VT8377/VT8235-A7V8X-X. Biossin joku monitor näytti prossun lämmöks 70 celsiusta. Olisko se nyt sitten se diodin lämpötila?

Juu.. en maininnu, koska tää sillon muinoin tosiaan puksutti ylikellotettuna yötä-päivää kaatumatta ja koska olin jo ennen tän threadin tekoa koittanu alikellottaa takas normaaliks, mutta sama ilmiö toistu. Ajattelin, että neuvoks olis tullu vaan että koita pistää kellotukset takas. No mutta joo-o.. olis sen voinu mainita tietenki..

Joka tapaukses.. koitan ny nostaa tuota vcore-jännitettä pikkuhiljaa.
On, nimenomaan juuri bios näyttää usein sen diodin lämpötilan...

Missä vaiheessa sä ton lämpötilan luit? Toivottavasti heti pelaamisen jälkeen.... vaikka korkea se on silloinkin.

Oo ny varovainen sen jännitteen kanssa, ne lämmöt nimittäin nousee tosta vielä... ja se prossu voi tosiaankin kärähtää :eek!: Ja sanon vielä kerran, että hankit sitten uuden ja tehokkaamman tuulettimen!

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
Tällaset on itellä (XP 2800+ & NForce 2):

Lämpötilat:
Emolevy 42 °C (108 °F)
Suoritin 47 °C (117 °F)
Aux 46 °C (115 °F)
ST3160023AS 39 °C (102 °F)

Elikkä Obsi varmaan tietää mikä tuo Aux on ja mikä taas Suoritin? Eli onko siitä diodista kumpikaan?

MacGyver

Humppaliisa
Sijainti
Pohjanmaa
Ei sentään. Täällä ollaan. :) Kävin joutessani vaan suihkus..

Lähti kyllä nälkäki täs tätä säädelles, kun tuosta kotelon aukas niin nielin kilon pölyä. Kone seiso toimettomana ehkä 15 minuutia, ja mbm:n lämpömittari näytti sen jälkeen 44. Nousee kyllä koko ajan, kerron sitten mihinkä tuo tuosta asettuu jahka tuo vaan ny asettuu.

Joutessani voisin mainita siitä mentaliteetista, joka mulle on täs vuosien mittaan kehittynyt. Niin, no eipä siinä muuta ku että mulla on joku pakkomielle aina mieltää kaikki ongelmat softapuolelle.. että koittakaa ymmärtää mun directx-hapatusta!

Okei.. hyvä tietää.. :rolleyes:

Ai niin.. se vcore oli 1.60, eikä suinkaan 1.65. Nyt nostin sen siihen 1.65een.

Ja kiitoksia varoituksesta OoPee. Enköhän tosiaan ala jo asennoitua siihen uuteen, tehokkaampaan tuulettimeen.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Asko S. sanoi:
Tällaset on itellä (XP 2800+ & NForce 2):

Lämpötilat:
Emolevy 42 °C (108 °F)
Suoritin 47 °C (117 °F)
Aux 46 °C (115 °F)
ST3160023AS 39 °C (102 °F)

Elikkä Obsi varmaan tietää mikä tuo Aux on ja mikä taas Suoritin? Eli onko siitä diodista kumpikaan?
Lämpötiloista päätellen Aux on sokkeli ja suoritin on diodi. Mulla on saksankielinen versio Everestissä ja siinä nuo termit ovat CPU ja CPU Diode

Eikunhetkinen ... nyt kun katsoin uudestaan, niin järjestyksestä päätelellen taas suoritin vastais sokkelia ja aux diodia, mulla nimittäin järjestys on:
Motherboard 33 °C
CPU 44 °C
CPU Diode 46 °C

Jos näin on, niin näköjään tuo sunkin vehkees sokkelilämpö on jotenkin keinotekoisesti laskettu.

Edit: Jaahas, jos minä vaihdan optioista Everestin suomenkieliseks, niin ne termit ovat: Suoritin ja CPU-Diodi. Eli siis Suoritin on kyllä sokkeli, mutta mitään AUXia mulla ei edes ole. Saattaa olla, että nuo nimet tulevat jollaintapaa emolevyltä ja jos sitä yhtä sensoria ei ole nimetty oikein, niin Everest tarjoaa AUXia. Muuta selitystä en nyt keksi. Jokatapauksessa loogisesti päätellen AUX on se diodi, olkootkin että lämpötilat ovat musta väärinpäin :rolleyes:

Edit2: ...paitti kun taas MacGyverin rapoa kattoo niin... :rolleyes:

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
MacGyver sanoi:
Ei sentään. Täällä ollaan. :) Kävin joutessani vaan suihkus..

Lähti kyllä nälkäki täs tätä säädelles, kun tuosta kotelon aukas niin nielin kilon pölyä. Kone seiso toimettomana ehkä 15 minuutia, ja mbm:n lämpömittari näytti sen jälkeen 44. Nousee kyllä koko ajan, kerron sitten mihinkä tuo tuosta asettuu jahka tuo vaan ny asettuu.

Joutessani voisin mainita siitä mentaliteetista, joka mulle on täs vuosien mittaan kehittynyt. Niin, no eipä siinä muuta ku että mulla on joku pakkomielle aina mieltää kaikki ongelmat softapuolelle.. että koittakaa ymmärtää mun directx-hapatusta!

Okei.. hyvä tietää.. :rolleyes:

Ai niin.. se vcore oli 1.60, eikä suinkaan 1.65. Nyt nostin sen siihen 1.65een.

Ja kiitoksia varoituksesta OoPee. Enköhän tosiaan ala jo asennoitua siihen uuteen, tehokkaampaan tuulettimeen.
1.6? Ööö... nyt en enää muista noiden eri prosessoriytimien normaalijännitteitä, mutta ainakin mun Bartonissa se on 1.65.

Vinkiksi, jätä se kotelo tässä vaiheessa auki, pysyy lämmötkin paremmin kurissa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Everestin mukaan mun CPU Core on muuten 1.82 V vaikka Biosista sen olen asettanut 1.775:een :eek!:

MacGyver

Humppaliisa
Sijainti
Pohjanmaa
OoPee sanoi:
1.6? Ööö... nyt en enää muista noiden eri prosessoriytimien normaalijännitteitä, mutta ainakin mun Bartonissa se on 1.65.

Vinkiksi, jätä se kotelo tässä vaiheessa auki, pysyy lämmötkin paremmin kurissa.
Ahaa? No en käy kyseenalaistamaan koska en asiasta mitään tiedä. Joka tapaukses nostin puolella ja ollaan vielä reippaasti 1.8:n alapuolella.

Ja joo, jätin kotelon auki ja tajusin sen jopa ittekki! :eek!: :idea: Tyhjäkäyntilämpötila on vakiintunu nyt tuohon 52 asteeseen. Käydäänpäs vähän pelailemas. Nyt on niin harmoninen olo, että murenen henkisesti jos tää jämähtää.

Pelaattekos muuten muuten enemy territoryä..?:rolleyes: :)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Oon mä pari kertaa pelannu, mutta diggaan enemmän Medal Of Honorista ja Call of Dutystä. Siis onlinena.

MacGyver

Humppaliisa
Sijainti
Pohjanmaa
Pitäis kans tuota Call of dutyä joskus kokeilla ku sitä on niin kehuttu..

No mutta.. siinä meni yks mappi ku vettä vaan. Ei järkkyny harmonia. MBM näytti koko ajan lämpötilaks 57 ja nyt näyttää taas laskevan. 54.. musta tuntuu että nyt on tapahtunut jotain. Enkä luonteeltain oo edes optimisti. Nyt on vaan vahva tunne. Loistavaa!

Loistavan mahtavaa! Kiitoksia kaikille vastanneille ja erityisesti OoPeelle!

P.S. Lämpötila on laskenut taas 52 asteeseen.
P.P.S (tai P.S.S :doubtful: ). SamiJ, selvis NYT sitten että ytimenä on thoroughbred-B.

mclaren

Susi jo syntyessään
Sijainti
Bouvet'n saari
Mulla AIDA32 näyttääpi tällaista:

Anturit
Tyyppi VIA 686 Internal
Dataväylä ISA C00h

Lämpötilat
Emolevy 35 °C (95 °F)
Suoritin 58 °C (136 °F)
Aux 23 °C (73 °F)

Tuulettimet
Suoritin 3426 RPM

Jännitteet
CPU-ydin 1.75 V
+2.5 V 0.22 V
+3.3 V 3.33 V
+5 V 4.93 V
+12 V 11.99 V
:doubtful: :doubtful: :doubtful:

Eipä taida oikein noihin olla luottaminen, vai onko mukamas prossun lämmöissä 25 asteen erot eri osien välillä? :rolleyes: :rolleyes:

Ja rossuhan oli AMD Duron 1300 mhz.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
mclaren sanoi:
Eipä taida oikein noihin olla luottaminen, vai onko mukamas prossun lämmöissä 25 asteen erot eri osien välillä? :rolleyes: :rolleyes:

Ja rossuhan oli AMD Duron 1300 mhz.
Kyllä niihin periaatteessa kai on suhtkoht hyvin luottaminen, mutta toi AUX ei sun kohdalla ole varmasti mikään todellinen CPU-lämpötila. Ehkä sulla on sensori sökönä tai sitten toi lukee tuohon AUX:iin jonkun muun lämpötilan, southbridgen tms.

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
Saattaapi hyvinkin olla, että tuo aux on joku mille everest ei tiedä oikeaa nimeä. Eli periaatteessa se voi olla mikä vain.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
MacGyver sanoi:
Pitäis kans tuota Call of dutyä joskus kokeilla ku sitä on niin kehuttu..

No mutta.. siinä meni yks mappi ku vettä vaan. Ei järkkyny harmonia. MBM näytti koko ajan lämpötilaks 57 ja nyt näyttää taas laskevan. 54.. musta tuntuu että nyt on tapahtunut jotain. Enkä luonteeltain oo edes optimisti. Nyt on vaan vahva tunne. Loistavaa!

Loistavan mahtavaa! Kiitoksia kaikille vastanneille ja erityisesti OoPeelle!

P.S. Lämpötila on laskenut taas 52 asteeseen.
P.P.S (tai P.S.S :doubtful: ). SamiJ, selvis NYT sitten että ytimenä on thoroughbred-B.
Hienoa, tosin jos se kaatuilu johtu lämpötiloista, niin nythän sulla on käsittääkseni kotelo auki, jolloin prossu luonnollisesti on viileämpi...

Mutta jos sä nyt saat sen noilla asetuksilla vakaaksi, niin kokeile seuraavaksi kotelon sulkemista ja taas ei kun testaamaan..

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Asko S. sanoi:
Saattaapi hyvinkin olla, että tuo aux on joku mille everest ei tiedä oikeaa nimeä. Eli periaatteessa se voi olla mikä vain.
Nimenomaan tätä vaihtoehtoa mäkin hieman epäilen.

MacGyver

Humppaliisa
Sijainti
Pohjanmaa
OoPee sanoi:
Hienoa, tosin jos se kaatuilu johtu lämpötiloista, niin nythän sulla on käsittääkseni kotelo auki, jolloin prossu luonnollisesti on viileämpi...

Mutta jos sä nyt saat sen noilla asetuksilla vakaaksi, niin kokeile seuraavaksi kotelon sulkemista ja taas ei kun testaamaan..
Joo, kotelo on auki. Sillä pölylläki oli kyllä osansa koko hommassa. Sitä oli aivan jumalattomasti. Pitää tosiaan kokeilla pistää kotelo takas jahka pääsen kotiin. Niin, ja pistää tosiaan se uus tuuletinki hankintalistalle.

Kiitos vielä kerran. :thumbup: Ongelma oli ajaa mut hulluks.

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
OoPee sanoi:
Mä muotoilisin asian hieman toisin. Ylikellotus ei syö prossua, mutta lämpö syö.
Ja minä vielä hieman eritavalla. Lämmönvaihtelut.

Toki jos liikaa lämmitetään niin coresta saa heti kerralla savut ulos.