Kone jämähtää

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
gnz sanoi:
Ja minä vielä hieman eritavalla. Lämmönvaihtelut.

Toki jos liikaa lämmitetään niin coresta saa heti kerralla savut ulos.
Minä taas muotoilisin tämän vielä hieman eritavalla. MYÖS jatkuvat lämmönvaihtelut tappavat cpu:n ennenaikojaan, siis sen jaktuvan ylilämmön lisäksi ;)

Tuon lämmönvaihtelun vuoksihan muuten AMD sai aikoinaan erinäiset laudanvalmistajat poistamaan biosista toiminnon, joka sammuttaa cpu:n silloin kuin sitä ei tarvita. Tämän toki voi hoitaa softapohjaisesti Cpuidlellä. Itsellä toi pyörii jaktuvasti taustalla ja kyllähän se tosiaan niitä lämpöjä laskee, olkootkin että ehkä tuon vuoksi mun cpu nyt sitten hajoaakin 4 vuodessa eikä vasta viiden vuoden kuluttua :rolleyes:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Itse muuten hankin prossutuulettimeksi tossa muutama viikko sitten tämmösen, ja siihen päälle sitten tommosen , tosin en ihan noin iloisen väristä vaan sinisen :rolleyes:

Toinen hyvä vaihtoehto on esim. tämä tässä , on halvempikin kuin tuo Thermalright.

Kummassakin on tosin se huono puoli, että a) ne ei oo ihan niitä halvimpia (Thermalright makso yli 50 euroa ja tuuletin n. 11 euroa) ja gee) ne sopivat vain niihin lautoihin, joissa on ruuvinreiät cpu-sokkelin ympärillä, noita kun ei asenneta enää niillä sokkeliin kiinnitettävillä hakasilla. Lisäksi pitää muutenkin olla tarkkana tilan suhteen (myös sen, ettei virtalähde tule tielle, tarvitsevat kumpikin lähemmäks 10-11 senttiä tilaa, Zalman sentin enemmän kuin Thermalright). Ainakin Zalman tarjoaa sivullaan yhteensopivuuslistaa. Kummankin tuulettimen asennusvaiheessa joudut irrottamaan laudan koneesta.

Thermalrightissa on se etu, että saa itse päättää minkätehoisen ja kuinka äänekkään propelin siihen päälle asentaa, toisaalta osin tästäkin syystä se on hinnakkaampi. Toi mun Enermax-tuuletin on säädettävä, joten sopii niin hiljaiseen kuin äänekkääseenkin menoon. Mulla on pyörimisnopeus n. 1900 rpm, jolloin sen kuulee erittäin hiljaisena tasaisena huminana, mikä ei häiritse. Maksiminopeus on luokkaa 2800 rpm (tosin valmistajan mukaan vain 2500), jolloin se on selvästi äänekkäämpi, ei tosin ei vielä silloinkaan lähelläkään helikopteritasoa ;)

Ja sitten sieltä halvimmasta päästä suhtkoht suositeltava on tämä, jollainen mullakin oli aikaisemmin. On tosin suhteellisen äänekäs, jos sorvi käy kuumana, sillä tuossa on termostaatti, joka säätelee pyörimisnopeuden lämmön perusteella. Käynnistyksen jälkeen et kuule mitään, koska tuuletin ei edes pyöri, mutta pikkuhiljaa se sitten alkaa pyöriä lujempaa ja lujempaa ja ennenkaikkea äänekkäämmin. Ei myöskään jäähdytä yhtä tehokkaasti kuin nuo kalliimmat, johonkin 2500+:aan tuo vielä käy ihan mainiosti, kunhan sitä ei hirveesti ylikellota, jolloin se ei välttämättä ole vielä edes kovin äänekäs. Sopii kaikkiin AMD-lautoihin.

Mickey

Well-known member
OoPee sanoi:
Niin siis toi sun korttis on DirecX 8 kortti (kait... en jaksa tarkistaa, mutta oletan että on) mutta sehän ei missään tapauksessa tarkoita sitä, ettetkö sä sais asentaa koneesees DirectX-ysiä. Sun korttis tosin ei osaa höydyntää niitä ysiversion uusia ominaisuuksia, mutta kuten sanottu, ei se tuosta ole kiinni ja on ihan oikein asetaa se.

...jos nyt ylipäätään ymmärsin mitä tossa yritit sanoa :D

Niin ja sitä DirectX:ää ei saa deinstalloitua eikä myöskään downgradettua vanhempaan versioon. Sen kyllä saa sieltä veke, kun tietää mitkä tiedostot on deletoitava, mutta en suosittele yrittämään.
Mulla oli joskus joku Direct-X-uninstall ohjelma ja jopa toimi.

Mickey

Well-known member
OoPee sanoi:
Mä muotoilisin asian hieman toisin. Ylikellotus ei syö prossua, mutta lämpö syö. Tokihan nämä usein kulkevat käsi kädessä, mutta toisaalta usein on tapana ylikellottaessa hankkia myös tehokkaampi prossutuuletin, jolloin ne lämmöt eivät välttämättä karkaa käsistä.

Jos diodin lämpötila on lähempänä kuuttakymppiä jo ihan surffikäytössä, niin on selvää että cpu:n elinikä laskee. AMD ei itse ole antanut muuta viitettä kuin että kriittinen lämpötila on n. 90 astetta, mutta tällä tarkoitetaan lähinnä sitä, että CPU kestää hajoamatta hetkellisen 90 asteen lämpötilan eikä suinkaan sitä, että tuon alla olevat jaktuvat lämmöt ovat ok. Sanoisin, että mäkkaiverin sokkelista mitattu 56 astetta tyhjäkäynnillä on jo pikkusen hiinä ja hiinä, sillä todennäköisesti siellä ytimessä se lämpö on aina vähintään kuuskybää ja se on valitettavasti aika paljon.

Mulla lämpeni Duroni joskus yli 100-asteiseksi kun on siili vähän huonosti kiinni... :eek: Eikä päästäny niitä sauhuja ulos, vaan toimi edelleen hyvin. :eek!: :D Mitä nyt näitä Duroneja ja Athloneja oon käytelly, niin alle 70 asteen tuskin mitään lämmöstä johtuvaa kaatuilua seuraa...