Kotimaisten rallien historia

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Mites Jyskälässä? Mulla olisi muistikuva että 2010-luvulla olisi ollut kanssa joku todella lyhyt siirtymä? En rally-mapsista bongaa niin en pysty sanomaan onko aika välistä hukannut faktoja :D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Screenshot 2024-02-18 at 23.03.59.png

Tossa on toi 1993 Toikkalasta Kutemajärvelle, Toikkalan maaliviivalta 300 metriä maali-AT:lle, siitä 470 metriä Kutemajärven lähtö-AT:lle ja 50 metriä lähtöviivalle, eli 820 metriä yhteensä.
 

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
40
Sijainti
Kuopio
Äänestän Orimattila 2018 ja erikoiskokeiden 5 ja 6 välinen siirtymä. Ison tien yli ja suoraan jonoon seis. Siinä ei hellekelillä paljon laitteita jäähdytelty.

Myös Suonenjoki Rallissa 2005 ja 2006 EK3:n ja EK4:n välinen siirtymä oli ainoastaan Kuopio-Jyväskylä tien ylitys.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5627
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.rallism.fi/content/fi/1/189007/20068/Vanajanlinna Ralli valmiina starttaamaan.html

https://www.ewrc-results.com/entries/2640-sm-vanajanlinna-ralli-2011/

SM Vanajanlinna-rallissa on vuonna 2011 ollut eräänlainen SM-sarjan oma Mille Pistes -kokeilu.
Ralli SM -sarjan viides osakilpailu, Vanajanlinna Ralli, on kokeiluluonteinen, nopeatempoinen tapahtuma, jossa kaikki toiminnot hoituvat yhden päivän aikana. Kilpailijat tutustuvat yleensä reittiin perjantaisin ennen lauantain kisaa, mutta tällä kertaa homma on hoidettava kisapäivänä klo 8.00-12.00.
EK1 ja EK2 olivat yksi ja sama pätkä, kuten myös EK4 ja EK5 (eri pätkä toki kuin EK1/2). EK3 oli yleisö-ek Vanajanlinnan ympäristössä. Kisan aikataulu kuitenkin hämmästyttää. Ylemmän linkin tiedote kertoo:
Ralli alkaa Vanajanlinnasta lauantaina klo 13.01 alkaen. Yleisöerikoiskoe alkaa Vanajanlinnan pihapiirissä noin klo 14.00.
Toinen käytettävissä oleva lähde kertoo ihanne-aikojen olleen:
EK1: 13:41
EK2: 14:10
EK3: 15:20
Jos kisan lähtöluetteloa katsoo ewrc:stä, niin viivalla on ollut 73 autoa. Eli kysymys kuuluu, millä logiikalla ja järjestyksessä autot on pätkille lähetetty?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
604
Sijainti
Tallissa
https://www.rallism.fi/content/fi/1/189007/20068/Vanajanlinna Ralli valmiina starttaamaan.html

https://www.ewrc-results.com/entries/2640-sm-vanajanlinna-ralli-2011/

SM Vanajanlinna-rallissa on vuonna 2011 ollut eräänlainen SM-sarjan oma Mille Pistes -kokeilu.

EK1 ja EK2 olivat yksi ja sama pätkä, kuten myös EK4 ja EK5 (eri pätkä toki kuin EK1/2). EK3 oli yleisö-ek Vanajanlinnan ympäristössä. Kisan aikataulu kuitenkin hämmästyttää. Ylemmän linkin tiedote kertoo:

Toinen käytettävissä oleva lähde kertoo ihanne-aikojen olleen:
EK1: 13:41
EK2: 14:10
EK3: 15:20
Jos kisan lähtöluetteloa katsoo ewrc:stä, niin viivalla on ollut 73 autoa. Eli kysymys kuuluu, millä logiikalla ja järjestyksessä autot on pätkille lähetetty?
Minuutin välein niitä muistaakseni tuli, ajoivat vaan eri ek:ta. Vähän niinkuin Riihimäen SM:ssä tuplattu yleisöpätkä, siellä toki lähti 30s välein autoja. Taidettu myös Oulussa ajaa Putkosen sprinttipätkää rallissa samalla tavalla.
Eihän tuolla pitänyt edes katsomassa olla, mutta kun samana päivänä kivenheiton päässä olleessa Black Rocket rallissa käytiin ykkösellä keskyttämässä, ehti hienosti vielä tuolle 4/5 ek:lle.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
86
Minuutin välein niitä muistaakseni tuli, ajoivat vaan eri ek:ta. Vähän niinkuin Riihimäen SM:ssä tuplattu yleisöpätkä, siellä toki lähti 30s välein autoja. Taidettu myös Oulussa ajaa Putkosen sprinttipätkää rallissa samalla tavalla.
Kyllä, elettiin vuotta 2018 kun Pohjola-ralli isännöi Junnu-SM osakilpailua. (Olikin muuten viimeinen täysi kausi isojen poikien sarjasta irrallaan). Ek1 ja Ek2 ajettiin Putkosessa samalla periaatteella ja just tuolla 30sek intervallilla.

Kyseinen toimintamalli herätti ennalta pienen epäilyksen peikon kartanlukijana, mutta yllättävän sulavasti pelasi homma lähdössä. AT-käytäntö normaali, ja muistaakseni AT:n ja lähtöviivan välissä edettiin parijonossa, tyylillä ek1 lähtijät vasemmalla, ek2 lähtijät oikealla. Siitä sit vaan vuorotellen viivalle, ykköstä ajavat tasaminuutilla ja kakkosta ajavat puolikkaalla minuutilla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5627
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tänään yrittänyt etsiä Hankirallin reittikarttaa vuodelta 1969
Tämä olisi suurinpiirtein EuroJackpot-päävoittoon rinnastettava homma. Järjestäjien tavoitteena oli tehdä kaikkien aikojen pisin Hankis ja voittaja, Ruotsin Carl Orrenius, viettikin 42 erikoiskokeella yli seitsemän ja puoli tuntia. Reitti oli vaatimattomasti Helsinki-Pornainen-Mäntsälä-Lammi-Asikkala-Joutsa-Leivonmäki-Korpilahti-Koskenpää-Keuruu-Saarijärvi-Ähtäri-Töysä-Alavus-Vilppula-Keuruu-Tampere-Punkalaidun-Loimaa-Salo-Kemiö-Tammisaari-Kisko-Vihti-Rajamäki-Helsinki. Keski-Suomessa reitti oli osin aurattu traktoripoluille, joiden soveltuvuus pikataivalralleihin oli vähän niin ja näin.

1728134784974.png
HS 22.2.1969

1728134464841.png
HS 24.2.1969
 

Rutajärvi

Active member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
31
Isän kanssa silloin Vilppulassa katsomassa mm. suursuosikkini Simo Lampisen punaisen Saabin huoltoa.
Sitten Koivion-Väärinmajan erikoiskokeelle.
Mieleen eniten jäänyt Pauli Toivonen tummanvihreällä Porschella (BNG-10). Se kutoskoneen raksutus... Toinen erikoinen ralliääni kun auton niiatessa nastat rovahteli Volvo 544:ten etulokasuojiin.
Paikka oli T-risteys alamäkeen. En sitten millään ole sitä paikkaa saanut kartalta hahmoteltua.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Isän kanssa silloin Vilppulassa katsomassa mm. suursuosikkini Simo Lampisen punaisen Saabin huoltoa.
Sitten Koivion-Väärinmajan erikoiskokeelle.
Mieleen eniten jäänyt Pauli Toivonen tummanvihreällä Porschella (BNG-10). Se kutoskoneen raksutus... Toinen erikoinen ralliääni kun auton niiatessa nastat rovahteli Volvo 544:ten etulokasuojiin.
Paikka oli T-risteys alamäkeen. En sitten millään ole sitä paikkaa saanut kartalta hahmoteltua.
https://www.rally-maps.com/Pohjois-Häme-Ralli-2022/Koivio#/gps/61.967332,24.461124

https://www.rally-maps.com/Pohjois-Häme-Ralli-2022/Koivio#/gps/61.936225,24.352452

Pari mahdollista paikkaa
 

Rutajärvi

Active member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
31
Pari mahdollista paikkaa
Ei täsmää, kun taittoivat risteyksestä vasemmalle alamäkeen.
Olen miettinyt, että olisiko ollut Koivion aseman suunnasta Sankilantielle, ja siitä vasemmalle. Täytys käydä ajelemassa.
Suurajoja ja Mänttää ollut katsomassa myöhemmin samoilla paikoilla. Ei tullut silloin mietittyä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Kotimaisten rallien historiasta puhuessa tai kuskien uraa läpikäydessä harvoin mainitaan miten SM-ralleista tuli ennakkotutustuttavia kaudelle 1993. Minusta tämä on ollut todella suuri muutos lajin luonteeseen. Toki nuotteja oli aiemminkin jouduttu tekemään Tunturiin ja Suurajoihin ja ehkä joihinkin muihinkin, mutta suurilta osin mestaruudet ratkaistiin pimeään ajamalla. Olisi hauska lukea jotain haastatteluja tai kommentteja liittyen tähän päätökseen 92/93-taitteesta.
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5627
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kovaa peliä Bos... ei vaan Teekkarirallissa. Eletään vuotta 1964 ja Rauno Aaltosen ja Simo Lampisen voittotaistelun ratkaisu aiheutti paljon porua. Simo on myös pyytänyt suurempaa lähtönumeroa sangen hauskasta syystä.

1733417475936.png
1733417496126.png
1733417523894.png
1733417555613.png

HS 9.3.1964
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Kovaa peliä Bos... ei vaan Teekkarirallissa. Eletään vuotta 1964 ja Rauno Aaltosen ja Simo Lampisen voittotaistelun ratkaisu aiheutti paljon porua. Simo on myös pyytänyt suurempaa lähtönumeroa sangen hauskasta syystä.

Näytä liitetiedosto 5419
Näytä liitetiedosto 5420
Näytä liitetiedosto 5421
Näytä liitetiedosto 5422

HS 9.3.1964
Ratamestarina toimi, kuten niin monessa muussakin Teekkarirallissa, Juhani Miettinen. Juhanin poismenosta olemme lukeneet lehdistä. Jälleen kerran yksi Suomen autourheiluun merkittävän jäljen jättänyt henkilö on siirtynyt "yläkerran" reittien pariin.

Edit: Korjattu virheellinen tulkinta
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: evg

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Meniköhän sukunimi hieman väärin, muistan vain tällaisesta kaverista nimen Melart.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Kotimaisten rallien historiasta puhuessa tai kuskien uraa läpikäydessä harvoin mainitaan miten SM-ralleista tuli ennakkotutustuttavia kaudelle 1993. Minusta tämä on ollut todella suuri muutos lajin luonteeseen. Toki nuotteja oli aiemminkin jouduttu tekemään Tunturiin ja Suurajoihin ja ehkä joihinkin muihinkin, mutta suurilta osin mestaruudet ratkaistiin pimeään ajamalla. Olisi hauska lukea jotain haastatteluja tai kommentteja liittyen tähän päätökseen 92/93-taitteesta.
Kyllä minun käsitykseni mukaan siihen että SM-ralleja alettiin nuotittaa vaikutti merkittävästi se että Grönholm jäi "salaharjoittelusta" kiinni -92 joka taas aiheutti keskustelua asian tiimoilta ja muutti lopulta lajiryhmän kannan SM-sarjan suhteen. Näin jälkeenpäin ajateltuna onhan se kummallista että kun SM-sarjaa kuitenkin ajoi kansallinen kärki josta osa tähysi maailmalle kalliilla kalustolla niin vielä -92 ajettiin pimeään SM-rallit.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5627
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllä minun käsitykseni mukaan siihen että SM-ralleja alettiin nuotittaa vaikutti merkittävästi se että Grönholm jäi "salaharjoittelusta" kiinni -92 joka taas aiheutti keskustelua asian tiimoilta ja muutti lopulta lajiryhmän kannan SM-sarjan suhteen. Näin jälkeenpäin ajateltuna onhan se kummallista että kun SM-sarjaa kuitenkin ajoi kansallinen kärki josta osa tähysi maailmalle kalliilla kalustolla niin vielä -92 ajettiin pimeään SM-rallit.
Olisiko Grönholmin käry ollut ns. viimeinen pisara tuohon? Trendi taisi kuitenkin olla jo sitä ennen siihen suuntaan, että SM-rallit olisivat nuotitettavia? Täytyy myöhemmin tänään tarkistaa, miten nuotti/pimeät kisat ovat 90-luvun alussa SM-sarjassa jakautuneet.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Kyllä minun käsitykseni mukaan siihen että SM-ralleja alettiin nuotittaa vaikutti merkittävästi se että Grönholm jäi "salaharjoittelusta" kiinni -92 joka taas aiheutti keskustelua asian tiimoilta ja muutti lopulta lajiryhmän kannan SM-sarjan suhteen. Näin jälkeenpäin ajateltuna onhan se kummallista että kun SM-sarjaa kuitenkin ajoi kansallinen kärki josta osa tähysi maailmalle kalliilla kalustolla niin vielä -92 ajettiin pimeään SM-rallit.
Grönholm ei sanan varsinaisessa merkityksessä jäänyt kiinni salaharjoittelusta (joka tosin onkin merkitty lainausmerkeillä). Autokunnan hallusta oli löytynyt kisan valvojan tekemässä nuottitarkastuksessa tiekirjan välistä lappu, johon oli merkitty ohjeita EK:n ajamisista varten. Kyseessä eivät olleet varsinaiset nuotit, vaan ainoastaan pahoista paikoista ilmoittavat kommentit. Jos en aivan väärin muista, niin tämä tapahtui Pengonpohjan Ek:n alussa. Joka tapauksessa tämä oli yllätys, jonka suoritti/suorittivat rallien reittien parissa kovasti puuhastelleet henkilöt/valvojat.
 
Ylös