Kroatian MM-ralli 2024

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
RC2:ssa Pajari sai pidettyä Greensmithin takanaan hiuksenhienosti. Noin muuten kyllä Greensmithiltä hyvin ajettu kisa, kuten myös Safari oli. Tosin molemmat ajelivat ilman pistenominaatiota. Nyt käsittääkseni WRC2-pistetilanne on seuraava:

1. Solberg 43 (2 kisaa)
=. Rossel 43 (2 kisaa)
3. Gryazin 40 (2 kisaa)
4. Ciamin 36 (3 kisaa)
5. Lopez 33 (2 kisaa)
6. Greensmith 25 (1 kisa)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Fourmauxin pohja powerilla on ihan kova juttu, kun viime vuonna Tänäk pystyi siihen vain yhden kerran.
ja vielä 3,8 sekuntia eroa, harvoin poweria voitetaan noin isolla marginaalilla. Toki Neuville ja Evans oli tavallaan poissa pelistä. Tai Evansin osalta en tiedä oliko autossa mitään vikaa...
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Että mitenkä?
Osa-aikakuskit napsivat pisteitä kiitos epäonnistuneen pistesysteemi, jonka MTV:n Mikko Hyytiä nimesi Lex Rovanperäksi. Kallen ansaittu lomailukin tuntuu laskevan sitä osittaista rallihuumaa, minkä hän mestaruuksillaan sai aikaan.
Lisäksi pistesysteemi rohkaisee kuljettajia köröttelemään enemmin sunnuntaina, ettei vaan tule nollatulosta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Sitä epäonnista kaveria odotellessa, joka keskeyttää sunnuntaina tekniseen vikaan. Kyllähän tämä sääntö lisäsi myös luotettavuuden ja riskien välttelyn merkitystä tosi paljon.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta puhuit aiemmin aivan eri asiasta:
Sitä epäonnista kaveria odotellessa, joka keskeyttää sunnuntaina tekniseen vikaan.
Sunnuntaina (tai rallin viimeisenä päivänä) keskeyttäminen on kyllä aina tarkoittanut 0 pistettä. Niin myös tänä vuonna.
Se, että aiemmin keskeyttäneet voivat napsia paljon isommat pojot sunnuntaina. Se on ihan sama vaikka olisit kuinka paljon perässä, voit saada suhteettoman kovat pojot vielä.
Kuten tänään nähtiin, se "suhteettoman kovien pojojen saaminen" ei ole ihan helppo nakki. 1-2 pistettä on toki suhteellisen helppo saada, koska pääluokan autoja on nykyään vain yksi enemmän kuin supersunnuntain pistesijoja.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Pitäiskö sunnuntain keskeyttäjille vielä laittaa vaikka miinus 5 pistettä seuraavaan ralliin? Saatais tää kova nolla tuntuun oikein kunnolla.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Förmöö on kyllä yllättänyt positiivisesti tällä kaudella, vaikka tänään töppäilikin, mutta toisaalta veti powerille huippuvedon. On saavuttanut jo pari podiumia ja varmasti tehnyt hyvää itseluottamukselle. Nyt osoitti mielestäni että vauhtiakin löytyy tarvittaessa. Tässä taidetaan nyt todistaa uuden rallitähden syntyä. En kyllä olisi ennen kautta uskonut tälläiseen kehitykseen, mutta tässä se nähdään mitä voi saada aikaan oikealla asenteella ja työnteolla. Pudotus pääluokasta pois ei ole mikään kuolinisku. Päinvastoin Förmöö on käyttänyt tilanteen hyödyksi ja tullut uudella ilmeellä tähän kauteen ja toistaiseksi näyttää enemmän kuin hyvältä.

Mikkelsen taas ei ole allekirjoittanutta vakuuttanut yhtään. Ei mielestäni edes oikein mitään näyttöä, että kunhan kokemusta kertyy vauhtikin kasvaa. Suninen ajoi viime vuonna kolmannessa rallissaan podiumista. Teki ajovirheen mutta vauhtia löytyi. Katsotaan mitä Mikkelsen saa aikaan kolmannessa rallissaan, kun sen aika koittaa.

Seuraavia ylös ponnistajia kakkosluokasta lienee Oliver Solberg ja Sami Pajari. Rosselia toivoisin itse näkeväni pääluokassa vähintään asvaltilla. Hyundain tempoilevista päätöksistä ei kyllä osaa sanoa. Lindholmia tuskin kovin äkkiä nähdään ylhäällä. Suninen voisi paikan saada, jos Mikkelsen ei rupea löytämään vauhtia.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Kyllä, mutta tällä systeemillä piste-erot ovat paljon pienemmät => 0-kisasta on paljon vaikeampi toipua.
Tämä on ihan totta, nykyjärjestelmällä on melkein kaksi kertaa vaikeampi kuroa eroja kiinni kuin vanhalla järjestelmällä.

Vanhalla järjestelmällä pystyi aina tekemään vähintään kahdeksan pisteen eron vastustajaan jos voitti sekä rallin että powerin. Nykyjärjestelmällä pystyy tekemään ainoastaan viiden pisteen eron niin että touhu pysyy kokonaan omissa käsissä. Eli vaikka voittaisi lauantain, sunnuntain ja vielä powerin siihen päälle, niin ero on vain se viisi pistettä jos pahin vastustaja ajaa kaikissa toiseksi.

Tänakillakin tulee olemaan työn ja tuskan takana kuroa tuo 30 pisteen ero umpeen niin kauan kuin Neuville ja Evans ajavat jonkinlaisia pisteitä tauluun joka kisasta. Tänakin pitäisi mielellään nyt kairata 4-5 seuraavasta rallista kaikki mahdolliset pisteet jos Neuville ja Evans eivät kohtaa vakavia vastoinkäymisiä. Vaikka Tänak veisi maksimipotit kaikista kuudesta seuraavasta rallista, on silti edelleen teoreettinen mahdollisuus ettei Tänak ole vieläkään MM-johdossa. Aika huima tilasto tuokin kun alkaa tarkemmin asiaa pohtimaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Osa-aikakuskit napsivat pisteitä kiitos epäonnistuneen pistesysteemi, jonka MTV:n Mikko Hyytiä nimesi Lex Rovanperäksi. Kallen ansaittu lomailukin tuntuu laskevan sitä osittaista rallihuumaa, minkä hän mestaruuksillaan sai aikaan.
Lisäksi pistesysteemi rohkaisee kuljettajia köröttelemään enemmin sunnuntaina, ettei vaan tule nollatulosta.
2022 myös osa-aikakuskit Loeb ja Ogier napsi pisteitä. Ja Sordo myös. Joskus aiempina vuosikymmeninä sellaiset kuin Panizzi, Ragnotti ja Waldegård. Kyllä ei kyllä kuulu yhtään ralliin sellainen osa-aikaisuus.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
Tämä on ihan totta, nykyjärjestelmällä on melkein kaksi kertaa vaikeampi kuroa eroja kiinni kuin vanhalla järjestelmällä.

Vanhalla järjestelmällä pystyi aina tekemään vähintään kahdeksan pisteen eron vastustajaan jos voitti sekä rallin että powerin. Nykyjärjestelmällä pystyy tekemään ainoastaan viiden pisteen eron niin että touhu pysyy kokonaan omissa käsissä. Eli vaikka voittaisi lauantain, sunnuntain ja vielä powerin siihen päälle, niin ero on vain se viisi pistettä jos pahin vastustaja ajaa kaikissa toiseksi.

Tänakillakin tulee olemaan työn ja tuskan takana kuroa tuo 30 pisteen ero umpeen niin kauan kuin Neuville ja Evans ajavat jonkinlaisia pisteitä tauluun joka kisasta. Tänakin pitäisi mielellään nyt kairata 4-5 seuraavasta rallista kaikki mahdolliset pisteet jos Neuville ja Evans eivät kohtaa vakavia vastoinkäymisiä. Vaikka Tänak veisi maksimipotit kaikista kuudesta seuraavasta rallista, on silti edelleen teoreettinen mahdollisuus ettei Tänak ole vieläkään MM-johdossa. Aika huima tilasto tuokin kun alkaa tarkemmin asiaa pohtimaan.
Monet kuskit Neuvillesta ja Evansista oppineena ymmärtävät varmasti, että nykysysteemillä ei ole mitään järkeä ajaa koko viikonloppu pilven laitaa. Järkevä melkein kokeilla perjantaina vauhtia ja katsoa mikä tilanne. Tuohon peilaten keskittyä ottamaan tasaisen hyvät pisteet lauantaista, sunnuntaista sekä mahd. Powerista.

Ja yrittää haudata se mielihalu yleiskilpailun voitosta vaikka se kuinka kiinnostaisi ja saada iso pytty.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Förmöö on kyllä yllättänyt positiivisesti tällä kaudella, vaikka tänään töppäilikin, mutta toisaalta veti powerille huippuvedon. On saavuttanut jo pari podiumia ja varmasti tehnyt hyvää itseluottamukselle. Nyt osoitti mielestäni että vauhtiakin löytyy tarvittaessa. Tässä taidetaan nyt todistaa uuden rallitähden syntyä. En kyllä olisi ennen kautta uskonut tälläiseen kehitykseen, mutta tässä se nähdään mitä voi saada aikaan oikealla asenteella ja työnteolla. Pudotus pääluokasta pois ei ole mikään kuolinisku. Päinvastoin Förmöö on käyttänyt tilanteen hyödyksi ja tullut uudella ilmeellä tähän kauteen ja toistaiseksi näyttää enemmän kuin hyvältä.

Mikkelsen taas ei ole allekirjoittanutta vakuuttanut yhtään. Ei mielestäni edes oikein mitään näyttöä, että kunhan kokemusta kertyy vauhtikin kasvaa. Suninen ajoi viime vuonna kolmannessa rallissaan podiumista. Teki ajovirheen mutta vauhtia löytyi. Katsotaan mitä Mikkelsen saa aikaan kolmannessa rallissaan, kun sen aika koittaa.

Seuraavia ylös ponnistajia kakkosluokasta lienee Oliver Solberg ja Sami Pajari. Rosselia toivoisin itse näkeväni pääluokassa vähintään asvaltilla. Hyundain tempoilevista päätöksistä ei kyllä osaa sanoa. Lindholmia tuskin kovin äkkiä nähdään ylhäällä. Suninen voisi paikan saada, jos Mikkelsen ei rupea löytämään vauhtia.
Kyllä, Fourmaux on ollut hyvä ja täytyy antaa myös pointsit Fordille, markan vikoja ei ole tainnut olla yhtään neljässä ekassa kisassa.

Mikkelsen on ollut yössä, mutta jos hän ajaa pelkästään asfalttikisoja on myös lähtökohta vähän epäreilu, osa aikaiskuski lähtee lähtöpaikan takia aina vähän takamatkalta asfalttikisoihin kun taas sorakisoissa lähtöpaikasta on etua, silti Mikkelsenin olisi pitänyt pystyä parempaan.

Mielestäni jotta pystyy ajamaan vakiokasvona rally 1 puolella top5 sijoituksista täytyy rally 2 puolella voittaa kisoja suvereenisti, pelkkä muiden kanssa tasatahtia ajo ei riitä.Ehkä näin ulkomuistista Mikkelsenin hyvät sijoitukset rally 2 puolella ovat tulleet enemmän tasaisuuden kuin niinkään raa'an nopeuden kautta
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä Mikkelsen ajoi joissain ralleissa ihan selvästi muita kovempaa. Välillä vaan sattui typeriä virheitä (CER 2023 ja Akropolis 2022) ja 2022 meni myös pari moottoria.

Mikkelsen olisi hyvä kakkos/kolmoskuski joka pärjäisi sorakisoissa hyvällä lähtöpaikalla, ei assuspesialisti
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Monet kuskit Neuvillesta ja Evansista oppineena ymmärtävät varmasti, että nykysysteemillä ei ole mitään järkeä ajaa koko viikonloppu pilven laitaa. Järkevä melkein kokeilla perjantaina vauhtia ja katsoa mikä tilanne. Tuohon peilaten keskittyä ottamaan tasaisen hyvät pisteet lauantaista, sunnuntaista sekä mahd. Powerista.

Ja yrittää haudata se mielihalu yleiskilpailun voitosta vaikka se kuinka kiinnostaisi ja saada iso pytty.
Tämä nyt on vain sinun fiilistelyä, ja ei ollut varmasti ensimmäinen kerta kun joku ajaa ulos sunnuntaina, esim Neuville itse teki saman mokan kaksi vuotta sitten Kroatian powerilla. Ralleja on ajettu aiemminkin alusta loppuun ihan täysiä, vaikka Jyskälä 2022 Rovanperä vs Tänak ja kuskien päät on kestänyt sen.

Jos nyt vaikka kuvitellaan tilanne, että Tänak johtaa Portugalissa lauantain päätteeksi niin ihan varmasti yrittää ottaa vielä sunnuntailta niitä pisteitä että saisi kurottua etumatkaa, koska jos ei saa, niin mestaruuspyyhkeen voi heittää kehään
 
Ylös