Oli pakko kaivaa tämä vanhempi ketju esiin, kun herkistyin Jyväskylä-tunnelmissa verestämään omia rallimuistojani. Pahoittelut tunteellisuudesta, mutta sellaista teksti perjantai-iltaisin tuppaa olemaan.
Olen kaupunkilaismukula, kotoisin kaukaa sorateistä, moottoreista ja maaseudusta. Siitä huolimatta rallista tuli lapsena suurin intohimoni: oli Videostylen nauhat, Pulkkisen selostukset, myöhemmin itse äänitetyt kassut, joille tallensin jokaisen televisiosta tulleen rallilähetyksen. Ne VHS:t katseltiin puhki. Kiinnyin erityisesti McRaen villiin ajotyyliin - suomalaisiakin olisi voinut kannattaa, mutta minulle Colin oli ykkönen.
Ensimmäinen rallireissu suuntautui muistaakseni 6-vuotiaana johonkin Tampereen alueen SM-kisaan. Koska vanhempani eivät piitanneet rallitouhusta, matkaan lähtivät isovanhempani. Luojan kiitos joskus jääratakisoja toiminnut vaarini innostui piakkoin rallikatsomisesta enemmänkin, sillä lähivuosien kuluessa tulisin pääsemään käsiksi HC-kamaan: Miikkulaisen samettisella äänellään selostamiin GTV-koosteisiin, joista useimpien selostusraidan osaan edelleen ulkoa. Siitä alkoi villi runkipaikkojen perässä juokseminen, jossa vaarini & pikkupoika-minä päivystivät joka hemmetin maakuntakisassa potentiaalisissa ammattikatsojanurkissa, jotka yhteistyön ja vaivalla hankittujen karttojen perusteella valittiin.
Lukuisien penkalla lapsena ja nuoruudessa vietettyjen vuosien jälkeen ralli-intoilu jäi. Tuli muita kiinnostuksenkohteita, niin kuin yleensä iän myötä tulee, enkä ajanut 18-vuotiaana edes ajokorttia. En seurannut rallia käytännössä ollenkaan vuosikymmeneen. Asuin Helsingin Kalliossa, jossa liitytään todennäköisemmin Elokapinaan kuin intoillaan rallista. Joitakin vuosia sitten innostuin kokeilemaan WRC+-tilausta ja homma alkoi jälkeen sytyttämään. Vaikka palvelussa on omat ongelmansa, rallin seuraaminen on tehty sen perusteella todella koukuttavaksi: aina voi katsoa vielä yhden erikoiskokeen, eikä lähetystä malta millään sulkea.
Viime viikonloppuna olin penkalla ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2009. Kun ensimmäinen auto kuului nyppylän takaa, muistin, miksi tämä oli jumalauta niin hienoa. Aivan upea rallipäivä. Nyt kiikarissa on jo penkkapuolella Heinolan & Orimattilan kisat, kun se ajokorttikin tuli hankittua lähempänä kolmeakymmentä ikävuotta. Tästä se taas lähtee.