Kuinka kiinnostuit F1:sistä?

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Itse aloin katsomaan ykkösiä vasta vuonna 1999.

Ensimmäisen kosketuksen ykkösiin sain 80-luvulla Accoladen F1 pelistä jota aina pelailtiin koulussa. Seuraava innostus ykkösiin oli muutaman vuoden päästä geof crammondsin F1GP jolla väänsin ihan sikana pari kautta läpi. Sitten taas hiljeni. Tuskin edes tiesin keitä ykkösissä ajaa Sennan kuoltua. Kunnes vuoden 1998 lopulla seuraava F1 peli jonka sain käsiini oli Prost GP. Enää ei tyydyttänyt tekaistut kuskinnimet vaan ne oli vaihdettava oikeisiin. Siitä kiinnostus lajia kohtaan heräsi, sain tietää kuka on Mika Häkkinen ja lähestulkoon joka kisa on tullut katsottua :thumbup:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
En muista että koskaan olisin varsinaisesti tarkoituksella alkanut fykkösiä katsella.

Eiköhän takana ole koulussa kuullut jutut ja sitten jonain tylsänä sunnuntaina on osunut telkkuun kisan aikana oikea kanava.

Taisi osua sopiva kisakin jossa oli tiukkaa vääntöä jonkun kelta-vihreällä "camelilla" ajavan ja jonkun muun kuskin välillä. Sitä sitten jännättiin, vaikka lopputulosta en muistakaan. Benetton-mies sai raadin pisteet ja kannatus jatkuu vieläkin :thumbup:

Siihen aikaan kipinätkin roiskuivat näyttävästi :)
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16915
En muista tarkalleen, mutta siinä 2000 vuonna varmaan Italian gp taisi olla se, jonka jälkeen kiinnostuin kunnolla lajista.

Varsinkin siinä joukkokolarissa oli jotain taikaa, mutta ei kyllä yhtään ratavalvojan kuolemassa. :nope:



Mutta en muista oliko se sitten juuri se Italian gp.


Kuitenkin jotain yksittäisiä kisoja katoin varmaan aiemmin mutta minun muisti on lyhyt. :mad_old:
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
80-luvun alussa tuli seurattua kuinka Kekeltä loppui bensa. Jotenkin fYKKÖNEN kuulosti pienen mielessä siltä että se on niinkuin "paras". Sähköautoratanikin oli nimeltään F2 :doubtful: Tietysti aikuisten jutut kasvattivat uskoa siihen, että kun syksyn lehdet varisivat maahan niin niitä potkiessa sanottiin, että Maailmanmestari Keke pystyi potkimaan rahaa :cool: Keke vetäytyi niin muistelisin, että seurasin vuoden, mutta tuntui oudolta kun ei ollut ketään suomalaista kunnes JJ hyppäsi mukaan ja siitä lähtien olen seurannut ja tulee seurattua.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Näihin tälläisiin kyselyihin on tullut vastattua ennenkin ...

Tiivistettynä:

Ensikosketus ja/tai muistot formuloista on kun tenavana näki jotain uutispätkiä, haastatteluita yms Kekestä joskus 80-luvun alussa. Parhaiten jäänyt mieleen (ei kuitenkaan niin hyvin, että muistaisin sisältöä, heh) noista välähdyksenomaisesti joku Keken "mestaruushaastattelu" yms.

Tietokonepeleinä formuloita tuli tietty peliteltyä jostain sieltä 80-luvun puolivälin tietämistä alkaen, paras formulapeli mielestäni (edelleen)GPL. Varmaan paras niin kauan kuin GPL 2 tms tulee :)

Formuloita aloin seuraamaan "aktiivisesti" (eli muutenkin kuin vain uutisista & urheiluruuduista yms) silloin kun maikkarin lähetykset alkoivat täälläpäin näkyä, ja sitä kautta siis myös formulat - enpä muista varmuudella mikä vuosi oli, joko 1992 tai 1993. Taukoja ei juuri ole ollut, ellei lasketa armeijavuotta 1994 - kun se harmaus alkoi, niin samaan aikaan alkoi kausi, melko tarkalleen ... ja kun armeija loppui, niin meni vain muutama viikko kun kausi 1995 alkoi. Eipä tuolta 1994 kaudeltakaan montaa kisaa tainnut väliin jäädä, koska jos ei ollut viikonloppulomaa, niin kisat tuli vahdattua sitten siellä armeijan harmaudessa.

Hauskin formulamuisto: 1998 Häkkisen mestaruus - jota katselin tuolloisella opiskelija-asunnollani, varhain aamusella miten se Japanin GP tuppaa tulemaan ... aivan hiljaista kaikkialla, ulkona ei mikään liiku mitä ikkunasta välillä vilkuilee, mistään ei kuulu ääntäkään .. sitten kun kisa siinä eteni, yhtäkkiä & aivan yllättäen ratkeaa, että Häkkinen voittaa mestaruuden - ja itsekin huomaa huutavansa ääneen hämmästyksestä (sanoisin että aika harvinaista omalla kohdallani), lyövänsä nyrkillä pöytää tms ... ja se hauskuus, se muodostui siitä, että yhtäkkiä kaikkialla onkin elämää: Yläkerrasta kuuluu hirveää huutoa, alakerrasta kuuluu hyppimisääniä & töminää, molemmilta sivuilta / naapuriasunnoista kuuluu kirkumista ja kuinka nyrkit takovat seinää yms ... ja sitä jatkuu, jatkuu ... ja jatkuu :) :D Ei siinä paljon Kyllösen huutaminen & "hehkutus" kuulunut, kun hehkuttajia tuntui olevan joka puolella muutenkin ;)
 

FAKTA

Member
Liittynyt
17.9.2004
Viestit
7
Sijainti
Tietokone
Eipä siinä tainnut olla erityistä syytä F1:en katselun aloittamiselle. Se intohimo niitä kohtaan on tullut sitten myöhemmin.

Ensimmäinen kisa, jonka varmasti muistan seuranneeni, oli Imola vuonna 1994. Veikkaisin, että tämä vuosi oli ensimmäinen, jolloin aktiivisesti kisoja seurasin, tosin jotain hämäriä muistikuvia on jo aikaisemmiltakin vuosilta erinäisistä kisoista.

Peleistä tämä innostus ei ole saanut alkuansa, mutta etenkin GP2, ja myös muitakin tämän sarjan pelejä, on tullut tahkottua vähän enemmän kuin laki sallii.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Ei mullakaan mitään suoranaista syytä ole sille, miksi aloin niitä katsomaan tai vaikka olisikin niin en ainakaan sitä muista. Tarkkaa vuotta en pysty sanomaan millon olen alkanut katsomaan, mutta niin pitkälle kun vaan asioita muistan niin olen F1:siä katsonut. Vanhin kilpailu, josta jotain muistan on Imola 1994, mutta luultavasti olen sitäkin aikaisemmin katsellut. Ehkä vuoden, ehkä jotain muuta. Tarkasti en osaa kuitenkaan sanoa. Selkeästi alle kouluikäisenä kuitenkin niitä jo katselin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Itse olen seurannut formuloita niin kauan kuin ne ovat olleet olemassa. 50 -luvun kisat eivät olleet mitään mediatapahtumia. Fangion menestys on yksi mieleen painuva tapahtuma, vaikkei sitä täällä kotimaassa juuri noteerattu. Fittipaldin mestaruudet olivat ensimmäisiä jotka uutisoitiin kotimaassa hieman laajemmin.
 

Hannibal

Well-known member
Liittynyt
10.12.2004
Viestit
132
Sijainti
Tiällä
Vaikea sanoa varsinaista syytä kuinka kiinnostuin... kai se vauhti on aina näkynyt kotikatsomoon asti ja kiehtonut.

Poikasena tuli noteerattua Keken mestaruus, niin itsekseen kuin kavereiden kanssa koulun pihalla. Kaikkien hilkkariihivuorien ja jokkeritörmäsien lisäksi löytyi uudenlainen suomalaismestari, eihän sitä voinut jättää huomiotta.

Todellinen kiinnostus sai alkunsa vasta kun JJ alkoi tunkea jalkaansa ykkösiin, telkkarista kisoja ei tainnut silloin vielä liiemmin näkyä mutta urheilu-uutisia seurailin tarkasti tietääkseni selvisikö se JJ niistä esikarsinnoista eteenpäin...

Samaan aikaan hehkuteltiin jo tulevista tähdistä (Mikat), ja kun sitten Häkkinen sai paikan ykkösistä niin... avot, se oli siinä. Siitä lähtien olen seurannut formuloita, en nyt sentään fanaattisesti, mutta kuitenkin aktiivisesti. Oikeastaan vasta nyt kaudella 2004 jäi joku kisa niin että en edes nauhalta katsonut, muutoin olen kai kaikki tavalla tai toisella n. 10 vuoden ajan nähnyt.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
formulapelit (Microprosen GP varsinkin) ja Häkkisen mukaantulo ykkösiin teki mulle sen lopullisen tönäisyn seuraamaan tätä lajia...
aktiivisesti on tullu nyt seurattua -91 lähtien, ja satunnaisia kisoja kaudella -90....
 

mun

Active member
Liittynyt
20.4.2004
Viestit
39
Olipa vaikea kysymys, koska taidan olla sellaisessa väliiputoajaiässä, oikein vanhoja asioita ei vielä muista, mutta tuppaa nuo tuoreemmat unohtumaan. Muistele sitten tässä.
Joskus 60-luvulla se oli, mutta mielestäni meilläpäin ei silloin vielä TV:ita ollut. Ainakaan floraa ei vielä ollut ja jos TV oli niin ei sieltä silloin F1:ä näytetty. Eikä maalaisliiton puolueeton pää-äänenkannattaja ainakaan F1:stä isoin kirjaimin kirjoitellut, mutta ehkä sen verran että Jim Clarkin menestystä muistelen seurailleeni.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Joskus kultaisella 80-luvullä näin mustan Lotuksen telkkarissa, ja isäni kertoi että se on Senna. Sitten kului muutamia vuosia kunnes Accoladen GP muistutti taas formuloiden läsnäolosta.

Ensimmäinen kisa jonka muistan seuranneeni oli 93 Monza. Senna taisi kolauttaa tuossa kisassa Brundlen(?) perään. Kausi 1994 oli ensimmäinen jonka seurasin lähes kokonaan. Samoihin aikoihin sain Grammondin GP1:n 286-koneelleni. Tämän jälkeen olenkin seurannut n.95% kilpailuista, mutta aika-ajojen katsomisen lopetin 2003 kauden jälkeen (enkä katso ennekuin vanha systeemi palaa).

Viime kaudella meinasi osa kilpailuistakin jäädä katsomatta, ja epäilinkin että tuleva kausi ei enää jaksa kiinnostaa. Ennakkoasetelmat ovat kuitenkin sen verran herkulliset, että annan Fykkösille uuden mahdollisuuden.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bensahan on toki aina virrannut suonissa.Lähes kaikki moottoriurheilu on pienestä pitäen kiinnostanut täysillä.Toki rata-autoilu on ollut ehkä muita edellä.Ensimmäinen kokonaan seurattu F1 GP oli kauden´93 avaus, Etelä-Afrikassa.

Kokonaisuutena tuolta kaudelta jäi mieleen eritoten A.Sennan legendaarinen Doningtonin avauskierros, A.Prostin 4 mestaruus ja JJ:n useat hyvät otteet Sauberilla.

Tuon ´93 avauskisan jälkeen kisoja ei ole jäänyt näkemättä/kokematta kuin 1-3 kpl suorina lähetyksinä.Livekokemus kuninkuusluokasta paikanpäällä myös vielä valitettavasti puuttuu.

Mutta kylläpä TV:n ääressäkin voi kuninkuusluokasta saada uskomattoman paljon irti.Suosittelen :thumbup:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
'94 aloin katsomaan jokaisen kisan, tosin en hirveästi muista, kun olin silloin 10-vuotias, enkä hirveästi ymmärtänyt lajin ihmeistä. GP1:stä tuli kyllä aikanaan hakattua hullun lailla. Vauhti, ohitukset yms lajissa kiinnosti. Nykyään lähinnä seuraan, että josko tässä KISASSA nyt edes tulisi ohitus tai jotain muuta "erikoista" (nyky-formuloissa kyllä ohitukset ovat erikoistapauksia).
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
-83 Kyalami oli ensimmäinen GP, josta muistan jotakin ja seuraavan vuoden alussa piti alkaa jo keräillä kaikki mahdollinen aiheeseen liittyvä tavara ja pitää kirjaa ja spekuloida eli mies oli myyty.
Joskus harmittaa, ettei kiinnostus pikku-Albertilla alkanut vähän yli vuotta aiemmin, niin olisi livenä ehtinyt fiilistellä viiksiCecen tsamppioonin.
 

tohtori4

New member
Liittynyt
14.12.2004
Viestit
2
Sijainti
Lohja
No varsinaisesti innostuin formuloista vasta 14 vuoden ikäisenä mutta siis olenhan jo pienempänä katsonut formuloita äidin ja isän kanssa. Ensimmäiset muistikuvat mitkä itse muistan taitaa olla juuri Sennan kuolema(oliko nyt 93 vai 94:jaska: ). Ja nyt siin olen 16 ja onhan formuloita oikeastaan siis lähes koko ikäni seurannut, mutta pienempänä en tainnut tosin siittä mitään ymmärtää:p .
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niihin aikoihin kun telkkarissa pilkattiin Keke 'minun aika tulee vielä' Rosbergiä. Sitten se meni ja voitti jonkun mm-sarjaan kuulumattoman kisan ja voitti litratolkulla samppakaljaa.

Sitten tuli turbot ja mä olin AIVAN myyty. Oli IHIä ja KKK-ahdinta. Turboaika ruuveinneen on ollut sitä kaikkein hauskinta formula-aikaa:thumbup:

Mitens se vanha sanonta meni?: Voi nikilauda sentään, nyt tuli turbo.

Toki muistan Petterssonin kuoleman yms....
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Moottoriurheilu on aina ollut lähellä sydäntä, joten kiinnostus F1:een oli väistämätön joskus 80-luvun puolivälin jälkeen.
 
Ylös