Kuinka muuttaisit sääntöjä?

jaipperi

Well-known member
Liittynyt
15.1.2009
Viestit
185
Mikäli sinulla olisi valtaa enemmän kuin Bernie Ecclestonella, niin kuinka muuttaisit formula ykkösten sääntöjä? Vapauttaisitko aerodynamiikka tai moottori sääntöjä, ottaisitko Bernien mitali-idean käyttöön, pistäisitkö autoihin liekinheittimet, vai mitä tekisit?

Minä lopettaisin aika-ajot nykymuodossaan, tilalle otettaisiin n. puolen tunnin kilpailu johon startataan käännetyssä piste järjestyksessä. Kisan lopputulosten perusteella määräytyy lähtöpaikka sunnuntain kisaan.

Seuraavaksi rajoittaisin polttoaine tankin kokoa niin että kisasta on selvittävä tietyllä polttoaine määrällä, kisan aikana ei tankata. Samalla myös vapauttaisin moottorin kierrosluvun, mutta kauden aikana saa silti käyttää vain kahdeksan moottoria kuten nytkin.

Käyttöön otettaisiin myös Fotan ehdottama piste nopeimmasta varikko käynnistä. Pisteen saisi myös nopeimmasta kierroksesta, ja pisteitä jaettaisiin kaavalla 12, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

Ja Bernien idea, kisan jälkeisestä maanantaista tulisi testipäivä.

Saa kommentoida.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ei ikinä pistettä nopeimmasta varikkokäynnistä. Sillä ei saada kun pirunmoinen riski varikolle..

Nopeimmasta kierroksesta kyllä pitäis saada, ihan siitä syystä että kärkiukoillakin riittäis vielä yritystä
 

savustaja

Member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
9
Poistaisin moottoreita (ja vaihdelaatikkoja) koskevat rajoitukset ja rangaistukset. Moottoreita saisi käyttää niin paljon kuin budjetti antaa periksi, eikä niiden vaihtamisesta tulisi rangaistusta. Ja sitten ne liekinheittimet.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Koneiksi v12 3.6l. RPM rajoitus pois, Vapaisiin,Aika-ajoihin ja kisoihin omat koneet ja niitä on 15 kaudeksi jokaista. Kapeemmat etusiivet. Sit noit sponssirajoituksia niin. Kaikki sponsorit sallituiksi.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
-turbomoottorit
-erilaisia rengasseoksia, joista saa valita kukin makunsa mukaan
-ei tankkausta kesken kisan
-maaefekti sallittu pienin rajoituksin
-kaiken maailman siivekkeet minimaalisiksi
-manuaalivaihteisto
 

Gotcha

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
146
Sijainti
Saksa
Tämmöinen idea

Ongelmahan näissä kaikissa rajoituksissa on just se, että jos niitä ei ole niin kaikki tallit testaa koko ajan kaikenlaisia mahdollisia virityksiä ja systeemejä, johon menee ihan sairaasti rahaa.

Siis, tässä oma ratkaisuni (ei ole tekijäsuojattu, kopioikoon Bernie vaan):

1. Kulukatto tiimeille (jep, kuulostaa pahalta mutta välttämätön seuraavia kohtia ajatellen).

2. Vapautetaan aerodynamiikka ja moottorinkehitys (ei 100-prosenttisesti, mutta siten että eroja syntyy enemmän tallien välille). Autoissa saa olla vaikka 10 rengasta jos haluaa ja ajakoot vaikka V16-koneilla. Toki jos 10-renkaiset autot osoittautuvat ylivoimaisiksi, niin sitten rajoitetaan kun eihän sitä silmä kestä.

3. Vähemmän säännöstelty tallipolitiikka. Tällä tarkoitan sitä, ettei kaikkien osallistujien ole välttämätöntä osallistua kaikkiin osakilpailuihin. Joku noin 12-14 tallia muodostavat F1:n rungon, sitten osakilpailuihin saa yrittää vaikka minkälaiset yhden auton purkkaviritelmät, toki kunhan ovat turvallisia ja itse tehtyjä. "Runkotalleista" paras puolisko pääsee suoraan aika-ajoihin, huonompi puolisko esiaika-ajoihin, ja purkkaviritelmät käyvät tarpeellisen määrän karsintoja siten, että parhaat pääsevät esiaika-ajoihin. Radasta riippuen sitten kilpailuun pääsee 24-28 autoa.

4. Pistejärjestelmäksi 12-8-6-5-4-3-2-1. Nopeimmasta kierroksesta piste.


5. Moottoreita saa vaihtaa, kuten myös vaihdelaatikkoja.


Nämä siksi, että mielestäni F1 menee liikaa kohti yksiautosarjaa tällä hetkellä. Autojen ulkonäössä ja moottoreissa tulisi olla enemmän hajontaa. Talleja saisi olla enemmän (niitä on toki tulossa), ja kaipaan myös niitä Grand Prix -kohtaisia yhden auton yrityksiä. Autojen pitäisi olla selvästi eri näköisiä, ajaa erilaisilla moottoreilla ja näin päin pois.

Saa tyrmätä.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
>Autoista "huonompia": huonommat jarrut, raskaampi/hitaampi ohjaus ym.
>Mahdollisuus valita vaikka 1,4 litran turbomyllyn ja 3 litran vaparin välillä, moottorin kehitys voitaisiin ehkä vapauttaa silloin tällöin joksikin aikaa, muuten pysyisivät jäädytettyinä.
>Tiukempi suhtautuminen radan ulkopuolella ajoon ja esim. Hockenheimin neulansilmän ulostuloon ym. hitaisiin paikkoihin hiekkaa
>Autojen takaosaan kipinöitä tuottava metalliliuska:tongue:
-----
>Pisteitä voittajalle 12
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Tässä toiseen ketjuun aiemmin postaamani viesti omista ajatuksista
Sarjan kannalta kaikkein hienoin tilanne olisi jos tekninen kehitys olisi melko vapaata, moottorisäännöt vapaammat ja lajiin osallistumisen kynnys kaikille paljon helpompaa ja edullisempaa kuten vielä 80-luvulla ja ysärin alkuvuosina oli jolloin tietysti pitäisi järjestää esikarsinnat kilpailua varten.

Esimerkiksi pienille yksityistalleille pitäisi hyväksyä oikeus ajattaa vain yhtä autoa kaudella halutessaan. Nähtiinhän mitä Jordanista tuli vajaassa kymmenessä vuodesta juuri yllämainituiden sääntöjen ansiosta.

Eipä olla Jordaneita viime vuosina paljoa enää nähty.
Lisäksi jollain pervolla tavalla tykkäsin edellisestä aika-ajoformaatista jossa jokainen ajoi yhden nopean kierroksen yksin radalla.

Oli paljon miellyttävämpi ja jännempi TV-katsojille kun sai nähdä kaikki kierrokset kokonaan sekä actionia radalla koko ajan. Paikan päälle olijoille tietysti vähän ikävämpi juttu. kelvollinen tämä nykyinen aika-ajoformaattikin on.
 
Viimeksi muokattu:

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Muuten nykyiset säännöt passaa, mutta

1. Hiekka turva-alueet pakollisiksi

2. Ratojen pääsy MM-kalenteriin määritettäisiin ohituspaikkojen määrällä. Jos ekan vuoden jälkeen ohituspaikkoja ei ole, rata tiputetaan pois kalenterista

3.Ohjaustehostin pois

4.Tupladiffu hiiteen
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
1: Perinteiset maat/radat missä on katsojia ja kiinnostusta lajia kohtaan
2: Perinteiset radat= typerät asfaltti turva-alueet veke eli jos ajat ulos hidastat taatusti vauhtia
3: Turbomoottorit toisi säästöä kulutuksessa kun tankkauksetkin kielletään ensi kaudella.
4: Kilpailujärjestäjien ylisuuret maksut pois niin ei ole rahasta aina kiinni missä niitä järjestetään.
5: Tiputetaan suoraan Kiina,Turkki,Bahrain,Abu Dhabin kalenterista ja tilalle niitä mitä on tiputettu vuosien saatossa.
6: ILMAISET live lähetykset pakollisiksi. Tämä Maikkarin lanseeraama kusetus saisi jo loppua kun se jälkilähetyskään ei ole koko kisan mittainen.
7: Pisteet peesaten 1= 12p muute sama ja tosiaan paalusta 1p
 
Viimeksi muokattu:

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
5: Tiputetaan suoraan Kiina,Turkki,Bahrain,Abu Dhabin kalenterista
Miksi ulostaa kuskien suosikit ja tilken ainoat mielenkiintoisia kisoja tarjonneet turkki ja kiina pois kalenterista? jäljelle jäisi vielä mm. supertylsät malesia, valencia, singapoore ja etelä-korea jotka omasta puolestani ovat liian mälsiä ratoja F1:een
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikäli sinulla olisi valtaa enemmän kuin Bernie Ecclestonella, niin kuinka muuttaisit formula ykkösten sääntöjä?
Tarkalleen ottaen Berniellä ei ole kummoistakaan valtaa sääntöihin. Yksi ääni WMSC:ssä. Vaikutusvaltaa toki enemmän.

Mutta asiaan... jos siis F1 räätälöitäisiin minulle, eikä suurelle yleisölle

- Yksi kerrallaan aika-ajo. Ajojärjestys vapaiden aikojen perusteella (nopein viimeiseksi).

- Neljä rengasta radan ulkopuolella --> drive through, paitsi työnnettynä (toimiihan se varikonulostulosääntökin)

- Renkaanvaihtajia vain yksi per pyörä

- Renkaanlämmittimet pois

- Etu ja takasiipi yksitasoisiksi, max-kulma rajoitettu

- Renkaiden leventäminen (auton max leveys kuitenkin ennallaan)

- Rajattu maaefekti (vrt. GP2)

- Takaosan "sulkeminen" ilmavirroilta takarenkaiden välistä


Jos pitäisi miettiä muutoksia suuren yleisön kannalta, F1:n talouden ja tulevaisuuden kannalta, imagon ja ekologisuuden kannalta tai paikanpäälle menevien katsojien kannalta, olisivat listat tietenkin erilaisia.
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
- Pisteet 10-6-4-3-2-1, ei pisteitä aika-ajoista, nopeimmista kierroksista, yms.
- Manuaalivaihteet.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
-vapaaehtoiset renkaanvaihdot + rengassota
-urarenkaat
-rajoittamaton 3,0 V10 tai ehkä pienempi turbo - vapaa moottorinkehitys, aika-ajomoottorit
-asfalttirunoffeja hyvin säästeliäästi, muuten ruohoa/hiekkaa
-painopiste Euroopassa perinteikkäillä radoilla
-ehdoton haineväkielto puhtaasti esteettisistä syistä
-maaefekti
-elastinen aerodynamiikka
-luistonesto (kyllä!)
-pistelasku 10-6-4-3-2-1
-tunnin aika-ajo, vapaa kierrosmäärä
-välitankkaukset, mutta niin isot tankit, että kisan voisi ajaa läpi pysähtymättä
-nyk. parc fermé -sääntö pois; älytöntä, että autoa ei saa säätää ennen kisaa
-warm up takaisin
-yhden kuljettajan tiimit mahdollisiksi
-kauden aikana saa ajaa testejä (esim. GP:n jälkeen ma ja ti), talvella vapaat testimäärät

Tällaista sen pitäisi olla! Olisi vain hauska nähdä, monta tallia olisi mukana muutaman kauden jälkeen... Ferrari ajattaisi viittä autoa. :alppu:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
- Kilpailevat rengasvalmistajat mukaan. Slicksit ja luistonestokielto pysyvät.
- Moottorit V10-muotoon ja innovaatiot sallittava autonkehittelyssä.
- Aika-ajojen tilalle lucky loser -parikilpailu, jossa saman tallin kuljettajat laitetaan puolen minuutin välein radalle ja paras etenee ajan perusteella jatkoon. Häviäjistä kuusi nopeinta myös mukaan, ja seuraavat parit muodostetaan aikajärjestyksessä kunnes jäljellä 1 ja 2 jne.
- Pisteet 12-8-6-5-4-3-2. Saadaan kovempi kilpailu voitosta ja viimeisistä pistesijoista. Nopeimmasta kierroksesta saa käyttöönsä uuden ylimääräisen rengassarjan seuraavassa kisassa.
- Edellisen kauden kuskien maailmanmestarin maa saa kunnian järjestettäväkseen seuraavan kauden päätöskisan. Hätätapauksessa kunnian voi passata jollekulle viidestä klassikkobaanasta (Suzuka, Silverstone, Spa, Monza, Monaco).
- Hermann Tilke korvataan välittömästi FIAn hovisuunnittelijana. Tilalle viisi alansa huippua olevaa ratasuunnittelijaa ja viisi F1-maailmanmestaria kokoontumaan uuden radan suunnitteluprojektiin. Viimeistään nyt pitäisi saada niinkin iso asia kuin F1-ratasuunnittelu pois tunkkaiselta saksalaiselta ullakolta päivänvaloon.
 

Sussari

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
60
Sijainti
Asun koirankopissa :P
Autojen aerodynamiikan suunnitteluun tarvitaan enemmän vapauksia, koska ne lumikola-siivet on rumia :yuck:. Muuten ei autojen ulkonäössä ole hirveästi moitittavaa.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Käyttöön otettaisiin myös Fotan ehdottama piste nopeimmasta varikko käynnistä. Pisteen saisi myös nopeimmasta kierroksesta, ja pisteitä jaettaisiin kaavalla 12, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1.
Saa kommentoida.
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että kenellä on nopein yksittäinen varikkopysähdys, vai yhteisaika pienin? Mikäli yksittäinen käynti riittäisi, niin toiseksi viimeisellä kierroksella kaikki yhdeksännestä eteenpäin tulisivat varikolle ja tekisivät 0,5 sekunnin pysähdyksen:D
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
- Aika-ajojen tilalle lucky loser -parikilpailu, jossa saman tallin kuljettajat laitetaan puolen minuutin välein radalle ja paras etenee ajan perusteella jatkoon. Häviäjistä kuusi nopeinta myös mukaan, ja seuraavat parit muodostetaan aikajärjestyksessä kunnes jäljellä 1 ja 2 jne.
Kiitti, mut ei kiitti. tää on F1, ei marginaalilaji-mäkihyppyä.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Kaikki säännöt, radat ja autot sen näköisiksi mitä ne olivat vuonna 1990-1993, mutta pistelasku systeemissä voisi olla semmoinen muutos, että pisteet tulisivat 12-8-6-5-4-3-2-1

Toki olisihan tässä huonona puolena turvallisuuden katoaminen, mutta mutta...
 
Ylös