Kuinka muuttaisit sääntöjä?

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Kaikki turhat rajoitukset autojen suunnittelusta pois tai vähintään 2000-luvun alun tasolle. Jotta kuitenkaan kustannukset eivät karkaisi ihan äärettömyyksiin, määrätään kulukatto, mutta ei mitään pilipalisummia vaan esim. 200 miljoonaa euroa per talli per vuosi ja sisällytetään mahdollisuus muuttaa sitä ylös- tai alaspäin tallien yleisen taloustilanteen mukaan.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
-Auton keskellä oleva turvakehikko nykyisellään, mutta siivet ja muu muotoilu kauden 1991-1994 tasolle
-Ei lisäsiivekkeitä
-Useita rengasvalmistajia
-Asvaltti turva-alueen saa asentaa vain 5-10 m päähän radasta (välillä oltava ruohoa/hiekkaa) tai sitten WebSlaven ehdottama neljä rengasta ulkona -> drive through
-pisteet 12, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Nopeimmasta kierroksesta JA paalupaikasta piste.
-20-25 kisaa
-Britannialla, Saksalla, Italialla oltava mahdollisuus kahteen kilpailuun
-Uusien ratojen suunnittelun kilpailutus(!!!)
-Vapaa talvitestaus kuukausi MM-finaalin jälkeen
-Polttoaineen kulutus rajoihin
-1,5 l turbomylly (etanoli/muu biohömpötys/diesel/hybrid on mahdollisuus)
-Kulukatto (ei kertarysäyksellä, vaan pikkuhiljaa alaspäin)
-Formulahan on kuitenkin tulevaisuuden tekniikoiden kehittelymaa, joten vapautta tuotekehittelyyn (muutei kuitenkaan luistonestoa tai moottorijarrutusta takaisin)
 
Viimeksi muokattu:

jaipperi

Well-known member
Liittynyt
15.1.2009
Viestit
185
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että kenellä on nopein yksittäinen varikkopysähdys, vai yhteisaika pienin? Mikäli yksittäinen käynti riittäisi, niin toiseksi viimeisellä kierroksella kaikki yhdeksännestä eteenpäin tulisivat varikolle ja tekisivät 0,5 sekunnin pysähdyksen:D
Tarkoitan yksittäistä varikkopysähdystä, ja pysähdyksellä pitää vaihtaa kaikki neljä rengasta. Onhan tässä tietenkin se vaara että yhdeksännestä eteenpäin tullaan varikolle vaihtamaan renkaita viimeisillä kierroksilla, vaikka ei olisikaan tarvetta. Siihen voisi lisätä sellaisen pykälän että vain kaksi tai kolme ensimmäistä varikkopysähdystä lasketaan mukaan kisaan.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
997
-pistelasku 12-8-6-5-4-3-2-1
-nykyinen aika-ajojärjestelmä, mutta Q3 kevyellä
-takapyörien levennys. (haen tällä lisää mekaanista pitoa ja helpompaa renkaiden optimi lämpötilaa(räikkönen, button kärsivät)
-turva-alueiden suunnitteluun kilpailuhenkisyyttä eli ne asfalttiparkkipaikat vain sinne missä niitä todella tarvitsee! Tai edes ennen ks. asfalttia olisi 5-7m hiekka tai nurmikko.
-hainevät poikkee
-takasiiven alapuolen/takarenkaiden ilmanvirtausta vähennettävä/ rajoitettava takanatulevalle menevät ilmavirran häirintää.
-downforcea hieman pois, tilalle mekaanista pitoa ja mielellään hippunen tehoa eli v10-koneet takaisin.
-muutama yhteinen testijakso muutaman kerran kaudessa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
- moottorikehitys vapaaksi: sallittaisiin vaparit, turbot ja dieselit. Eri moottorityypit olisi rajoitettu iskutilavuuden ja sallitun polttoainemäärän suhteen. Nähtäisiin erilaisia ratkaisuja. Sylinterimäärätkin voisi taas olla moottorinvalmistajan huolenaihe.

- teräsjarrut hiilikuitujen tilalle. En tiiä ovatko vaarallisia, mutta jarrutusmatkoja olisi ihan tervettä pidentää hiukan ohituksien toivossa. Ei mun mielestä vaikuta turvallisuuteen kunhan kuskit tiedostavat tilanteen.

- joku roti loputtomiin asfalttialueisiin rataviivojen ulkopuolella. Kuskin taidot kunniaan.

- budjettikatto, ei ihan Mad Maxin lukuihin mutta kustannukset alas.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
-Pistelasku 12-8-6-5-4-3-2-1
-Nopeimmasta kierroksesta ja paalupaikasta 1/0.5p
-Tuulitunnelia saa käyttää rajoitetusti kilpailukauden aikana
-Rengas monopoli hevonkuuseen
-Asfaltti turva-alueet pois
-Wanhan kansanratoja takaisin
-Valencia sun muut turhat letkajenkkaradat pois
-Hermann Tilkelle postimerkki perseeseen
-Daunvorssia hieman pois
-Jonkinlainen buustinappula jota saa käyttää kisan aikana x kertaa
-Turbot takaisin ja kierrosrajoitin pois
-Palkkakatto kuskeille
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
- Elikkä aivan ensiksi tämä moottorinkehitys osittain vapaaksi, moottoreiden oltava V10 koneita, mutta saa olla turboja, vapareita, diisseleitä.
- Autojen aerodynamiikka säädökset tältä kaudelta
- Välitankkaukset pois
- Rengasmonopoli pois ja kapeammat eturenkaat
- Jonkinasteinen KERS-systeemi autoihin
- Kuljettajille 20M€ palkkakatto
- Talleille 100M€ budjettikatto
- Nykyinen pistejärjestelmä
- Max. 28 autoa per kisa
- 20+ kilpailua per kausi
- Sadekisoissa normaali lähtö, eikä mitään safety car hömppää
- Renkaanlämmittimet pois
- Keskellä kautta saa testata määrän x, mutta vain testikuljettajat ja jokaisen tallin pitää ajattaa testikuljettia ainakin kerran perjantain vapaissa harjoituksissa kauden aikana.
- Vanhoja "kunnon" ratoja lisää
- Enemmän moottorinvalmistajia

Eipä tässä nyt oikeen mitään muuta tullut mieleen, lisäilen jos keksin jotain äärettömän hauskaa.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
- Asvalttialueiden käyttöön järkeä. Ei niitä ratoja niillä pidä kuorruttaa, joka ikiseltä puolelta. Kuskien taidot kunniaan ja nähtävää meille katsojille. Ei tietenkään turvallisuuden osalta paluuta minnekään menneseen, että siellä koko ajan hengen kaupalla ajetaan, mutta näiden asvalttien osalta homma on mennyt jo överiksi.

- Budjettikatto, joka alkaa jostain isommasta summasta ja sitä lasketaan vuosien mittaan. Joskus voi sitten taas järkevästi nostaakin, jos sellainen paikka tulee.

- Vanhojen ratojen ja Euroopan ratojen asemia pitää puolustaa. Eli jonkinlaista erityiskohtelua ja huomioita näille.

- Moottorintoimittajiksi autotehtaita ja kilpailua moottoripuolelle. Nyt hieman liian rajoitettua, jotain vapauksia voisi antaa, että tulisi eroja.

- Tupladiffu heitetään sinne missä pippuri kasvaa. Downforcea vähemmäksi, että se ohittaminen olisi helpompaa. Alkukaudesta näytti jo hyvältä, vai oliko se vain jotain harhaa? Autot on jo rumempia kuin ennen, joten sen suhteen ei ole pelkoa, että ne ulkonäöltään tästä huonommaksi menisivät muutosten takia.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
- Autojen leveys takaisin n. reiluun kahteen metriin ja rengasleveydet kokonaisuudessaan 90-luvun alun tasolle. Nykyiset aerodynamiikkasäännöt pidettäisiin voimassa, mutta tupladiffuusorin poistaminen otettaisiin harkintaan.

- Pisteytys 12-8-6-5-4-3-2-1. Tai toisena vaihtoehtona nykyinen kisapisteytys 10-8-6-5-4-3-2-1, mutta uudistuksena piste myös paalupaikasta ja nopeimmasta kierroksesta, jolloin hattutempulla (paalu, voitto ja nopein kierros) kuljettajan olisi mahdollista saalistaa 12 pistettä.

- "Vihreä ansiomerkki" jakoon pienimmän kulutuksen omaavalle moottorille/valmistajalle. Lisäksi KERS:in kehitystä jatkettaisiin ja systeemien myyntihinnoile tallien kesken asetettaisiin hintakatto.

- Monaco, Silverstone, Spa ja Monza olisivat kalenterissa sopimusmallilla "ikuisesti". Myös muut perinteitä omaavat radat kuten: Suzuka, Interlagos ja Circuit Gilles Villeneuve kuuluisivat samaan ryhmään.

- Uusien ratojen suunnittelusta vastaisi joku muu kuin Hermann Tilke ja kalenterin kasvattamisen sijaan (max. 18 kisaa kaudessa) uudet radat korvaisivat kalenterissa täysin epäonnistuneiksi osoittautuneita ratoja kuten: Hungaroringin, Valencian ja Yas Marinan. Pääasiallisesti uusia ratoja otettaisiin mukaan vain Euroopasta ja muualta maailmasta vain niistä maista joissa moottori- ja autourheilulla on pitkät perinteet ja/tai ns. fanipohja kunnossa ja kestävällä pohjalla. Etusijalla uusiin ratoihin ja maihin nähden olisivat (jo Euroopan nykyisten kireiden rakennussäädöstenkin takia) vanhat radat, jotka kunnostettaisiin nykyvaatimusten mukaan.

- Ratojen turva-alueilla käytetystä asfaltista ei luovuttaisi kokonaan, mutta sitä käytettäisiin paljon harkitummin kuin nykyään.

- Rengaskehityksen ja huipputason turvaamiseksi F1 tarvitsee kaksi rengasvalmistajaa.

- Aika-ajoissa palattaisiin takaisin yhteen kokonaiseen 60 minuutin jaksoon, jossa jokaisella kuljettajalla olisi käytössään 12-16 kierrosta. Muu viikonlopun ohjelma pidettäisiin nykyisellään.

- Palkintopallilla palattaisiin vanhaan hyvään aikaan, eli voittaja saisi kaulaansa laakeriseppeleen ja seipään nielleiden poliitikkojen sekä muun ikävystyttävän virallisen edustuston lisäksi korokkeelle tulisi myös kauniimman sukupuolen edustajia (kuten esim. MotoGP:ssä).
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
- Pisteytys: 34-21-13-8-5-3-2-1, lisäksi paalusta ja nopeimmasta kierroksesta 1p

- KERS: Kehitystä jatkettaisiin rajoituksetta. Ei mitään kierroskohtaisia käyttörajoituksia.

- Pienet turbomoottorit takaisin, tyyliin litran moottorit.

- Moottorijarrutus takaisin

-Ei kierrosrajoitusta

- 10 moottoria kaudessa käytössä ja sen jälkeen ne on loppu. Jos ei ole moottoria millä ajaa, niin voi voi... (sama kuvio vaihdelaatikoille)

- Moottoreita saisi kehittää rajoituksetta kausien välissä.

- Normaali tavispolttoaine käyttöön moottoreihin.

- polttoainetankin koko rajattaisin, niin että joutuu vähän kiinnittämään huomiota polttoaineen kulutukseen, että se riittää maaliin asti, ei kuitenkaan mitään mahdottomia...

- Ei varikkopysähdyksiä, kisan pituudeksi rajattaisiin n. 1 tunti.

- Turva-alueiden kehittäminen niin, että sitä kautta ajaen kärsii reilusti ajallisesti. Esim kolme vyöhykettä: parin metrin nurtsikaistale, parin metrin hiekkakaistale, loput asfalttia.

- Yksitasoiset siivet

- Jokaisen kisan jälkeinen maanantai testipäivä, muulloin testaus kauden aikana kielletty
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
- polttoainetankin koko rajattaisin, niin että joutuu vähän kiinnittämään huomiota polttoaineen kulutukseen, että se riittää maaliin asti, ei kuitenkaan mitään mahdottomia...
MotoGP:ssähän on jo tälläinen systeemi. Ne vaan on kehittäny ohjelman, joka laskee tarvittavan bensamäärän ja pienentää tehoja, jotta bensa riittää maaliin asti.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
- Pisteytys: 34-21-13-8-5-3-2-1, lisäksi paalusta ja nopeimmasta kierroksesta 1p
Heh, komea skaala.

- 10 moottoria kaudessa käytössä ja sen jälkeen ne on loppu. Jos ei ole moottoria millä ajaa, niin voi voi... (sama kuvio vaihdelaatikoille)
Ja eikun päätöskisan yleisölippuja myymään.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Heh, komea skaala.


Ja eikun päätöskisan yleisölippuja myymään.
Oliko tälläkään kaudella kellään moottorit lopussa loppukaudesta? Että tuskin on loppuenlopuksi mikään ongelma. Ja tuskin jokainen moottori on kauden lopussa ihan paskana muutenkaan...
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
- Pisteytys: 34-21-13-8-5-3-2-1, lisäksi paalusta ja nopeimmasta kierroksesta 1p

- Moottorijarrutus takaisin
Button olisi voittanut mestaruuden jossain Monacon korvilla tällä pisteytyksellä. Mutta kyllähän tuo pistäisi tosissaan ajamaan voitosta.

Mihis se moottorijarrutus on F1:stä kadonnut? Automatiikka joka helpottaa moottorijarrutusta on kyllä kielletty.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Heh, komea skaala.


Ja eikun päätöskisan yleisölippuja myymään.
Pisteskaala tietenkin napattu Fibonaccin lukujonosta. :D

Oliko tälläkään kaudella kellään moottorit lopussa loppukaudesta? Että tuskin olisi loppuenlopuksi mikään ongelma. Ja tuskin jokainen moottori on kauden lopussa ihan paskana muutenkaan, että vaikka säästellen sitten...
 
Ylös