Captain Howdy
Well-known member
Nikodemos
Fariseukset olivat juutalaisen lain ja opin asiantuntijoita sekä opettajia. Jeesus ja fariseukset olivat usein eri mieltä uskonnosta, laista ja Jumalan tahdosta.
Nikodemos, juutalaisten neuvoston jäsen, oli fariseusten joukossa erilainen. Hän tuli Jeesuksen luokse salaa yöllä kyselemään ja keskustelemaan. Hän tunnusti Jeesukselle pitävänsä tätä Jumalan lähettämänä opettajana ja ehkä enempänäkin. Vaikka Nikodemos ei heittäytynyt täysillä Jeesuksen seuraajaksi, hän puolusti Jeesusta juutalaisten neuvostossa ja vetosi ettei Jeesusta tuomittaisi ilman kuulemista. Nikodemos oli yksi niistä harvoista, jotka olivat mukana hautaamassa Jeesusta.
Tärkeässä keskustelussa Nikodemoksen kanssa Jeesus tiivistää koko kristinuskon ydinsanoman niin sanottuun pienoisevankeliumiin (Joh. 3:16). Tällaisen keskustelukumppanin kanssa Taru Sormusten Herrasta -trilogiakin tiivistyisi pariin lauseeseen!
Luukas
Sivistynyt ja nöyrä apostoli
:thumbfh:Tekstiensä perusteella Luukas on selväjärkinen ja sivistynyt mies, joka kuitenkin jättäytyy itse taustalle puhuessaan muiden saavutuksista
Olenko minä nyt se fariseus?Nikodemus myös. Hienosti porukkaa jakava testi näemmä.
-"Olet selvästi parempi kuin muut. Olet itse Jeesus."
Mä arvasin, että sulle tulis toi. Sun vastauksista ne heti huomas, että nyt ei oo kaikki murot kulhossa ni ne ei uskaltanut ärsyttää laittamalla vastaustaJeesusta pukkasi tänne.
"Olet se juoppo spitaalinen, jota edes Jesse ei saanut parannettua tahi muutenkaan".
Täsmälleen sama kuin sinulla.Nikodemos
Erilainen fariseus