Kuljettajien siirtohuhuilut ja siirrot kaudelle 2013

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Eniten oudoksuttaa Caterhamin ja Marussian ratkaisut siirtyä täysin maksukuljettajiin, koska täten kehitys voi pysähtyä. Toki HRT:n poistuttua tallit tuskin voi alemmas enää vajota, joten kuskeilla sinäänsä ei ole merkitystä.
Onhan tuolla hännillä maksukuskit piessyt palkkakuskitkin ajoittain, joten miksei ilmasta massia siinä sivussa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Alkaa F1:set olemaan kyllä varsinainen maksukuskien valtakunta. Ei juurikaan herätä innostusta, kun kokeneet ja hyvätkin kuljettajat joutuvat ulos kun ne korvataan keskitasoa huonommilla kuljettajilla varustettuna isolla lompsalla. Ei tervettä kehitystä. Mieluusti näen esim.Pickin nousevan hyvien suorituksian ansiosta...
Katoppa kuitenkin millaista menoa tuolla 1990-luvun puolivälissä oli, kun kauden aikana käy se parikymmentä italialaista säheltämässä kukin vuorollaan. Nykyiset maksukuskit osaavat kuitenkin ajaa, ihan hyvinkin kaiken lisäksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alkaa F1:set olemaan kyllä varsinainen maksukuskien valtakunta. Ei juurikaan herätä innostusta, kun kokeneet ja hyvätkin kuljettajat joutuvat ulos kun ne korvataan keskitasoa huonommilla kuljettajilla varustettuna isolla lompsalla. Ei tervettä kehitystä.
Taloustilanteen parantuessa kehitys kyllä menee taas toiseen suuntaan. Ei tästä ole monta vuotta kun nähtiin lähes maksukuskiton kausi (toki jollain Sutililla oli tukijansa, mutta olisi kelvannut ykkösiin kyvyilläänkin).
Eniten oudoksuttaa Caterhamin ja Marussian ratkaisut siirtyä täysin maksukuljettajiin, koska täten kehitys voi pysähtyä. Toki HRT:n poistuttua tallit tuskin voi alemmas enää vajota, joten kuskeilla sinäänsä ei ole merkitystä.
Jos maksukuskit mahdollistavat auton paremman kehittämisen, niin ei se kovin kummoisesti oudoksuta. Kokeneista kuskeista ei juurikaan ollut näkyvää hyötyä, joten toinen strategia lienee paikallaan.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Ja autojakin osaavat kehittää?
Vähän liioiteltua tuo kuskin merkitys tässä vaiheessa. Eipä esim mestariautonkehittäjä De La Rosa nostanut HRT-tallia edes lähemmäs Caterhamia ja Marussiaa. Toki kuljettajalla voi olla osansa ja arpansa koko tiimin ja auton kehittämisessä, muttei sekään resursseja korvaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8537
Sijainti
Vantaa
Katoppa kuitenkin millaista menoa tuolla 1990-luvun puolivälissä oli, kun kauden aikana käy se parikymmentä italialaista säheltämässä kukin vuorollaan. Nykyiset maksukuskit osaavat kuitenkin ajaa, ihan hyvinkin kaiken lisäksi.
Muistan kyllä. Nykyään laitteet ovat aivan erilaisia, joten luulisin, että sen aikaiset suharitkin olisivat olleen aivan yhtä kilpailukykyisiä kuin esim. Bruno Senna (tai muut hiukan keskitason alemmalla puolella olevat kuljettajat). Ajat muuttuvat. Muutamia käsittämättömiä tapauksia on vuosien varrella ollut, eikä tästä ole edes kauan. Esim. Karun Chandock on verrattavissa moneen muuhun heikkoon esitykseen eikä tästä ole kuin pari vuotta kun ratissa oli.

Ei nyt jaksa muistaa, mutta onko näin monta hyvää kuskia jäänyt viime vuosina rannalle ilman omia ryssimiä tai vapaaehtoisesti (poisluettuna RB-akatemia, joka työntää Toro Rossolta ulos melkeinpä joka toinen vuosi): Glock, Kovalainen, Kobayashi, Sutil, Algesuhari, Buemi.... Mahdollisesti vielä di Resta liittyy kerhoon... Sutililla on tietysti tekosensa taustalla, mutta luen silti hänet samaan kerhoon. Isolla rahasäkillä varustettu Petrovikin on jäämässä rannalle, joka on maksukuskeista minun mielestä selkeästi kilpailukykyisempiä. Tasokkaita, uransa parhaassa vaiheessa olevia kuskeja on siis paljon tarjolla tuuraajaksi, jos jollain kärkitallilla tulee ongelmia nykyisten kuskien kanssa. Tulee mieleen esim. Kubican onnettomuus, oliko silloin Renaultilla paljon valinnanvaraa?
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8537
Sijainti
Vantaa
Caterhamilta on Sibur poistunut sponsoreista, mutta Russian Helicopter on vielä listoilla. Saas nähdä onko paikka Petrovin.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Muutamia käsittämättömiä tapauksia on vuosien varrella ollut, eikä tästä ole edes kauan. Esim. Karun Chandock on verrattavissa moneen muuhun heikkoon esitykseen eikä tästä ole kuin pari vuotta kun ratissa oli.
*vähän ot* mutta Karun on kyllä aika hassu esimerkki, kun pistivät Bahrainin aika-ajoon ensimmäistä kertaa miehen f1-autoon ja silti sentään toi sitä hispanian lotjaa ihan hyvin ja turvallisesti, päihitti kisoissa Sennan. Toki Caterhamilla oli vähän koomisempaa suorittamista, mut jos pitäis noita kaikista surullisimpia listata niin lähdetään vaikka Yamamotosta tai Narainista. :thumbdown
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eniten oudoksuttaa Caterhamin ja Marussian ratkaisut siirtyä täysin maksukuljettajiin, koska täten kehitys voi pysähtyä. Toki HRT:n poistuttua tallit tuskin voi alemmas enää vajota, joten kuskeilla sinäänsä ei ole merkitystä.
Formuloissa TV-tulojakauma on progressiivinen. Jämätallit ei saa juuri mitään kärkitalleihin verrattuna. Rahakkaita sponsoreitakaan on vaikea houkutella uskomaan tallin menestykseen, joten helppo tapa on ottaa kuski jolle ei tarvitse maksaa ja joka tuo niitä. Jämätalleille maksukuskit suon kyllä, mutta keskikastien paikkojen sois menevän puhtaammin ajajameriiteillä. No onhan noi Maldonadot ja Hulkenberit varmaankin näytönpaikkansa ansainneet toivat rahaa tai eivät. Ja Kobayashi loppupeleissä hävisi maksuperezille.

Nykyään taitaa olla aika paljon enemmän maailmanluokan keskitasokuskeja sarjaan tyrkyllä. Touhu on ammattimaistunut laajalla rintamalla eikä siellä ole vain muutama huippu joka osaa ajaa nopeasti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Glock lähti siis kohti uusvanhaa suuntaa. Ymmärtää tuon varmasti vaikka maksukuskivillitystä ei olisikaan. Onneksi jopa maksukuskien suunallakin kehitystä on vuosikymmenien mittaan tapahtunut aika paljon taitotasossa mitattuna. Lisäksi olisi kuitenkin muistettava myös omien vuosikymmenten maksukuskien huippuvuosien ongelmat.

Historiasta en jauha tämän enempää vaikkakin ainakin muutamalle vuoden 1994 maksukuskille tai parin kisan ajajalle olisi suonut enemmänkin ajoja. Esimerkki Frank Lagorce olisi ollut aika hyvä, mutta Ligier puhumattakaan juurikin muista ranskalaisista sponsoreista oli aika haluton tukemaan muun muassa Larrousse-paikkaa Olivier Berettan lähdettyä kesken kauden.

Nykyään taas tuo rahankierto voi tuntua pahalta, mutta toisaalta Bottasillakin oli kaavailtu isoa rahaa Williamsin paikkaa varten. Vaikka sillä summalla ei olisi kilpailtu Sennan tai jonkun toisen summien kanssa niin todennäköisesti se olisi ollut suurin suomalaisen maksama summa f1:siin. Ja olihan Salollakin rahaa kiinni aika reippaasti Tyrrellin vuosina huolimatta Katayaman olosta tallissa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Nykyään taas tuo rahankierto voi tuntua pahalta, mutta toisaalta Bottasillakin oli kaavailtu isoa rahaa Williamsin paikkaa varten. Vaikka sillä summalla ei olisi kilpailtu Sennan tai jonkun toisen summien kanssa niin todennäköisesti se olisi ollut suurin suomalaisen maksama summa f1:siin.
Siis täh? Miksi tuo on kirjoitettu konditionaalissa?:confused:
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Nykypäivän vertaaminen 1990-lukuun vähän ontuva. Silloinhan saattoi kauden aikana esiintyä yli 40 kuljettajaa. Siinä joukossa muutama rikas maksukuski ei vaikuta kokonaiskuvaan ollenkaan niin paljon, kun kuljettajia on kauden aikana puolet vähemmän.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Eikös niitä kuskeja ilmestynyt se 40 juurikin siitä syystä, kun siellä pyöri niitä rikkaita suhareita kisan tai kahden verran? :eek:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikös niitä kuskeja ilmestynyt se 40 juurikin siitä syystä, kun siellä pyöri niitä rikkaita suhareita kisan tai kahden verran? :eek:
Ei ne silloin niin mahottoman rikkaita ollut, jos rahat riitti vain pariin kisaan. Belmondolla riitti rahaa pitkäänkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös niitä kuskeja ilmestynyt se 40 juurikin siitä syystä, kun siellä pyöri niitä rikkaita suhareita kisan tai kahden verran? :eek:
Ja siitä, että kuskipaikkojakin (eli talleja) oli nykyistä enemmän. Ja osa niistä kengännauhabudjetilla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18383
Eiköhän Sutil ole Heikin edellä menossa Force Indialle?
Christian Klienin mukaan Heikki Kovalainen olisi paras vaihtoehto Force Indialle ja Sutilin palkkaaminen olisi puolestaan askel taakse päin. Ongelma on toki se minkä olemme jo aiemmin tiedostaneet, ettei Heikkillä ja Glockilla ole sponsoreita tai pötäkkää viemisinään.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös