Kuljettajien siirtohuhuilut ja siirrot kaudelle 2013

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
statsit Kovalainen vs. Kobayashi

Heikki:
Kilpailuja 110
Maailmanmestaruuksia 0
Voittoja 1
Palkintosijoja 4
Paalupaikkoja 1
Nopeimpia kierroksia 2
MM-pisteitä 105

Kamui:
Kilpailuja 56
Maailmanmestaruuksia 0
Voittoja 0
Palkintosijoja 1
Paalupaikkoja 0
Nopeimpia kierroksia 1
MM-pisteitä 115

Tasainen parivaljakko. Heikillä näkyy mm-pisteissä Caterhamilla vietetty aika. Kamui on ajanut F1 uransa suhteellisen hyvissä keskikastin talleissa Toyotalla ja Sauberilla.
Kyllä, kahden eri talleissa ja eri olosuhteissa ajelleen kuljettajan välinen vertailu on nimenomaan fiksuinta toteuttaa katsomalla tilastoista pistemäärä ja palkintosijat :ahem:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Ja jos Heikki & Kamui sattuisivat olemaan tiimipari, olisi mielenkiintoista vain nähdä miten käy. Kumpikaan tuskin lieneisi mikään ehdoton ennakkosuosikki siinä taistossa. Tiimin ja auton sopivuus myös erilaista eri tilanteissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei hännillä ole väliä onko siellä puikoissa apina vai ihminen, kuitenki melkee sama lopputulos. Toihan maksukuski Petrov Heikin sijaan tärkeän sijoituksen, jolla talli nousi Marussiasta ohi.
Petrovi ei ollut taidoiltaan ihan apina kuitenkaan... Ajohan se Renuakin pari kautta.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kehotan vaikka katselemaan niitä kisoja ennen kuin tulee tänne huutelemaan typeriä.
Älä nyt nii kirjaimellisesti ota, kyllä niitä kisoja onkin katteltu, mutta harvoin siellä Marussia ruutuaikaa saa. Sehän tässä on pointti, että tuolla hännillä tarvitaan paljon tuuria jotta siellä voi poimii hyviä sijotuksia. Siksi on ihan sama onko siellä maksu vai palkkakuski kun tähänki saakka maksukuskitkin pystyvät siellä samoja asioita tekemään kuin palkkakuskitkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Älä nyt nii kirjaimellisesti ota, kyllä niitä kisoja onkin katteltu, mutta harvoin siellä Marussia ruutuaikaa saa. Sehän tässä on pointti, että tuolla hännillä tarvitaan paljon tuuria jotta siellä voi poimii hyviä sijotuksia. Siksi on ihan sama onko siellä maksu vai palkkakuski kun tähänki saakka maksukuskitkin pystyvät siellä samoja asioita tekemään kuin palkkakuskitkin.
Tuurikin pitää ansaita. Se oli muistaakseni kuitenkin Glock, joka ajoi Marussialle sen hetkellisen 10. sijan valmistajien sarjassa. Samoin se on ollut lähinnä Heikki (viime vuotta lukuunottamatta), joka piti Team Lotuksen/Caterhamin sijalla 10.

Tuurilla toki kuka vaan voi päästä hyötymään romuralli kisoissa tms. Silloinkin vaan pitäisi olla vähintään mukana kisassa. Se jo pelkästään on suhailijoiden kohdalla välillä suuri kynnys.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tuurikin pitää ansaita. Se oli muistaakseni kuitenkin Glock, joka ajoi Marussialle sen hetkellisen 10. sijan valmistajien sarjassa. Samoin se on ollut lähinnä Heikki (viime vuotta lukuunottamatta), joka piti Team Lotuksen/Caterhamin sijalla 10.

Tuurilla toki kuka vaan voi päästä hyötymään romuralli kisoissa tms. Silloinkin vaan pitäisi olla vähintään mukana kisassa. Se jo pelkästään on suhailijoiden kohdalla välillä suuri kynnys.
Lotuksella/Caterhamilla parhaan sijoituksen toi kerran Trulli, Kovalainen ja Petrov, eli Heikki toi kerran kolmesta kaudesta sen parhaan sijoituksen. Virginilla/Marussialla d'Ambrosio ja Di Grassi toivat kerran, ja Glockki viime vuonna, samoin kuin Heikki, kerran kolmesta kaudesta. Eiköhän tästä nyt voi helposti päätellä ettei palkkakuskit ole olleet korvaamattomia hännillä?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Lotuksella/Caterhamilla parhaan sijoituksen toi kerran Trulli, Kovalainen ja Petrov, eli Heikki toi kerran kolmesta kaudesta sen parhaan sijoituksen. Virginilla/Marussialla d'Ambrosio ja Di Grassi toivat kerran, ja Glockki viime vuonna, samoin kuin Heikki, kerran kolmesta kaudesta. Eiköhän tästä nyt voi helposti päätellä ettei palkkakuskit ole olleet korvaamattomia hännillä?
Siitä että Pic ja Petrov toivat talleilleen viime kaudella kauden parhaan sijoituksen voi päätellä, että Glockilla hajosi auto kauden päätöskisassa (kun joku ajoi perään turva-auton takaa startattaessa) ja samassa kisassa Caterham sörssi Kovalaisen varikkotaktiikan. Picin ja Petrovin erinomaisuuden puolustusta siitä voi päätellä vain jos ei katsonut kyseistä kisaa, koska Glock ja Kovalainen ajoivat tuossa kisassa selvästi maksukuski-tallikavereitaan paremmin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Siitä että Pic ja Petrov toivat talleilleen viime kaudella kauden parhaan sijoituksen voi päätellä, että Glockilla hajosi auto kauden päätöskisassa (kun joku ajoi perään turva-auton takaa startattaessa) ja samassa kisassa Caterham sörssi Kovalaisen varikkotaktiikan. Picin ja Petrovin erinomaisuuden puolustusta siitä voi päätellä vain jos ei katsonut kyseistä kisaa, koska Glock ja Kovalainen ajoivat tuossa kisassa selvästi maksukuski-tallikavereitaan paremmin.
samaa mieltä kanssasi, mutta.. poinntihan oli se, että olisko ne siltikään yhtään paremmin suoriutuneet? Kymppisija kuitenki? tai siis, etteivät tosiaan korvaamattomia olleet, kun maksukuskikin pystyi samaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
samaa mieltä kanssasi, mutta.. poinntihan oli se, että olisko ne siltikään yhtään paremmin suoriutuneet? Kymppisija kuitenki? tai siis, etteivät tosiaan korvaamattomia olleet, kun maksukuskikin pystyi samaan.
Maksukuskit taistelivat kauden parhaasta sijoituksesta keskenään ainoastaan koska palkkakuskit olivat jo tipahtaneet (ajosuorituksistaan riippumattomista syistä) pois tästä taistosta. Eli ei siinä kisassa edes päässyt syntymään vastakkainasettelua palkkakuskien ja maksukuskien välille. Ja siitähän tässä juuri keskustellaan -- maksukuskien vertaamisesta palkkakuskeihin, eikös vaan? En siis pidä mainittua esimerkkiä erityisen todistusvoimaisena maksukuskien puolustuksena.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Maksukuskit taistelivat kauden parhaasta sijoituksesta keskenään ainoastaan koska palkkakuskit olivat jo tipahtaneet (ajosuorituksistaan riippumattomista syistä) pois tästä taistosta. Eli ei siinä kisassa edes päässyt syntymään vastakkainasettelua palkkakuskien ja maksukuskien välille. Ja siitähän tässä juuri keskustellaan -- maksukuskien vertaamisesta palkkakuskeihin, eikös vaan? En siis pidä mainittua esimerkkiä erityisen todistusvoimaisena maksukuskien puolustuksena.
Onhan se totta, että palkkakuskit ovat maksukuskeja parempia. Mutta kun ero seuraaviin (esim. Toro Rossoon) on niin iso jota ei voi hanskalla paikata, joten sitten siellä sunnuntai ajellee Marussia ja Catherham keskenään. Ja lähinnä muiden epäonnella nää ratkasee sijotuksensa MM-taulukossa, kun joku saa jonkun pullasijoituksen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Maksukuskit taistelivat kauden parhaasta sijoituksesta keskenään ainoastaan koska palkkakuskit olivat jo tipahtaneet (ajosuorituksistaan riippumattomista syistä) pois tästä taistosta. Eli ei siinä kisassa edes päässyt syntymään vastakkainasettelua palkkakuskien ja maksukuskien välille. Ja siitähän tässä juuri keskustellaan -- maksukuskien vertaamisesta palkkakuskeihin, eikös vaan? En siis pidä mainittua esimerkkiä erityisen todistusvoimaisena maksukuskien puolustuksena.
Tässä puhuttiin jämätallien kuskeista. Ei varmaan auttais, vaikka ois Hamilton, Alonso tai Räikkönen maksukuskin sijasta näissä talleissa. Seuraavaan joukkoon on niin paljon matkaa, että ilman munkkia eivät kilpaile ku toisiansa vastaan. Ymmärsitkös? Eli se on iha sama onko sielä maksukuski vai ei, ku eka pitäis ees lähelle päästä keskijoukkoa.

edit: vai meinaakko, että hyvä kuski nappaa sen 1-2 sekuntia(mitä se ero nyt onkaan caterhamilla ja marussialla seuraaviin) kierrosajasta jämätallissa?
edit2: ja kuten yllä sanoit: vaikka Kovalaisella meni kisa penkin alle, niin maksukuski sai myös hoideltua pisteet kotiin.
edit3: siitä ollaan oltu kokoajan samaa mieltä, että Kovalainen oli parempi. Ainakin hieman. "Hieman" riittää/voi olla ratkaiseva siinä vaiheessa, kun taistellaan keskikastissa pisteistä.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Arvailin itsekseni, että ehkä siihen yhteistyösopimukseen McLarenin ja Marussian välillä sisältyy oikeus käyttää McLarenin simulaattoria. Jos Whitmarsh haluaa Kovalaisen McLarenin testikuskiksi lähitulevaisuudessa, niin pesti Marussian testikuskina voisi olla välietappi Heikin paluussa McLarenille. Jos Kovalainen ajelee ensin McLarenin simulaattorissa Marussian leivissä, niin siitä on helppoa siirtyä ajamaan samassa simulaattorissa McLarenin palkkaamana.

En siis oikeasti tiedä mitä Marussian testikuskit puuhaavat, mutta yritin joutessani pähkäillä jotain järjellistä selitystä sille, miksi Whitmarsh sanoi haluavansa auttaa Heikkiä saamaan pestin Marussialla.
Kyllä Marussia McLarenin simulaattoria käyttää, mutta jos Heikki jonnekin haluaisi testikuskiksi, niin eiköhän Whitmarsh palkkaisi suoraan McLarenille. Mitä motiiviin tulee, niin de la Rosan lähdön jälkeen tallilla ei ole ollut kelvollista varakuskia. Se, että tulisi vastaan maksuissa ja saisi mieleisensä kuskin Marussialle ei ole ihan äärettömän pölhö suunnitelma, jos hinta on sopiva. Marussia toki haluaa kuskipaikasta huimasti enemmän kuin mitä McLaren voi vastaan tulla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Tässä puhuttiin jämätallien kuskeista. Ei varmaan auttais, vaikka ois Hamilton, Alonso tai Räikkönen maksukuskin sijasta näissä talleissa. Seuraavaan joukkoon on niin paljon matkaa, että ilman munkkia eivät kilpaile ku toisiansa vastaan. Ymmärsitkös? Eli se on iha sama onko sielä maksukuski vai ei, ku eka pitäis ees lähelle päästä keskijoukkoa.
Valmistajien kymppisija on näille häntäpään talleille ihan tavoittelemisen arvoinen saavutus. Siitä kymppisijasta käytiin pitkin viime kautta vääntöä etupäässä Kovalaisen ja Glockin kesken. Australiassa Glock otti kiinnityksen kymppisijaan Marussialle, Monacossa Kovalainen nappasi kymppisijan Caterhamille ja Singaporessa Glock taas nosti Marussian kymppisijalle. Sama trendi näytti jatkuvan Brasiliassakin, koska Glock ja Kovalainen ajoivat siellä tallikavereitaan paremmin, mutta kun molemmilla palkkakuskeilla oli itsestä riippumattomia ongelmia ja kyseessä oli hasardikisa, niin maksukuskit pääsivät loppujen lopuksi ratkaisemaan valmistajien kymppisijan keskenään.

Brasilian tulosluettelo ei kuitenkaan tarkoita, että häntäpään talleille olisi samantekevää ajaako tallissa Glockin ja Kovalaisen tapainen luotettava palkkakuski vaiko kokematon maksukuski. Caterhamkin pestasi vdGarden vasta kun oli selvinnyt, että Glock poistuu Marussian miesvahvuudesta. Minä ainakin uskon, että Caterhamilla mietittiin sitä ennen tarkkaan pitäisikö Petroville tai Kovalaiselle antaa jatkopesti. Glockin häivyttyä Marussialta vdGarden valinta kävi huomattavasti helpommaksi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Brasiliassa taisi olla niin että Glock ja Kovalainen ajoivat selvästi toisiaan vastaan kilpaa, samoin Petrov ja Pic. Ensinmainituille valittiin sitten väärä rengastaktiikka (tallit seurasivat toisen liikkeitä, ja omalle kuskille tehtiin sama liike kuin toiselle, ettei kärsitä liikaa)
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Valmistajien kymppisija on näille häntäpään talleille ihan tavoittelemisen arvoinen saavutus. Siitä kymppisijasta käytiin pitkin viime kautta vääntöä etupäässä Kovalaisen ja Glockin kesken. Australiassa Glock otti kiinnityksen kymppisijaan Marussialle, Monacossa Kovalainen nappasi kymppisijan Caterhamille ja Singaporessa Glock taas nosti Marussian kymppisijalle. Sama trendi näytti jatkuvan Brasiliassakin, koska Glock ja Kovalainen ajoivat siellä tallikavereitaan paremmin, mutta kun molemmilla palkkakuskeilla oli itsestä riippumattomia ongelmia ja kyseessä oli hasardikisa, niin maksukuskit pääsivät loppujen lopuksi ratkaisemaan valmistajien kymppisijan keskenään.

Brasilian tulosluettelo ei kuitenkaan tarkoita, että häntäpään talleille olisi samantekevää ajaako tallissa Glockin ja Kovalaisen tapainen luotettava palkkakuski vaiko kokematon maksukuski. Caterhamkin pestasi vdGarden vasta kun oli selvinnyt, että Glock poistuu Marussian miesvahvuudesta. Minä ainakin uskon, että Caterhamilla mietittiin sitä ennen tarkkaan pitäisikö Petroville tai Kovalaiselle antaa jatkopesti. Glockin häivyttyä Marussialta vdGarden valinta kävi huomattavasti helpommaksi.
Vaikka kuinka yrität todistaa palkkakuskeja kannattavemmaksi hännillä, niin fakta on se että maksukuskit toimii siinä missä palkkakuskitkin. Samantekevää tai ei, mutta sillon kun maksukuski hoitaa ne tärkeet sijotukset tallille, nii pakostakin siinä aletaa miettimään maksetaanko turhaa palkkaa vai otetaanko rahaa sisään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tässä puhuttiin jämätallien kuskeista. Ei varmaan auttais, vaikka ois Hamilton, Alonso tai Räikkönen maksukuskin sijasta näissä talleissa.
Marques löi Alonson sijoituksissa 2001, vaikka oli sekuntikaupalla hitaampi :eek:
 
Ylös