Laitetaan sitten vielä kuljettajatilanne tällä hetkellä:
Red Bull
Sebastian Vettel: Jatkaa tallissa.
Mark Webber: Jatkaa tallissa.
McLaren
Jenson Button: Jatkaa tallissa.
Lewis Hamilton: Jatkaa tallissa.
Ferrari
Fernando Alonso: Jatkaa tallissa.
Felipe Massa: Jatkaa tallissa vaikka paikka on edelleen epävarma tulevaisuuden kannalta. Vapaana agenttina pyörii Adrian Sutil ja Robert Kubica. Molemmat ainakin voisivat testata Ferraria vaikka vanhempina testaajina tallissa jatkavat Giancarlo Fisichella ja Marc Gene. Nuorta voimaa edustaa Jules Bianchi.
Lotus Renault (hyvin pian Lotus)
Kimi Räikkönen: Tuli varmasti talliin aika viime hetkellä, mutta ei haittaa.:thumbup:
Romain Grosjean: Sai paikan Totalin turvin ja ansaitsee sen vaikka toikin huhuissa vähemmän rahaa kuin Senna. Sennan paikka on edelleen tallissa testipuolella mikäli haluaa. Muussa tapauksessa Maria de Villota tai Jan Charouz ovat vahvimmin paikassa kiinni.
Sauber
Kamui Kobayashi: Jatkaa tallissa kiistetyistä huhuista huolimatta.
Sergio Perez: Jatkaa tallissa.
Force India
Nico Hülkenberg: Sai paikan tallissa ja hyvä niin.
Paul di Resta: Jatkaa tallissa vaikka olisi voinut lähteä Mersun testaajaksikin. Adrian Sutil joutui lähtemään tallista monen vuoden jälkeen ja Williamsin tai HRT:n paikka ei ole todennäköinen hirveistä hinnoista johtuen. Varmin paikka olisi Mersun tai Ferrarin testaus. Tai sitten DTM.
Mercedes
Nico Rosberg: Jatkaa tallissa.
Michael Schumacher: Jatkaa ainakin vielä ensi kauden ja kenties seuraavankin. Sitten eläke voi kutsua. Schumista tulee vanhin huippukuljettaja sitten Mansellin tulevalla kaudella.
Williams
Pastor Maldonado: Jatkaa tallissa vaikka täydellinen sponsorivirta ei ole Venezuelan laista johtuen. On tuomassa talliin 25-30 miljoonaa euroa ja nousemassa yhdeksi kaikkien aikojen maksukuskeista. Kaudella 2013 hänestä tulisi vielä yhdellä samanlaisella summalla kaikkien aikojen rikkain maksukuski sekä yhden kauden hinnan kohdalla että myös kuljettajana. Yhden kauden summan arvioidaan olevan kaudelle 2013 35 miljoonaa euroa.
Rubens Barrichello: Jatkaa erittäin pienellä todennäköisyydellä tallissa. Rahantuonti on vain 5 miljoonaa euroa joka vastaisi hänen kauden 1994 oletettua maksua ilman Sasolin tukea. Tuolloin Rubens olisi tuonut Brasilian Pepsin ja muutaman muun tukijan kautta rahaa uransa jatkumiseen. Tosin hänen palkkansa olisi nyt erittäin pieni ja hän voisi saada tilaisuuden vielä kerran ja yhden kauden takia.
Muita kuljettajiakin on ehdolla talliin varsin paljon vaikka vahvimmat ovat Sutil ja Bruno Senna. Senna on tällä hetkellä huhujen mukaan kärjessä rahantuonnissa ja Luiz Fernando Ramosin ja Ricardo Boechatin mukaan paikka on varmistettu. Kenties neuvottelut ovat loppusuoralla ja sopimus on allekirjoitusta vaille valmis kun tilanne ei ole vielä selvä. Sennan arvioidaan maksaneen todella suuren summan edes jotenkin yrittäessään pelastaa uransa.
Brunon arvioidaan Brasilian radion mukaan maksavan paikastaan 15 miljoonaa euroa ja 12 miljoonaa euroa tulee Embratelin kautta. Yhtiön omistaa Telmex ja sitä kautta lopulta Carlos Slim. Maailman rikkain mies olisi suhteillaan voinut saada Sennan myös Sauberille mutta Brunolle Renault tai Williams on vaihtoehto. 27 miljoonaa euroa on ylivoimaisesti eniten muista kuskeista. Summa olisi myös varmempi Maldonadon pakettiin verrattuna. Brasilian hieman lievempi luottolaki sallii myös varmemman rahantulon.
Giedo ei tuo kuin korkeintaan 15 miljoonaa euroa ja paikka ei ole kovin varma. Muut Hollannin pojat ovat luovuttaneet paikkansa ja heitä ei HRT kiinnosta. Myöskään Buemi ja Alguersuari eivät vakuuta markkinoilla. Myöskään Jeromen summat eivät riitä paikkaan vaikka potentiaalia olisikin. Sutilin rahat olisivat 10 miljoonan tai ehkä 15 miljoonan euron arvoiset suurimmillaan. Maksusummat ovat joka tapauksessa kenties F1:n historian suurimmat kuljettajilta tallille. Ainakin parin Senna-Maldonadon myötä. Valtterille testipaikka on jo varma vaikka testikuljettaja hän on ollut aiemminkin. Nyt vain hän saa enemmän testejä.
Toro Rosso
Daniel Ricciardo: Nousi talliin uutena kuljettajana toki testimiehenä ja HRT:n ratissa kokemusta on tullut.
Jean-Eric Vergne: Nousi myös uutena kuljettajana mukaan. Testimiehenä kokemusta on. Webberin epäonnistuessa toinen näistä kuskeista korvaa hänet. Toki Webberin ajaessa loistavasti Red Bullilla ei ole mitään tarvetta korvata häntä.
Team Lotus (hyvin pian Caterham)
Heikki Kovalainen: Jatkaa tallissa.
Jarno Trulli: Jatkaa tallissa mutta paikka on uhattuna eliittimaksukuskille kuten Petroville. Petrov toisi 15 miljoonaa euroa talliin. Toinen maksumies on tämän hetken vahvin maksava testaaja talliin eli Luiz Razia joka toisi 5-10 miljoonaa euroa ja kisakuskin paikasta tulisi hänen mukanaan 10-20 miljoonaa euroa. Talli ei tosin tarvitse maksumiestä ja summan pitää olla valtava. 30-50 miljoonaa euroa voisi olla paikan takuusumma. Jerome voisi päästä talliin testaamaan ja muutama muukin ison rahantuoja. Toisaalta testaajia riittää ja talli ei tarvitse uusi testaajia talliin.
Virgin (hyvin pian vain Marussia)
Timo Glock: Jatkaa tallissa.
Charles Pic: Tulee uutena mukaan ison rahan turvin.
Picin paikan voisi viedä vain suuren rahantuoja tai vastaavasti myös Glockin. Paras mies talliin olisi Petrov.
HRT (pian Hispania)
Pedro de la Rosa: Tulee mukaan yllätysnimenä vaikka ajoi tällä kaudellakin yhden kisan.
Vitantonio Liuzzi: Jatkaa tallissa, mutta sopimus ei ole varma. Siitä seuraavaksi.
HRT:llä pyörii suuri ruletti. Ajajia on markkinoilla hyvin paljon. Sinne ovat tarjolla kaikki halukkaat käteistä vastaan ja häviäjät. Rubens voi tulla 20:lle kaudelleen ajamaan. Petroville se on myös viimeinen paikka. Senna tuskin tulee takaisin enää mistään syystä. Sutilin viimeinen paikka on myös tallissa ilman mitään parempaa toivoa. Alguersuari ei jostain syystä ole Salan mielestä tallin tavoitteena vaan muutama muu kuljettaja.
Buemi voisi olla yksi niistä vaikka periaatteessa kummankin entisen Toro Rosson ajajan muut ajot muuten Red Bullin tukemana voivat olla muissa sarjoissa hyviä. Edellämainitut olisivat myös Williamsin parhaimmat ehdokkaat. Sitten tuleekin näitä puhtaan rahan miehiä kuten Yamamoto, Klien, Karthikeyan, d'Ambrosio, Chandhok, Nakajima, Pantano, Charouz, de Villota, Kral, Razia ja di Grassi ovat tässä ruletissa mukana.
Näistä vahvimmin ehdolla ovat Yamamoton, Klienin, Chandhokin ja Karthikeyanin ohella myös Maria de Villota. Tsekinmaalta ajamaan voisi tulla tai ainakin testaamaan Josef Kral tai sitten Jan Charouz. F1 on kuitenkin metka juttu. Tässä taloustilanteessa vaikka Alex Yoong tai Fairuz Fauzy voisi tehdä helposti paluun. Yoong onkin tasoissa Maldonadon kanssa eniten rahaa yhden kauden aikana tuoneena kuljettajana.