Mazepin voi hyvinkin tuoda rahaa enemmän kuin kukaan nykyinen maksukuski. Isä on haaveillut tallin ostamisesta, joten rahaa löytynee, liekkö sopimukseen voi kuulua myös se, että jos Haasilta loppuu mielenkiinto F1:iin, niin isä lunastaa tallin itselleen hyvään hintaa. Jossain huhuissa puhuttiin myös siitä, että Haas suunnittelisi ihan vakavissaan Renaultin moottoreihin siirtymistä tulevaisuudessa, jolloin tallia ei kannata täyttää Ferrarin junnukuskeilla. Eiköhän tässä nyt ole se suurin syy juurikin se, että raha puhuu. Nopeasti katsottuna esimerkiksi Latifi tuo Williamisille 30 miljoonaa, joten jo tuollaisesta summasta voi Haasilta paikka aika helpolla aueta, saati sitten, jos on Maldonadon tyyliset rahahanat.En kyllä ymmärtäisi Mazepinin valintaa, sillä F2-sarjassakin on parempia junnuja. Mazepin on toki ensimmäinen ns. vapaa agentti, joka ei ole sidottu mihinkään junioriohjelmaan, mutta olisi Ferrarin junnuistakin varmasti ollut mahdollista neuvotella. Siihenkään en halua uskoa, että kyse olisi julkisuustempusta, jolla yritetään puristaa Ferrarilta parempia ehtoja heidän junnujensa ajattamiseksi.
Miksi et ymmärrä? Raha ja vielä kerran raha. Mazepin on samaa kastia kuin Stroll. Jos taidoilla ei nousta ykkösiin, ostetaan tiimi tai annetaan sille valtava rahapotti. Tälläistähän ykköset on olleet kautta historian. Aika paljon hyviä junnuja on jäänyt pois F1:stä näiden ostopaikkojen vuoksi.Tämä juttu ei vielä ole lähtenyt leviämään maailmalla, mutta netti kertoo että Haas olisi valinnut toiseksi kuljettajakseen F2-sarjaa kiertävän Nikita Mazepinin. Mazepinilla on rikkaita venäläisiä tukijoita takanaan, muuta järkeä en tuossa näe. Tämä siirto ei tietenkään ole varma, sillä superlisenssin ansaitakseen Mazepinin on sijoituttava laskujeni mukaan top 5:een tämän kauden F2-sarjassa. Tällä hetkellä hän on tasapisteissä viidettä sijaa pitävän Shwartzmanin kanssa mutta rankattu sijalle kuusi.
En kyllä ymmärtäisi Mazepinin valintaa, sillä F2-sarjassakin on parempia junnuja. Mazepin on toki ensimmäinen ns. vapaa agentti, joka ei ole sidottu mihinkään junioriohjelmaan, mutta olisi Ferrarin junnuistakin varmasti ollut mahdollista neuvotella. Siihenkään en halua uskoa, että kyse olisi julkisuustempusta, jolla yritetään puristaa Ferrarilta parempia ehtoja heidän junnujensa ajattamiseksi.
Edit: Autosport olikin julkaissut spekulaatiojutun eilen. Sen mukaan Haasilla saattaisi ajaa parivaljakko Mazepin–Schumacher, sillä Mick ei jostain syystä olisikaan pääsemässä Alfalle. Miksi Ferrari ajattaisi edelleen Giovinazzia?
https://www.planetf1.com/news/nikita-mazepin-two-year-deal-haas/https://www.autosport.com/f1/news/152899/the-latest-state-of-play-in-f1-2021-driver-market
Redditissä on joku jaksanut laskea kaikkien lisenssitilanteet. Sen mukaan 7. sija riittäisi.Tämä siirto ei tietenkään ole varma, sillä superlisenssin ansaitakseen Mazepinin on sijoituttava laskujeni mukaan top 5:een tämän kauden F2-sarjassa.
Sehän näissä on, kun auton potentiaalista ei tiedä oikein mitään. Perezillä todella huono ilmapiiri tallissa ja tallin omistaa Strollin isäukko. Herää vahvasti kysymys, onko Racing Point podium auto Verstappen/Hamilton/Ricciardo/Bottas yms. kuskin käsissä. Sama kysymys pätee Russelliin, näyttöjä on annettava vielä. En oikein usko, että Strollista yhdessä kaudessa kasvaa joku parempi kuski kun muut kaudet on ollut muutamia pilkahduksia lukuunottamatta heikkoja. Tuskin Perezin taso valahtaa kaudessa alas ja vastaavsti Perezillä ylös. Huonon tuurin lisäksi Strollillakin tuuria on ollut. Näissä paikoissa Stroll on kieltämättä ollut se hyödyntäjä eli siitä pisteitä. Esim. Monzan podium olisi ollut ilman Mersun ongelmia P5.Stroll on todella hyvä, joko keskeyttänyt(ei kertaakan hänen omasta syystä) tai pisteillä kolme p4 yksi podium yksi p6 yksi p9 ja 4 keskeytystä. Kauhea tuuri sillä ollut esim itävallassa, mugellossa, venäjällä ja eifelissä
Ja Magnussen samalla ovenavauksella.Grosjean ulos kuten odotettu
Häntäpään talleista taitaa Kimi olla jatkossa tienaava kuski. Toisaalta miten Schumacher eroaa vaikkapa Russellista. Molemmat tehdastallien junnuja.Ja lisää maksukuskeja tilalle, voi herran isä sentään.
Grosjean lähtee luultavimmin Peugeot'n WEC-kilpurin rattiin ja KMag ottaa isänsä paikan IMSA:n Corvettessa tai voisi kokeilla Indycaria. Mitä järkeä olla "kehityskuskina", jonka rooli on yhtä seremoniallinen, kuin Saulilla?
Vaikealta se on kahden kokeneemmankin kuskin kanssa näyttänyt.Vaikeaa tulee Haasilla olemaan jos oikeasti kahden keltanokan kanssa päättävät lähteä liikenteeseen.
Itse uskon että Vettel ja Stroll kaksikko, on todella hyvä. Ehkä jopa pesevät Red Bullin. Autosta tuskin jää kiinni, jos Vettel saa pakettinsa kasaan kuten 5v sitten kun lähti Ferrarille se saatta olla esim p3 kauden lopussa. Strollinkin odotan taistelevan podiumeista silloin tällöin.Sehän näissä on, kun auton potentiaalista ei tiedä oikein mitään. Perezillä todella huono ilmapiiri tallissa ja tallin omistaa Strollin isäukko. Herää vahvasti kysymys, onko Racing Point podium auto Verstappen/Hamilton/Ricciardo/Bottas yms. kuskin käsissä. Sama kysymys pätee Russelliin, näyttöjä on annettava vielä. En oikein usko, että Strollista yhdessä kaudessa kasvaa joku parempi kuski kun muut kaudet on ollut muutamia pilkahduksia lukuunottamatta heikkoja. Tuskin Perezin taso valahtaa kaudessa alas ja vastaavsti Perezillä ylös. Huonon tuurin lisäksi Strollillakin tuuria on ollut. Näissä paikoissa Stroll on kieltämättä ollut se hyödyntäjä eli siitä pisteitä. Esim. Monzan podium olisi ollut ilman Mersun ongelmia P5.
Minusta sen ei pitäisi olla yllätys, jos jo rannalla oleva Hülkenberg ei löytäisi pestiä. Pérezillä pitäisi olla paljon paremmat mahdollisuudet jo siitäkin syystä, että hänellä on takanaan sponsoreita.Alkaa haiskahtamaan sille että väkisinkin jompi kumpi Hulk / Perez -kaksikosta jää rannalle ensi kaudelta, ja pahimmassa tapauksessa molemmat.