Ei formuloilla ole koskaan ajettu täysiä koko kisaa, ei mitkään renkaat ole sitä kestäneet. Tai autot. Autot kyllä hajoilivat useammin, se on täysin totta, mutta siihen ei ole enää palaamista vaikka osia saisikin vaihtaa miten usein haluaa. Tallit ovat paljon parempia kuin ennen.
En tiedä miten pitkään taaksepäin pitää mennä että näkee paljon muutoksia kärjen osalta, mutta minä olen seurannut formuloita noin vuodesta -93, ja sinä aikana ei ole sellaista näkynyt. Takana oleva ei ole koskaan pystynyt ajamaan lähellä. Sellainen ero on toki tullut, että nykyään televisio-ohjaus on niin paljon parempaa, että ruudulla ohituksia näkee paljon enemmän ja katsojalle näytettävä grafiikka on myös kehittynyt paljon, joten nykyään näkee myös muiden kuin top kuuden välisen etäisyyden.
F1:sten kisat ovat yleensä tosi tylsiä, sitä en kiellä, mutta eivät kisat ennen oikeastaan parempia olleet. Nykyisen sarjan ongelma entiseen nähden on pitkään jatkunut yhden tallin ylivoima, ei tuote muilla tavoin ole huonontunut.
Kisat kyllä olivat vaikka siinä vuoden 1993 aikaan ja varsin paljonkin parempia vanhempina aikoina ennen vuotta 1993 toisin kuin nykyään.
Kyllähän vanhempina aikoina oli ihan erittäinkin tuhottoman pitkään nykymittakaavalla kestäviä renkaita ja tietenkin myös erittäin pehmeitäkin kisarenkailla joissa oli huippuluokan parasta pitävyyttä valitettavasti myös radasta riippuen erittäin nopealla kulumisella, mutta tosiaan autot eivät kuritusta aina kestäneet.
Ja sitten oli tietysti aina vaarana se viime hetken pidon nk. Äkkiloppuminen radasta riippuen vaikka olisi lähtenytkin niillä kaikkein kovimmilla mahdollisilla renkailla kisaan.
1990-luvun lopun eli tarkemmin sanottuna siitä vuodesta 1997 alkanut renkaisiin kohdistunut liikasääntely typerine seosrajoituksineen oli ensiaste tämän lajin pilaamista kohtaan yhdessä välitankkaustenkin kanssa tavallaan.
Nykyäänkin tai nykyajasta puhuen pitäisi huomioida aika siitä noin vuodesta 2009 eteenpäin oleva aika tähän päivään jolloin ainakin välillä on palattu lyhyemmäksi aikaa paljon parempiin kilvanajon aikoihin ennen sitten taas taantumista.
Lähinnä mahdolliseti kisasta riippuen hyvinkin surkea TV-ohjaus pilasi aivan hienoimmat sukupolviensa taistelut radalla näkyvyyden suhteen tuolloin vanhempina aikoina.
Parhaimmillaan ei se TV-ohjauskaan ihan nyt niin huonoa ollut, mutta kuten nykyään niin liikaa kärkikuskeihin keskittyvää se oli.
Itse kuskispekulointeihin palatakseni ihan tälle kaudelle tämän toikin uhkaessa mennä sivuraiteille veikkaisin kyllä hyvin pian nähtävän Mick Schumacherin lajissa. Tavalla tai toisella. Varmaankin jo tulevalle vuodelle ja muutoin sitten vuodeksi 2022.
Missä tallissa niin se jää nähtäväksi vaikkakin Alfa Romeo lienee paras vaihtoehto.
Ensi vuonna kun tuntuu, että tallien nimet vaihtuu muutoin homman pysyessä entisellään.
Eli ei ole tulossa uusia talleja joten ei ole helppoa päästäkään lajiin.