Kuskispekulaatiot 2021

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8359
Sijainti
Helsinki
Nykyään tulee ikävä aikoja kun ajettiin täysillä ja otettiin kaikki irti kalustosta mitä pystyi ja riskejä ja oli aina jännitystä yllä kun autot hajosivat usein ja yllätyksiä oli todella usein mutta nykyään ei tarvitse edes paljoa arvata kuka on paalulla tai kisaa voittamassa kun kisa käytännössä on ohi puolivälin mennessä jolloin ei tapahdu paljon muutoksia kärjen kohdalla jota edes muutama turva-auto Ajelu tai edes sadekuurokaan mitään muuta kun kaikki vaan köröttelevät jonossa.
Ajettiinko Sennan aikana täysillä?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Nykyään tulee ikävä aikoja kun ajettiin täysillä ja otettiin kaikki irti kalustosta mitä pystyi ja riskejä ja oli aina jännitystä yllä kun autot hajosivat usein ja yllätyksiä oli todella usein mutta nykyään ei tarvitse edes paljoa arvata kuka on paalulla tai kisaa voittamassa kun kisa käytännössä on ohi puolivälin mennessä jolloin ei tapahdu paljon muutoksia kärjen kohdalla jota edes muutama turva-auto Ajelu tai edes sadekuurokaan mitään muuta kun kaikki vaan köröttelevät jonossa.
Ei formuloilla ole koskaan ajettu täysiä koko kisaa, ei mitkään renkaat ole sitä kestäneet. Tai autot. Autot kyllä hajoilivat useammin, se on täysin totta, mutta siihen ei ole enää palaamista vaikka osia saisikin vaihtaa miten usein haluaa. Tallit ovat paljon parempia kuin ennen.

En tiedä miten pitkään taaksepäin pitää mennä että näkee paljon muutoksia kärjen osalta, mutta minä olen seurannut formuloita noin vuodesta -93, ja sinä aikana ei ole sellaista näkynyt. Takana oleva ei ole koskaan pystynyt ajamaan lähellä. Sellainen ero on toki tullut, että nykyään televisio-ohjaus on niin paljon parempaa, että ruudulla ohituksia näkee paljon enemmän ja katsojalle näytettävä grafiikka on myös kehittynyt paljon, joten nykyään näkee myös muiden kuin top kuuden välisen etäisyyden.

F1:sten kisat ovat yleensä tosi tylsiä, sitä en kiellä, mutta eivät kisat ennen oikeastaan parempia olleet. Nykyisen sarjan ongelma entiseen nähden on pitkään jatkunut yhden tallin ylivoima, ei tuote muilla tavoin ole huonontunut.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Nykyään tulee ikävä aikoja kun ajettiin täysillä ja otettiin kaikki irti kalustosta mitä pystyi ja riskejä ja oli aina jännitystä yllä kun autot hajosivat usein ja yllätyksiä oli todella usein mutta nykyään ei tarvitse edes paljoa arvata kuka on paalulla tai kisaa voittamassa kun kisa käytännössä on ohi puolivälin mennessä jolloin ei tapahdu paljon muutoksia kärjen kohdalla jota edes muutama turva-auto Ajelu tai edes sadekuurokaan mitään muuta kun kaikki vaan köröttelevät jonossa.
Kestävyysajot ja polttoineen säästäminen on pilanneet lajin. :cry:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Kyllä ennen ajettiin paljon kovempaa kisassa. Alla pari esimerkkiä

1998 Australia
Aika-ajot Häkkinen: 1:30.010
Kisa Häkkinen: 1:31.649

1998 Nurburing
Aika-ajot: Schumacher 1:18.561
Kisa: Häkkinen 1:20.450

Eli ero noin 1,7-2s aika-ajojen ja kisan välissä


2019 Australia
Aika-ajot: Hamilton 1.20,486
Kisa: Bottas 1.25,580

2020 Nyrre
Aika-ajot: Bottas 1:25.269
Kisa: Hamilton 1:28.139

Eli ero on 3-5s

Enempää en jaksanut kaivaa esimerkkejä, mutta kyllä itsestä trendi on se, että ennen ei säästelty autoja läheskään samaan malliin. Moottoritkaan ei tarvinnut kestää näin pitkään...
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Enempää en jaksanut kaivaa esimerkkejä, mutta kyllä itsestä trendi on se, että ennen ei säästelty autoja läheskään samaan malliin. Moottoritkaan ei tarvinnut kestää näin pitkään...
Enemmän varmastikin nykyään säästellään kun auton pitää kestää enemmän. Mutta kyllähän tuo kaksikin sekuntia tarkoittaa sitä että silloin ei ajeta täysiä. Ja siitä käsittääkseni oli nyt kyse, kun tuolla aikaisemmin sanottiin että " tulee ikävä aikoja kun ajettiin täysillä". Ja jos kierrosaika on 2 sekuntia hitaampi, niin ei silloin ole tietenkään ajettu täysillä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Ei formuloilla ole koskaan ajettu täysiä koko kisaa, ei mitkään renkaat ole sitä kestäneet. Tai autot. Autot kyllä hajoilivat useammin, se on täysin totta, mutta siihen ei ole enää palaamista vaikka osia saisikin vaihtaa miten usein haluaa. Tallit ovat paljon parempia kuin ennen.

En tiedä miten pitkään taaksepäin pitää mennä että näkee paljon muutoksia kärjen osalta, mutta minä olen seurannut formuloita noin vuodesta -93, ja sinä aikana ei ole sellaista näkynyt. Takana oleva ei ole koskaan pystynyt ajamaan lähellä. Sellainen ero on toki tullut, että nykyään televisio-ohjaus on niin paljon parempaa, että ruudulla ohituksia näkee paljon enemmän ja katsojalle näytettävä grafiikka on myös kehittynyt paljon, joten nykyään näkee myös muiden kuin top kuuden välisen etäisyyden.

F1:sten kisat ovat yleensä tosi tylsiä, sitä en kiellä, mutta eivät kisat ennen oikeastaan parempia olleet. Nykyisen sarjan ongelma entiseen nähden on pitkään jatkunut yhden tallin ylivoima, ei tuote muilla tavoin ole huonontunut.
Kisat kyllä olivat vaikka siinä vuoden 1993 aikaan ja varsin paljonkin parempia vanhempina aikoina ennen vuotta 1993 toisin kuin nykyään.

Kyllähän vanhempina aikoina oli ihan erittäinkin tuhottoman pitkään nykymittakaavalla kestäviä renkaita ja tietenkin myös erittäin pehmeitäkin kisarenkailla joissa oli huippuluokan parasta pitävyyttä valitettavasti myös radasta riippuen erittäin nopealla kulumisella, mutta tosiaan autot eivät kuritusta aina kestäneet.

Ja sitten oli tietysti aina vaarana se viime hetken pidon nk. Äkkiloppuminen radasta riippuen vaikka olisi lähtenytkin niillä kaikkein kovimmilla mahdollisilla renkailla kisaan.

1990-luvun lopun eli tarkemmin sanottuna siitä vuodesta 1997 alkanut renkaisiin kohdistunut liikasääntely typerine seosrajoituksineen oli ensiaste tämän lajin pilaamista kohtaan yhdessä välitankkaustenkin kanssa tavallaan.

Nykyäänkin tai nykyajasta puhuen pitäisi huomioida aika siitä noin vuodesta 2009 eteenpäin oleva aika tähän päivään jolloin ainakin välillä on palattu lyhyemmäksi aikaa paljon parempiin kilvanajon aikoihin ennen sitten taas taantumista.

Lähinnä mahdolliseti kisasta riippuen hyvinkin surkea TV-ohjaus pilasi aivan hienoimmat sukupolviensa taistelut radalla näkyvyyden suhteen tuolloin vanhempina aikoina.

Parhaimmillaan ei se TV-ohjauskaan ihan nyt niin huonoa ollut, mutta kuten nykyään niin liikaa kärkikuskeihin keskittyvää se oli.

Itse kuskispekulointeihin palatakseni ihan tälle kaudelle tämän toikin uhkaessa mennä sivuraiteille veikkaisin kyllä hyvin pian nähtävän Mick Schumacherin lajissa. Tavalla tai toisella. Varmaankin jo tulevalle vuodelle ja muutoin sitten vuodeksi 2022.

Missä tallissa niin se jää nähtäväksi vaikkakin Alfa Romeo lienee paras vaihtoehto.

Ensi vuonna kun tuntuu, että tallien nimet vaihtuu muutoin homman pysyessä entisellään.

Eli ei ole tulossa uusia talleja joten ei ole helppoa päästäkään lajiin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kyllä ennen ajettiin paljon kovempaa kisassa. Alla pari esimerkkiä

1998 Australia
Aika-ajot Häkkinen: 1:30.010
Kisa Häkkinen: 1:31.649

1998 Nurburing
Aika-ajot: Schumacher 1:18.561
Kisa: Häkkinen 1:20.450

Eli ero noin 1,7-2s aika-ajojen ja kisan välissä


2019 Australia
Aika-ajot: Hamilton 1.20,486
Kisa: Bottas 1.25,580

2020 Nyrre
Aika-ajot: Bottas 1:25.269
Kisa: Hamilton 1:28.139

Eli ero on 3-5s

Enempää en jaksanut kaivaa esimerkkejä, mutta kyllä itsestä trendi on se, että ennen ei säästelty autoja läheskään samaan malliin. Moottoritkaan ei tarvinnut kestää näin pitkään...
Tuolloin tosin eli siinä 1998 oli välitankkauksia, autot olivat kevyempiä yleensäkin kisoissa.

Harvemmin toisin päin ajaen.

Jopa huolimatta tosiaan siitä, että hybriditurbojen aikakaudella polttoainemäärät sinänsä ovat keventyneet riittävän vanhan ajan bensalasteista olennaisesti per kisa.

Tosin siltikin nykypäivän hybriditurboilla lähdetään usein kisaan painavemmilla lasteilla kun mitä välitankkausaikana lähdettiin.
 
Viimeksi muokattu:

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Mersulla on jäädytetty tehot aina kun ajavat kaksoisjohdossa tai ei voi muuten haastaa järkevästi. Ei Bottas saa yrittää, kuten Belgiassa nähtiin. Ei saa käyttää ohitusnappia, vaikka Wolff jälkikäteen selitteli. Eli tallimääräyksellä mennään. Siksi eroista on vaikea sanoa yhtään mitään loppupeleissä. Sekin, jos Bottas tai Hamilton repii ison eron toiseen nähden, ei kerro vielä nopeuserosta. Hyvänä esimerkkinä käy jälleen Belgia 2019, jossa Hamilton repi lopussa 10s kaulan Bottakseen. Toinen ajaa säästömoodilla, toinen partyllä. On ollut myös tilanteita, jossa samalla renkaalla stintin alussa Bottas ollut 1s hitaampi Hamiltoniin nähden, jokainen vähänkin lajia seuraava tietää, että asetukset autossa ei ole ihan samat tai kuskille on asetettu aivan eri tavoiteajat.
.. Belgiassa se että ei saanut käyttää push lap ei ollut tallimääräys siinä ei olisi ollut mitään järkeä, kun Hamilton olisi myös käyttänyt eli olisi otettu ns turhaa koneesta irti tehoa. Kilpaa on saanut ajaa mersulla valitettavasti ei ole vain kyyti riittänyt Valtterilla ja se on karu fakta.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5690

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
En usko että tulee tapahtumaan, mutta olis varmaan aika kova kolaus Mersun kuskiakatemialle. 2018 Ocon jäi tyhjän päälle ja nyt jos sama kävisi Russellille, niin tuskin enää huippujunnuja houkuttaa hirveästi tuolla koittaa onnea.
Näin juu. En kyllä näe järkevänä Russellin korvaamista toisella kuljettajalta. Mutta saa nähdä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Jos Perez tuo tukun rahaa eikä tulostaso Russeliin nähden edes juurikaan muutu, miksei Williams kannattaisi vaihtaa?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5690
Eiköhän Mersun suunnilta tulisi aika kovaa painetta jos meinaisivat Russellin korvata Perezillä. Moottorihinnat saattaisivat yhtäkkiä pompata taivaisiin.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Enemmän varmastikin nykyään säästellään kun auton pitää kestää enemmän. Mutta kyllähän tuo kaksikin sekuntia tarkoittaa sitä että silloin ei ajeta täysiä. Ja siitä käsittääkseni oli nyt kyse, kun tuolla aikaisemmin sanottiin että " tulee ikävä aikoja kun ajettiin täysillä". Ja jos kierrosaika on 2 sekuntia hitaampi, niin ei silloin ole tietenkään ajettu täysillä.
Silloin oli eri koneet aika-ajoon ja kisaan. Kyllä kisakoneella sai täysiä mennä noihin aikoihin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4564
Eiköhän Mersun suunnilta tulisi aika kovaa painetta jos meinaisivat Russellin korvata Perezillä. Moottorihinnat saattaisivat yhtäkkiä pompata taivaisiin.
Eikös nuo hinnoittelut ole määritelty? Eri asia sitten antaa pikkurahalla, jos moottoritoimittaja saa valita toisen kuskin (vrt. Ferrari - Alfa Romeon toinen suhari)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Eikös nuo hinnoittelut ole määritelty? Eri asia sitten antaa pikkurahalla, jos moottoritoimittaja saa valita toisen kuskin (vrt. Ferrari - Alfa Romeon toinen suhari)
Piti juurikin kirjoittaa, että tuo olisi keino neuvotella moottorien hinnat uusiksi.. :unsure:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Russellille tuo olisi katastrofi uran kehityksen kannalta. Hänen oli tarkoitus kisata ensi vuonna paikasta Mercedesille kaudeksi 2022. Jos hänen sopimuksensa nyt irtisanottaisiin, niin vaikka hän löytäisikin uuden tallipaikan, olisi se luultavasti luokkaa 2+1 ja hyvin pitkälti estäisi hänen Mercedes-siirtonsa tai ainakin lykkäisi sitä. Samoin kävisi myös siinä tapauksessa, ettei hänelle järjesty ajopaikkaa ensi kaudeksi ja hän joutuisi pitämään välivuoden.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8359
Sijainti
Helsinki
Russellille tuo olisi katastrofi uran kehityksen kannalta. Hänen oli tarkoitus kisata ensi vuonna paikasta Mercedesille kaudeksi 2022. Jos hänen sopimuksensa nyt irtisanottaisiin, niin vaikka hän löytäisikin uuden tallipaikan, olisi se luultavasti luokkaa 2+1 ja hyvin pitkälti estäisi hänen Mercedes-siirtonsa tai ainakin lykkäisi sitä. Samoin kävisi myös siinä tapauksessa, ettei hänelle järjesty ajopaikkaa ensi kaudeksi ja hän joutuisi pitämään välivuoden.
Ikävä paikka lupaavalle kuskille, eikö Mercedesillä nähdä Russellin kykyjä. Heikolla autolla suurella prosentilla Q2:seen tällä kaudella. Jos välivuosi tulee, ei hänen kannata pyöritellä simuissa, vaan hankkia ajotuntumaa esim. Mersun Formula E-tallista.
 
Ylös