Kuskispekulaatiot 2023

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1253
Tämähän julkaistiin jo usea kisa sitten Williamsin toimesta. Tuo ajaa Williamsilla, jos saa superlisenssin. Nyt ilmeisesti sitten sai.
ei kyllä mitään järkeä. 5 voittoa Formula 3:ssa ja Formula 2:ssa yhteensä. sijat 3, 7 ja 4 näyttöinä relevanteista pikkuformuloista, Sitten Jost Capito jaksaa vielä väittää suoralla naamalla että Kansalaisuudella ei ole mitään tekemistä päätöksen kanssa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4892
ei kyllä mitään järkeä. 5 voittoa Formula 3:ssa ja Formula 2:ssa yhteensä. sijat 3, 7 ja 4 näyttöinä relevanteista pikkuformuloista, Sitten Jost Capito jaksaa vielä väittää suoralla naamalla että Kansalaisuudella ei ole mitään tekemistä päätöksen kanssa.
Jenkkejä tuskin kiinnostaa paskan vertaa se että heidän kuski ajelee Williamsilla satunnaisista pistesijoista. Mahtaako mennä edes viiden suosituimman kuskin joukkoon ensi kaudella, tuskin.

Sargeant on ihan kelpo kuski, ja junioriura ehkä hieman parempi kuin mitä raa'at numerot osoittavat. Ura lähti vähän raiteilta, kun hänet kolattiin pihalle F3 2020 -kauden finaalin startissa. Muuten olisi todennäköisesti vienyt mestaruuden mm. Piastrin ja Pourchairen naaman edestä, ja olisi tullut enemmän ison yleisön näkyviin. Mutta tuon takia kehitys vähän tyssäsi ja joutui seuraavalle kaudelle surkeaan tiimiin, jossa kylläkin antoi hyviä näyttöjä.

Sanoisin että on kuitenkin tilaisuutensa ihan omilla näytöillä ansainnut.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
  • Like
Reaktiot: SJ

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7754
Sijainti
Vantaa

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
466
ei kyllä mitään järkeä. 5 voittoa Formula 3:ssa ja Formula 2:ssa yhteensä. sijat 3, 7 ja 4 näyttöinä relevanteista pikkuformuloista, Sitten Jost Capito jaksaa vielä väittää suoralla naamalla että Kansalaisuudella ei ole mitään tekemistä päätöksen kanssa.
F1_n virallisilla sivuilla on oma analyysinsä valinnan perusteluista. Tiivistettynä jutusta voi päätellä, että käytännössä Williamsin ykköstoive oli Piastri ja sitten de Vries, Sargeant oli vasta kolmannella sijalla ja periaatteessa olisi pitänyt jatkaa F2:ssa. Kahta ekaa ei saatu ja hänen valitsemisen puolesta puhui Williamsin akatemiassa mukana olo. Olisihan se vähän tyhmää ylläpitää junioriakatemiaa, jos sieltä ei kuskiksi talliin pääse.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Olisihan se vähän tyhmää ylläpitää junioriakatemiaa, jos sieltä ei kuskiksi talliin pääse.
Ei siinä ole mitään tyhmää. Tyhmää on se, että formuloihin pääsee sisään, vaikka et olekaan nopea. Tuollaisista aketemioista pitäisi tylysti potkia pois, jos junnun kehitys toppaa täysin eikä roikottaa kaveria mukana vain ajamisen ilosta ja nostattaa hänet ykkösiin, koska "olisihan se vähän tyhmää ylläpitää junioriakatemiaa, jos sieltä ei kuskiksi talliin pääse."
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
F1_n virallisilla sivuilla on oma analyysinsä valinnan perusteluista. Tiivistettynä jutusta voi päätellä, että käytännössä Williamsin ykköstoive oli Piastri ja sitten de Vries, Sargeant oli vasta kolmannella sijalla ja periaatteessa olisi pitänyt jatkaa F2:ssa. Kahta ekaa ei saatu ja hänen valitsemisen puolesta puhui Williamsin akatemiassa mukana olo. Olisihan se vähän tyhmää ylläpitää junioriakatemiaa, jos sieltä ei kuskiksi talliin pääse.
Rellu/Alpinehan näiden junnujen kanssa on arponut esim Piastri ja Zhou jotka muut tallit ovat nostaneet sarjaan. Relluhan tätä akatemiaa pyörittää ilmeisesti harrastuksena.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
914
ei kyllä mitään järkeä. 5 voittoa Formula 3:ssa ja Formula 2:ssa yhteensä. sijat 3, 7 ja 4 näyttöinä relevanteista pikkuformuloista, Sitten Jost Capito jaksaa vielä väittää suoralla naamalla että Kansalaisuudella ei ole mitään tekemistä päätöksen kanssa.
Tai sitten tallin on nähnyt kaverissa potentiaalia tulosten ulkopuolelta. Kamui Kobayashi noin niinkuin esimerkkinä ajoi tulosten perusteella varsin heikohkon junnu-uran, mutta vakuutti Toyotan parilla tuurauskeikalla ja tallin mentyä nurin pääsi vielä Sauberille useammaksi kaudeksi ja pidettiin kuitenkin varsin kohtuullsena kuskina. Eipä junnusarjoissa yleensäkään kannata vetää johtopäätöksiä juurikaan muusta kuin erosta tallikaveriin.

Sargeant on noi yleisestikin vähän erikoinen tapaus. Setä on miljardööri ja isäkin ilmeisesti jonkin sortin bisnesmies, mutta ura oli loppua rahoituksen puutteeseen.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
466
Tuollaisista aketemioista pitäisi tylysti potkia pois, jos junnun kehitys toppaa täysin eikä roikottaa kaveria mukana vain ajamisen ilosta
En minäkään mitään F1-ajopaikka-automaattia kannata. Mutta tuolla ajattelutavalla kallistuisin itse enemmän siihen suuntaan, että jos akatemia ei tuota nopeita kuskeja, on se koko akatemian ylläpito on vielä typerämpää, kuin junnun typerä nosto ykkösiin.

Edit. Niin oikeastaan sanoisin ongelman olevan suppeassa syöttöreitissä ykkösiin. Kuskit on aika nuoria F3:ssa ja F2:ssa ja sen jälkeen ei kehittymisputkessa oleville tunnu olevan mitään selkeitä paikkoja, missä akatemia voisi pitää jäseniä hiomassa taitojaan ja vakuuttamassa tarkkailjoita kypsyydestään, ja josta sitten F1-talli voisi luontevasti poimia heidät ajamaan talliinsa. Lopputuloksena tyyppejä otetaan riskillä vähän raakileina ykkösiin tai dumpataan pellolle.
 
Viimeksi muokattu:

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
466
Rellu/Alpinehan näiden junnujen kanssa on arponut esim Piastri ja Zhou jotka muut tallit ovat nostaneet sarjaan. Relluhan tätä akatemiaa pyörittää ilmeisesti harrastuksena.
Nyck de Vries on tietynlainen ääriesimerkki sekavista juniorikuvioista. Oli McLarenin junioriohjelmassa, päätyi ykkösissä Mersun reservikuskiksi, ajoi kisaviikonlopun harkkoja Aston Martinilla, pääsi varakuskina kisaan Williamsilla, osallistui Alpinen yksityistestiin ja lopuksi sai ensi kaudeksi tallipaikan Alpha Taurilta, jonne pitäisi tulla Red Bullin ihan omasta junioriohjelmasta. :rolleyes:
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
En minäkään mitään F1-ajopaikka-automaattia kannata. Mutta tuolla ajattelutavalla kallistuisin itse enemmän siihen suuntaan, että jos akatemia ei tuota nopeita kuskeja, on se koko akatemian ylläpito on vielä typerämpää, kuin junnun typerä nosto ykkösiin.
Kyllähän akatemia tuottaa tieyttyyn tasoon asti nopeita kuskeja, mutta vain tiettyyn tasoon asti. Sitähän siellä opetetaan, ajamista ja kaikki sen oppivat, mutta vain tiettyyn tasoon asti. Sitten on ne lahjakkuudet, jotka erottuvat joukosta. Akatemian tehtävä on nimen omaan erotella huiput taviksista. Ei akatemian tarkoitus ole tuottaa joka vuosi ykkösiin kuskia, kun ei siellä edes joka vuosi aukea paikkoja.

Mä en ymmärrä tätä RB:n junnuohjelman kritisointia siitä, ettei se nosta kuskeja ykkösiin. Miksi se nostaisi, jos yksikään junnu siellä ei ole ykkösten arvoinen? Sitähän ei tiedä siinä ekassa seulonnassa, että tuleeko tästä ja tuosta tenavasti isona huippukuski. Joistakin tulee, joistakin ei tule ja ne joista ei tule, pitäisi tylysti potkaista ulos ja sanoa kaverille, ettei susta tule ikinä maailman mestaria ykkösissä, kun olet niin hidas. Tämän jälkeen kuljettaja-alokkaan voisi ohjata toisten luokkien pariin, jossa hänen palveluksiaan voidaan tarvita. Eihän sekään kivaa ole, kun heitä roikotetaan muutama vuosi kynnyksellä ja osa pääsee jopa simulaattoria ajamaan. Kuskin paikka pikkutallistakin jää saamatta, koska takana tullut nuorempi lahjakkuus nostettiin hänen ohitsensa emotalliin.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
274
Junnuohjelmat on mielenkiintoisia. Alpine sähläsi oman superjunnunsa Piastrin muualle. Kaveri voitti kuitenkin ensiyrittämällään F3- ja F2-sarjat. Tämän kauden oli testikuskin roolissa ja onnistuivat sähläämään sopparin lopetuksen kanssa ja Piastri karkasi kilpailijalle. Mersulla on ollut Wehrleinia, Oconia ja Russellia. Näistä Russell on nyt Mersulla ja Ocon muualla. Oconin lopullinen potentiaali on hieman kysmyys vielä, mutta ainakin osakilpailuvoittaja mies on, mutta ei koskaan päässyt Mersulle. Red Bull on yleensä rohkeasti nostanut omia kavereitaan ykkösiin. Tulostakin on tullut. Nimet Vettel, Ricciardo ja Verstappen, myös Sainz on Red Bull miehiä. Huteja on myös paljon. Mclarenilla Magnussen ja Vandoorne. Magnussen edelleen ykkösissä, keskikastin kaveri. Vandoorne oma lukunsa, junnusarjoissa superlahjakkuus, mutta ykkösissä jäi piippuun. Sitten totta kai Mclarenilta nousi myös muuan Lewis Hamilton. Ferrarin akatemiassakin on kuskia käynyt, Perez muun muuassa. Leclerc sieltä on myös noussut. Vaikeahan noita on ennustaa, mutta useimmissa tapauksissa junnusarjojen huippumenestys korreloi myös ykkösissä (Russell, Leclerc, Hamilton). Piastrin kohdalla se nähdään tulevaisuudessa. Sitten on näitä Vandoorneja jolle olisin itse povannut menestystä, mutta homma ei rokannut. Mutta voittaa pitää junnusarjoissakin, ei tuolta ynnä muut sijoilta ole kavereita huipulle noussut. Sargeantillakin on ollut hetkensä, ei kirkkain timantti, mutta tuskin mikään Latifikaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Sargeant tuntuu ainakin tällä hetkellä kaverilta, "joka pääsi ykkösiin, koska ketään muuta ei ollut tarjolla" tyyppiseltä ratkaisulta. Lisäksi kansalaisuus vaikuttaa takuulla, vaikka kuka sanois mitä. Usa on suuri tuntematon, josta löytyy rahakkaita sponsoreita todella paljon. Sinne apajille pääseminen on suunnitelma sinänsä, varsinkin jos/kun maassa ajetaan kaksi osakilpailua. Pankin räjäyttämiseen tarvittaisiin oikeasti menestyvä kilpailija ja pari osakilpailuvoittoa, että sytytyslanka alkaisi oikeasti palamaan ja massit virtaamaan. Niin hyvä pommimies tämä "kersantti" ei valitettavasti taida ikinä olla.
 
Ylös