Kypros

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Tässä mun veikkaus:

1.Petter Solberg
2.Marcus Grönholm
3.Markko Märtin
4.Sebastien Loeb
5.Carlos Sainz
6.Harri Rovanperä
7.Francois Duval
8.Kristian Solhlberg

Saa nähä miten käy, pääseevätkö ne ollenkaan ajamaan tota rallia:wink:
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Bossen ja vähän muidenkin mietteitä Kyproksesta

Grönholm Kyproksen rallista: Kivien kiertämiskisa
13.05.2004 13:52

Perjantaina alkavaan Kyproksen MM-ralliin valmistautuvat suomalaiset ovat ihmetelleet reitin heikkoa kuntoa. Kisan suosikkeihin lukeutuvat Peugeot-tallin Marcus Grönholm ja Harri Rovanperä sanovat, ettei erikoiskokeille, jotka ovat likimain samat kuin viime vuonna, ole tehty edellisvuoden kisan jälkeen mitään.

-Tämä ei ole mikään kuskien ralli. Pikemminkin kivien ja röykkyjen kiertämiskisa. Se menestyy, joka selvittää reitin ehjällä autolla läpi, Grönholm sanoo.

-Ihme, ettei edes viime vuoden kisan ajouria ole lanattu pois. Myös kaikki kivet, joita talven aikana vuoren rinteiltä on sateiden mukana tielle tullut, ovat yhtä siellä. Niitä on kahden nyrkin kokoisesta aina jalkapallon kokoisiin. Saa nähdä, kuinka paljon niitä pitää kiertää, vai pystyykö ajamaan linjaa, Rovanperä aprikoi.

Torstaina kuljettajat pääsivät nuotittamaan erikoiskokeita omilla harjoitusautoillaan. Keskiviikkona kaikilla oli käytössä vuokra-autot, kun laiva, jossa tehdastallien kalusto tuli Kyprokseen, pääsi myrskyn hidastamana perille vasta torstain vastaisena yönä.
-Autot olivat valmiina, kun aamuviideltä käytiin ne hakemassa. Sen verran laivan myöhästyminen rukkasi aikatauluja, että harjoituksia jatketaan vielä torstain testierikoiskokeen jälkeen ennen illan lähtöseremonioita, Grönholm kertoi.

Koneet ja jarrut kuumana

Ennen Kyproksen rallia Fordin Markko Märtin johtaa kuljettajien MM-sarjaa pisteen erolla Citroen-tallin Sebastien Loebiin, kahden pisteen marginaalilla Grönholmiin ja kolmella pisteellä Subarun Petter Solbergiin. Ford on yhdeksällä pisteellä merkkimestaruussarjan kärjessä ennen Citroenia.

Kyproksen 18 erikoiskokeen ja 326 ek-kilometrin kilpailu on Turkin ja Akropolis-rallin ohella MM-sarjan autoa koettelevin. Huonokuntoiset ja hitaat tiet yhdessä helteen kanssa pistävät moottorit, jarrut, renkaat ja iskunvaimennuksen kovilla.

Vuonna 2002 kisan voittanut Grönholm ja viime vuonna rallissa toiseksi ajanut Rovanperä kuuluvat voittajasuosikkeihin, vaikkei kumpikaan erityisemmin nauti syheröissä kisaamisesta.
-Tiet ovat niin huonossa kunnossa ja kivisiä. On mielenkiintoista nähdä, millaista vauhtia kisassa pystyy menemään. Toisaalta lähtöjärjestyksellä ei ehkä ole niin suurta merkitystä, vaikka tiellä on irtosoraa, kun erikoiskokeilla on valmiina ajourat, joissa auto pysyy, Grönholm arveli.

Rovanperä ei säästele

Rovanperä käväisi edellisessä MM-rallissa Uudessa-Seelannissa kisan johdossa, mutta sai kärkipaikalta pudottuaan tallilla ohjeet ajaa auton maaliin ja hölläsi hieman vauhtia. Kyproksen teille Rovanperä lähtee menestymään.
-Ainakin kisan alussa mennään minkä päästään. Viime vuonna käytiin kärjessäkin, mutta vaihdelaatikon jumiutuminen ja koneen lämpöongelmat vähän hidastivat, Rovanperä muistaa.

Peugeot ajoi kaksi kovaa kestävyystestiä ennen Kyproksen rallia, mutta kuljettajien toivomat uusi vaihdelaatikko ja voimansiirron uudistukset antavat odottaa itseään.

Solberg puolustaa voittoa

Menestyjäsuosikkina Kyproksen rallireitille lähtevät myös hyvin syheröisillä sorateillä viihtyvä Solberg. Hän puolustaa viime vuoden ykköstilaansa ja hakee Uuden-Seelannin rallin jälkeen jo kauden toista perättäistä voittoa. Citroen-talli ei ollut parhaimmillaan Uuden-Seelannin nopeilla teillä, mutta Loeb ja Kyproksessa vuonna 2000 voittanut Carlos Sainz viihtyvät hitailla sorateillä. Suomalaisväriä Kyproksen kisaan tuovat myös Subarun Mikko Hirvonen, Mitsubishin Kristian Sohlberg, yksityisellä Hyundailla ajava Jussi Välimäki ja yksityisellä Fordilla ajava Janne Tuohino.

(MTV3-STT)
 

McMike

Guest
Kyllähän se hieman ihmetystä herättää tuo Kyproksen teiden kunto. Saas nähdä, kuinka pitkää pysyy MM-kalenterissa jos tiestöä ei hoideta edellisen kisan jälkeen millään tavalla.
Ei varmaankaan kovin korkealle sijoitu kisojen paremmuusjärjestystä arvioitaessa.

Enemmän tuo kuulostaa rallicrossilta kuin MM-tason rallilta. Sijoittuminen on osaksi arpapeliä siitä, kenen auto kestää ja mikä olisi oikea nopeus suhteessa muihin, jotta kisassa voisi auton pitää ehjänä ja vielä ajaa hyvästä sijoituksestakin.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
McMike sanoi:
Kyllähän se hieman ihmetystä herättää tuo Kyproksen teiden kunto. Saas nähdä, kuinka pitkää pysyy MM-kalenterissa jos tiestöä ei hoideta edellisen kisan jälkeen millään tavalla.
Ei varmaankaan kovin korkealle sijoitu kisojen paremmuusjärjestystä arvioitaessa.

Enemmän tuo kuulostaa rallicrossilta kuin MM-tason rallilta. Sijoittuminen on osaksi arpapeliä siitä, kenen auto kestää ja mikä olisi oikea nopeus suhteessa muihin, jotta kisassa voisi auton pitää ehjänä ja vielä ajaa hyvästä sijoituksestakin.
Täysin samaa mieltä. Joku joskus sanoi foorumilla, että järjestettäisiin vaikka kaikki rallit Suomessa, kun ei noista ulkomaanpelleistä ole mihinkään. :cool:

Käsittääkseni pääargumentti sille, että valtava osa ralleista ajetaan Välimeren ympäristössä, on se, että ne ovat suurimpia markkina-alueita. Ainakin minulla herää kysymys, että miksi Kypros ja Turkki ovat mukana: eivät varmasti ole suurinta markkina-aluetta, eikä kisoissa ole katsojia enempää kuin Suomessa. Noiden kahden sijasta antaisivat vaikka Norjalle yhden kisan (kesäksi tai talveksi), katsojia ei tulisi puuttumaan. Turkin kisan tilalle voitaisiin ottaa vaikka Usa tai Viro tai ihan mikä muu paikka tahansa, missä voi ajaa kunnon teillä.
 

McMike

Guest
Joo, yksi kunnollinen talviralli olisi erittäin tervetullut. Siis sellainen talvi MM-ralli, jossa olisi aina takuuvarmat talviolosuhteet. Varmasti Norjassa sellainen osattaisiin järjestää ja erittäin hyvin ja hyvillä teillä ajettava kisa. Miksei vaikka Ruotsi ja Norja yhdessä talvi MM-rallin järjestäjäksi. Pohjois-Ruotsistakin löytyy erinomaisia teitä ja todella hyvin hoidettuja, jotka sopisivat talvisen kisan järjestämispaikaksi paremmin kuin nykyinen talviralli.

Kypros ei tosiaankaan ole mikään huikea paikka auton markkinointiarvoa ajatellen. Ennemmän arvoa lötyy Pohjoismaista ja verrattuna esim Välimeren maihin, kyllä sitä täälläkin ostellaan autoja ja vieläpä maksetaan niistä enemmän ja pidetään ne paremmassa kunnossa.

Kyproksen kisa on kyllä aivan turha kisa, sen tilalle voisi laittaa jonkun järkevämmän paikan MM-tasoiselle rallille.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
McMike sanoi:

Ennemmän arvoa lötyy Pohjoismaista ja verrattuna esim Välimeren maihin, kyllä sitä täälläkin ostellaan autoja ja vieläpä maksetaan niistä enemmän ja pidetään ne paremmassa kunnossa.
Menee off-topikiks. Täällä ostetaan autoja paaaljon vähemmän kun Välimeren asukasrikkaissa maissa. Eiköhänse autonvalmistaja saa siitä autosta samat rahat, myyse sitten sen Kyprokselle tai Suomeen.


Mutta eipä taida kuskitkaan pitää Kyprosta mieluisena rallina, muistelen että Grönholm joskus sanoi että vois ottaa vaikka vaimon kartanlukijaks Kyprokselle. Sen verran hidasvauhtisia tiet ovat. Vauhtiero korostuu vielä kun aikasempi ajettu ralli on kovavauhtinen Uusi-Seelanti.

Eikös Portugalin ralli "siirtynyt" Kyprokselle ?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pitääköhän nää veikkaamiset lopettaa kun aina menee yhtä viime tinkaan ja aina näiden teko on yhtä tuskaa.

1. P. Solberg
2. S. Loeb
3. H. Rovanperä
4. C. Sainz
5. M. Grönholm
6. M. Märtin
7. J. Tuohino
8. M. Hirvonen
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jr- sanoi:
Menee off-topikiks. Täällä ostetaan autoja paaaljon vähemmän kun Välimeren asukasrikkaissa maissa. Eiköhänse autonvalmistaja saa siitä autosta samat rahat, myyse sitten sen Kyprokselle tai Suomeen.
Mutta ei siellä Kyproksella ole katsojia varmastikaan enempää kuin Suomessa. Italialaisile, Ranskalaisille ja Espanjalaisille tv-katsojille on sama onko kisa lähellä vai kaukana - paitsi, että Suomen rallin lähetykset ovat paljon näyttävämpää seurattavaa.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Leg 1 : Friday 14 May

08h23 : SS 1 LAGOUDERA-SPILIA 1 (38,32 km)
09h46 : SS 2 KOURDALI-ASINOU 1 (15,00 km)
10h14 : SS 3 ASINOU-AGIOS THEODOROS 1 (7,57 km)

12h12 : Flexi service A in Limassol (20')

14h38 : SS 4 LAGOUDERA-SPILIA 2 (38,32 km)
16h01 : SS 5 KOURDALI-ASINOU 2 (15,00 km)
16h29 : SS 6 ASINOU-AGIOS THEODOROS 2 (7,57 km)
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
Jr- sanoi:
Eiköhän se autonvalmistaja saa siitä autosta samat rahat, myyse sitten sen Kyprokselle tai Suomeen.
itseasiassa taitaa saada vähemmän täällä suomessa, koska suomen korkean autoverotuksen takia tehtaat pyrkivät myymään autoja suomeen halvemmalla.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Solberg 10 sekuntia Bossea edellä väliajoissa. Hirvonenkin ensimmäiseen splittiin kovempaa kuin Grönholm ja Loeb, mikä kertonee jotain Subaru-Pirellin suorituskyvystä tuolla kivikossa.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Duvalilla renkaaseen tai jousitukseen liittyvä ongelma.

Solberg, Grönholm ja Rovanperä ovat ainakin näin alussa selvästi nopeimmat.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
No, onhan niissä crossisenkaissakin eroa. Viime vuosina Kyproksella Solberg (ja Mäkinen) ovat olleet niin kovassa tikissä, että sitä pitää selittää myös välineillä.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Hirvonen oli kyllä tosi hidas. Lähemmäs minuutin Petterille.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Mikä on kun Kristin Sohlbergista ei kuulu mitään.

edit: tulihan se sieltä, eikä hassummalla ajalla.
 
Viimeksi muokattu:

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Hirvonen työntää minkä pääsee. Voi hyvänen aika. Sai näköjään vielä tämän kisan. Jyskälään mennessä se on ulkona tallista. Ei Subaru kostu noista Hirvosen roposista niin paljon että pelkästään rahasta ajattaisi lahjatonta.
 

Louhen Isäntä

Isä Aurinkoinen
Liittynyt
11.11.2003
Viestit
204
Hirvonen on käsittämättömän hidas. Kolmen EK:n jälkeen melkein kaksi minuuttia tallikaverista. Veikkaan että tämä jää heebon viimeiseksi kisaksi Subarulla, jos tahti ei tästä olennaisesti parane.
 
Ylös