Grönholm Kyproksen rallista: Kivien kiertämiskisa
13.05.2004 13:52
Perjantaina alkavaan Kyproksen MM-ralliin valmistautuvat suomalaiset ovat ihmetelleet reitin heikkoa kuntoa. Kisan suosikkeihin lukeutuvat Peugeot-tallin Marcus Grönholm ja Harri Rovanperä sanovat, ettei erikoiskokeille, jotka ovat likimain samat kuin viime vuonna, ole tehty edellisvuoden kisan jälkeen mitään.
-Tämä ei ole mikään kuskien ralli. Pikemminkin kivien ja röykkyjen kiertämiskisa. Se menestyy, joka selvittää reitin ehjällä autolla läpi, Grönholm sanoo.
-Ihme, ettei edes viime vuoden kisan ajouria ole lanattu pois. Myös kaikki kivet, joita talven aikana vuoren rinteiltä on sateiden mukana tielle tullut, ovat yhtä siellä. Niitä on kahden nyrkin kokoisesta aina jalkapallon kokoisiin. Saa nähdä, kuinka paljon niitä pitää kiertää, vai pystyykö ajamaan linjaa, Rovanperä aprikoi.
Torstaina kuljettajat pääsivät nuotittamaan erikoiskokeita omilla harjoitusautoillaan. Keskiviikkona kaikilla oli käytössä vuokra-autot, kun laiva, jossa tehdastallien kalusto tuli Kyprokseen, pääsi myrskyn hidastamana perille vasta torstain vastaisena yönä.
-Autot olivat valmiina, kun aamuviideltä käytiin ne hakemassa. Sen verran laivan myöhästyminen rukkasi aikatauluja, että harjoituksia jatketaan vielä torstain testierikoiskokeen jälkeen ennen illan lähtöseremonioita, Grönholm kertoi.
Koneet ja jarrut kuumana
Ennen Kyproksen rallia Fordin Markko Märtin johtaa kuljettajien MM-sarjaa pisteen erolla Citroen-tallin Sebastien Loebiin, kahden pisteen marginaalilla Grönholmiin ja kolmella pisteellä Subarun Petter Solbergiin. Ford on yhdeksällä pisteellä merkkimestaruussarjan kärjessä ennen Citroenia.
Kyproksen 18 erikoiskokeen ja 326 ek-kilometrin kilpailu on Turkin ja Akropolis-rallin ohella MM-sarjan autoa koettelevin. Huonokuntoiset ja hitaat tiet yhdessä helteen kanssa pistävät moottorit, jarrut, renkaat ja iskunvaimennuksen kovilla.
Vuonna 2002 kisan voittanut Grönholm ja viime vuonna rallissa toiseksi ajanut Rovanperä kuuluvat voittajasuosikkeihin, vaikkei kumpikaan erityisemmin nauti syheröissä kisaamisesta.
-Tiet ovat niin huonossa kunnossa ja kivisiä. On mielenkiintoista nähdä, millaista vauhtia kisassa pystyy menemään. Toisaalta lähtöjärjestyksellä ei ehkä ole niin suurta merkitystä, vaikka tiellä on irtosoraa, kun erikoiskokeilla on valmiina ajourat, joissa auto pysyy, Grönholm arveli.
Rovanperä ei säästele
Rovanperä käväisi edellisessä MM-rallissa Uudessa-Seelannissa kisan johdossa, mutta sai kärkipaikalta pudottuaan tallilla ohjeet ajaa auton maaliin ja hölläsi hieman vauhtia. Kyproksen teille Rovanperä lähtee menestymään.
-Ainakin kisan alussa mennään minkä päästään. Viime vuonna käytiin kärjessäkin, mutta vaihdelaatikon jumiutuminen ja koneen lämpöongelmat vähän hidastivat, Rovanperä muistaa.
Peugeot ajoi kaksi kovaa kestävyystestiä ennen Kyproksen rallia, mutta kuljettajien toivomat uusi vaihdelaatikko ja voimansiirron uudistukset antavat odottaa itseään.
Solberg puolustaa voittoa
Menestyjäsuosikkina Kyproksen rallireitille lähtevät myös hyvin syheröisillä sorateillä viihtyvä Solberg. Hän puolustaa viime vuoden ykköstilaansa ja hakee Uuden-Seelannin rallin jälkeen jo kauden toista perättäistä voittoa. Citroen-talli ei ollut parhaimmillaan Uuden-Seelannin nopeilla teillä, mutta Loeb ja Kyproksessa vuonna 2000 voittanut Carlos Sainz viihtyvät hitailla sorateillä. Suomalaisväriä Kyproksen kisaan tuovat myös Subarun Mikko Hirvonen, Mitsubishin Kristian Sohlberg, yksityisellä Hyundailla ajava Jussi Välimäki ja yksityisellä Fordilla ajava Janne Tuohino.
(MTV3-STT)