Kyrsivat nykysanonnat... :mad:

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
RK-62 sanoi:
Voidaan käyttää myös yhdyssanan ensimmäisenä osana tyyliin: ihQkenkulat.
Tai Tuiskun Anan synonyymi, ihQraxupoxu :ahem: . Raxu on rakas, mutta poxua en ole vieläkään saanut selville. Etsinnät jatkuvat kiivaina.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Vielä 15 vuotta sitten sika- käytettiin kauhistelevana sanana. Esim. kaupassa on sikahinnat ts. kaupassa on erittäin korkea hintataso. Miten nyt onkin päinvastoin: sikamakeet, sikahinnat (halvat hinnat).

Pahoilla mielin olen myöskin seurannut sanonnan "meni herne nenään" muuttumista. 10 v sitten tällä ymmärrettiin sitä, että piti tehdä jotakin, mutta ei sitten uskaltanutkaan. Meni paskat housuun. Nyt kun jollakulla menee herne nenään, niin se suuttuu.

Aiemmin em. tilanteessa joku "veti porot sieraimeen" tai "veti porot nokkaan" tai "meni purut sieraimeen". Sanonta oli erittäin kuvaava; suivaantuneen ihmisen naama näyttää juuri siltä kuin hän olisi saanut nenäänsä roskaa (poroa, purua).

Elikkä loppupeleissä olen pappaantunut. Eli tänä päivänä kieli vittu niinku kehittyy vittu.

Ketä tietää- rakenne on tainnut nyt siirtyä koko valtakunnan kielenkäyttöön. "Alakko nää mua" taasen on iankaikkisen vanha rakenne Oulun seudulla.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Bobakki sanoi:
Hölmö. Se on TuisQ.
Nolostuneena pahoittelee hän. Sen verran pitää kyllä väittää vastaan, että yleensä se kirjoitetaan "tuisQ".
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Tolerantti sanoi:
Pahoilla mielin olen myöskin seurannut sanonnan "meni herne nenään" muuttumista. 10 v sitten tällä ymmärrettiin sitä, että piti tehdä jotakin, mutta ei sitten uskaltanutkaan. Meni paskat housuun. Nyt kun jollakulla menee herne nenään, niin se suuttuu.

Tää, ainakin 35 vuotta vanha, alunperin turkulainen sanonta, on Turussa päin aina tarkoittanut suuttumista.
Itse törmäsin sanontaan ekan kerran yli 20 vuotta sitten, kun joku kysyi Turun Sanomissa sen syntyhistoriaa. Valitettavasti olen syntyhistorian muuten unohtanut, mutta sen verran muistan, että sieraimien pullistumistahan siinä kuvataan kun on herne nenässä.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tää, ainakin 35 vuotta vanha, alunperin turkulainen sanonta, on Turussa päin aina tarkoittanut suuttumista.
Itse törmäsin sanontaan ekan kerran yli 20 vuotta sitten, kun joku kysyi Turun Sanomissa sen syntyhistoriaa. Valitettavasti olen syntyhistorian muuten unohtanut, mutta sen verran muistan, että sieraimien pullistumistahan siinä kuvataan kun on herne nenässä.
Kappas! Itsellä ensimmäiset havainnot noin 20 v sitten ja nimenomaan mainitsemassani tarkoituksessa.

Entäs tämä 'vetää porot sieraimeen'? Millaisia mielleyhtymiä herättää vai herättääkö mitään?
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Tietääkös ketään?

Aamupäivällä radiossa haastateltiin asiantuntijaa, joka arvioi Kiinan devalvaation/revalvaation vaikutuksia yms. mielestäni asiallisia asioita. Tuntui hieman ristiriitaiselta, kun tämä asiantuntija sanoi "ketään ei voi tietää tuleeko seuraava devalvaatio, ketään ei pysty myöskään ennakoimaan sen suuruutta, ketään..."

'Ketään' vei kyllä hieman uskottavuutta kundin puheista.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Olga sanoi:
Aamupäivällä radiossa haastateltiin asiantuntijaa, joka arvioi Kiinan devalvaation/revalvaation vaikutuksia yms. mielestäni asiallisia asioita. Tuntui hieman ristiriitaiselta, kun tämä asiantuntija sanoi "ketään ei voi tietää tuleeko seuraava devalvaatio, ketään ei pysty myöskään ennakoimaan sen suuruutta, ketään..."

'Ketään' vei kyllä hieman uskottavuutta kundin puheista.
Täälläpäin monet puhuu noin, varsinkin nuoriso ja nuoret aikuiset.

Minä en.

Ketä se oli = kuka se oli; ketään = kukaan, jne...
 
Liittynyt
14.5.2005
Viestit
2109
Jokainen puhuu niin kun puhuu. Se on noita kielitoimiston byrokraattien hommia tuo "kielen mestarius". Suomi on keinotekoisesti luotu kieli ja sellaisena se pysyykin.
 
Ylös