Kysy Pekka Saariselta

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sovin eilen Formula Renaultin hallitsevan Saksan mestarin kanssa, että väsätään tällainen kyselypalsta samaan tyyliin kuin tuolla toisella osastolla on Markus Palttalalla ja Niko Nurmisella.

Tökätäänpäs alkuun vähän faktaa tuolta pekkasaarinen.info-sivulta:

Name: Pekka-Santeri Saarinen
Born: 27th july 1983 in Heinola, Finland
Lives: Bad Breisig (Germany)/ Lahti (Finland)
Height: 1.72 meters
Weight: 65 kilos
Hobbies: Snowboarding, fitness, cars, a bit of golf
Favourite food: Italian pasta
Education: Commercial studies
Languages: Finnish, English, Swedish, a bit Italian and studying German

* 2003-2005 Formula Renault 2000
* 1997-2002 Karting

Itse taidan vielä tovin pantata kysymyksiäni, mutta muut olkaa hyvät vaan :)

Ai niin, ja onnittelut mestaruudesta!
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jaha. No kysyn sitten kuitenkin itse ensin.

Eli siirryit kartingista suoraan FR2.0-luokkaan, joka on aika nopea formula. Jos olisit nyt lähdössä ajamaan ensimmäistä kautta formulalla, olisiko valintasi sama vai aloittaisitko vaikkapa FFordista, FBMW:stä, FR1.6:sta tms, ja miten oikeastaan alun perin päädyit ajamaan juuri Relluja Saksaan?
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Milläs tasolla tämä Formula Renault 2.0 on formulasarjojen hierarkiassa, eli mitäs järkeviä vaihtoehtoja on, kun tuosta luokasta etenee kohti sitä F1 tallipaikkaa?

Allekirjoittanut seuraa sen verran vähän näitä pikkuformuloita, etten enää oo kärryillä näistä kaikista luokista..
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Otto Hokkanen sanoi:
Jaha. No kysyn sitten kuitenkin itse ensin.

Eli siirryit kartingista suoraan FR2.0-luokkaan, joka on aika nopea formula. Jos olisit nyt lähdössä ajamaan ensimmäistä kautta formulalla, olisiko valintasi sama vai aloittaisitko vaikkapa FFordista, FBMW:stä, FR1.6:sta tms, ja miten oikeastaan alun perin päädyit ajamaan juuri Relluja Saksaan?

Dodii... Silloin kun siirtyminen alko kartingista formuloihin ongelma oli lähinnä paikan haku. Kaikista helpoin tilaisuus mulle tuli kun Koiranen Bros:n teami pomo soitti mulle 2002 ja rahoitus suomalais team:n olisi paljon helpompi löytää kuin ulkomailla sijaitsevaan team:n. Siitähän alkoi myös Koirasen tallaaminen maailmalla.

Olihan siellä tottakai muitakin mahdollisuuksia, mutta ikä rupesi painamaan ja piti jättää muutama askel väliin. Lähinnä sarjan-autojen tasaisuus ja Saksan-sarjan kovuus houkutti eniten. Ensimmäinen vuosi oli todella kova, autoja vilahteli siellä täällä ja ei todellakaan ollut helppoa.

-Pekka-
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Petri Piira sanoi:
Milläs tasolla tämä Formula Renault 2.0 on formulasarjojen hierarkiassa, eli mitäs järkeviä vaihtoehtoja on, kun tuosta luokasta etenee kohti sitä F1 tallipaikkaa?

Allekirjoittanut seuraa sen verran vähän näitä pikkuformuloita, etten enää oo kärryillä näistä kaikista luokista..

Allright... Kaikilla on tietenkin oma näkymys, mut mun näkemys..

Mun mielestä kokoajan suunta on muuttumassa sellaisiin luokkiin missä jokaisella kuljettajalla on mahdollisuus. Itse katsoisin et jos olisin 16v. tekisin tällei.
- FR1.6, yhden vuoden
- FR2.0, Saksa ja Euro kaksi vuotta
- FR3.5, World series kaksi vuotta
- GP2
Toi olisi mun mielestä sellainen toteutettavissa oleva kaava.

Lyhyitä selityksiä eri sarjoista. Kierrosaika oschersleben
-Formula BMW - 1.2L, 16v, 130hp - 1,35,00
-Formula Renault 1.6 - 1.6L, 16v, 125hp - 1,38,00
-Formula Renault 2.0 - 2.0L, 16v, 195hp - 1,22,00
-Formula Renault 3.5 - 3.5L, 24v, 430hp - 1,14,00
-Formula 3 - 2.0L, 16v, 220hp - 1,19,00

Mut tässä on vähän budjetteja eri sarjoille.

Budjetit:
- Belgium FR1.6, 80 000€ (hyväpuoli että kaikilla samat autot)
- German Formula BMW, 160 000€ (samat autot, mutta vähän vanhentuneet ja liian kallista)
- German FR2.0, 165 000€ (hyväpuoli että kaikilla samat autot)
- German ja Eurocup FR2.0, 290 000€ (hyväpuoli että kaikilla samat autot)
- German F3, 250 000€ (huonoa on erimerkkisiä koneita ja erivuotisia runkoja)
- Euro F3, 800 000-1 200 000€ (huonoa on erimerkkisiä koneita ja eri rengas merkkejä)
- Formula Renault 3.5 Euro, 500 000-650 000€ (hyväpuoli että kaikilla samat autot)
- GP2 1,0-1,5milj. € tästä ei oikein ole mitään tietoa.

Siinä vähän näkemystä laajentavaa tekstiä.

-Pekka-
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Mikä sai sinut aikoinaan lähtemään moottoriurheilun pariin vai oliko se ollut pitempään jo haaveena?
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Petri Piira sanoi:
Mikä sai sinut aikoinaan lähtemään moottoriurheilun pariin vai oliko se ollut pitempään jo haaveena?

Lähinnä varmaa se että mä halusin rikastua ja moottoriurheilu kuulusti lupaavalta paikalta. no joo...

Mut itseasiassa johdatettii autourheiluun, kun nuorempana kaikki kolme isoveljeä ajo kartinkia nii tottakai munkin oli pakko päästä vetää. Tossa neljän viiden vanhana ekan kerran ratissa.

-Pekka-
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
gnz sanoi:
Ensi kauden suunnitelmat ?
Ensi kauden suunnitelmina olisi lähtee tohon Formula Renault 3.5-sarjaan.
Siitä löytyy lisää tietoa osoitteesta http://www.renault-sport.com/en/world_series/formulaV6/

On kyllä muitakin paikkoja, esim. mulle on tarjottu paikkaa ajaa ilmaiseksi FR2.0:n Saksan-sarjaa ja Euro-sarjaa, enkä pidä koppi-autojakaan mitenkään suljettuna vaihtoehtona.

-Pekka-
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä pidät omina vahvuuksinasi radalla? Entä missä ominaisuuksissa olisi eniten parannettavaa? Minkälaista palautetta tuosta isoimman Renault-luokan ensitestistä tuli ja olitko itse tyytyväinen sen tuloksiin?

Mainitsit nuo koppiautot, mitkä sarjat olisivat sillä puolella realistisia? Osaatko sanoa, mitä esim. WTCC-kauden ajaminen yksityistiimissä kustantaisi?
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Bobakki sanoi:
Mitä pidät omina vahvuuksinasi radalla? Entä missä ominaisuuksissa olisi eniten parannettavaa? Minkälaista palautetta tuosta isoimman Renault-luokan ensitestistä tuli ja olitko itse tyytyväinen sen tuloksiin?

Mainitsit nuo koppiautot, mitkä sarjat olisivat sillä puolella realistisia? Osaatko sanoa, mitä esim. WTCC-kauden ajaminen yksityistiimissä kustantaisi?
Vahvuuksia mulla varmaan on tietynlainen rauhallisuus testeissä ja aika-ajossa, sitten kun on kisa tilanne pistää kypärän päähän niin mulla ei ole kuin yksisuunta. Esimerkiksi tänä vuonna en hävinny kisassa yhtään sijoitusta jos otetaan tekniset viat pois.
Heikkouksia löytyy jokaiselta kuskilta, mulla on varmaan aika-ajo sellainen heikko juttu, tosin se voi johtua kilometrien vähyydestä mitä tänä vuonna ei paljoa tullut. Fyysinen kunto ei ikinä ole näissä hommissa liian hyvä että sieltä löytyy aina parannettavaa.

Tää iso rellu oli jotain aivan uskomatonta. Tää on ehdottomasti paras formula-auto jota oon ajanut. 440hp ei apulaitteita, mikä vois olla parempaa (800hp). Mut kiihdyksissä pito oli hyvin tasainen, tosi hyvä ohjattavuus ja käsittämätön downforce (paul ricardilla 4g). Tulokset oli hyvät ja niistä tulee lisää infoo maanantaina.

Koppiautoista löytyy DTM, WTCC, FIA GT. Palataan tohon wtcc juttuu myöhemmin et sit kun tiiän lisää.. eli kysyn

-Pekka-
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
PekkaSaarinen sanoi:
- FR1.6, yhden vuoden
- FR2.0, Saksa ja Euro kaksi vuotta
- FR3.5, World series kaksi vuotta
- GP2
Kovin on Relluvoittoista. Kuuteen vuoteen ei muilla koneilla tarvitsisi ajella. ;)
Toki kustannus- ja tasaväkisyystekijät aika hyvin puoltavat tuollaista kehityskaarta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Oletko haka missään kilpa-ajopelissä/simulaattorissa?

Onko tietokoneella ajamisesta hyötyä jos hyppää Renaultin rattiin tai päin vastoin? Tiedän että on kuskeja jotka on ässiä molemmissa.
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
J.Heldenview sanoi:
Oletko haka missään kilpa-ajopelissä/simulaattorissa?

Onko tietokoneella ajamisesta hyötyä jos hyppää Renaultin rattiin tai päin vastoin? Tiedän että on kuskeja jotka on ässiä molemmissa.
Tietokoneella mulla oli toi GP Legends mikä on aivan loistava peli ja sit toi GTR on kanssa tosi realistinen, tosi mun koneella ei oikein riitä tehot siihen.

Toi tietokoneella reenaaminen toimii ainoastaan ratoja opetellessa, koska todellisuudessa esim. FR3.5 formula on täysin erillainen eri juttu. Okei kaikki on nykään niin tehty realistiseksi että jopa kantti kivetykset on tehty saman korkuisiksi kun ne oikeasti on. Mutta jos menee johonkin radalle ajamaan, siviili autolla oppii radan paremmin kymmenessä kierroksessa kuin tietokoneella ikinä.

Poikkeuksia tottakai on, kuten esimerkiksi Nordshleife. Oon ajanut siellä varmaan yhteensä 10kierrosta ja ei tavallaa mitää hajua ollu et mikä mutka tulee, joten tässä esim GTR on aivan loistava harjoittelu peli.

-Pekka-
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
PekkaSaarinen sanoi:
- German FR2.0, 165 000€ (hyväpuoli että kaikilla samat autot)
- German ja Eurocup FR2.0, 290 000€ (hyväpuoli että kaikilla samat autot)
Melko tyyristä. Etenkin kun vertaa Aasian FR2.0-sarjaan, jossa tallipaikka irtoaa kuulemma 53 000 - 74 000 €:lla. Sarjan tason tosin on mitä on ja matkusteluun kulunee kohtalaisesti rahaa.

Yhtä sarjan tallia lähellä olevat tahot kertovat erään suomalaisen olevan suuntaamassa tuonnepäin maailmaa...
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
PekkaSaarinen sanoi:
- FR1.6, yhden vuoden
- FR2.0, Saksa ja Euro kaksi vuotta
- FR3.5, World series kaksi vuotta
- GP2
Toi olisi mun mielestä sellainen toteutettavissa oleva kaava.

Lyhyitä selityksiä eri sarjoista. Kierrosaika oschersleben
-Formula BMW - 1.2L, 16v, 130hp - 1,35,00
-Formula Renault 1.6 - 1.6L, 16v, 125hp - 1,38,00
-Formula Renault 2.0 - 2.0L, 16v, 195hp - 1,22,00
-Formula Renault 3.5 - 3.5L, 24v, 430hp - 1,14,00
-Formula 3 - 2.0L, 16v, 220hp - 1,19,00

Mut tässä on vähän budjetteja eri sarjoille.

Budjetit:
- Belgium FR1.6, 80 000€ (hyväpuoli että kaikilla samat autot)
- German Formula BMW, 160 000€ (samat autot, mutta vähän vanhentuneet ja liian kallista)
- German FR2.0, 165 000€ (hyväpuoli että kaikilla samat autot)
- German ja Eurocup FR2.0, 290 000€ (hyväpuoli että kaikilla samat autot)
- German F3, 250 000€ (huonoa on erimerkkisiä koneita ja erivuotisia runkoja)
- Euro F3, 800 000-1 200 000€ (huonoa on erimerkkisiä koneita ja eri rengas merkkejä)
- Formula Renault 3.5 Euro, 500 000-650 000€ (hyväpuoli että kaikilla samat autot)
- GP2 1,0-1,5milj. € tästä ei oikein ole mitään tietoa.

Siinä vähän näkemystä laajentavaa tekstiä.

-Pekka-
Kiitti :) btw taidat olla yks niistä saarisen veljeksistä? no ainaki kartingista tiiän sut ihan hyvin, jämsäst varmaa erityisemmin :) ite alotin 1990 ajaa ja oon ollu mukana jos en aina kuskina ni ainaki kattomas :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös