Kysy Pekka Saariselta

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Team Finnland lopulta 9. Katselin kierrosaikoja, suomalaistiimin nopein kierros oli nopeampi kuin Abt Sportslinen!
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Otto Hokkanen sanoi:
Melko tyyristä. Etenkin kun vertaa Aasian FR2.0-sarjaan, jossa tallipaikka irtoaa kuulemma 53 000 - 74 000 €:lla. Sarjan tason tosin on mitä on ja matkusteluun kulunee kohtalaisesti rahaa.

Yhtä sarjan tallia lähellä olevat tahot kertovat erään suomalaisen olevan suuntaamassa tuonnepäin maailmaa...

Sain tosiaan tarjouksen tuohon Aasian FR2.0-sarjaan, joka oli arvoltaan 50 000€ sisältäen kaikki. Mutta intressit on jossain ihan muualla kuin vähän heikko tasoisessa Aasialaisessa sarjassa, eihän sitä tiedä jos vaikka sielläkin kävisi pyörähtämässä.
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
WoPe sanoi:
Kiitti :) btw taidat olla yks niistä saarisen veljeksistä? no ainaki kartingista tiiän sut ihan hyvin, jämsäst varmaa erityisemmin :) ite alotin 1990 ajaa ja oon ollu mukana jos en aina kuskina ni ainaki kattomas :)
Juu, yksi niistä Saaristen idiooteista! :thumbup:
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Laareni120 sanoi:
kulkeekos tollanen Formula Renault lujaakin? :confused:
Formula Renault 2.0 - Technical Specifications
Model: Formule Renault 2.0
Chassis: Carbon monocoque
Dashboard: LCD display, programmable
Bodywork: Fibreglass
Engine: F4RS unit, four cylinders in line, central rear longitudinal position 16 values
Capacity (cc): 1998
Bore x stroke (mm): 82.7 x 93
Compression ratio: 12,2
Maximum speed: 268 km/h at 7380 rpm
Maximum power: 206 bhp CEE at 6300 rpm (133 kW
Maximum torque: 21",7" mkg CEE at 5300 rpm
Electronic management: Magneti Marelli
Transmission: 6 forward speed dog bax + reverse, sequential gear selection, limited-slip differential
Front: Push-rods and single dampers, adjustable for rebound and compression
Rear: Push-rods and two dampers, adjustable forrebound and compression
Brake callipers: Four-piston callipers
Brake discs: ventilated discs : 274 x 17.5 mm
Brake balance: Cockpit-Adjustable
Wheels: 13'' OZ alloy rims
Front: 8 x 13 inches
Rear: 10 x 13 inches
Tyres: Michelin S210Front, 16 x 53 x 13, Rear 23 x 57 x 13
Front track: 1434 mm
Rear track: 1318 mm
Fuel tank capacity: 38 litres
Weight: 485 kg

Siinä vähän enenmän kuin pyysit.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Pikkuhiljaa rupeaa käymään vähiin tallipaikat FR3.5 World Seriesissäkin, eikä nimeä näjy vielä listoilla...

Onko neuvottelut sellaisessa mallissa, että uskaltaa jotain sanoa mahdollisuuksista löytää vielä paikka tuolta? Vai joko on katseet suunnattu muihin sarjoihin?

Entiset Eurocupin FRV6:t muuten päätyivät Aasiaan, joten siellähän olisi melkein vastaavaa kalustoa tarjolla ja tarvittava budjettikin kai aika siedettävä... tosin kyseisessä sarjassa voi olla melko vähän osanottajia ensimmäisellä kaudella ja tasokin mitä sattuu. Samassa maanosassahan voisi muuten myös kruisailla formula kolmosella kohtuuhinnoin.
 

Brion

New member
Liittynyt
7.3.2006
Viestit
4
Otto Hokkanen sanoi:
Pikkuhiljaa rupeaa käymään vähiin tallipaikat FR3.5 World Seriesissäkin, eikä nimeä näjy vielä listoilla...

Onko neuvottelut sellaisessa mallissa, että uskaltaa jotain sanoa mahdollisuuksista löytää vielä paikka tuolta? Vai joko on katseet suunnattu muihin sarjoihin?

Entiset Eurocupin FRV6:t muuten päätyivät Aasiaan, joten siellähän olisi melkein vastaavaa kalustoa tarjolla ja tarvittava budjettikin kai aika siedettävä... tosin kyseisessä sarjassa voi olla melko vähän osanottajia ensimmäisellä kaudella ja tasokin mitä sattuu. Samassa maanosassahan voisi muuten myös kruisailla formula kolmosella kohtuuhinnoin.
Niin kiinnostaisi tietää vaihtoehdot ja todennäköisin sarja? Varmaan 3.5 renault olisi paras paikka, kuten itse Pekka aiemmin ilmoitti. Se sarja vaan näyttää alkavan piakkoin joten kiire taitaa olla kova?

Toinen kiinnostava aihe (joskin taitaisi kuulua toiselle palstalle) että mitä kuuluu Teemu Nymanille ja Mika Leirilaaksolle? Molemmathan ajoivat Rellu sarjoissa viime vuonna. Missä ajavat tänävuonna? :thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Noni. Metsään menivät ehtotukseni, mutta maanosa sentään oikein.

Pekka nimittäin jatkaa samassa luokassa kuin tähänkin asti, mutta sarja vaihtuu Saksasta Aasiaan.
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Juu kyllä otsikot pitää paikkaansa. Täällä Aasiassa tällä hetkellä aamun warm-uppia odotellessa katoin pikasee postini ja huomasin otsikon tästä jutusta.

Tänään olis tarkoitus päästä kahdeksas kierros, saa nähdä. Voin tossa viikonlopun aikana kertoa vähän syitä että minkä takia.

-Pekka-
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jees. Kerro ihmeessä kuulumisia sieltä orientista jahka kerkiät.

FRD:n (joka ymmärtääkseni pyörittää koko sarjaa??) sivut näyttävät elävän vielä ainakin osanottajien suhteen viime vuotta... ja tuloksia näyttäisi edelliseltäkin kaudelta olevan vain kisoista. Eli ilmeisesti tiedotus ei ole ihan vahvinta osaamisaluetta siellä.

Mutta ei muuta ku onnea kisoihin ja koita pitää meidät ajan tasalla, jos ehdit :thumbup:
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Enpä usko että kukaan on Schumacher syntyessään, joten tuskin Kimikään sai. Ehkä Kimin ei tarvinut siitä maksaa mitään, koska Robertson maksoi kaiken. Eli ehkä joku on ymmärtäny hivenen väärin, Robertson makso ja Kimi sai palkkaa elämiseen!? Ehkä...

Minun kohdalla ei ainekaan tienistiä ole päässyt pahemmin kertymään, pelkästään minimaalisista palkintorahoista ja pikku sivu bisneksistä.

-Pekka-
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Aasia projekti 2007

Eli tässä tulee nyt tosi lyhyesti kerrottuna että minkä takia Aasia.

Viime vuoden Saksan-mestaruudesta tullutta mainetta ja kunniaa ei ruvennut kuulumaan, joten itseni managerina oli pistettävä hihat heilumaan. Vaihtoehtona Euroopasta löytyi mm. F3-Saksa, F3-euro, FR3.5 ja tottakai FR2.0-euro. Koska jokainen ponahdus seuraavaan luokkaan maksaa aina pienen tukun seteleitä, niin minun nykyisillä sponsoreilla siihen ei ollut mahdollisuutta eikä kukaan managerikaan ovelle koputellu.

Muutama näistä vaihtoehdoista jäi vain 3-40 000€ päähän. Tälläisissä tilanteissa yleensä kuski ja tiimi joutuu jossain vaiheessa kärsimään jos lisärahoitusta ei löydy. Sitä riskiä en ollut valmis ottamaan, koska se tietää ajojen loppumista ja huonoa mainetta.

Joten vaihtoehdoksi jäi siirtyminen toiselle mantereelle ja ottaa vauhtia sieltä. Aasiassa taso ei välttämättä ole Euroopan tasoa, mutta siellä on ihmisiä ja paljon isoja firmoja jotka ehkä tulevaisuudessa olisi kiinnostuneita.

Tosiaan kirjoitin sopimuksen kolme päivää ennen kisoja sarjan-järjestäjän ja Shanghai Racing School:a pitävän FRD:n (Formula Racing Deveploment) kanssa.

Projekti 2007: Tämä 2006 on tavallaan lämmittely ja totuttelu kausi Aasiaan. Kaiken takana kumminkin kummittelee isommat formulat. Aasiassa on monia sarjoja, kuten Japanin F3, Nippon, Formula Renault V6 (2004), koppiautoja yms. ja täällä eurooppalainen kuski saa paljon mainetta.

Onhan tämäkin suunnitelma, kaukaa haettu mutta eipä jäänyt paljoa vaihtoehtoja.

-Pekka-
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Minkä muuten Pekka luulet olevan syynä siihen, että suomalaisille ratakuskeille ei tahdo löytyä kunnon manageria? Sellainen mutu ainakin on, että varsin monta lahjakkuutta ollaan kymmenen vuoden sisään menetetty, kun ei kukaan ole auttanut kaveria eteenpäin -taikka sitten manageri on ollut täysin käsi.
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Zep sanoi:
Minkä muuten Pekka luulet olevan syynä siihen, että suomalaisille ratakuskeille ei tahdo löytyä kunnon manageria? Sellainen mutu ainakin on, että varsin monta lahjakkuutta ollaan kymmenen vuoden sisään menetetty, kun ei kukaan ole auttanut kaveria eteenpäin -taikka sitten manageri on ollut täysin käsi.
Aamuja, tosin ei siella.
Luulen etta suurin ongelma on pienet markkinat. Nykyaan monista kuljettajista tehdaan kuljettajia koska nama ovat joltain tietylta markkina-alueelta. Esim. RedBull: niilla on kuskeja ympari maailmaa markkina-alueiden takia, iso firma kaks kertaa isommat budjetit lyoda kuskit lapi.

Suomi on vaan pieni paikka.

Mut ma vetoisin nyt noihin ex-F1 kuskeihin, etta niiden pitaisi tukea naita nuorempia kuskeja jollain tapaa (vahan niin kuin rallissa).Niilla loytyy mainetta ja kontakteja, en tosin tieda milta tuntuu olla 200miljEur ja joutuis investoimaan/jeesaan johonkii suomalaisii... :) Anyway, jos musta tulee jotenkin iso-kiho isona mina ainakin vien suomalaisia m-urheilijoita eteenpain.

-Pekka-
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
FRD:n kisaraportissa pisti silmään loppu, jossa kerrotaan FR2.0:n ajavan 1.-2.4. Shanghaissa A1GP-viikonloppuna. Kalenterin mukaan seuraava kisa kuitenkin olisi Zuhaissa viikko tuon jälkeen...

Onko tuota kalenteria nyt sitten muutettu jotenkin? Ilmeisesti sarjan ulkopuolinenkaan kisa ei ole mahdollinen, jos viikossa pitäisi ehtiä Shanghaista Zuhaihin.
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Otto Hokkanen sanoi:
FRD:n kisaraportissa pisti silmään loppu, jossa kerrotaan FR2.0:n ajavan 1.-2.4. Shanghaissa A1GP-viikonloppuna. Kalenterin mukaan seuraava kisa kuitenkin olisi Zuhaissa viikko tuon jälkeen...

Onko tuota kalenteria nyt sitten muutettu jotenkin? Ilmeisesti sarjan ulkopuolinenkaan kisa ei ole mahdollinen, jos viikossa pitäisi ehtiä Shanghaista Zuhaihin.
Kyllä se jossain määrin pitää paikkaansa, teami haluaisi minun ajavan Shanghaissa A1:n kanssa. Ongelma tässä jutussa on paikallinen tulli, älkää vaan kysykö miksi... Mutta kisojen välissä on neljä päivää aikaa saada auto Shanghaista Zhuhaihin, onhan siinä melkein tuhat kilometriä matkaa ;).

Mutta sponsorini mukaan mennää, tärkeys järjestys pysyy samana eli Aasian mestaruus-sarja ja sit muut. Tottakai yritetään viimeiseen saakka ajaa molemmat kisat, kustannuksistakin on jo sovittu. Ei auta kun toivoa parasta, eihän niitä kisoja ikinä liikaa ole!

-Pekka-
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Terveisiä Macaosta foorumilaisille

Taas päästään viikonloppuna päräyttelemään Zhuhain radalla. Tiedossa on ainakin minulle on että autojen lukumäärä tippuu hivenen, koska viime viikon A1 kisasta ei keretty lähettämään tarvittavia autoja (tulli ongelmia, sama tyyli kun venäjällä). Oletan 16 rellua viivalle, saa nähdä.

Aurinko paistaa 28-asteen verran ja testeissäkin mennään jo toista päivää. Itse en vielä ole kerennyt autoon istua, kun ei ole semmoista... Annetaan muitten testailla, eikö se menny nii et lahjattomat reenaa ;). Pistän tossa päivän jälkee vähän muitten aikoja nettiin.

Koitetaan saada auto huomiseksi, taitaa mennä läpi yön puurtamiseksi.

-Pekka
 
Ylös