Kysy Pekka Saariselta

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Onkos tuo peruuntunut kisa tarkoitus ajaa jossain muualla kolmantena lähtönä vai lyhenikö kausi nyt kisan verran? Entä oletko kuullut mitään tuosta Macaon GP:sta? Relluja kun ei aikataulussa ainakaan tällä hetkellä näy ja F1-Forumin Hong Kongin kirjeenvaihtaja raportoi huhuista, joiden mukaan FRD:llä ja Macaon kisakomitealla olisi erimielisyyksiä raha-asioista.
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Otto Hokkanen sanoi:
Onkos tuo peruuntunut kisa tarkoitus ajaa jossain muualla kolmantena lähtönä vai lyhenikö kausi nyt kisan verran? Entä oletko kuullut mitään tuosta Macaon GP:sta? Relluja kun ei aikataulussa ainakaan tällä hetkellä näy ja F1-Forumin Hong Kongin kirjeenvaihtaja raportoi huhuista, joiden mukaan FRD:llä ja Macaon kisakomitealla olisi erimielisyyksiä raha-asioista.
Hmmm... Pitänee tarkistaa molemmat asiat, mutta oletan että Zhuhain ensimmäinen lähtö vedetään vaan yli.. Eli sarja lyhenis yhellä lähdöllä. Toi Macao juttu olikin mulle ihan täysin uus juttu... Tsekataan, toivottavasti ei koska se on kuljettajille kaikista tärkein kisa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun tuolla toisessa topicissa tuli puhetta Mikhail Aleshinista, joka viime kaudella sijoittui Pekan jälkeen toiseksi Saksa FRenault-sarjassa, niin tuli mieleen, että mikähän, Pekka, olisi sinun luonnehdintasi tuosta nuoresta venäläiskuskista. Voittojahan kaverille ei kertynyt kuin yksi (menivät näköjään aika monelle tyypille, mitä tuloksia katselin). Onko kyseessä mielestäsi oikeasti lahjakas kaveri, vai tulivatko lukuisat kakkossijat esim. muiden epäonnen/törmäilyjen takia?
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
WebSlave sanoi:
Kun tuolla toisessa topicissa tuli puhetta Mikhail Aleshinista, joka viime kaudella sijoittui Pekan jälkeen toiseksi Saksa FRenault-sarjassa, niin tuli mieleen, että mikähän, Pekka, olisi sinun luonnehdintasi tuosta nuoresta venäläiskuskista. Voittojahan kaverille ei kertynyt kuin yksi (menivät näköjään aika monelle tyypille, mitä tuloksia katselin). Onko kyseessä mielestäsi oikeasti lahjakas kaveri, vai tulivatko lukuisat kakkossijat esim. muiden epäonnen/törmäilyjen takia?
Aleshin on tosi hyvä tyyppi ja toistaiseksi paras venäläinen kuljettaja minkä olen nähnyt, mutta ykkösiin taidot ei ainekaan vielä riitä.

Aleshin kuljettajana:

Se mitä tulee viimevuoden menestykseen, johtuu minun mielestä hänen kolmen tai neljän vuoden kokemuksista relluissa. Aleshin on aina ollut parhaissa teameissä Eurocupissa ja nationaleissa. Eli kokemus kautta hän pystyi ajamaan podiumille aika moneen otteeseen, mutta vauhti harvemmin riitti voitto taisteluihin. Viime vuotinen vauhti johtu täydellisesti erittäin monista testipäivistä.
Olen kuullut että hänestä on aika vaikea ottaa selvää, mystisiä henkisiä ongelmia on kuulemma ollut usein auton kanssa. Eli toisin sanoen kun ei ole tarpeaksi nopea niin ongelmia riittää :)

Mut tosi mukava ja normaali tyyppi venäläiseksi autourheilijaksi...

-Pekka
 
Viimeksi muokattu:

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Otto Hokkanen sanoi:
http://www.hojemacau.com/news.phtml?id=20367&today=02-06-2006&type=sport

Teksti on portugalia, mutta konekäännöksen perusteella siinä sanotaan, ettei Formula Renaultia nähdä Macaossa :(
Tällä hetkellä peruutusta ei ole, mutta ei myöskään vahvistusta että ajettais. Juttelin tossa eilen pomon kanssa, siit ei kyllä juurikaan saanu mitään muuta selvää kun et se on sille henkkohtasesti erittäin tärkeä kilpailu. Kuulemma ongelmia järjestäjien kanssa.

-Pekka
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Macao 2006

Eli alotetaan sunnuntai näinkin "iloisilla" uutisilla että Macaon kisasta on poistettu Formula Renault tyystin. Eli tässä tekstiä johtoportaasta.

" We have problem with Macau GP committee this year to put Asian Formula Renault as supporting race because they will stop all supporting race in the coming year. FRD contract finished last year and they just inform one month ago not to renew because pit building renovation. The Porsche Carrera Cup will finished their contract this year and will not be supporting race in 2007."

Eli mitä luultavammin kaikki lisä luokat tulee peruuntumaan, suunnitteilla on varmaan jotain isompaa Macao:n tulevina vuosina. AFR-kisa siirtyy lisää siitä:

"Organization is working with FOM to put AFR in F1 supporting race this year to replace Macau race. AFR organization is waiting confirmation from FOM befor we release this news to drivers. Other choice is to put in Thailand."

Eli näin Aasiassa!

-Pekka
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Kisa raporttii Malesiasta..

Tänä viikonloppuna Malesiassa F1-radalla ajetaa Aasian Formula Renault:n neljäs kisa viikonloppu. Viikonlopun päätapahtumana on Japanin GT-luokkien paikalla olo, myös vanhemmat Formula Renault V6-luokka on mukana kyseisessä viikonlopussa. Viikonloppu AFR:ssä ajetaan samanlla systeemillä kuin aikaisemmin, eli testiä keskiviikosta perjantaihin, aika-ajot ja kaksi lähtöä. Testit Malesian F1-radalla alkoi keskiviikko aamupäivällä ja päättyi virallisiin harjoituksiin perjantaina ennen aika-ajoja.

Minulle uusi Sepang:n F1-rata toi mukanaan hienoja uusia kokemuksia, nopeiden mutkien yhdistelmät ja siirtymiset alamäki osuuksilta ylämäkiin. Täytynee sanoa että Sepang:n rata menee ykköseksi minun listalla. Uskomaton fiilis ajaa 5-vaihteella kaasupohjassa 200km/h näitä nopeita yhdistelmiä!

Testit meni ihan kohtuullisesti ollessani kokoajan kolmen joukossa, mutta tiesin että aika-ajoon voin puristaa vielä. Parennattavaa kumminkin jäi, pieniä ongelmia nopeissa mutkissa ja korjaamalla pientä suoravauhti ongelmaa pitäisi pärjätä hyvin aika-ajossa ja kisassa.
Perjantain aika-ajoihin siis oli hyvä fiilis lähteä, mutta tulos ei niin miellyttänyt.. Kolmas sija ei ollut ihan sitä mitä hain, tosin omaanpiikkiin menee kun ei toi kuskin aika-ajo taktiikka ihan toiminut. Lähdin viimesenä radalle puolitoista minuuttia muiden perään ja toivoin että en kerkeisi hitaampia ajamaan kiinni, toisin kävi ja hitaammat söivät nopeimmat kierrokseni. Mutta vauhti oli ihan ok ja olinkin tyytyväinen auton suoritus kykyyn.

1. Imbearatori
2. Jazeman
3. Saarinen
4. Jim
5. Karjalainen

Lauantai aamupäivällä päästiin itse asiaan. Ensimmäinen lähtö päästiin ajamaan puolikuivalla mikä toi entisestään jännitystä lisää. Lähdössä ampaisin kolmos paikalta kakkoseksi ja hätyyttelinkin vielä ykkös paikkaa ekaan mutkaan mentäessä. Kakkos paikkaan oli tyydyttävä lähdössä, mutta halu ekalle paikalle oli kova. Ensimmäisellä kierroksella painostus toimi, Imberatori teki virheen ja pääsin kuittaamaan. Imberatori kuittas takaisin takasuoralla, rinnakain pääsuoraa, Imberatorilla kulki kovempaa, auton mitan edellä ja silti jarrutuksessa pääsin rinnalle ulkopuolelle. Rinnakkain ensimmäiseen hitaaseen oikea vasen-yhdistelmään, mutta tiesin jos pystyn pysymään rinnalla ensimmäisen oikean pääsen kuittaamaan vasemmassa. Näin kävi, vaikkakin pienellä kosketuksella oikeassa mutkassa.
Sen jälkeen sain hieman eroa ja pystyin ajamaan omaa ajoani, sekuntti sekunnilta eroa tuli lisää. Mutta hieman jälkeen kisan puolenvälin minulle ilmeni pieniä ongelmia, jotaiin ongelmia kytkimessä tai vaihdelaatikossa. Viimeisellä kolmella kierroksella Imberatori saavutti minua kaksi tai kolme sekunttia kierroksella, mutta minun onnekseni kierrokset loppuivat kesken ja neljäs peräkkäinen voitto Aasiassa.

1. Saarinen
2. Imberatori
3. Jazeman
4. Izawa
5. Karjalainen
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Double win!

Sunnuntain aloitettiin ajamalla aamulla 15 minuutin warm-up. Lämmittelyn tarkoituksena oli tsekata että lauantaina ilmenneet ongelmat saatiin korjattua ja valmiina kisaan. Kolme kierrosta ja peli oli selvä, auto toimi moitteettomasti.

Sunnuntain kisaan lähdettiin edellisen lähdön tulosten mukaa, eli paalulta päästiin lähteen. Lähtö onnistui mainiosti ja pystyin ilman minkäänlaisia ongelmia kaartamaan ekaan mutkaan. Ensimmäisenä lähdöstä ruutulipulle asti, mutta kisa ei ollut helppo. Imberatori seurasi luukussa kiinni ensimmäisestä kierroksesta asti, mutta kisan loppu puolella hän teki virheen ja tippui kauemmas. Imberatori oli nopeampi, mutta minun autossa oli enenmän siipeä ja pystyin aina kasvattamaan eroa nopeissa mutkissa.

Kaikin puolin viikonloppu oli loistava, kaksi voitto ja ilman suurempia
teknisiä ongelmia. Sarjan johto vaihtui myös minun nimiini, mikä on loistava
juttu koska alku kausi oli todella tuskainen.

- Pekka
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Hienoa! :thumbup:
Olikos sielläpäin juhannuskokkoja...? :wink:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
PekkaSaarinen sanoi:
Minulle uusi Sepang:n F1-rata toi mukanaan hienoja uusia kokemuksia, nopeiden mutkien yhdistelmät ja siirtymiset alamäki osuuksilta ylämäkiin. Täytynee sanoa että Sepang:n rata menee ykköseksi minun listalla. Uskomaton fiilis ajaa 5-vaihteella kaasupohjassa 200km/h näitä nopeita yhdistelmiä!
Tämä tullee yllätyksenä Tilke-kriitikoille, joiden mielestä saksalaisen suunnittelemat radat ovat tylsiä lättänöitä (Turkkia lukuunottamatta).

Onneksi olkoon hienojen voittojen ansiosta!
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
WebSlave sanoi:
Tämä tullee yllätyksenä Tilke-kriitikoille, joiden mielestä saksalaisen suunnittelemat radat ovat tylsiä lättänöitä (Turkkia lukuunottamatta).

Onneksi olkoon hienojen voittojen ansiosta!
KIITOKSIA!

Ei kyllä pidä paikkaansa Sepangin kohdalla. http://www.malaysiangp.com.my/tracks/main.htm Vaatii munaa ajaa 5,12,13 kaasu pohjassa! Vielä Renaultillta millä downforcea on aika rajoitetusti. Datasta näkyy että ei mennä ihan kun kiskoilla, kun mennään näitä mutkia 200km/h ohjausensori näyttää välillä 90-astetta väärään suuntaan! Eli munaa vaatii vetää esim kaasupohjassa vasen 12-mutka, ohjaus pitäis olla 60-astetta vasempaan mutta onkin 90-astetta oikealle ja silti kaasupohjassa! taitaa olla päässä vikaa!

mm. ohituspaikkoja on runsaasti, relluilla pystyy ohittaan kohtuullisen kuskin mutkiin 1,4,9,11,14,15. mikä on aikas runsaasti, ainakin verrattuna vanhempiin ratoihin niin kuin silverstone....
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Se ainakin tuli selväksi, että taisit tykätä radasta, mutta mitenkäs tuo kisa noin muuten :wink: ?

Malesiassa taisi olla ihan kohtuullisen lämmintä teidänkin kisan aikaan. Olitko aikaisemmin ajanut noin kuumassa ja kuinka paljon hellesäässä kisaaminen vaikuttaa pohjoisen miehen suorituskykyyn?
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Onnea vain Pekalle menestyksestä :thumbup:

Tilkeen kohdistuva kritiikki taitaa edelleen johtua osin miehen suunnittelemista muutoksista Hockenheimiin, joilla kieltämättä muutettiin omalla tavallaan mielenkiintoinen poikkeus "perus" F1-radaksi. Mutta sehän ei loppupelissä ollut Tilken vika että rata meni remonttiin.

Toisaalta nykyiset F1-autot eivät oikein pysty ajamaan kilpaa näissä Pekan ylistämissä nopeissa kaarteissa. Sääli sinänsä, pääosin nämä Tilken teokset vaikuttavat haastavilta ajettavilta. Pikkuformuloiden ja koppiautojen kisat ovat yleensä mielenkiintoista katseltavaa.
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Zamppa sanoi:
Onnea vain Pekalle menestyksestä :thumbup:

Tilkeen kohdistuva kritiikki taitaa edelleen johtua osin miehen suunnittelemista muutoksista Hockenheimiin, joilla kieltämättä muutettiin omalla tavallaan mielenkiintoinen poikkeus "perus" F1-radaksi. Mutta sehän ei loppupelissä ollut Tilken vika että rata meni remonttiin.

Toisaalta nykyiset F1-autot eivät oikein pysty ajamaan kilpaa näissä Pekan ylistämissä nopeissa kaarteissa. Sääli sinänsä, pääosin nämä Tilken teokset vaikuttavat haastavilta ajettavilta. Pikkuformuloiden ja koppiautojen kisat ovat yleensä mielenkiintoista katseltavaa.
Totta puhut. Sepangin radalla on vain muutama kunnon kuittaus paikka.. Pääsuora ja pääsuoraa edeltavä suora ovat ainuita ohitus paikkoja F1-mobiililla, mutta tokin virheistä johtuvia ohituksia voi tapahtua muuallakin. Kuten sanoit, pienemmillä formuloilla jossa aerodynaamisuus ei pelaa niin suurta roolia nii ohituspaikkojakin on huomattavasti enenmän.

Vaikee kommentoida tota asiaa, mutta mun mielestä se ei nykypäivänä ole enään radasta kiinni. Okei Monza nyt on poikkeus. Ehkä rajoittamalla autojen aerodynaamisuutta tai sit jotai.

Toivottavasti tulevaisuuden budjetti ´leikkaukset tekee jatkossa ykkösistä vähän kiinnostavampaa katteltavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös