Kisa raporttii Malesiasta..
Tänä viikonloppuna Malesiassa F1-radalla ajetaa Aasian Formula Renault:n neljäs kisa viikonloppu. Viikonlopun päätapahtumana on Japanin GT-luokkien paikalla olo, myös vanhemmat Formula Renault V6-luokka on mukana kyseisessä viikonlopussa. Viikonloppu AFR:ssä ajetaan samanlla systeemillä kuin aikaisemmin, eli testiä keskiviikosta perjantaihin, aika-ajot ja kaksi lähtöä. Testit Malesian F1-radalla alkoi keskiviikko aamupäivällä ja päättyi virallisiin harjoituksiin perjantaina ennen aika-ajoja.
Minulle uusi Sepang:n F1-rata toi mukanaan hienoja uusia kokemuksia, nopeiden mutkien yhdistelmät ja siirtymiset alamäki osuuksilta ylämäkiin. Täytynee sanoa että Sepang:n rata menee ykköseksi minun listalla. Uskomaton fiilis ajaa 5-vaihteella kaasupohjassa 200km/h näitä nopeita yhdistelmiä!
Testit meni ihan kohtuullisesti ollessani kokoajan kolmen joukossa, mutta tiesin että aika-ajoon voin puristaa vielä. Parennattavaa kumminkin jäi, pieniä ongelmia nopeissa mutkissa ja korjaamalla pientä suoravauhti ongelmaa pitäisi pärjätä hyvin aika-ajossa ja kisassa.
Perjantain aika-ajoihin siis oli hyvä fiilis lähteä, mutta tulos ei niin miellyttänyt.. Kolmas sija ei ollut ihan sitä mitä hain, tosin omaanpiikkiin menee kun ei toi kuskin aika-ajo taktiikka ihan toiminut. Lähdin viimesenä radalle puolitoista minuuttia muiden perään ja toivoin että en kerkeisi hitaampia ajamaan kiinni, toisin kävi ja hitaammat söivät nopeimmat kierrokseni. Mutta vauhti oli ihan ok ja olinkin tyytyväinen auton suoritus kykyyn.
1. Imbearatori
2. Jazeman
3. Saarinen
4. Jim
5. Karjalainen
Lauantai aamupäivällä päästiin itse asiaan. Ensimmäinen lähtö päästiin ajamaan puolikuivalla mikä toi entisestään jännitystä lisää. Lähdössä ampaisin kolmos paikalta kakkoseksi ja hätyyttelinkin vielä ykkös paikkaa ekaan mutkaan mentäessä. Kakkos paikkaan oli tyydyttävä lähdössä, mutta halu ekalle paikalle oli kova. Ensimmäisellä kierroksella painostus toimi, Imberatori teki virheen ja pääsin kuittaamaan. Imberatori kuittas takaisin takasuoralla, rinnakain pääsuoraa, Imberatorilla kulki kovempaa, auton mitan edellä ja silti jarrutuksessa pääsin rinnalle ulkopuolelle. Rinnakkain ensimmäiseen hitaaseen oikea vasen-yhdistelmään, mutta tiesin jos pystyn pysymään rinnalla ensimmäisen oikean pääsen kuittaamaan vasemmassa. Näin kävi, vaikkakin pienellä kosketuksella oikeassa mutkassa.
Sen jälkeen sain hieman eroa ja pystyin ajamaan omaa ajoani, sekuntti sekunnilta eroa tuli lisää. Mutta hieman jälkeen kisan puolenvälin minulle ilmeni pieniä ongelmia, jotaiin ongelmia kytkimessä tai vaihdelaatikossa. Viimeisellä kolmella kierroksella Imberatori saavutti minua kaksi tai kolme sekunttia kierroksella, mutta minun onnekseni kierrokset loppuivat kesken ja neljäs peräkkäinen voitto Aasiassa.
1. Saarinen
2. Imberatori
3. Jazeman
4. Izawa
5. Karjalainen