Kysy Pekka Saariselta

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Otto Hokkanen sanoi:
Saarisen Pekka on siis täydellinen kaunotar?

No, oli miten oli, seuraavaan AFR-kisaan on kehitelty varsin "mielenkiintoinen" täytelähtö:


http://www.frdsports.com/en/press/content/2006_08_23.html

Mites on Pekka, "pääsetkö" sinäkin opastamaan jotain amatööriä tuohon kisaan?
Nimen omaan täydellinen kaunotar! Joskus ehkä hieman hävettänytkin, teamillä on meinaas pinkit uniformut!

Tosiaan tänä viikonloppuna ajetaan AFR:n lisäksi myös toi celebricity cup. Mulla on jo teami kumppani tiedossa, Lee SanSan joka on Miss HongKong viisi vuotta sitten ja nykyään vissiin filmi stara. Mutta mulla on etulyönti asema kisaan, koska me ollaa reenattu radalla jo 50 kierrosta focuksella viimeisen kahden kuukauden aikana.
Ensimmäiset kierrokset oli kyllä niin pelottavia että huhhuh, eihän sillä mitään ajokorttia ole.. Mut ei siinä mitään, nyt on hyvät lähtö asetelmat.

-Pekka
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
jupla sanoi:
Taitaa Pekka olla liian hyvä tuohon sarjaan? Paljonkohan maksaisi F1-Forum -tarra GP2-auton kyljessä? ;)
Tuskin ikinä voi olla liian hyvä mut vähäsen helppoahan toi on ollu. Musta toi toimii hyvänä reeninä AFR viikonloppuja ajatellen, voi vähän testailla erillaisia kisa säätöjä yms..

GP2-auton kylki?? Sinnekö mä oon menossa? Jos sinne meen ens vuonna, pistän ilmaseks!

-Pekka
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Viides AFR vloppu

Täällä on ajettu nyt kolme päivää reeniä, kolmen päivän aikana TOP5 porukan muodostavat Imperatori, Henslin, Nakao, KaTo, Yoki. Mikä hivenen hassua tässä on niin Sveitsiläinen, Taiwan, Japani, HongKong, Japani...

Minulla harjoitukset meni vähän perseelleen. Ensimmäisenä päivänä en ajanut, koska edellisestä kisa viikonlopusta ei ollut kauaa aikaa ja ratakin oli erittäin tuttu. Keskiviikkona radalla kävästessä ilmeni ongelmi. Todella hassu ongelma, 5700-6300rpm välissä moottori nykii. Todella hassu ongelma, datasta ei näy mitään ihmeellistä vaikka onkin sensoreita dataloggerin lämmöstä kaasupolkimen asentoon. Pistän kuvan datasta menee otolle.
Kumminkii nyt on kaikki vaihdettu autossa, jokaisesta sähköpiuhasta sytytystulppii..

Katotaan nyt mitä huomenna tapahtuu, molemmat kisalähdöt on kumminkin vasta Sunnuntaina.

-Pekka
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
PekkaSaarinen sanoi:
Tuskin ikinä voi olla liian hyvä mut vähäsen helppoahan toi on ollu. Musta toi toimii hyvänä reeninä AFR viikonloppuja ajatellen, voi vähän testailla erillaisia kisa säätöjä yms..

GP2-auton kylki?? Sinnekö mä oon menossa? Jos sinne meen ens vuonna, pistän ilmaseks!

-Pekka
Hienoa :thumbup: Tuemme kaikilla henkisillä voimavaroillamme siirtymistäsi GP2:een! Taidankin heti soittaa Todt nuoremmalle...
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
AFR warm-up ja aika-ajot

Tänään päästiin taas tositoimiin, lämmitelyjen lisäksi tiedossa oli aika-ajot tänään.

Lämmittelyissä selvisi ainakin että ollaan selvitty meidän pikku sähkö ongelmasta. Mutta lisää ilme, ollessa rikki oltiin jonkun verran hukassa testi sessioissa. Aika-ajoon päästii ajamaan ihan kunnolla, mutta säätöjen ja 28 auton ollessa radalla en onnistunut ihan niin kuin olisi pitänyt. Sijoitukseen viisi aika-ajoissa ei voi olla tyytyväinen..
Aika-ajo tulokset:
1.Imperatori
2. KaTo
3. Heng
4. Boughey
5. Saarinen
-
11.Karjalainen

Huomiseen warm-uppiin päätin vaihtaa koko hässäkän säädöt. Palataan siihen mistä lähdettiin eli kaksi viikkoa sitten olleen IFC-kisan säätöihi.

-Pekka
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Otto Hokkanen sanoi:
Laitetaanpas taas vähän Pekan lähettämiä kisakuvia näytille:

uuhhuuhuu.. <3
Kerropas ens kerralla noille palkintopallityttösille terveisiä äfyks foorumin jacquesilta. ;)
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
AFR Shanghai

Warm-up
Sunnuntaina ajettavaan warm-up:n vaihdettiin hieman auton säätöjä. Päätin tehdä vähän radikaalinpia säätöjä jotta saataisiin auto muuttumaan vähän enenmän. Aika-ajossa olleessa aliohjaamis ongelmaa lähdettiin parantamaan ottamalla takasiipeä pois ja korottamalla takapäätä muutamalla millillä. Aamun warm-upissa ei kuitenkaan voitu ajaa kovin montaa kierrosta koska muuten kisa renkaat olisivat kuluneet enenmän, joten tarkkoja kommentteja vaadittiin. Säätö muutokset tuntuivat hyviltä ja päätin vielä puoli-astessa lisätä etusiipeä kisaan.

1st Race
Ensimmäiseen kisaan starttasin viidenneltä paikalta Startti sujui mainiosti ja kuittasin neljäntenä lähteneen Boughley:n. Seuraavalla kierroksella kuittasin kolmantena lähteneen Henslin:n. KaTo:n siirtyessä kärkeen ohi Imperatorin, olin aivan kärkikaksikon luukussa kiinni. Jostain syystä arpa onni ei ole osunut minun kohdalleni kone valintojen kanssa, pitkällä takasuoralla en edes pysynyt karkikaksikon imussa. Kaksikko oli noin 5-10km/h nopeampi kuin minä takasuoralla, tuo oli vaan ajettava mutkissa kiinni.

Ohitin Imperatorin tiukassa takasuoraa edeltävässä mutkassa, toivoen että KaTon imu auttaa sen verran että Imperatori ei pääse kuittaamaan takasin. Toisin kuitenkin kävi. Imperatori kuittasi takasin neulansilmässä, mutta olin ainakin paljon lähenpänä tällä kertaa mikä tuottikin tulosta. Kuittasin Imperatorin pääsuoran jälkeen olevassa tupla vasurissa. Taistelu kumminkin vei aikaa ja KaTo oli päässy kolmen sekunnin päähän karkuun, neljä kierrosta aikaa. Heti kuitattuani Imberatorin ajoin nopeimman kierroksen, kierrokset kumminkin loppuivat kesken. Kierroksen olisin tarvinnut lisää KaTo:n kuittaamiseen, mutta toinenkin sija oli ihan riittävän hyvä Imperatorin tullessa maaliin takanani.

2nd Race

Toiseen kisaan starttiin edellisen maaliintulon mukaan, eli kakkosena. Lähtö ja ensimmäiset viisi kierrosta olivat helppoja. Seurasin katoa kokoajan 0,3sekunnin päässä, taktiikkana ottaa vähän eroa muihin. Kato ei kumminkaan pystynyt yllä pitään vauhtia, ohitin katon muutaman kerran mutta tolla suora vauhdilla en pystyny pitään häntä takana vaikka otettiinkin siipeä vielä pois.

Neljänneksi viimeisellä kierroksella kolmantena ollu Hanss Lin päätti antaa mulle vähän vauhtia takasuoran jarrutuksessa, siitä tuli spinni ja vasta neljäs sija. Hanss hylättiin, mutta Imperatori ohitti mut siinä samalla. Kolmas sija, kyllä siihen voi olla tyytyväinen. Vähän enenmän kun olisi ollu tuuria niin voitot olisi tullut molemmista, nopein radalla ei vieläkään tarkoita että ekana ruutulipulla. No mutta Pekingissa reilun parin viikon päästä ratkaistaa AFR.

-Pekka
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Otto Hokkanen sanoi:
Ensimmäisen lähdön tulokset ovat luultavasti seuraavat: Kato, Saarinen, Imperatori, Hanss Lin... Toisesta ei mitään havaintoa.



Missin kanssa kruisailu tuo julkisuutta. Celebrity Race Hong Kongin TV:ssä:
http://netti.nic.fi/~ottoh/P1050133.MOV
http://netti.nic.fi/~ottoh/P1050128.MOV
http://netti.nic.fi/~ottoh/P1050132.MOV

Kuvan laatu on ehkä hieman heikohko, koska nuo on kuvattu videokameralla tv:stä :p

--
editoitu yksi linkki lisää
Kiitän linkeistä Otto! Mistäs sä moiset oikein löysit?

-Pekka
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Astraali sanoi:
Kysyisin nyt Pekalta ja miksei myös muiltakin seuraavaa:

Mitkä ovat yleisimmät budjetit kilpailukykyisessä tallissa seuraaville luokille per vuosi?

- Formula Renault UK Winter Trophy
- Formula Renault Italiy Winter Trophy
- Formula Renault UK
- Formula Renault Italy

Kiitoksia :]
Luulisin että winter trophyt pyörii 10 000-15 000€ per kisa v-loppu + accident damage tai vakuutus.

Luulisin että sarjat pyörii 120-200 000€ riippuen sisällöstä. Itselleni ollaan tarjottu 100 000€ italian sarjaa sisältäen kaikki, mutta tuskin tuollaisia jokainen saa... riippuu aika pitkälti kuskista ja teamin suunnitelmista.

-Pekka
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Hyvät ajot tuli taas Pekalta, onnittelut! Nyt kun vielä nähtäisiin ne paljon spekuloidut pinkit haalarit varikko tiimillä, itesekkin kun vielä vaihdat siihen väriin niin alkaa olemaan "beauty" hallussa. :thumbup:

Ja täytyy sanoa, että kun tuon ekan lyhyen pätkän katsoin tuosta missi ajelusta, niin kyllä mua ainakin ois alkanu jännittämään siinä pelkääjän paikalla. :D
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
AFR:n kuudes ja "viimeinen" kisa viikonloppu

Täällä Pekingissä on plasmat sekaisin, järjestäjän mukaan ei ole kyseessä vielä viimeinen kisa viikonloppu vaikkakin kalenteri sanoo toista. Kuulemma on yrityksenä on saada AFR mukaan A1GP kisaviikonloppuun Pekingissä. Katurata-kisa voisi kuulostaa hienolta!

No kumminkin ajetaan tää viikonloppu ekana. Eli huomenna alkaa taas vääntö, kaksi päivää testiä hassun mutkasella ja pienellä radalla. No mutta jatketaan huomenna.

-Pekka
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Peking testit

Tulevan kisa viikonlopun testit alkoivat kuivissa ja erittäin lämpimissä merkeissä Pekingin Goldenportin radalla. Rataa voi hyvinkin verrata sanoilla Mika Salo circuit vastaan Hartolan mikroauto-rata. Rata on 2,3km pitkä, pomppuinen, syherö ja vaarallinen. Harvemmin tulee tilannetta vastaan kun käytän lyhyttä vaihdevälitystä enkä edes kerkeä käyttää kuudetta vaihdetta.

Keskiviikkona pääasiassa vain ajettiin kilometrejä radalla jotta saisin vähän enenmän tuntumaa radasta. Tälläisellä radalla on hyvä saada paljon testiä, jokaisen pompun minkä muistat on tärkeää esimerkiksi kun rataa ruvetaan ajamaan sateella. Kellotin päivän nopeimman ajan viimeisellä puolen tunnin rupeamalla, aika 1.03.35 oli ihan hyvä siinä mielessäkin että viime vuonna aika-ajossa ajettiin 1.02.9.

-Pekka
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Noniin. Nyt on sitten vahvistettu, että peruuntunut Macaon kisa korvataan A1GP:n lisäluokkana ajettavalla kisalla katuradalla Pekingissä. Rata on ilmeisen ahdas, sillä mukaan otetaan vain 25 ensiksi ilmoittautunutta...

A1GP:n sivulla ei ole vielä mitään tietoja radasta, paitsi kiertosuunta - myötäpäivään.

Tällaiselta rata ilmeisesti ainakin nykyisten suunnitelmien mukaan näyttää:

Kuvan perusteella taas kiertosuunta on vastapäivään... No oli miten oli, iso kaareva musta alue näyttäisi olevan pysäköintivarikko (paddock). Ratavarikon (pitlane) sisääntulo on neulansilmän jälkeisellä "paluusuoralla" ja se jatkuu koko loivan vasurin (jos siis mennään vastapäivään ;) ) matkan ja radalle tullaan ennen 1. mutkaa olevan risteyksen kohdalta. Lähtö/maali sijaitsee hieman ennen tuota kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Testiä Pekingistä

Torstaina ja perjantaina jatkui hyvä meininki, sää oli loistava ja aika paljon ihmisiäkin kertyi katsomaan testejä.
Torstain testeissä pääasiassa perehdyimme biilin alustan säätöihin. Koska rata on todella pomppuinen ja kimurantti auton alusta pitää olla jo valmiiksi aika pehmeä. torstain testeissä selvisi että alusta ei saa olla liian pehmeä, alusta liiallista pehmeyttä voi kuvailla sanoilla ”ihan kuin ajaisi polkupyörällä mutkaan tyhjällä renkaalla”. Säädöt löytyivät suhteellisen hyvin vaikka ei oltu nopeimpia.
Perjantaina ajettiin vain yksi harjoitus joka oli mitaltaan 30 minuuttia. Viimeisessä testissä enennen lauantain virallisia harjoituksia kokeiltiin vähän uusia kumeja ja miltä tuntuu kun auto lähtee lapasesta 160 km/h:ssa. Mitään ihmeellistä ei käynyt mutta harjoitus jäi vähän vajaaksi ja uusia renkaita ei keretty pitään alla kuin puolitoista kierrosta. Sain kumminkin kellotettua päivän toisteksi parhaan kierros ajan.

-Pekka
 
Ylös