Tuossa Zep:in kysymyksessä lepää koko Suomalaisen tulevaisuuden rata tähtien kohtalo, joten oli pakko vielä kaivaa uudestaan esiin
Pekalta Redbullin esimerkki on mielestäni täydellinen. Ensin päätetään markkina-alue missä halutaan vaikuttaa ja sitten vaan nostetaan sieltä jokin kuski. Redbullin tapauksessa on annettu tällä hetkellä painoarvoa niin Amerikan valloitukselle (esim. Scott Speedin rakettimainen ura) kuin oman lafkan juurien kunnioittamiselle (Aigner, Klien, Ammermüller). Reservissä pidetään sitten omiin tarpeisiin sopiva kirjava liuta kuljettajia joita tuetaan pikkuluokissa.
http://www.redbull-juniorteam.com/2006/drivers_overview.php myös tuolta voi käydä tsekkaamassa strategian toteutumisen käytännössä. Joka maasta on poimittu yksi kuski paitsi Itävalta/Saksa ja USA akselit on ne mitä painotetaan. Viime vuonna suomi sai vielä osuutensa Mustonen & Nyman parivaljakossa, mutta jos oikein ymmärän ei heillekään enää tilaa löytynyt?
Mitä tulee suomalaisiin ex-F1 kuskeihin niin veikkaan että Keke kokee ehkä työnsä tehdyksi autettuaan Lehdon ja Häkkisen maailmalle, kenties sitten antanut jotain taloudellisia myönnytyksiä lukuisille suomalaiskuljettajille jotka ovat ajaneet Team Rosbergilla (Mäenpää, Liimatainen, Niemelä, Karjalainen, etc..)?
Mika Salo antoi panoksensa peliin auttamalla Risto Virtasta useampaan otteeseen ensin Alan Dockingille neuvotteluissa ja sitten Japaniin 5Zigenille sekä F3 että F3000 kuin myös Santavirran Mikua Japanin F3:siin. Ilmeisesti Aasian sen hetkinen talouskriisi, Salon omat resurssit/kiireet ja kotimaisten tukijoiden puuttuminen kuitenkin lopetti molempien lupaavan pitkälle päätyneet ajot.
Häkkisen ja Lehdon meriittit tällä saralla ovat mulle ainakin hämärän peitossa. Voisin kuvitella että Lehto auttaa Aleksi Mustosta tulevina vuosina melko mielellään ja pitkälle. Häkkisen panosta ehkä tässä kaivattais, jollei sitten keskity jo Hugoon.
Kyllähän suomestakin rahaa löytyy oikean henkilön myötä. Kuvitelkaa jos Timo Jouhki olisikin aikanaan kiinnostunut rata puolen jutuista. Veikkaan että olisi rata puolen suomalais saavutukset vielä komeempia tai ainakin olisi ollut enemmän kuskeja ajamassa ammatikseen. Jouhkin managerointi on sikäli mukava "jäänne" 80-luvun toimintamallista jossa autetaan nimenomaan LUPAAVIA uusia kuljettajia, jotka ei välttämättä tarvitse olla omia sukulaisia tai muita ennakko kytköksiä sponsoroivaan firmaan omaavia henkilöitä, etc..
Kilometri postauksen päätteeksi sanotaan näin, että onneksi markkinointi strategiat muuttuu aika nopeesti mitä tulee kansainvälisen tason sponsorointiin ja huomioon. Kaikki kun on pian Sarasvuon huomiotaloutta ja hedonistista design managementia jossa kuljettajan kansalaisuudella ja markkina-alue sidonnaisuudella ei ole enää kauheasti väliä vaan sillä että kuljettaja on differoitu persoona jollaista ei kuljettajien joukosta löydy entuudestaan. Esim. Redbullin ja muiden energiajuomien sponsorointi kohteet on melko samanlaisia kuten Nokian. Moottoriurheilu kai lasketaan siten monen kansainvälisen firman markkinoinnissa sinne xtream-lifestyle-cool lajiksi, joten sitä yritettään viestittää varikollakin, kuten Redbullillakin jossa kaikki on olevinaan niin viileetä että pitstopeillakin mekaanikot on kohta puettu svengaaviksi räppäreiksi, etc..
Mä luulen että Kiina-ilmiön myötä Pekan veto lähtee ajamaan Aasiaan oli varmaan ihan hyvä. Toivotaan että joku isompi niistä Kiinaan etabloituvista suomalais yrityksistä haluaa hyödyntää suomalaismenestystä myös radalta :thumbup: