Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Eikös tuohon Ford-armadaan voi käytännössä nyt lisätä vielä nuo kaksi viime vuoden Matechia, joita *köh* satelliittitallinne Belgian Racing aikoo ajattaa GT1:ssä? :)
Jotenkin sinne päin :rolleyes:

Toisaalta huomenna julkaistaan, että Mustangit siirretään sivuun (siis takaisin rapakon taakse kehittymään) ja Blancpain Endurance -sarjaan otamme käyttöön Ford GT:n GT3 versiot, joilla oli tarkoitus ajaa FIA GT3 -sarjassa, kunnes se hyllytettiin tämän muuttuneen GT1-kuvion myötä. Toisin sanoen Fordien määrä säilyy vakiona, muoto vain muuttuu...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eli kyseessä ovat ne samat ex-Matechin GT3:t, jotka saitte viime kesänä?
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Eli kyseessä ovat ne samat ex-Matechin GT3:t, jotka saitte viime kesänä?
Kyllä, nämä Blancpainiin tulevat Ford GT3:t hankittiin viime kesänä Matechilta Spa 24:sta varten. Ne ovat tosin kaikki ex-Matecheja, sillä hehän ne ovat rakentaneet. Nämä meille tulleet GT3:t olivat korkkaamattomia, ei Matechin aiemmin itse käyttämiä. Ne heidän käyttämänsä taitavat lojua edelleen siellä Matechin nurkissa, ainakin 2 niistä.

Ja ex-Matecheilla mennään GT1:ssäkin. VDS ajattaa viime vuotisia autojaan ja Belgian Racing Matechin viime vuonna käyttämiä.

Niin, onhan siellä tallilla vielä se kaudella 2009 käytetty eka versiot nyky-GT1:stä. Siinä muuttui kori sen verran 2010 kaudelle, ettei sitä voinut alkaa muokkaamaan, vaan kehittelyversio jäi sivuun ja sillä ajellaan nykyään demoja ja harjoitellaan pitstopeja...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Näemmä Mr Palttala ajelee muiden kiireidensä lomassa Mr. Kuismasen parina noita Belgian GT kisoja. Toivottavasti turvavöiden yms. kanssa ei tule mitään kommervenkkejä :D ja vauhti ei muutoinkaan ole liian kovaa suhteessa tiimin "ykköskuljettajaan" :p
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Näemmä Mr Palttala ajelee muiden kiireidensä lomassa Mr. Kuismasen parina noita Belgian GT kisoja. Toivottavasti turvavöiden yms. kanssa ei tule mitään kommervenkkejä :D ja vauhti ei muutoinkaan ole liian kovaa suhteessa tiimin "ykköskuljettajaan" :p
Pari ekaa kisaa on sovittu ja ihan kiva päästä pitkästä aikaa takaisin Belcarin pariin. Pitstopit pitää tietenkin harjoitella kunnolla ennen kauden alkua.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
TS:n juttu aiheesta: Kuismanen ja Palttala yhdessä Belcar-sarjaan
Muista Markus jättää vyöt löysälle, ettet saa kenkää!

Talven aikana Kuismasen mieli on muuttunut sen verran, että vauhdin tappo ei ollutkaan sabotoivat ajoparit, vaan FIA:n säännöt. Ne ei tosin selitä eroa muihin Corvetteihin...


Päivän mietelauseeksi ehtaa Heikki Kultaa:
"STT-sarjassa Kuismanen kilpailee Chevrolet Viperilla."
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Osaakos Markus vähän avata, että missä jamassa BelCar on nyt vuonna 2011? Vieläkö tuttuja kuskeja sieltä männävuosilta on mukana?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Osaakos Markus vähän avata, että missä jamassa BelCar on nyt vuonna 2011? Vieläkö tuttuja kuskeja sieltä männävuosilta on mukana?
Voisin tähän kommentoida tarkemmin ensi viikolla, kun olen ensimmäisen viikonlopun nähnyt paikan päältä.. En ole vielä edes nähnyt viikonlopun osanottajalistaa, joten täysin kärryillä en ole, mutta jotain juttuja tietysti on osunut korviin.

Kyllä siellä melkoisesti tulee olemaan tuttua porukkaa. Samoja kavereita edelleen mukana ja sarjaa kiertää paljon hyviä tai jollain tasolla tunnettuja kuskeja, jotka ajavat Belcarin muiden ohjelmiensa ohessa. Esimerkkeinä nyt vaikka Goossens, Kumpen, Longin, Maassen, Bouvy, Van Hooydonk, Moser, Verbergt, Soulet, Verbist.

Suurin muutos lienee se, että nykyään promoottorina toimii SpeedWorld, joka aiemmin hoiti vain BTCS -sarjaa. Siellä puolella on ehkä enemmän uusia kasvoja kuin ratin takana..

Koko sarjan automäärästä en tiedä mitään, mutta kuulin, että odottavat n. kymmentä kovatasoista GT3-autoa sarjan pääluokkaan. Mukana ainakin uusi Mercedes, Corvette, Porsche, Ford GT, Audi, Lamborghini ja ehkä Ferrari.

Viime vuosien aikana Belcar on vähän hakenut muotoaan. Perinteisistä eripituisista kestävyyskisoista siirryttiin välillä muista GT3-sarjoista tuttuun 2 x 1h -konseptiin, mutta siitä luovuttiin viime kaudella ja palattiin takaisin pidempiin lähtöihin. Viime vuonna Zolderin 24h ei kuulunut sarjaan, mutta on tänä vuonna taas mukana.

Eiköhän siellä saada ihan hyvä kapinat aikaiseksi ja saa nähdä mihin suomalaisten vauhti siinä ryhmässä riittää. Mersu tulee ainakin menemään kovaa ja hyviä kuskipareja on myös Audilla (Longin-Maassen sekä Verbist-Ide) ja Porschella (Goossens-Soulet).

Turkulainen Ford GT odotteli naftaliinissä viime kauden yli ja huomenna katsotaan miten se liikahtaa ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Pääsemme ajamaan vain yhden tunnin treenin, jonka Pertti ajaa joko kokonaan tai pääosin. Lauantaina on 2 lyhyttä aika-ajoa ja sunnuntaina kolmen tunnin kisa. Veikkaisin, että ensimmäinen viikonloppu menee vielä yhteistyön hiontaan, uusien renkaiden opetteluun jne, mutta jos kaikki sujuu ongelmitta, niin kyllä siellä on tavoitteena ajaa muiden mukana kilpaa.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Kuten veikkasin, ensimmäinen viikonloppu meni tuntuman hakemiseen ja yhteistyön hiontaan, mutta yllättävän hyvin vauhti riitti kuitenkin heti avauskisassa.

Treenit ja eka aika-ajo menivät auton kanssa painiessa, mutta tokaan aika-ajoon se saatiin kohtuulliseen iskuun. Sain aika-ajon loppuun uudet renkaat ja lähdin niillä ajamaan lopullista aikaa. Eka kierros oli ok tunnustellessa ja tokalla kaikki peliin. Se meni hyvin kunnes viimeisessä shikaanissa jarrupoljin muljahti lattiaan ja tuli tilanne päälle. Kierros munilleen ja varikolle. Onneksi se eka kiekka riitti vitosruutuun.

Belcarin tasosta sen verran, että paalu oli kovempi kuin FIA GT3:n viime syksyn päätöskisassa ja munkin aika olisi riittänyt kolmanteen ruutuun. Toki kelillä on merkitystä eikä suoraan voi verrata, mutta kuitenkin. Top 5:ssä 5 eri automerkkiä 0,7 sekan sisällä.

Kisaan siis hyvillä mielin tietäen, että vauhti riittää muiden mukaan. Sain hyvän startin ja nousin pykälän. Seurailin kärkikolmikkoa aika helposti, kunnes muutaman rundin jälkeen kytkin alkoi luistaa ja kurvasin varikolle hoitoon. Matka jatkui 2 kierrosta kärjen perässä ja kytkin toimi taas. Noin puolen tunnin kohdalla vasemman takarenkaan mutteri löystyi ja taas varikolle sitä kiristämään.

Pääsin radalle 4 kierrosta kärkeä perässä ja suoraan kisaa johtaneen Porschen perään. Kurvailin siinä Porschen perässä kohtuu helposti tankkauksiin asti.

Tämän jälkeen ainoa ongelma oli ylikuumentuvat jarrut, jotka hankaloittivat menoa todella paljon, mutta ne onneksi kestivät joten kuten maaliin asti.

Kisan toiseksi nopein kierros, kympän nopeimmasta ja jo yhden stintin ajetuilla renkailla kertoo siitä, että vauhti oli todella hyvin kohdallaan. Auton säädöt ja rengaspaineet menivät nappiin, sillä ajoin 1,5 tunnin vedon lopussa vain 0,5s hitaammin kuin parhaimmillaan. Nousin viimeisen pätkän aikana seiskapaikalta neljänneksi, joka oli alun ongelmien jälkeen maksimisuoritus (kolmanteen sijaan 3 kiekkaa eroa) ja saimme taskuun hyvät pisteet.

Jarrut kuntoon, tekniikkamurheet pois ja lisää rutiinia varikkostoppeihin, niin meillä on suomalaisvoimin kaikki mahdollisuudet taistella voitoista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jarrut kuntoon, tekniikkamurheet pois ja lisää rutiinia varikkostoppeihin, niin meillä on suomalaisvoimin kaikki mahdollisuudet taistella voitoista.
Jarrumurheethan (kuulemma) johtuivat siitä, että teille unohdettiin kertoa että GT3 luokituksista poiketen keulasta olisi saanut johtaa lisäjäähytysilmaa jarruille... Ja mekaanikoillekin voisi opettaa kuinka kireälle ne pyöränmutterit pitää kiristää...
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Kiitoksia Markukselle FB viestissä missä ilmoitit ajavasti Blancpain Endurance -sarjassa. :thumbup:

Ilman sitä olisin jäänyt ihan täysin ulos kyseisestä sarjasta, Live kuvaa ja Live timing! :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nostellaas tätäkin ketjua taas lähemmäs päivänvaloa....

Markuksella varmaan on ensikäden tietoa mitä ratkaisevaa eroa on GT1 ja GT3 speksien mukaisilla Fordeilla. Äkkiä FIA:n sivuilta katsottuna näyttäisivät olevan aikalailla tasoissa niin minimipainon kuin moottoritehojenkin suhteen.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Markuksella varmaan on ensikäden tietoa mitä ratkaisevaa eroa on GT1 ja GT3 speksien mukaisilla Fordeilla. Äkkiä FIA:n sivuilta katsottuna näyttäisivät olevan aikalailla tasoissa niin minimipainon kuin moottoritehojenkin suhteen.
Hyvä kysymys. Pohjimmiltaan auto on hyvin samanlainen, mutta esim. ajofiilis on hyvin erilainen ja onhan niissä selviä teknisiä erojakin.

GT1:ssä on 5,3L motti, kun GT3:ssä se on 5,0L. Tehoeroa nykykuristimilla on n. 40hv. Molemmat moottorit molemmissa luokissa on tavallaan jo suorituskykynsä ylärajoilla eli kuristinta kasvattamalla ei tehot juurikaan enää kasva.

ECU eli moottorin ohjausyksikkö on GT1:ssä kaikilla sama standardi Magnetti Marelli, kun taas GT3-luokassa se on vapaa ja Ford käyttää Boschia.

GT1-autossa on isommat jarrut, hiilikuitu sellaiset ja ilman ABS:ää. GT3:ssa rautajarrut, ABS, pienemmät levyt.

GT1:ssä on enemmän aerodynamiikkaa, siis suoraan downforcea sekä myös säätömahdollisuuksia (siipi, keulan splitteri, pohjalevy, takasiipi, etupuskurin pikkusiivekkeet).

Renkaat on GT1:ssä pykälää pehmeämmät.

GT1:ssä X-tracin lodju, GT3:ssa on Hewland.

GT1:ssä neljään suuntaan säädettävät iskarit, GT3:ssa kahteen. Vakaajat ovat selvästi tukevammat GT1:ssä, niitä on erilaisia ja enemmän säätömahdollisuuksia.

Molemmat versiot tehdään samanlaiseen siviiliauton koriin ja perus korityön turvakaarineen tekee sama paja Saksassa, mutta GT1 on jonkin verran jäykempi.

Nämä nyt tuli nopeasti mieleen!
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
pari välikysymystä:
mitä sarjoja olet ehtinyt seuraamaan tänä kesänä? Pari ehdostusta:
Italian Superstars?
ADAC GT Masters?
VLN?
muita?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
pari välikysymystä:
mitä sarjoja olet ehtinyt seuraamaan tänä kesänä? Pari ehdostusta:
Italian Superstars?
ADAC GT Masters?
VLN?
muita?
Aika vähän tulee eri sarjoja seurattua. GT1-kisoja olen seurannut aika tarkkaan, jos en ole ollut itse paikalla. Le Mans tuli tutuksi Eurosportin kopissa ja Le Mans -sarjan ja American Le Mans -sarjan kisoja seurailen netin kautta, jos olen koneen ääressä.

Noista mainitsemistasi GT Mastersin tulokset katson välillä, mutta en sen tarkemmin ole perehtynyt.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Jatkat kuulemma Marc VDS Racing tiimissä myös tänä vuonna kiertäen kuulemma Blancpain Endurance-sarjaa, mutta onko tuon lisäksi muita ajokeikkoja tiedossa mahdollisesti muiden sarjojen kisoissa?
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Jatkat kuulemma Marc VDS Racing tiimissä myös tänä vuonna kiertäen kuulemma Blancpain Endurance-sarjaa, mutta onko tuon lisäksi muita ajokeikkoja tiedossa mahdollisesti muiden sarjojen kisoissa?
VDS kertoi jo lokakuussa, että haluavat minun jatkavan BMW:llä Blancpainissa myös tänä vuonna, mutta lopullisia kuskikolmikoita ja vahvistuksia lisäkisojen osalta vielä odotellaan.

Tämän lisäksi työn alla on useampikin projekti, joista tärkeimpinä kuviot WEC:iin ja GT1 Worldiin. Toinen näistä sai osittaisen vahvistuksen tänään ja toinen hieman takapakkia. Koko ajan painetaan duunia, jotta tulevalla kaudella olisi taas tekemistä ratin takana. Sen verran olen vuosien varrella oppinut, että ei kannatta sitä skumppapulloa korkata puheiden perusteella vaan odotetaan nimet lappuihin ja katsotaan mikä auto alle tulee.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Jarrumurheethan (kuulemma) johtuivat siitä, että teille unohdettiin kertoa että GT3 luokituksista poiketen keulasta olisi saanut johtaa lisäjäähytysilmaa jarruille... Ja mekaanikoillekin voisi opettaa kuinka kireälle ne pyöränmutterit pitää kiristää...
Jälkikäteen kuulin välikäsien kautta, että minä ne jarrut tuhosin. Onneksi muissa Fordeissa jarrut kestivät hyvin, mm. läpi Span kaksnelosen! :cool:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
GT1-autossa on isommat jarrut, hiilikuitu sellaiset ja ilman ABS:ää. GT3:ssa rautajarrut, ABS, pienemmät levyt.
Tuli mieleen näistä jarruista; että miten paljon hiilikuitujarruilla pystyy venyttämään tätä jarruttamisen alotusta pidemmälle kuin teräslevyjarruilla?
Siis Suomeksi:
Kuinka paljon paremmin hiilikuitujarrullinen GT1 pysähtyy kuin GT3?
Matakana mitattuna?
Voiko esim. GT1:sellä Monzassa alottaa jarruttamisen 200m kyltiltä, kun taas GT3:sella 300m kyltiltä?

Tiedän kyllä näistä jarruista perusteet, hiilikuidulla pysähtyy, mutta olisi hienoa kuulla ihan faktaa.:cool:
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Tuli mieleen näistä jarruista; että miten paljon hiilikuitujarruilla pystyy venyttämään tätä jarruttamisen alotusta pidemmälle kuin teräslevyjarruilla?
Siis Suomeksi:
Kuinka paljon paremmin hiilikuitujarrullinen GT1 pysähtyy kuin GT3?
Matakana mitattuna?
Voiko esim. GT1:sellä Monzassa alottaa jarruttamisen 200m kyltiltä, kun taas GT3:sella 300m kyltiltä?

Tiedän kyllä näistä jarruista perusteet, hiilikuidulla pysähtyy, mutta olisi hienoa kuulla ihan faktaa.:cool:
Oiskohan pääpointti jarrujen säilyminen kisan loppuun asti paremmin vrt perinteiset ?

Sopivissa jarrulämmöissä eroa ei jarrutusmatkassa paljon ole, koska perinteisetkin jarrut riittävät ja renkaan pidosta jarrumatka kiinni, mutta kylmänä perinteisillä jarruilla pysähtyy paremmin ja taas perinteinen ei siedä niin paljon ja pitkäkestoistä rääkkiä ?
 
Ylös