Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Onkos noissa GT-autoissa lisänappuloita vaihteen siirtoon esim. jotain nappia painamalla menee aina kolmonen sisään riippumatta, mikä vaihde oli päällä F1:stä noi taidettiin kieltää. Tietyissä tilanteissa käsittääkseni tuon sekventaalin ongelma on se, kun pitää käydä kaikki vaihteet aina läpi alaspäin vaihdettaessa toinen on tietenkin, että kuskit tarvii vaihdevalon tietääkseen, mikä vaihde päällä h-kaaviollahan sen tietää koskettamalla keppiä.
Ei ole sellaista nappia. Ainoastaan elektroniset avut (sytkän katkaisu ylös vaihdettaessa ja välikaasu alas vaihdettaessa) saa pois päältä, jotta autolla voi jatkaa ajamista, vaikka niihin joku vika tulisi. Aika harvoin sitä vaihdetta tulee luntattua näytöstä, vaan sen tietää mikä vaihde pesässä on.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Kerro jotain viikonlopun VLN-kisasta! Minkälainen oli BMW Z4 GT?
VLN1 oli meille täysin opintomatka. Tiimistä ei löydy minun lisäkseni yhtään henkilöä, joka olisi aiemmin ollut Nordschleifen kanssa tekemisissä ja testejäkin ajoimme tasan päivän ennen tuota yksipäiväistä kisaviikonloppua, joten olimme paikalla opettelemassa ja keräämässä tietoa toukokuun 24h kisaa varten.

Porukka kuitenkin osaa hommansa ja auto oli melko hyvä heti alusta lähtien ja yllättävän nopeasti pääsimme hyvään vauhtiin. Ajoin treeneissä 6 kierrosta ja olin BMW:n tehdasautoa 5s perässä. 5 sekkaa on tietenkin tavallaan paljon, mutta lähtökohtiin nähden positiivinen aloitus. Sillä ajalla olisi ollut kaikissa viime kauden VLN-kisoissa aika-ajossa kympin paikkeilla eli joten kuten alueella oltiin heti.

No, kisapäivä alkoi sähläyksellä, kun olimme vielä katsastusjonossa kun 1,5 tunnin aika-ajo alkoi ja pääsimme mukaan vasta toiselle puoliskolle. Itse pääsin ajamaan vain yhden kierroksen lopussa eli kerran GP-radan ympäri, lähtöviivan yli ja siitä suoraan kelloa vastaa Nordschleifea kiertämään. Edellinen kuski heitti, että kuivaa uraa löytyy, mutta myös märkiä paikkoja, joten hirvittävällä puskulla sinne ei voinut lähteä vaan piti katsoa ne kuivat ja märät kohdat, jotta tiesi missä piti nostella. Kun ylitin maaliviivan, niin jäi n. 20s vajaaksi, etten ehtinyt toiselle kierrokselle ja sehän harmitti. Sillä ajalla ruutuun 27, joka oli tietenkin pettymys, mutta riitti taaksekin 161 autoa.

Kisa aloitettiin kuivalla ja Bas Leinders nosti meidät ekan vedon aikana sijalle 16. Jatkoin siitä ja tulin tuntia myöhemmin varikolle sijalla 8. Ajovuoroni alkuvaiheessa hieman ripotteli ja myöhemmin oli paikallisia sadekuuroja, joten haastetta riitti slikseillä lipsutellessa. Viimeisen kierrokseni aikana tiimi kysyi mitkä renkaat pitäisi valita. Vastasin, että ei mitään aavistusta, puoli rataa on kuiva ja puoli rataa märkä. Sanoin, että jos ei sada enempää niin slikseillä pärjää, mutta jos tulee hiukankin vettä lisää niin alkaa olla liukasta. (loogisesti ajateltuna sadepyörä on aina turvallisempi, mutta itse asiassa sadepyörän kun sulattaa kuivalla uralla, niin se ei toimi märällä eikä kuivalla pinnalla...)

Tiimi valitsi Leindersille sliksit ja kierrosta myöhemmin palattiin varikolle hakemaan sadepyöriä... Tämän extrastopin aikana putosimme sijalle 15. ja sitten hetkeä myöhemmin kisa keskeytettiin, kun olosuhteet olivat liian vaaralliset.

Kun aiemmin nousin kahdeksanneksi, ohitin Porschen, joka sijoittui lopulta viidenneksi. Oikealla rengasvalinnalla siis jopa top5 oli mahdollinen ja se oli reilusti yläkanttiin odotuksiin nähden. Toisaalta Nyrren haaste on juuri nuo muuttuvat tilanteet, meillä meni se yksi rengasjumppa pieleen ja sijoitukseksi jäi 15., joten emme ihan vielä ole sen radan spesialisteja...

Rata on haastava ajaa, mutta oikeasti vaikeaa on löytää sopiva suhde puristamisen ja riskien välttämisen väliltä, kun autoja on lähes 200 ja kun olosuhteet muuttuvat koko ajan. Jos ottaa varman päälle, niin kierrosajan voi mitata kalenterilla ja jos taas puristaa limitillä niin voi olla varma, että jossain välissä napsahtaa. Ensi viikolla jatketaan harjoittelua ja yritetään löytää sitä sopivaa kompromissia.

BMW Z4 on oiva peli tuolle radalle. Vaikka huippuvauhti ei ihan riitä Porschen, Audin ja Mersun haastamiseen, niin auto on hyvä joka puolella rataa, helppo renkaille ja toimii hyvin myös sateella.

Ensi viikolla meillä on ohjelmassa VLN3. Maxime Martin tulee sinne mukaan, rengasmerkki vaihtuu ja meillä on pitkä lista muita opeteltavia asioita, mutta onhan se ihan hiton hieno paikka!! :thumbup:
 

BayerKraft

Active member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
26
Miltä nyt tuntuu?

Otsikko ohjasi kysymään jotain, niin kysyin. :)

Onnittelut loistavasta Nürburgring 24H-kisasta ja tiimille myös!

Olisiko jotain yksityiskohtia mitä haluaisit nostaa kisasta esille?

Teillä auto kesti ilmeisen hyvin vs. muut Z4:et, mutta toisaalta vauhtinne [kierrosnopeudet] ei tainnut olla aivan yhtä kovaa kuin "tehdas" Z4:lla.

Ymmärrän täysin ettei vauhti voinutkaan helposti olla samalla tasolla tehdas-autojen kanssa, kun ottaa huomioon kokemuksenne radalla tiiminä ja kenties viimeisimmät "tehdasautojen" viritykset.

Sanoit edellisessä viestissäsi ettei Z4:n vauhti aivan riitä pahimpiin kilpaijoihin nähden, mutta jos oikein olen tulkinnut niin tehdas-Z4:et ottivat paalupaikan ja tekivät nopeimmat kisakierrokset, niin saitteko/ saivatko tehdasbemut uutta palikkaa Nyrrelle?

Kiitän jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ottamatta mitään kantaa tuohon massakysymykseen (kun ei oo tietoa eikä edes luuloja) niin en pidä tuota lainkaan uskomattomana. Sen mitä erään toisen kotimaisen herrasmieskuljettajan puheista taannoin opin, niin hiilikuitujarrujen toimintalämpötila on sen verran korkea, ettei niiden soveltaminen normaaliin tieliikennekäyttöön onnistu millään konstilla - kuin ehkä siten, että jarrut laahaa koko ajan päällä.
-Mitenköhän Ferrari sitten pystyy käyttämään nitä katuautoissaankin (joka mallissa muistaakseni 2009 vuodesta alkaen)?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
-Mitenköhän Ferrari sitten pystyy käyttämään nitä katuautoissaankin (joka mallissa muistaakseni 2009 vuodesta alkaen)?
Eikös Ferrarin (kuten muidenkin valmistajien) katuautoissa ole ns. komposiittijarrut, eli carbonceramic tms jotta soveltuu tieliikenteeseen paremmin?
Eli siis ei täydet hiilikuitujarrut (kuten kilpa-autoissa) vaan sekote parista materiaalista...
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Eikös Ferrarin (kuten muidenkin valmistajien) katuautoissa ole ns. komposiittijarrut, eli carbonceramic tms jotta soveltuu tieliikenteeseen paremmin?
Eli siis ei täydet hiilikuitujarrut (kuten kilpa-autoissa) vaan sekote parista materiaalista...
Juu, tätä mieltä minäkin olen, vaikken näiden siviilipelien yksityiskohdista ikinä ole selvää ottanut.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Otsikko ohjasi kysymään jotain, niin kysyin. :)

Onnittelut loistavasta Nürburgring 24H-kisasta ja tiimille myös!

Olisiko jotain yksityiskohtia mitä haluaisit nostaa kisasta esille?

Teillä auto kesti ilmeisen hyvin vs. muut Z4:et, mutta toisaalta vauhtinne [kierrosnopeudet] ei tainnut olla aivan yhtä kovaa kuin "tehdas" Z4:lla.

Ymmärrän täysin ettei vauhti voinutkaan helposti olla samalla tasolla tehdas-autojen kanssa, kun ottaa huomioon kokemuksenne radalla tiiminä ja kenties viimeisimmät "tehdasautojen" viritykset.

Sanoit edellisessä viestissäsi ettei Z4:n vauhti aivan riitä pahimpiin kilpaijoihin nähden, mutta jos oikein olen tulkinnut niin tehdas-Z4:et ottivat paalupaikan ja tekivät nopeimmat kisakierrokset, niin saitteko/ saivatko tehdasbemut uutta palikkaa Nyrrelle?

Kiitän jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
Kiitos kiitos!

Sijoitus oli ensikertalaisille hieno ja olimme tyytyväisiä kuudenteenkin sijaan ja nelonen tuli sitten bonuksena, kun parille kärkiautolle kävi huonosti viimeisen tunnin aikana. Toisaalta kolmanneksi tullut Mersu pysähtyi radan varteen viimeisellä kierroksella, joten oli pienestä kiinni, että olisimme voineet sijoittua jopa kolmanneksi ja tämä tietenkin jäi harmittamaan...

Auto kesti maaliin asti, kun pidimme siitä huolen. Kärkikuskit ajoivat jonkin verran aggressiivisemmin sekä auton käytön että liikenteen kannalta ja se tietenkin lisää riskejä. Me laskimme, että maaliin pitää päästä hinnalla millä hyvänsä ja tällä kertaa se kannatti.

Esimerkkinä, kun Schubertin autoissa paukkuivat vetoakselit, me nostimme auton perää, jotta vetoakselit saatiin parempaan kulmaan ja vetareille lisää ikää. Pito huononi ja auto oli hankalampi ajaa, mutta parempi näin kuin korjata minuuttitolkulla varikolla. Meiltäkin tuli vetareista rasvat pihalle, mutta niille tehtiin pikahuolto joka stopilla ja tämän lisäksi emme ajaneet ollenkaan kanttikivien yli kisan toisella puoliskolla.

Kytkin lopetti toiminnan jo muutaman tunnin jälkeen ja sen kanssa piti pompotella varikolle tultaessa ja sieltä lähdettäessä. Ja yksi rengasrikko tuli ekan vedon aikana. Muuten meidän vehje toimi hienosti.

Mulle jäi meidän kolmikon nopein kierrosaika 8.35, jotain. Maavaraa oli jo nostettu, pehmeämmät renkaat käytetty loppuun yön aikana, ajoimme pari pykälää pienemmillä tehoilla bensan kulutuksen minimoimiseksi ja tosiaankin niihin kantteihin ei saanut enää osua. Se oli kisan voittajan parhaasta ajasta 2s perässä, joten aivan metsässä ei oltu. BMW:n tehdasautot menivät kovempaa, mutta en muista heidän parasta aikaansa. Jos pointtina olisi ollut parhaan ajan saaminen ruutuun, niin olisimme voineet "helposti" ajaa alle 8.30, mutta pelasimme peliä kestävyyskisan säännöillä.

Itse ajoin yhden kokonaisen vedon Schubertin auton perässä roikkuen ja Vita4One:n autot ohitin muutamaan otteeseen. Puhtaasti suorituskyvyssä emme siis olleet kaukana, mutta hitaampien autojen ohituksissa olimme selvästi varovaisempia. Me otimme vähemmän riskejä ja siinä voi tulla sekuntitolkulla eroa verrattuna siihen, että tunkee nokan joka väliin ja pakottaa hitaammat väistämään. Joskus ne eivät väistä ja sitten osutaan lujaa.

En tietenkään tiedä tarkkaan oliko tehdas-Bemuissa jotain spesiaalia, mutta tuskin suurta eroa kuitenkaan. Eroa tuli mieluumminkin juuri ruuhkassa ja heidän tankkauksensa oli myös n. 10s nopeampi kuin meillä.

BMW:llä oli vauhti kohdillaan, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että esim. Audi ja Porsche osaavat paremmin poliittisen pelin. Kauden alun VLN-kisoissa ei välttämättä kannata ajaa koko ajan kärjessä, sillä kisan organisaatiolla on tapana muuttaa autokohtaisia sääntöjä jopa 24:sen aika-ajon jälkeenkin. Esim. Audi oli koko ajan siinä kärkitaistelun takana ja sitten ottivat kisassa kaksoisvoiton. BMW taas ei tähän peliin suostunut lähtemään, vaan siellä oli koko ajan kaikki pelissä. Kiitokseksi siitä saimme 50kg lisää painoa kauden alkuun verrattuna. Tässä GT3:n BoP-touhussa on hyvät ja huonot puolensa.

Olimme muuten ainoa tämän kärkiluokan 30+ autoista, jossa oli vain kolme kuljettajaa. Siinä kisan aikana tuli selväksi, minkä vuoksi kaikilla muilla oli neljä kuskia... Muut ajoivat aina yhden vedon kerrallaan (n. 1h20min) ja sitten 4h taukoa, kun taas me jouduimme ajamaan koko kisan läpi tuplavetoja (n. 2h40min) ja se oli yllättävän raskasta fyysisesti. Yhden ajovuoron aikana nesteitä häipyi 4-5kg ja toipuminen kesti oman aikansa.

Hieno kisa ja mahtava kokemus. Alustavasti olemme jo puhuneet, että ensi vuonna uudelleen, mutta katsotaan miten käy!
 
Viimeksi muokattu:

BayerKraft

Active member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
26
Kiitoksia Markukselle erittäin kattavasta vastauksesta.

Äärimmäisen hienoa että "tavallinen kansa" saa näinkin tarkkaa tietoa kisan kulusta, taktiikoista ja tekniikasta.

Saitteko muuten vinkkejä tehdas-tiimeiltä vetareiden kestävyysongelmaan vai keksittekö itse mainitsemasi keinon jolla paikat saadaan kestämään?

Ensi kerralla ehdottomasti kisaan mukaan ja neljä kuskia niin podiumi on entistä lähempänä ellei jopa voitto! :thumbup:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Mykistävää, onkohan missään näin detaljipitoista tekstiä luettavissa :thumbup:
Vaikka itsekin kilpapiireissä pyörin, tämä on ihan jotain muuta.
Pelkkää fanitusta :ahem:
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Minusta BoP toimi kaikista parhaiten kaiken kaikkiaan. Sen näki jo top40-aika-ajossa. Kuka muuten sen teidän kierroksen ajoi? Katsojan näkökulmasta kisa oli sairaan jännittävä. Paras kisa tähän mennessä! En kaivannut hitaampia autoja ollenkaan. Monet kansanautot eivät olleet kisassa mukana ollenkaan, esim. Volkkareita vaan muutama, ja näkyvin Opel oli Manta.
Hiilikuitu oli todella halpaa, kaikki McLarenit keskeyttivät, Ludwig kolaroi Seatin kanssa. Näitkö pahoja kolareita läheltä? Onboardista näkyi, miten esim. Black Falconin SLSistä pamahti oikea takarengas Döttinger Höhellä, ja matka päättyi sinne. Sen jälkeen Yokohaman kumit vaihtuivat kuulemma Misukoihin :)
Bemarin vetareiden kulumisen yksi syy oli kuulemma uusi lyhyempi vaihdelaatikko. Bemu on ensi vuonna jälleen mukana!
Johditte muuten alkuvaiheessa kisaa, se taisi johtua varmaan siitä renkaanvaihdosta ja sen takia varikkorytmityksen "menetyksestä". Montako kierrosta muuten ajoitte per stintti?
Toivottavasti olette taas ensi vuonna mukana!
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Markukselle onnittelut hienosta Nyrren kisasta! Itsellä jäi koko seuraaminen vähemmälle kun tunnit ei riitä päivässä kaikkeen.
Joka tapauksessa näitä juttuja lukee enemmän kuin mielellään. Etenkin tälläset detail jutut vetoakseleista sun muista yksityiskohdista on sellasia, mitä ei muualla tule ilmi ollenkaan. :thumbup:
Toivottavasti jatkossa teidän laite kulkee hyvin myös, tänä viikendinähän on on Silverstonessa Blancpain sarjan kisa taas, onnea sinne!!!:)
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Kiitoksia Markukselle erittäin kattavasta vastauksesta.

Äärimmäisen hienoa että "tavallinen kansa" saa näinkin tarkkaa tietoa kisan kulusta, taktiikoista ja tekniikasta.

Saitteko muuten vinkkejä tehdas-tiimeiltä vetareiden kestävyysongelmaan vai keksittekö itse mainitsemasi keinon jolla paikat saadaan kestämään?

Ensi kerralla ehdottomasti kisaan mukaan ja neljä kuskia niin podiumi on entistä lähempänä ellei jopa voitto! :thumbup:
Vaikkei tehdastiimi ollakaan, niin teemme kuitenkin läheistä yhteistyötä BMW:n kanssa ja aina sieltä sälli tai pari pyörii meidän boxissa ja tieto kulkee molempiin suuntiin. Esim. treeneissä ajomäärä on sen verran rajattu, että jotain juttuja tulee meidänkin kokeiltavaksi. Tieto vetareista tuli siis heti ja tsekkasimme omamme seuraavalla stopilla tarkemmin. Toki niitä seurataan muutenkin.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Minusta BoP toimi kaikista parhaiten kaiken kaikkiaan. Sen näki jo top40-aika-ajossa. Kuka muuten sen teidän kierroksen ajoi? Katsojan näkökulmasta kisa oli sairaan jännittävä. Paras kisa tähän mennessä! En kaivannut hitaampia autoja ollenkaan. Monet kansanautot eivät olleet kisassa mukana ollenkaan, esim. Volkkareita vaan muutama, ja näkyvin Opel oli Manta.
Hiilikuitu oli todella halpaa, kaikki McLarenit keskeyttivät, Ludwig kolaroi Seatin kanssa. Näitkö pahoja kolareita läheltä? Onboardista näkyi, miten esim. Black Falconin SLSistä pamahti oikea takarengas Döttinger Höhellä, ja matka päättyi sinne. Sen jälkeen Yokohaman kumit vaihtuivat kuulemma Misukoihin :)
Bemarin vetareiden kulumisen yksi syy oli kuulemma uusi lyhyempi vaihdelaatikko. Bemu on ensi vuonna jälleen mukana!
Johditte muuten alkuvaiheessa kisaa, se taisi johtua varmaan siitä renkaanvaihdosta ja sen takia varikkorytmityksen "menetyksestä". Montako kierrosta muuten ajoitte per stintti?
Toivottavasti olette taas ensi vuonna mukana!
Joo, se Top40 on hieno homma ja se on kuskeille mahtavaa, että pääsee kerran kiertämään radan ilman ruuhkaa! Maxime Martin ajoi meidän vedon.

Livenä en nähnyt pahoja iskuja, mutta olin radalla kiertelemässä Ludwigin auton rippeitä. Aika pahaan kuntoon se meni.

Aikaisen ekan stoppimme takia nousimme n. kymppipaikalta toiseksi. En huomannut, että olisimme johtaneet, vaan olimme siinä vaiheessa BMW #19:n hanurissa kakkospaikalla.

Pienillä bensansäästökikoilla pääsimme yhdeksän kierroksen vetoihin!

Näin toivotaan!
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Markukselle onnittelut hienosta Nyrren kisasta! Itsellä jäi koko seuraaminen vähemmälle kun tunnit ei riitä päivässä kaikkeen.
Joka tapauksessa näitä juttuja lukee enemmän kuin mielellään. Etenkin tälläset detail jutut vetoakseleista sun muista yksityiskohdista on sellasia, mitä ei muualla tule ilmi ollenkaan. :thumbup:
Toivottavasti jatkossa teidän laite kulkee hyvin myös, tänä viikendinähän on on Silverstonessa Blancpain sarjan kisa taas, onnea sinne!!!:)
Kiitoksia vain! Ja tosiaankin Silverstonessa ollaan ja yritetään kerätä lisää pinnoja Blancpain Endurance-sarjan mestaruustaisteluun!
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Vietät jussin Nürburgringillä:
http://www.vln.de/rennen.de.php?id=2012-06-23
Nyt alla Porsche. Onko ihan oikea kisailu mielessä, vai tietynlainen testaaminen?
Vanha mekaanikkoni PSI:n ajoilta on nykyään töissä Teichmann Racingillä ja on pyytänyt useampaan otteeseen ajamaan VLN-kisoja keikkamielessä. Tähän mennessä ei ole aikataulut osunut yksiin, mutta nyt sitten onnistui.

Tavoitteena on jeesata tiimiä ja samalla kerätä itselle lisää kilometrejä Nordschleifella. Mukava päästä kokeilemaan miten rata taipuu Porschella!

En tosin vielä tiedä millä autolla ajan. Tiimillä on tuore GT3 Cup (taitaa olla SP7-luokassa) sekä GT4-auto ja arpovat vielä kumpaan istun.

Tiimi kysyi myös tunnenko jonkun hyvän kuskin, joka voisi lähteä ajoparikseni ja nappasin mukaan Marc VDS:ltä tutun Maxime Martinin, jonka kanssa ajoin Ringin 24-tunnin kisassa.

Omiin aikatauluihin sopisi tämän viikonlopun lisäksi myös kolme seuraavaa, mutta mennään kisa kerrallaan.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Luokassa kakkosia, kokonaiskisassa 24.!
Klasse: SP10
Gestartet: 8 Gewertet: 6 Nicht gewertet: 2
1 188 SP10 S Fanclub Mathol Racing e.V
B Team Mathol Racing
F Weber Wolfgang, Vilshofen
F Bermes Norbert, Krefeld
F Belka Marcel, Lehrte
Aston Martin Vantage V8 GT4

2 206 SP10 S MSC Adenau e.V. im ADAC
B raceunion Teichmann Racing
F Palttala Markus, Finnland
F Martin Maxime, Belgien
Porsche 911 GT3 997

3 190 SP10
F Walkenhorst Henry, Melle
F Schrey Michael, Wallenhorst
F Oeverhaus Ralf, Osnabrück
BMW M3
 
Ylös