Kerro jotain viikonlopun VLN-kisasta! Minkälainen oli BMW Z4 GT?
VLN1 oli meille täysin opintomatka. Tiimistä ei löydy minun lisäkseni yhtään henkilöä, joka olisi aiemmin ollut Nordschleifen kanssa tekemisissä ja testejäkin ajoimme tasan päivän ennen tuota yksipäiväistä kisaviikonloppua, joten olimme paikalla opettelemassa ja keräämässä tietoa toukokuun 24h kisaa varten.
Porukka kuitenkin osaa hommansa ja auto oli melko hyvä heti alusta lähtien ja yllättävän nopeasti pääsimme hyvään vauhtiin. Ajoin treeneissä 6 kierrosta ja olin BMW:n tehdasautoa 5s perässä. 5 sekkaa on tietenkin tavallaan paljon, mutta lähtökohtiin nähden positiivinen aloitus. Sillä ajalla olisi ollut kaikissa viime kauden VLN-kisoissa aika-ajossa kympin paikkeilla eli joten kuten alueella oltiin heti.
No, kisapäivä alkoi sähläyksellä, kun olimme vielä katsastusjonossa kun 1,5 tunnin aika-ajo alkoi ja pääsimme mukaan vasta toiselle puoliskolle. Itse pääsin ajamaan vain yhden kierroksen lopussa eli kerran GP-radan ympäri, lähtöviivan yli ja siitä suoraan kelloa vastaa Nordschleifea kiertämään. Edellinen kuski heitti, että kuivaa uraa löytyy, mutta myös märkiä paikkoja, joten hirvittävällä puskulla sinne ei voinut lähteä vaan piti katsoa ne kuivat ja märät kohdat, jotta tiesi missä piti nostella. Kun ylitin maaliviivan, niin jäi n. 20s vajaaksi, etten ehtinyt toiselle kierrokselle ja sehän harmitti. Sillä ajalla ruutuun 27, joka oli tietenkin pettymys, mutta riitti taaksekin 161 autoa.
Kisa aloitettiin kuivalla ja Bas Leinders nosti meidät ekan vedon aikana sijalle 16. Jatkoin siitä ja tulin tuntia myöhemmin varikolle sijalla 8. Ajovuoroni alkuvaiheessa hieman ripotteli ja myöhemmin oli paikallisia sadekuuroja, joten haastetta riitti slikseillä lipsutellessa. Viimeisen kierrokseni aikana tiimi kysyi mitkä renkaat pitäisi valita. Vastasin, että ei mitään aavistusta, puoli rataa on kuiva ja puoli rataa märkä. Sanoin, että jos ei sada enempää niin slikseillä pärjää, mutta jos tulee hiukankin vettä lisää niin alkaa olla liukasta. (loogisesti ajateltuna sadepyörä on aina turvallisempi, mutta itse asiassa sadepyörän kun sulattaa kuivalla uralla, niin se ei toimi märällä eikä kuivalla pinnalla...)
Tiimi valitsi Leindersille sliksit ja kierrosta myöhemmin palattiin varikolle hakemaan sadepyöriä... Tämän extrastopin aikana putosimme sijalle 15. ja sitten hetkeä myöhemmin kisa keskeytettiin, kun olosuhteet olivat liian vaaralliset.
Kun aiemmin nousin kahdeksanneksi, ohitin Porschen, joka sijoittui lopulta viidenneksi. Oikealla rengasvalinnalla siis jopa top5 oli mahdollinen ja se oli reilusti yläkanttiin odotuksiin nähden. Toisaalta Nyrren haaste on juuri nuo muuttuvat tilanteet, meillä meni se yksi rengasjumppa pieleen ja sijoitukseksi jäi 15., joten emme ihan vielä ole sen radan spesialisteja...
Rata on haastava ajaa, mutta oikeasti vaikeaa on löytää sopiva suhde puristamisen ja riskien välttämisen väliltä, kun autoja on lähes 200 ja kun olosuhteet muuttuvat koko ajan. Jos ottaa varman päälle, niin kierrosajan voi mitata kalenterilla ja jos taas puristaa limitillä niin voi olla varma, että jossain välissä napsahtaa. Ensi viikolla jatketaan harjoittelua ja yritetään löytää sitä sopivaa kompromissia.
BMW Z4 on oiva peli tuolle radalle. Vaikka huippuvauhti ei ihan riitä Porschen, Audin ja Mersun haastamiseen, niin auto on hyvä joka puolella rataa, helppo renkaille ja toimii hyvin myös sateella.
Ensi viikolla meillä on ohjelmassa VLN3. Maxime Martin tulee sinne mukaan, rengasmerkki vaihtuu ja meillä on pitkä lista muita opeteltavia asioita, mutta onhan se ihan hiton hieno paikka!! :thumbup: