Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markus Palttalan kanssa sovittiin, että annetaan F1-forumin käyttäjille mahdollisuus tutustua häneen keskustelualueen kautta kysymysten muodossa.

Laitetaanpa tähän vähän alustusta aiheesta. Tällä hetkellä Markus ajaa pääasiassa BelCar sarjassa Porschella. BelCar tuli monille tutuksi parin vuoden takaa, kun sitä näytettiin Nelosella Kuismasen siellä jyrättyä muut Audillaan.

Viime viikonloppuna hän oli mukana myös LMES-kilpailussa Spassa.

Nimi: Markus Palttala
Syntynyt: 16.08.1977
Asuinpaikka: Eupen (B)

Kilpauraa vuosien varrelta
Karting:
MM 5. Junior-A 1993
MM 5. Formula A 1993
EM-kilpailun 4. Formula Super A 1994
Race of the Champions 8. Formula Super A 1997

1998:
SM 5. Sport 2000, 1 osakilpailuvoitto
8. sija DTC Eurofinaali
AKK:n valitsema Rata-autoilun Vuoden Tulokas

1999:
SM 4. Sport 2000, 1 osakilpailuvoitto
3. sija DTC light –sarja (Saksa)

2000:
Saksan DTC-sarja, 3 kilpailua (paalupaikka, 3. sija)
Porsche Carrera Cup, 5 kilpailua
Porsche Pirelli Supercup (Spa:n F1-osakilpailu)
Belcar, 2. sija, Zolder
The 24 Hours of Spa
The 24 Hours of Zolder

2001:
FIA European Touring Car Championship (SPC, paras sijoitus 6.)
The 24 Hours of Sicily, 1. sija ryhmä N, 4. sija yleiskilpailu
The 24 Hours of Spa, 1. sija luokka 2, 10. sija yleiskilpailu

2002:
FIA GT Championship - Porsche GT2-biturbo (GT, paras sijoitus 7.)
Belcar (paras sijoitus 3.)
Porsche Anniversary Cup -juhlakilpailu, Spa F1 Grand Prix
The 24 Hours of Spa, keskeytys 16-tunnin jälkeen

2003:
FFSA GT Championship 9. (1 paalupaikka, 1 voitto)
Belcar (paras sijoitus 2.)
The 24 Hours of Zolder (johdossa 2 tuntia, keskeytys 6-tunnin jälkeen)

2004:
Belcar (paras sijoitus 3., 2 nopeinta kierrosta)
The 24 Hours of Zolder
The 24 Hours of Nürburgring (luokan 4.)
Porsche Carrera Cup Scandinavia (1 voitto, 1 toinen sija, paalupaikka)



Lisää löytyy tietoa osoitteesta MarkusPalttala.com

Ja ei muuta kuin kiperät kysymykset kehiin :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Avataanpa peli kun mun idea olikin..

Eli millaisena näet BelCarin tason? Nyt on LMES-kisasta "vertailupohjaa" tuoreeltaan.

Lähinnä mietin sitä kun aikanaan Kuismanen siellä Audilla ajoi ja telkkarista koosteita näki, niin BelCaria sanottiin (keski-)Euroopan kovimmaksi ratasarjaksi suomalaisissa medioissa. Tiedä sitten, tais olla lähinnä lähtöviivalla olleiden autojen perusteella.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Terve vain. No niin, Belcarista on hyvä aloittaa, kun siellä kurvaa muitakin suomalaisia ja sitä ei kuitenkaan moni tunne.

Belcar on hieno sarja monellakin tavalla, mutta ei sitä Keski-Euroopan kovimmaksi voi sanoa, eikä ole koskaan voinutkaan. Siinä on varmaan ollut vähän väritystä aikoinaan mukana.. :cool:

Aivan kärjen osalta taso on tosin melko kova, parhaimmat kuskit ajavat muuallakin ja kärkiautot ovat myös pitkälle kehitettyjä, mutta kärjen taso on melko kapea. Sanoisin, että kourallinen kovia kv-tason kuskeja ja 4-5 hyvää tiimiä. Yleisöä kiinnostaa se, että autoja on radalla yli 50 ja niitä riittää moneen lähtöön (GT, touring, silhouette). Säännöt ovat hyvin vapaat. Samoin erilaiset kisakonseptit (1h+1h, 2h, 6h ja 24h kisat) pitävät mielenkiintoa yllä.

Belgian kokoisessa maassa Belcar on todella kova juttu ja se kestää vertailun monen suuremman maan kansallisiin sarjoihin, oikeastaan kaikkien muiden paitsi Ranskan. Vaikutusalue ulottuu kuitenkin vain BeNeLux-maihin sekä hieman Englantiin ja Saksaan.

Ilmapiiriltään se on erinomainen, kaikki ovat kavereita keskenään ja järjestävä organisaatio on hyvin joustava. Lisäksi median edustus on melko hyvä ja katsojia yllättävänkin paljon (15-60.000 per kisa).

Omalta kannaltani Belcarissa on hieno olla mukana, mutta ei siellä ajaminen uraa hirveästi vauhdita eteenpäin. Olen siellä mukana siksi, että työnantajani PSI Motorsport on belgialainen ja yksi pääasiakkaistamme, Leo Van Sande, haluaa ehdottomasti, että ajan hänen kanssaan. Kuskejahan on siis kaksi per auto, paitsi 24h kisassa, jossa kuskeja on 3-4. Tavoitteenani on joka tapauksessa päästä takaisin kv-kisoihin. Viime viikonlopun LMES-kilpailu Spassa oli hyvä avaus siihen suuntaan!
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Noniin, saatiin homma vauhtiin :thumbup:

Minkäs verran tulet seuranneeksi muita sarjoja moottoriurheilun saralta? Kiinnostaako myös kaksipyöräiset tai vaikka ralli?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kysynpä minäkin. Mihin tähtäät tulevaisuudessa? Kv. sarjoista olikin tuossa jo puhetta, mutta kiinnostaisi tietää tarkemmin, että mikä olisi mielestäsi realistista ja toisaalta missä haluaisit ajaa.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Noniin, saatiin homma vauhtiin :thumbup:

Minkäs verran tulet seuranneeksi muita sarjoja moottoriurheilun saralta? Kiinnostaako myös kaksipyöräiset tai vaikka ralli?
Aika vähän tulee seurattua muita kuin niitä, joissa käyn jostain syystä paikanpäällä. Tuloksia sitten hieman enemmän, pääosin rata-autoilua. Enimmäkseen näitä erilaisia GT-sarjoja, DTM:ää, hieman ykkösiä, WTCC:tä, Pohjoismaiden Porsche-cuppia ja sitten niitä pikkuformuloita, joissa kurvailee joku suomalainen. Span formulakisan oon käynyt pari kertaa katsomassa ja pari kertaa olen ollut siellä mukana ajamassa Supercupia, joka on ykkösten lämppärinä. Kaikkia näitä kuitenkin aika satunnaisesti.

Rallia nyt tulee suomalaisena seurattua, mutta ei kovin aktiivisesti. Pitäisi varmaan kerran elämässä käydä katsomassa Jyskälässäkin... Mulla on täällä yksi frendi, joka on henkeen ja vereen prätkämiehiä ja on saanut mut myöntämään, että kyllä ne MotoGP kahinat näyttää aika mielenkiintoisilta. Joku kerta voisi mennä sinne varikolle tutkimaan tilannetta ja katsomaan, mikä siellä on viilis.

Pitäisi varmaan hankkia televisio tännekin, reilu vuosi on mennyt siltä osin pimennossa... :p
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ainakin minulle olet jäänyt mieleen Porsche -miehenä. Miten tietoinen valinta tuo on. Vai onko johtunut ihan "raadollisista" seikoista, kuten sopimustarjouksista.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Bobakki sanoi:
Kysynpä minäkin. Mihin tähtäät tulevaisuudessa? Kv. sarjoista olikin tuossa jo puhetta, mutta kiinnostaisi tietää tarkemmin, että mikä olisi mielestäsi realistista ja toisaalta missä haluaisit ajaa.
Tuohon ei ole yhtä selkeää vastausta, sillä vaihtoehtoja on useampia. Tällä hetkellä painan hommia GT-autojen puolella lähinnä Euroopan sarjoihin (LMES ja FIA GT). Niissä seuraava askel on päästä isompiin talleihin sen vuoksi, että ajopari olisi myös pätevä kaveri eikä se joka maksaa koko roskan ja kurvailee sitten vähän safety caria nopeammin.

Tuo Span LMES oli hyvä viikonloppu moneltakin kantilta. Sen ajopaikan järjesti rengasvalmistaja, joten jossain vaiheessa on suhteet sinne kehittyneet. Myös itse kisa sujui todella hyvin, sillä ajoin luokassamme kisan nopeimman stintin, joka jäi muutamalle tärkeälle henkilölle mieleen. Tämä tiimi, jossa nyt ajoin on vielä opetteluasteella ja sen kaksi kuskia myös.

Testistä DTM:ään ja paikasta Porschen tehdasjengiin on ollut puhetta pariin otteeseen, mutta toistaiseksi ne eivät ole tuottaneet tulosta. Mulle oikeastaan riittäisi näyttömahdollisuus jompaan kumpaan, sitten tietäisi mihin kyvyt riittävät eikä tarvitsisi spekuloida.

Yhtenä unelmana on tietenkin Le Mansin 24h. Se oli lähellä jo tänä vuonna ja toivottavasti se toteutuu ensi kaudelle.

Jos ajattelee puhtaasti ammattilaisuutta, niin Ameriikkaankin olisi hyvä tähyillä. Sen eteen en ole kuitenkaan vielä tehnyt mitään. Olen vähän ollut naimisissa tämän PSI:n kanssa ja liiankin tyytyväinen asemaani viimeisten muutaman vuoden aikana. Alkuun se oli hyvä idea ja on opettanut paljon, mutta tekisi välillä mieli koittaa siipiä uusienkin tiimien kanssa. Näiden ajohommien, duunin ja muiden juttujen lisäksi itsensä managerointiin ei oikein löydy aikaa. Yritän aktivoitua...
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
jaska sanoi:
Ainakin minulle olet jäänyt mieleen Porsche -miehenä. Miten tietoinen valinta tuo on. Vai onko johtunut ihan "raadollisista" seikoista, kuten sopimustarjouksista.
Se on ollut osittain tietoista, mutta pääosin perustuu taloudellisiin resursseihin. Lähdin "maailmalle" kurvailemaan Hondalla ja PSI nappasi joukkoonsa onnistuneen testin jälkeen -99. Lähettivät AKK:hon faksin ja pyysivät Zolderiin... Ensimmäisen yhteisen kautemme aikana Honda kulki sen verran hyvin, että päättivät istuttaa Porschen rattiin ja katsoa tuleeko siitä mitään, kun on tehoa ja veto takana. Se sujui hyvin ja siirryin Saksan Carrera Cupiin ja ajoin muutaman pitkän kisan (2000). Seuraavalle kaudelle takaisin Hondan rattiin (ETCC) ja Spasta (FIA GT/24h) tuli luokkavoitto. Vuotta myöhemmin FIA GT-sarjaan, jossa olimme nopein Porsche, mutta kausi jäi kesken budjettivajeen vuoksi. Tähän mennessä tuli siis hyvää edistymistä joka vuosi ja homma eteni mukavasti.

Ai niin, keväällä 2002 olin aika pitkällä neuvotteluissa Ferrarin-tiimin kanssa, mutta loukkasin selkäni päivää ennen ratkaisevaa testireissua ja makasin Helsingissä Diakkarilla pari viikkoa. Kumma homma, mutta siitä tiimistä ei enää kuulunut :)

Kauden 2003 suuret suunnitelmat eivät toteutuneet ja päädyin PSI:n kanssa FFSA GT -sarjaan ja kurvailin siinä sivussa ensimmäisen Belcar-kauteni. Suurin piirtein samat sävelet viime vuodelle, kun projekti erään urheiluautovalmistajan kanssa tehdassopimuksesta tyssäsi. Siinä tuli oheen se Ahveniston Porsche Cup -keikka ja Ringin 24h.

Jos olisin ajatellut kylmästi, niin olisin voinut jo -03 tai -04 lähteä katselemaan muualle, mutta en tehnyt sen eteen mitään, sillä olen aika tiukasti sidoksissa myös PSI:n organisaatioon ja siis mukana rakentamassa sen tulevaisuutta. En kuitenkaan voi sitä tehdä vuositolkulla, joten tämä LMES toisessa tiimissä on siis nyt ensimmäinen sivuaskel viiden vuoden PSI-projektin aikana.

Toistaiseksi olen ns. nuori kuljettaja, mutta parin vuoden kuluttua en enää, joten yritän nyt ensi kaudelle rakentaa jotain enemmän itseni ympärille oli tiimi sitten PSI tai joku muu. Edelleen päätavoitteena on tehdä tätä hommaa päätoimisesti.

Niin, se vastaus.. Porsche tuli siis kuvioon PSI:n kautta ja on ollut kuvioissa siitä syystä, että olen jatkanut samassa tiimissä. Siten olen saanut jotenkin "Porsche-spesialistin" maineen ja ulkopuolisia kutsuja tulee lähinnä siltä rintamalta. Minulla ei toki ole sitä vastaan yhtään mitään, Porsche on hieno, perinteikäs ja menestynyt merkki.

Vaikka PSI on yksityistiimi, on se myös virallinen autonvalmistaja. FIA-luokiteltuja turbo-Porscheja on valmistettu nyt 10 tai 11 ja se on edelleen ylivoimaisesti nopein GT-Porsche mitä radoilla on missään (vaikkakin nopeudessa kaukana Maserateista ja muista). Olen ollut tässä kehitysprojektissa mukana nyt neljä vuotta ja se on ollut todella antoisaa ja olen kehittynyt kuljettajana sen tuoman kokemuksen vuoksi. Pienimoottorisella turbo-Porschella ei kuitenkaan ehdi enää kovimmissa kv-kisoissa kärjen vauhtiin ja PSI neuvottelee tälläkin hetkellä parin tehtaan kanssa yhteistyöstä ensi kaudelle...
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Bobakki sanoi:
Kysynpäs vielä edelliseen jatkona, että jos pitäisi ihan pelkästään kaluston perusteella valita sarja, niin mihin menisit?
Le Mans jonkun ison tehtaan prototyypillä (vrt. Audi, Bentley jne), DTM tai WTCC. Avainsanana on tehdastiimi. Silloin resurssit ovat kohdallaan ja voi keskittyä päivittäin työntekoon (testit, kuntoilu, data), eikä tarvitse murehtia mistä löytyy sponsori seuraavaan kisaan. PSI:n kanssa en murehdi siitä niinkään henkilökohtaisesti, vaan myös tiimin nimissä. No, pääasia, että saa murehtia :idea:

Audi ei muuten ole huono merkki, sillä se on periaatteessa edustettuna noissa kaikissa kolmessa (WTCC - Seat). Mäkelän Valle ei ole ollenkaan huonossa saumassa, jos hoitaa hommansa hyvin!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Miten paljon Suomalaiset rata-autoilijat pitää yhteyttä keskenään ? Esim. Valle Mäkelä, tai JJ jne. Soitteletteko / vaihdatteko kuulumisia / vihjeitä vai onko jokainen omillaan ?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Errrittäin mielenkiintoinen otsikko!

Kysisin tällaisen hieman monipuolisemman kyssärin että miten Markus Palttala arvioi itseään kilpakuskina tällä hetkellä? Mitkä puolet näet vahvuuksiksi ja millä osa-alueella on parannettavaa? Kuinka pyrit kehittymään kilpa-ajajana? Onko sinulla joku esikuva josta haet mallia ajamiseen?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
jaska sanoi:
Miten paljon Suomalaiset rata-autoilijat pitää yhteyttä keskenään ? Esim. Valle Mäkelä, tai JJ jne. Soitteletteko / vaihdatteko kuulumisia / vihjeitä vai onko jokainen omillaan ?
Hyvin pitkälti ollaan omillaan. Jykä antoi pari vinkkiä muutama vuosi sitten, mutta emme sen kummemmin ole olleet yhteydessä. Mikoja olen nähnyt vain varikoilla ja siinä sitten vaihdetaan ohimennen kuulumisia.

Olen Mäkelän Vallea seurannut / jeesannut jo karting-ajoista lähtien, joten heidän kanssaan olen aktiivisemmin yhteydessä. Varsinkin aina, kun uusista sopimuksista neuvotellaan.

Vinkkejä koitan antaa kaikille, jotka kysyvät ja jonkin verran olen ollut yhteydessä nuorempien formulakuskien kanssa. Olen myös edelleen mukana AKK:n valmennusringissä ja tätä nykyä roolini on siellä enemmänkin neuvonantaja junnuille. Valitettavasti en viime talvena ehtinyt yhdellekään leirille, mutta olimme kuitenkin yhteydessä ja toimitin vähän on board -kamerakuvaa ja ajolinjaselityksiä Span radasta niille, jotka olivat sinne lähdössä testaamaan / kilpailemaan tänä vuonna.

Annalan Juhon näin viime viikonloppuna myös Spassa, kun Englannin F3 oli mukana LMES-viikonloppuna. Kovalaisen Heikin kanssa soitellaan lähes säännöllisesti joka vuosi. Niin, enimmäkseen kaikki touhuavat omiaan ja sitten ollaan kavereita, kun jossain sattumalta törmätään.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markus Palttala sanoi:
Testistä DTM:ään ja paikasta Porschen tehdasjengiin on ollut puhetta pariin otteeseen, mutta toistaiseksi ne eivät ole tuottaneet tulosta. Mulle oikeastaan riittäisi näyttömahdollisuus jompaan kumpaan, sitten tietäisi mihin kyvyt riittävät eikä tarvitsisi spekuloida.

Jos ajattelee puhtaasti ammattilaisuutta, niin Ameriikkaankin olisi hyvä tähyillä.
Mitenhän Porschen tehdasjengille käy nyt loppuvuodesta kun Porsche/Penske tuo prototyyppinsä ALMS-sarjaan. Siirtyvätköhän tehtaan kuskit protoprojektiin? Siellä vois ainakin vapautua varsin hyviä kuskipaikkoja GT2-luokkaan :idea: Tai sit änkeet itsesi suoraan tuohon tehdastiimiin ja sitä kautta protoihin.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Tämä kysymys menee hieman ohi aiheen, mutta kysynpä kuitenkin :)
Tuossa kun oli puhetta noista Porscheista, niin tuli vaan mieleen tiimissänne ilmeisesti edelleen vaikuttavan Marc Duezin mielenkiintoinen ralliprojekti GT3-Porschella.

Hänhän on ilmeisesti ajanut moisella Belgian rallisarjaa, onko tietoa miten homma on sujunut? Näin videon jostain tämän vuoden puolella ajetusta rallista, oli kyllä hurjan näköistä menoa ja mahtavat äänet :eek!:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
SamiJ sanoi:
Tämä kysymys menee hieman ohi aiheen, mutta kysynpä kuitenkin :)
Tuossa kun oli puhetta noista Porscheista, niin tuli vaan mieleen tiimissänne ilmeisesti edelleen vaikuttavan Marc Duezin mielenkiintoinen ralliprojekti GT3-Porschella.

Hänhän on ilmeisesti ajanut moisella Belgian rallisarjaa, onko tietoa miten homma on sujunut? Näin videon jostain tämän vuoden puolella ajetusta rallista, oli kyllä hurjan näköistä menoa ja mahtavat äänet :eek!:
Sillä Jyskälään kokeilemaan :D
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
pmv sanoi:
Errrittäin mielenkiintoinen otsikko!

Kysisin tällaisen hieman monipuolisemman kyssärin että miten Markus Palttala arvioi itseään kilpakuskina tällä hetkellä? Mitkä puolet näet vahvuuksiksi ja millä osa-alueella on parannettavaa? Kuinka pyrit kehittymään kilpa-ajajana? Onko sinulla joku esikuva josta haet mallia ajamiseen?
Monipuolinen kysymys tarkoittaa siis samaa kuin tukala kysymys.. tässähän joutuu miettimään. :thumbup:

Parannettavaa on tietenkin jokaisella osa-alueella (vakiovastaus? sorry). Yhden nopean aika-ajokierroksen saan yleensä aikaiseksi, mutta en aina. Se pitäisi onnistua aina. Vaikka työskentelen aika paljon auton kehittämispuolella, niin teknisesti olen täysin tumpelo. Se ei useimmiten haittaa, jos ympärillä on hyviä tyyppejä, mutta kyllä siitä on etua, jos itsekin tietää mitä autoon fyysisesti tehdään. Niillä harvoilla kerroilla, kun startti on ollut paikaltaan, olen lähtenyt noin vartin muiden perään (Ahvenisto taas). Yleensä näissä kisoissa on kuitenkin onneksi lentävä lähtö...

Yleisesti ottaen arvioisin olevani nopeudessa aika lähellä kansainvälistä kärkitasoa, mutta pieniä yksityiskohtia pitää vielä hioa, jotta pärjäisin esim. jossain DTM:ssä. Tämä ei ole egon pullistelua, vaan perustuu toisaalta siihen, että toistaiseksi kukaan ei ole samanlaisella autolla ollut nopeampi ja toisaalta kokemuksiini sellaisten inssien kanssa, jotka ovat työskennelleet erilaisten tehdaskuskien kanssa.

Tästä hyvä esimerkki: eräs Boschin/Porschen analyytikko ja simulaatio-ohjelman kehittäjä sanoi dataani tutkiessaan, että ajan hyvin lähelle simulaattorin ideaalilinjaa, kuten suurin osa Porshen tehdaskuskeista. Hän kuitenkin jatkoi, että heistä pari nopeinta (Ortelli tms) ajavat jonkun kymmenyksen kovempaa. Parannettavaa siis on. Uskoisin pystyväni kaventamaan tätä eroa testaamalla enemmän ja ammattimaisemmin. Nykyään ajan yleensä muutaman kierroksen ja sen jälkeen tehtäväni on neuvoa muita kuljettajiamme.

Jottei tuo kuulostaisi niin pahasti elvistelyltä, niin pitää lisätä, että nuo kommentit pätevät vain ja ainoastaan GT-Porscheihin, joilla nyt olen enimmäkseen kurvaillut. Vakioautot, protot sun muut ovat tietenkin vain arvailujen varassa. Varmasti tarvitsisin paljon testiä ja kehittymistä, jotta pystyisin ajamaan kärjen tuntumassa WTCC:ssä tai DTM:ssä.

Olen vahvimmillani vaikeissa olosuhteissa ja pitkissä kisoissa, sillä ajotyylini on aika rauhallinen ja virheitä tulee suhteellisen vähän. Joskus sprinttikisoissa ja aika-ajoissa tarvitsen hieman herättelyä. Toisaalta virheitä tulee yleensä juuri silloin, kun ajetaan täysin kykyjen rajoilla tai yritetään liikaa. Ehkäpä paras tapa löytyy jostain välimaastosta.

Joka tapauksessa olen Suomesta lähtöni jälkeen kehittynyt aika paljon. Suurin syy tähän on se, että olen alkanut käyttämään päänuppiani enemmän. Se auttaa kummasti :ahem: Kartingissa olin välillä hyvin nopea ja huonona päivänä se oli kuin tervanjuontia. Toisin sanoen, ns. nuoruuden ylikierrokset ja väkisin yrittäminen ovat jääneet pois. Pitkissä kisoissa oppii ajamaan sen mukaan, miten auto toimii ja ottaa siitä kaikki irti, puuttui sitten pari vaihdetta tai jotain muuta sellaista.

Ajamisen ulkopuolisista asioista sen verran, että en ole tarpeeksi röyhkeä tai aktiivinen, kun sopimuksista ja muista neuvotellaan. Toisaalta en myöskään osaa oikein myydä itseäni, vaan koen sen muiden hommaksi ja vetäydyn itse taka-alalle odottelemaan. Tämähän on pieni ongelma, sillä muita ei ole, vaan puuhastelen nämä jutut itse...

Tarkempaa vastausta en osaa antaa. Tekisi mieli päästä vertailemaan johonkin sellaiseen kuljettajaan, joka ajaa selvästi paremmin ja sitten selvittää mistä syystä ja koittaa miten lähelle pystyn datan ym avulla pääsemään. Vasta tämän jälkeen voidaan lopettaa spekuloinnit ja arvailut suuntaan tai toiseen. Ei oikeataan edes haittaa, jos joutuu toteamaan, että kyvyissä tuli raja vastaan, sillä tätä ennen tuntuu usein, että rajaa ei ole, vain mahdollisuus puuttuu. Kaikki kuljettajathan olisivat olleet ykkösissä, jos olisivat olleet siellä.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Mitenhän Porschen tehdasjengille käy nyt loppuvuodesta kun Porsche/Penske tuo prototyyppinsä ALMS-sarjaan. Siirtyvätköhän tehtaan kuskit protoprojektiin? Siellä vois ainakin vapautua varsin hyviä kuskipaikkoja GT2-luokkaan :idea: Tai sit änkeet itsesi suoraan tuohon tehdastiimiin ja sitä kautta protoihin.
Tehdastiimin protoon ei mitään saumaa ennen kuin on osoittanut kykynsä pikku-Porschella. Tehtaan kuskit vievät varmasti suurimman osan niistä paikoista + siihen lisäksi joku proto-guru. GT2 paikan avautuminen on hyvinkin mahdollista.
 
Ylös