Laivatoikki

• Viestiketjun aloittaja JPP
  • Aloituspäivämäärä

Örfil

Guest
Ööööh, onko tuo petsi vettähylkivää - tyhmä kysyy :eek: (lennokki-idis mielessä siis...)

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Ööööh, onko tuo petsi vettähylkivää - tyhmä kysyy :eek: (lennokki-idis mielessä siis...)
En ole ihan varma. Itse petsi ainakin tehtiin sekoittamalla jauhetta veteen, mutta se ei sinänsä todista mitään suuntaan tai toiseen. Äkkiseltään vois kuvitella, että olis vesiliukoista eikä erityisen vettä hylkivää. Noita petsejä kyllä varmaan löytyy monenlaisilla ominaisuuksilla varustettuina ja pintakäsittelyllä saanee sitten lopunkin ominaisuuskirjon käyttöön. Vesitasoa/lentovenettä suunnitelmissa?

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Aika hiljaista taas ollut projektin eteneminen. Kyljen päällisviilun sain veisteltyä kyljen levyiseksi.

Pari lähikuvaa keulasta ennen ja jälkeen kavennuksen (viiden ylimmän kylkilankun päissä näkyvät ammottavat raot jää myöhemmin kiinnitettävien osien alle piiloon):

Lähikuvat kyljen korotuskohdasta ennen ja jälkeen kavennuksen:

Kavennustyökalu lavastetussa kavennustyön tiimellyksessä:

Laiva tämän hetkisessä valmiusvaiheessa, vaihteeksi mukana litran maitotölkki mittakaavaa antamassa:

Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Sellasen huomion tein, että toi nykyinen matto on sama kuin oli käytössä ainaski välillä 14.8-29.10.2010. Marraskuun 26. mennessä oli kuitenkin vaihtunut siihen raidalliseen.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Sellasen huomion tein, että toi nykyinen matto on sama kuin oli käytössä ainaski välillä 14.8-29.10.2010. Marraskuun 26. mennessä oli kuitenkin vaihtunut siihen raidalliseen.
No niinpä näkyy olevan :eek:. Yleensä menee mattovaihdokset (ja joskus verhovaihdokset) silleen, että mulle kerrotaan niiden vaihtuneen, mihin minä kommentoin: "Ai onks siellä matto/verhot?"

markoj

Custom User
No niinpä näkyy olevan :eek:. Yleensä menee mattovaihdokset (ja joskus verhovaihdokset) silleen, että mulle kerrotaan niiden vaihtuneen, mihin minä kommentoin: "Ai onks siellä matto/verhot?"
Se mielikuva mua tossa ekassa mattokommentissa naurattiki. Emäntä siivoaa ja JPP tuusaa paattinsa kanssa, liimailee, liiman kuivuessa ottaa kuvia ja valmistelee forum-raporttia, emäntä imuroi, tamppaa ja vaihtaa mattoja. Liima kuivaa, viime silaukset paatille ja kuvat. Hah, raportti valmis! Mitä, joku vaihtanu maton???

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Laiva tämän hetkisessä valmiusvaiheessa, vaihteeksi mukana litran maitotölkki mittakaavaa antamassa:
Se onkin isompi kuin olen tähän asti hahmottanut. :idea:

Itseä pelottaisi tuolla lailla reunoja veistellä, lipsahtaisi kuitenkin. Mutta mulla onkin epävakaat kädet.

Örfil

Guest
Se mielikuva mua tossa ekassa mattokommentissa naurattiki. Emäntä siivoaa ja JPP tuusaa paattinsa kanssa, liimailee, liiman kuivuessa ottaa kuvia ja valmistelee forum-raporttia, emäntä imuroi, tamppaa ja vaihtaa mattoja. Liima kuivaa, viime silaukset paatille ja kuvat. Hah, raportti valmis! Mitä, joku vaihtanu maton???
Voin vahvistaa saman ilmiön lennokki-osastolta :ahem:
Hyvä että joku perheessä tsekkaa tuon mattopuolenkin, laiva- ja lentskarimiehillä ei ole siihen todellakaan aikaa ;)

Aika makee paatti tulee!

Milloinkas on vesillepanon aika? Vai onko tää ihan vaan mallari?

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
:) Kyllä pääosin yhdessä touhutaan noiden siistimis- ym. hommien kanssa, mutta aina välillä pääsee sisustustoimet yllättämään takavasemmalta. Ja vasta ilmoituksen jälkeen huomaan ne (paitsi mitä joskus valokuvasta :eek:).

Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Se onkin isompi kuin olen tähän asti hahmottanut. :idea:

Itseä pelottaisi tuolla lailla reunoja veistellä, lipsahtaisi kuitenkin. Mutta mulla onkin epävakaat kädet.
Kaveri yks kerta sanoi, että kannattaisi varmaan laittaa taas joskus maitotölkki tms. kaikille tuttu esine kuvaan, että koko hahmottuisi. Nyt sitten muistin asian. Jokusissa alkupään kuvissa (kun oli pelkät runkokaaret kölivanerissa) oli kanssa maitotölkki mukana.

Tuosta veistelystä sen verran, että en pitänyt peukaloa silleen paikoillaan vaan ainoastaan ikäänkuin ohjurina eli se liikkui kylkeä pitkin samaan tahtiin mattoveitsen terän kanssa. Aikoinaan radio-ohjattavia liidokkeja rakennellessa tuli peukaloa viilleltyä sen verran tiiviiseen tahtiin, että taisi olla enemmän haavoja peukalon päässä kuin nykyään verenluovutuspiikin jälkiä kyynärtaipeessa.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Milloinkas on vesillepanon aika? Vai onko tää ihan vaan mallari?
Ihan staattinen malli tulee. On kyllä muutaman kerran käynyt mielessä, että tollanen vois olla kiva rakentaa radio-ohjattavana. Joku sellainen kaksi ja puoli metriä pitkä ja korkea vois olla sopivan kokoinen. Todennäköisesti jää tekemättä kuitenkin.

Millainen lennokki-idis sulla muuten oli siihen petsiin liittyen? Onko vesitaso suunnitelmissa?

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Nurkkarimat katkottu ja hiottu lopullisiin pituuksiinsa ja vedenvalumisaukkojen kohdalle tuleviin rimoihin piirretty ja sahattu kolot:

Rimat kuivasovituksessa laivan kannella:

U-malliset vaneripalat, jotka pusristavat nurkkarimat laivan laitavanerin kiinni sitten kun liimaan rimat paikoilleen:

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mahtava projekti. Upeaa työtä!
Olalle taputusta ja mielen mammonaa.
Aaltoja ja maininkeja!

Millä konstilla/keinolla kavensit tuon kyljenpäällyslaudan rungon paksuiseksi? Jollain pienen pienellä hiomakoneella ja 240 paperilla?

Meinaan vaan, että lie melkonen riski, notta lähtee noin ohut siivu tikuttumaan tai halkeamaan tai muuta ikävää, jos työstää väärällä kalulla.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Mahtava projekti. Upeaa työtä!
Olalle taputusta ja mielen mammonaa.
Aaltoja ja maininkeja!

Millä konstilla/keinolla kavensit tuon kyljenpäällyslaudan rungon paksuiseksi? Jollain pienen pienellä hiomakoneella ja 240 paperilla?

Meinaan vaan, että lie melkonen riski, notta lähtee noin ohut siivu tikuttumaan tai halkeamaan tai muuta ikävää, jos työstää väärällä kalulla.
Ihan mattoveitsellä veistelin. Tuolla edellisessä kuvaraportissa on lavastettu kuvakin toimenpiteestä. Hiukan siinä täytyi seurata syysuuntia ettei lähtenyt viemään väärään suuntaan veistä. Ja sen päällilaudan syyt siis menevät suurinpiirtein pituussuuntaan (kuvissa näkyvät poikittaiset syyt ovat myöhemmin pois hiottavaa vanerin keskiviilua). Keulapäässä hiukan vinottainkin ja siellä katsoin tarkemmin, että missä kohdassa kannattaa mihinkin päin veistellä ettei mene ns. vituiksi.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
edit. Jäänyt viikko sitten mainitsematta, että reilut pari vuotta tullut nyt tätä projektia väsättyä.

Etummaisen nurkkariman sovittelua ilman liimaa ja hiukan irvistää päästä eli liimatessa puristusta kehiin vaneripalojen ja kiilojen avulla:

Toisten nurkkarimojen liimaus. Vasemmanpuoleinen pysyi paikoillaan ilman ruuvejakin (ruuvien tilalle liimaan myöhemmin puutapit kiinnityksen varmistukseksi):

Seuraavaksi kiinnitettävän nurkkariman vedenvalumisaukko ennen ja jälkeen viimeistelyveistämisen ja -hionnan:

Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Kolmannet nurkkarimat liimattu:

Neljännet nurkkarimat liimauksessa:

Viidennet ja kuudennet nurkkarimat laitoin paikoilleen sen verran sujuvaan tahtiin ettei tullut sen kummemmin kuvattua. Hommaa nopeutti se, ettei tarvinnut vedenvalumisaukkoja hioa, sen kun vaan porasin kiinnitysreiät, laitoin liimaa ja ruuvailin paikoilleen:

Peräpeilissä olevan peräsimen pinnan läpivientireiän pintaan laitoin samanlaiset vanerin viilujen peittolastut (pikkukva keskellä) kuin tässä viestissä kyljen vedenvalumisaukkojen alareunaan:

Yllä esiteltyjen lastujen viimeistelyn jälkeen sovitellaan kannen ja peräpeilin välistä nurkkalistaa. Listan päihin tulee vielä korotuspalat nostamaan listan samalle tasolle laidan ja kannen välisen nurkkalistan kanssa:

Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Hienoa työtä. Vaatii vielä enemmän näpertelyä kuin oma takkaprojekti :thumbup: