JPP
as Quo as possible
Aika taidetta on. Tuosta olisi saanut kolme tai neljä ihan laivan näköistä systeemiä aikaiseksi samalla vaivalla.Yritinpä minäkin, tuli 'ihan hyvä'.
edit. Ja mastoja purjeineen olisi vielä jäänyt yli.
Aika taidetta on. Tuosta olisi saanut kolme tai neljä ihan laivan näköistä systeemiä aikaiseksi samalla vaivalla.Yritinpä minäkin, tuli 'ihan hyvä'.
:doubtful: Ei ole vielä toistaiseksi ollut varmaankaan kovin pahoja vaikeuksia pysyä kärryillä. Ei sentään ole mun syyni, ettei ole projekti edistynyt ja onpahan kertynyt kivasti rakenteluhinkua, joka mahdollisesti purkautuu nopeana edistymisenä jahka siihen vannesahaan ilmestyy uusi terä.Hui hai! Kohta alkaakin tuo sivulaidoituksen loputtua varmaan tapahtua näkyvää muutosta siihen tahtiin, että mahtaakohan tässä mukana pysyä seuraamisessa.
Komean näköistä kansipömpelia syntymässä siellä näköjään. Ja vannesahaan oli uusi terä tullut ja hiukan kävin sillä sahailemassa.Kilpailevassa projektissa on jo kansirakenteetkin varsin pitkälle. Koitahan hommata se terä!
http://www.plassi.fi/
Edit: Ihan hyvä noista tilkkeistä varmasti tulee. Puulla kun on tapana aina vähä rakoilla, vaikka kuin yrittäs olla millintarkka. Puu kun ei ole sitä.
Ei ole mun oma saha. Merkki näkyy olevan K'power SAR 250 ja kun googlasin tuolla nimellä niin löytyi mm. tällainen mainintaTolllainen vannesaha olis kiva noissa lennnokkihommissakin. Tarttis vaan olla ohuemmalla terällä (ns. mallia "lehtisaha"). Mitäs tuollainen värkki maksaa ja mistä? Onko ihan Pauhaussin kamaa?
osoitteesta: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=15&t=7758, noin puolessavälissä keskustelusivua. Ei tuo mikään kauhean kallis vissiin ole, ennemminkin saattaa tulla ongelmaksi se, mihin tuollaisen laittaisi.Keskon "oma merkki, eli Kiinassa tehty vehje. K-power SAR 250 ja Halvempi maksoi Jyväskylässä 259€ ja isompi K-power 350 silver taisi maksaa joku 450 egeä.
2 mm vaneri saattaa olla hiukan ohutta sahattavaksi ainakin sillä terällä, joka siinä vannesahassa nyt on kun hampaat on hiukan isohkot. Veikkaan kyllä että löytyy erikokoisilla hampailla varustettuja teriä.Vai mikä on ohuinta vaneria mitä tuolla vielä vetelee ihan muotoonsa? Onnistuuko esim. 2 mm. vaneri (usein runkovaneri lennokeissa)?
Kiva kattella poikain kädentaitoja tälläkin saralla, hienoa laivaa syntyy!
Aikalailla perusmatskua on. Tuollaista vedenkestävää timpurin puuliimaa, jonka olen muuhun tarkoitukseen alunperin ostanut, mutta toimii laivamallissakin. Tällä sivulla toiseksi ylimmäisenä kyseinen liima.Sellainen kysymys että onko liima mitä käytätte laivaprojekteissa ihan perus "erikeepperiä"?
Merikelpoisen paatin liimat löytyy alapäästä. Sivun alapäästä siis.Aikalailla perusmatskua on. Tuollaista vedenkestävää timpurin puuliimaa, jonka olen muuhun tarkoitukseen alunperin ostanut, mutta toimii laivamallissakin. Tällä sivulla toiseksi ylimmäisenä kyseinen liima.
Näytä liitetiedosto 14294Dokumentoikohan toi JPP kaikki tekemisensä valokuvin? Kansalaisopiston puutyöpiirissä käy höyläämässä ja sahaamassa ja ottaa joka työvaiheen jälkeen kuvan. Mitähän mahtaa kanssatimpuroijat ajatella touhustansa.
Ach so! Pauhaussin vedenkestävällä minäkin lennokit kasaan.Aikalailla perusmatskua on. Tuollaista vedenkestävää timpurin puuliimaa, jonka olen muuhun tarkoitukseen alunperin ostanut, mutta toimii laivamallissakin. Tällä sivulla toiseksi ylimmäisenä kyseinen liima.
Ihan pikkasen aikoinaan kun radio-ohjattavia liidokkeja rakentelin. Enemmän sitten epoksien (Super Epoxy ja Araldit) kanssa suurempaa lujuutta vaativien kohtien liimauksessa. Muuten mentiin silloinkin ihan erikeepperillä. Pikaliimalla lähinnä korjailtiin lennätysreissuilla jos jotain pientä hajos koneista, esim. peräsimen sarana irtos tms.Ach so! Pauhaussin vedenkestävällä minäkin lennokit kasaan.
Ette sitten ole cyanojen kanssa pelaillut?
Toi kuivumisaika esim. siipeä tehdessä on tuskallista kun joka siipiprofiilia liimatessa menee tunti kun cyanolla se olis vaan 30 sekkaa. Ajattelin kyllä joskus kokeilla että tekis koko koneen cyanolla (hengityssuojain on, mallia kaasunaamari). Nuohan on kauheeta myrkkyä keuhkoille ja perus puuliima peräti terveellistä
Syanoakrylaatit tarttuu myös aika hyvin. Ja nopeasti!...Ja aina lastalla levitellyt epoksit, tarttuu pirulainen käsiin muuten liian hyvin Ja tietysti suojaimet aina nenillä.
Joo, on tuo ratkaisu tullut myöhemmin mieleen, mutta eihän sitä 30 vuotta sitten hiukan alle rippikouluikäisenä mitään tapituksia osannut keksiä :nope:.Duoda: jos sarana irtoaa lennokista lennätysreissulla niin suosittelen että "tapitat" saranat eli joka koneessani olen porannut saranan sisään menevän osan läpi reiän (sekä vakaimen että siivekkeen) ja työntänyt siitä liimalla hammastikun läpi.
Tekevä oppii! Ja "tikut" eli kaputit kuuluu ainakin ilmailuasioissa pelin henkeen. Onnekseni olen rikkonut kolmesta koneesta vasta yhden. Juuri sen kalleimman :nope:Joo, on tuo ratkaisu tullut myöhemmin mieleen, mutta eihän sitä 30 vuotta sitten hiukan alle rippikouluikäisenä mitään tapituksia osannut keksiä :nope:.